مجله شجرجوانانخانوادهسلامت

بهترین ویتامین برای مردان

آنچه در این مطلب می خوانید:

بدن همه افراد برای رشد و رفع نیازهای خود، به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد. مردان هم از این قائده مستثنا نیستند. در مقاله قبلی در خصوص بهترین ویتامین ها برای بدن، در مورد نیاز افراد مختلف به ویتامین های گوناگون، سخن گفتیم. مردان هم دسته ای از این افراد هستند و بهترین ویتامین برای مردان، می تواند برای تامین انرژی مورد نیاز و حفظ سلامت آقایان، بسیار مفید باشد.

به همین منظور در این مطلب قصد داریم بهترین ویتامین برای مردان را معرفی کرده و در انتها نکاتی در خصوص مصرف مولتی ویتامین ها و مکمل ها بیان کنیم.

8 ویتامین و مواد معدنی ضروری برای مردان

مردان برای تقویت بدن خود، به طیف وسیعی از مواد مغذی به میزان مناسب نیاز دارند؛ یک رژیم غذایی سالم این امکان را می دهد. در واقع، بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی به جای مکمل‌ها، کلید سلامتی بهتر و کاهش خطر ابتلا به بیماری است. در اینجا خلاصه ای از بهترین ویتامین برای مردان و غذاهایی که آنها را تامین می کنند؛ آورده شده است.

  1. ویتامین D

ویتامین D، بهترین ویتامین برای مردان است که در هر بار حرکت عضلات از آن استفاده می شود. به علاوه، این ویتامین سیستم ایمنی را قوی نگه می دارد و به جذب کلسیم در بدن کمک می کند. تقویت سیستم ایمنی این روزها و با وجود تزریق واکسن های مختلفی همچون واکسن سینوفارم، آسترازنکا، برکت و … به اکثر مردم، از اهمیت بالایی برخوردار است. پس همه افراد باید کمبود ویتامین D را جدی بگیرند.

ویتامین D

از منابع خوب این ویتامین می توان به شیر و ماهی چرب، برخی غلات، آب پرتقال، نوشیدنی های سویا و ماست اشاره کرد.

بیشتر بدانید: بهترین مولتی ویتامین برای کودکان

  1. فولات ( Folate)

ما در مورد نیاز زنان به این ویتامین زیاد دیده ایم؛ اما آیا مردها هم به آن نیاز دارند؟ از فولات برای استفاده از پروتئین، ساخت DNA و تشکیل گلبول های قرمز سالم، استفاده می شود. بدن به این ویتامین از گروه B نیاز دارد. فولات، بهترین ویتامین برای مردان، جهت جلوگیری از تغییرات کروموزومی و در نتیجه جلوگیری از ایجاد آنها در کودکان است.

از منابع خوب فولات، می توان اسفناج، کلم بروکسل، مارچوبه، لوبیا، آجیل و جگر را نام برد. مصرف فندق، بادام زمینی و … به کسانی که دچار حساسیت پوستی می شوند؛ توصیه نمی شود.

  1. کلسیم

کلسیم از جمله مواد معدنی است که از ماهیچه ها، اعصاب و استخوان های سالم حمایت می کند. داشتن کلسیم کافی به ویژه در مردان 20 ساله، برای ایجاد استخوان های قوی و متراکم، از اهمیت بالایی برخوردار است.

منابع خوب کلسیم شامل: شیر؛ ماست؛ پنیر؛ کنسرو ماهی آزاد؛ سبزیجات برگ سبز تیره؛ و غلات و آب میوه های غنی شده با کلسیم است.

  1. ویتامین C

بزرگ شدن پروستات (هیپرپلازی خوش خیم پروستات یاBPH) در مردان مسن شایع است و باعث مشکلاتی در ادرار می شود. ویتامین C بهترین ویتامین برای مردان است که میتواند از بروز چنین مشکلی جلوگیری کند. خوردن میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین C با کاهش خطر ابتلا به BPH همراه است. این ویتامین همچنین بهترین ویتامین برای پوست صورت جهت جلوگیری از پیری است.

ویتامین c بهترین ویتامین برای مردان

منابع خوب ویتامین C: فلفل سبز و قرمز، کیوی، پرتقال، گریپ فروت، توت فرنگی، سیب زمینی، گوجه فرنگی و کلم بروکلی.

  1. پتاسیم

پتاسیم، برای مبارزه با اثرات افزایش فشار خون، یک عنصر کمک کننده است؛ که موجب می شود، با افزایش سن مردان، یک ماده مغذی کلیدی برای حفظ سلامت رگ های خونی و پیشگیری از بیماری های قلبی وجود داشته باشد.

منابع خوب پتاسیم: اسفناج، قارچ، گوجه فرنگی، سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، خربزه، آلو، کشمش، پرتقال، موز، شیر، ماست و ماهی تن.

پتاسیم

  1. ویتامین A

بهترین ویتامین برای مردان، ویتامین A است که علاوه بر حمایت از چشم های سالم و تقویت سیستم ایمنی بدن، ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. همچنین ویتامین A از جمله بهترین ویتامین ها برای مو است که می تواند از ریزش موهای شایع مردان جلوگیری کند.

منابع خوب ویتامین A: شیر، پنیر، سالمون، کلم بروکلی، هویج، سبزیجات برگ سبز، کدو حلوایی، طالبی، انبه و زردآلو.

  1. منیزیم

بسیاری از مردان، به اندازه کافی از این ماده معدنی دریافت نمی کنند. علاوه بر حمایت از ماهیچه ها، اعصاب و استخوان های سالم، منیزیم ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و از بیماری قلبی جلوگیری کند.

