مجله شجرسلامت

بهترین ویتامین برای پوست صورت چیست؟

آنچه در خصوص بهترین ویتامین برای پوست صورت می خوانید:

سلامت پوست و جلوگیری از پیری آن، همیشه یکی از دغدغه های افرادی است که به زیبایی خود اهمیت می دهند. برای حفظ و افزایش شادابی و زیبایی پوست، باید در درجه اول بهترین ویتامین برای پوست صورت تامین شود. وقتی صحبت از پوست زیبا به میان می‌آید، ویتامین هایی وجود دارند که با استفاده از آنها در روتین مراقبت پوستی، می توان پوستی بهتر و شاداب تر داشت. شما می توانید با کمک مکمل های خوراکی، انواع و اقسام غذاهای حاوی این ویتامین ها و حتی استفاده موضعی از آنها بر روی پوستتان، آن را تامین کنید.

5 نمونه از بهترین ویتامین ها برای پوست صورت

ویتامین A

یکی از مواردی که می توان به عنوان بهترین ویتامین برای پوست صورت از آن نام برد، ویتامین A است که یکی از ویتامین های بسیار مهم در حفظ سلامت پوست است. ویتامین آ به جلوگیری از آسیب های ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید کمک می کند. این ویتامین یک آنتی اکسیدان است که به گیرنده های سلول های پوست شما متصل شده و به تقویت اپیدرم کمک می کند.

بدون وجود ویتامین A، پوست شما می تواند دچار خشکی، خارش و برآمدگی شود. ویتامین A، بهترین ویتامین برای بدن است که علاوه بر تقویت و شادابی پوست، به سلامت قلب، ریه و کبد کمک می کند. رایج ترین شکل ویتامین A برای مراقبت از پوست، رتینول است. رتینول یک شکل قوی از ویتامین A است که به صورت موضعی روی پوست استفاده می شود.

خواص ویتامین a برای پوست صورت

این ویتامین برای تولید لایه های جدید پوستی و جوانسازی پوست بسیار مفید است و یک عامل بسیار مهم و قوی برای مبارزه با آکنه هاست، زیرا سلول های جدید پوست سریعتر تشکیل شده و جایگزین آکنه می شوند.

ترتینوئین، یکی دیگر از اشکال ویتامین A است که معمولا به شکل موضعی تجویز می شود و  می تواند به رفع هیپرپیگمانتاسیون (تیره تر شدن پوست در برخی نواحی) و خطوط ریز کمک کند.

اگرچه رتینول و ترتینوئین بسیار موثر هستند، اما می توانند در شروع استفاده عوارضی داشته باشند. توصیه می کنیم برای استفاده از هر یک ابتدا با پزشک خود مشورت کنید، به ویژه اگر پوست حساسی دارید.

با این وجود در صورت استفاده از رتینول و ترتینوئین، به دلیل افزایش سلول های پوستی، خارش و قرمزی ایجاد می شود. علت این امر حساسیت پوستی به این ویتامین نیست. علت افزایش سلول هاست. با این حال مطمئن شوید از غلظتی کم برای استفاده شروع کنید تا از این عارضه جانبی جلوگیری شود. همچنین هر روز از رتینول استفاده نکنید. آن را یک روز در میان در پایان روتین پوست شبانه خود درست قبل از مرطوب کننده استفاده کنید.

نکته دیگر این است که از رتینول در صبح استفاده نکنید زیرا پوست شما را مستعد آسیب های نور خورشید می کند و در نهایت برای استفاده از اشکال مختلف ویتامین A صبور باشید. چند هفته طول می کشد تا نتایج مورد نظر را مشاهده کنید. لازم به ذکر است که فقط استفاده موضعی از ویتامین A، کافی نیست و شما باید در رژیم غذایی و مکمل های مصرفی خود از آن استفاده کنید. با این کارها شما در نهایت شاهد کاهش خطوط ریز و افزایش درخشش پوست خود خواهید بود.

مطالب مرتبط: بهترین ویتامین برای کودکان

ویتامین C

ویتامینC برای پوست صورت

ویتامین C به طور طبیعی در سطح بالایی پوست یافت می شود و یک آنتی اکسیدان است که به کلاژن سازی در پوست شما کمک می کند. ویتامین C به دلیل نقشی که در تولید کلاژن دارد، یک عنصر کلیدی در محصولات مراقبت از پوست و ضد پیری است. ویتامین C را می توان بهترین ویتامین برای پوست صورت و جلوگیری از پیری دانست. همچنین این ویتامین به کاهش آسیب های ناشی از نور خورشید کمک می کند و اثربخشی ضد آفتاب را افزایش می دهد.

کمبود ویتامین C به دلیل سطوح بالای ویتامین موجود در غذا، مکمل ها و محصولات دیگر بعید است. با این حال، اگر فکر می‌کنید به دوز روزانه ویتامین C خود یعنی 1000 میلی‌گرم نمی‌رسید، می‌توانید مرکبات بیشتری بخورید، مکمل‌های ویتامین C را مصرف کنید یا از محصولات مراقبت از پوست موضعی حاوی این ویتامین استفاده کنید.

ویتامین C، علاوه بر پوست، برای سلامت جسمی افراد بسیار مهم است و بهترین ویتامین برای مردان و زنان محسوب می شود و گنجاندن آن در روتین مراقبت پوستی با استفاده از محصولات موضعی می تواند بسیار مفید باشد.