منابع خوب منیزیم: اسفناج و سایر سبزیجات برگ سبز، غلات کامل، لوبیا، آجیل و دانه ها.

بیشتر بخوانید: مصرف لبنیات در کرونا، خوب است یا بد؟

  1. روی

مردانی که گیاهخوار هستند؛ اغلب کمبود روی دارند. این ماده معدنی به ساخت پروتئین در سراسر بدن کمک می کند، با عفونت مبارزه می کند و زخم ها را التیام می بخشد.

منابع خوب: گوشت قرمز، غذاهای دریایی (به ویژه صدف) و مرغ. لوبیا و غلات، مقداری روی را فراهم می کنند، اما روی موجود در گوشت، به خوبی جذب نمی شود.

بهترین مولتی ویتامین برای مردان

بهترین مولتی ویتامین برای مردان

تا به اینجا لیستی را ارائه دادیم از بهترین ویتامین برای مردان که به آن نیاز دارند. اما آیا اصلا مردان به مصرف مولتی ویتامین ها نیاز دارند؟آیا همه مردان نیاز دارند مکمل یا مولتی ویتامین مصرف کنند؟ آیا این مولتی ویتامین ها و مکمل ها تاثیری بر آنها می گذارد یا خیر؟

در پاسخ باید گفت بسیاری از مردان که از یک الگوی غذایی سالم و خوب پیروی می کنند، اصلا نیازی به مصرف مولتی ویتامین ها ندارند. اما بسیاری از مردان هم برای حفظ و بهبود سلامت خود، باید ویتامین های اساسی مورد نیاز بدن خود را تامین کنند.

تحقیقات بسیاری در این زمینه صورت گرفته است. به عنوان مثال یک مطالعه در مقیاس بزرگ، بین سالهای 1997 تا 2011، بر روی گروهی از پزشکان مرد صورت گرفته است. آنها در این مدت از مولتی ویتامین ها استفاده کرده اند. نتایج، کاهش 8 درصدی خطر ابتلا به سرطان و همچنین کاهش خطر ابتلا به آب مروارید را نشان داد. با این حال، آنها کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را نشان ندادند.

اما همانطور که پیشتر گفته شد، برای اکثر مردان، احتمالاً هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که چرا باید مکمل‌های غذایی مصرف کنند. با این حال مکمل ها می توانند شکاف های تغذیه ای را پر کنند. اگر رژیم غذایی فردی فاقد بهترین ویتامین برای مردان باشد (به عنوان مثال، رژیم گیاهخواری یا بدون گلوتن دارید، که هر دو می توانند منجر به کمبود ویتامین B12 شوند)، یک مولتی ویتامین می تواند به پر کردن این حفره کمک کند.

به علاوه، اگر فردی یک بیماری زمینه‌ای خاص داشته باشد؛ نیاز به مصرف بهترین ویتامین ها خواهد داشت. با این حال نکاتی برای مصرف مولتی ویتامین ها وجود دارد؛ که شامل موارد زیر است:

تداخلات ویتامین را بررسی کنید.

مهم است که با پزشک خود در مورد مکمل ها مشورت کنید، زیرا ممکن است تداخلات احتمالی با سایر داروها وجود داشته باشد.

به عنوان مثال ویتامین K و داروهای ضد انعقاد همیشه خوب نیستند. ویتامین K یک ویتامین ضروری برای تقویت مقادیر طبیعی لخته شدن خون در بدن و جلوگیری از خونریزی بیش از حد است؛ با این حال، هنگامی که ویتامین K ترکیب شود، می تواند در برابر داروهای ضد انعقاد موثر باشد و خطر لخته شدن خون را افزایش دهد.

زیاد مصرف نکنید.

نکته بعدی در مصرف بهترین ویتامین برای مردان این است که باید از مصرف بیش از حد جلوگیری کرد؛ چرا که ممکن است بر سلامتی مردان تاثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال، مطالعه تافتس و هاروارد نشان داد که مقادیر زیاد مکمل های کلسیم (بیش از 1000 میلی گرم در روز) با افزایش خطر مرگ ناشی از سرطان مرتبط است.

دوزهای بالای ویتامین ها نیز می تواند به طور بالقوه خطرناک باشد. ویتامین A بیش از حد می تواند باعث تهوع، سردرد یا سرگیجه و در شدیدترین (و نادرترین) شرایط، حتی مرگ شود.

توصیه های بسیاری به مردان برای حفظ سلامتشان می شود. این نکات همیشه محدود به ویتامین های مورد نیاز بدن نیست، بلکه گاهی اوقات در مورد عدم استفاده از برخی موارد است. به عنوان مثال حتما می دانید که طلا، می تواند بر بدن مردان، اثر سوئی داشته باشد. از نظر پزشکی، طلا بر روی گلبول های قرمز مردان اثر منفی می گذارد و سیستم ایمنی بدن آنها را دچار مشکل می کند.

با این حال مردان می توانند از عقیق های مختلف همچون سنگ شجر، یاقوت و … استفاده کنند. این عقیق ها علاوه بر اینکه زیبا هستند، خواص بسیاری دارند و می توانند برای آرامش روحی مردان، سیستم ایمنی آنها و… موثر باشند.

در این مطلب در خصوص بهترین ویتامین برای مردان، لزوم مصرف مولتی ویتامین ها و تاثیرات آن بر سلامتی، سخن گفتیم. شما می توانید برای مطالعه بیشتر در خصوص بهترین ویتامین های مورد نیاز بدن، به دیگر مقالات شجر نیوز مراجعه کنید. همچنین اگر سوالی در این زمینه دارید، با ما در میان بگذارید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.