مطالب مرتبط: بهترین ویتامین برای تقویت اعصاب

ویتامین D

ویتامین D علاوه بر خواص بسیاری که برای سیستم ایمنی بدن دارد بهترین ویتامین برای پوست صورت است که پوستی یکدست و با رنگ یکنواخت برای شما ایجاد می کند. این ویتامین زمانی که پوست شما در معرض نور خورشید قرار می گیرد در بدن تولید می شود، اما مقدار زیاد آن ممکن است منجر به اکتینیک کراتوزیس (بیماری پوستی که موجب ایجاد نقاط کوچک، قرمز، خشن، پوسته‌پوسته شدن و … می شود) شود که به طور معمول نیاز به مراقبت های پزشکی دارد.

ویتامین D، نقش کلیدی در ایجاد رنگ یکنواخت پوست دارد و می تواند به درمان بیماری پسوریازیس کمک کند. این ویتامین همچنین استخوان های شما را سالم نگه می دارد. برای استفاده از ویتامین D، کافی است غذاهای غنی شده با این ویتامین و مکمل های مربوطه را مصرف کنید.

این ویتامین از جمله بهترین ویتامین ها برای مو هم محسوب می شود که استحکام و سلامت موها را بهبود می بخشد.

ماهی سالمون و ماهی تن، مقدار بیشتری از این ویتامین را دارند و می توانید با مصرف آنها، سطح ویتامین D بدن خود را بالا ببرید. همچنین شما می توانید برای افزایش تولید ویتامین D در پوستتان، آن را در معرض نور خورشید قرار دهید. با این حال، این کار خطر آسیب نور خورشید را به همراه دارد، بنابراین همیشه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، در ساعات اوج مصرف (از ساعت 10 صبح تا 14 بعد از ظهر) در معرض نور خورشید قرار نگیرید و فقط 10 تا 15 دقیقه خود را در معرض نور خورشید قرار دهید.

موسسه Linus Pauling در دانشگاه ایالتی اورگان، دریافت روزانه 600 واحد ویتامین D در روز را توصیه می کند که این میزان می تواند سلامت پوست را هم تضمین کند.

ویتامین E

ویتامین E، بهترین ویتامین برای پوست صورت است که می تواند از آسیب خورشید به پوست جلوگیری کند. این ویتامین، یکی دیگر از آنتی اکسیدان هایی است که از پوست شما در برابر آسیب های خورشیدی که منجر به سرطان پوست، چین و چروک و خطوط ریز می شود؛ محافظت می کند. ویتامین E و ویتامین C با یکدیگر برای تقویت دیواره های سلولی پوست مورد استفاده قرار می گیرند.

ویتامین E برای پوست صورت

به طور معمول، بدن ما ویتامین E کافی را از طریق ماده روغنی موجود در منافذ پوست به نام سبوم تولید می کند. با این حال، اگر پوست خشکی دارید، ویتامین E را می‌توانید به صورت موضعی، به شکل مکمل یا از طریق غذاهای حاوی این ویتامین (آجیل و دانه‌ها) مصرف کنید تا به پوست شما کمک کند رطوبت بیشتری حفظ کند.

همچنین ویتامین E، به صورت موضعی، بهترین ویتامین برای پوست صورت محسوب می شود که به درمان سوختگی، اسکار و زخم، التیام پوست و بازگرداندن آن به بافت طبیعی خود، کمک می کند.

ویتامین K

ویتامین K بهترین ویتامین برای پوست صورت است که به بهبود زخم و کبودی، لکه های تیره روی پوست و حلقه های تیره دور چشم کمک می کند.

ویتامین K، یک عنصر ضروری است که به فرآیند لخته شدن خون در بدن شما کمک می کند. لخته شدن خون مرحله مهمی در بهبود زخم و کبودی است. همچنین به درمان اسکارها، لکه های تیره و حلقه های تیره زیر چشم کمک می کند.

کمبود ویتامین K نسبتاً غیرمعمول است، اما برای افزایش مقدار روزانه آن، می‌توانید غذاهای حاوی این ویتامین همچون کلم پیچ، اسفناج، کلم، کاهو و لوبیا سبز را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

ویتامین K به صورت موضعی، معمولاً توسط پزشکانی استفاده می شود که از کرم های موضعی بر روی بیماران خود که به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته اند؛ استفاده می کنند تا به کاهش تورم و کبودی پس از جراحی کمک کند و همچنین می تواند در سرعت بخشیدن به روند بهبود زخم کمک کند.

کمبود بهترین ویتامین برای پوست صورت را جدی بگیرید.

به عنوان بزرگترین عضو بدن خود، باید مراقب مشکلات رایج پوست باشید و از پوست خود مراقبت کنید. به خصوص اگر از هر گونه بیماری پوستی رنج می برید. برای درمان و پیشگیری، استفاده از ویتامین های A، C، D، E و K در رژیم غذایی و روتین مراقبت از پوست، ضروری است. با این کار سلامت و درخشندگی پوست شما حفظ شود.

مراقبت نکردن از پوست و عدم استفاده از بهترین ویتامین برای پوست صورت، می تواند موجب خشکی، آکنه و پیری سریع تر پوست شود و حتی بیماری های پوستی ایجاد کند. پس مصرف بهترین ویتامین برای پوست صورت را جدی بگیرید. اگر سوالی در این خصوص دارید، می توانید در اینجا با ما به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید مقالات مربوطه را در دیگر صفحات شجرنیوز مشاهده کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.