مجله شجرخانوادهسلامت

بهترین مولتی ویتامین برای کودکان چیست؟ معرفی بهترین ویتامین برای کودکان

آنچه در خصوص بهترین مولتی ویتامین برای کودکان می خوانید:

می‌دانیم که تغذیه یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی کودک است. همه کودکان برای سلامت و رشد کافی به بهترین ویتامین‌ها برای بدن و مواد معدنی نیاز دارند. ویتامین D، آهن، کلسیم، فلوراید و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر، باید جزء منظم رژیم غذایی هر کودک باشد، در غیر این صورت، کودک در نهایت دچار کمبود مواد مغذی می‌شود. اگر شما هم به دنبال لیستی از بهترین ویتامین برای کودکان هستید در این مطلب با ما همراه شوید.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: بهترین مولتی ویتامین برای رشد قد کودکان

بهترین ویتامین برای کودکان چیست؟

اکنون که درباره این‌ موضوع که آیا کودک شما ممکن است به مکمل‌ها نیاز داشته باشد یا خیر، اطلاعات بیشتری کسب کرده‌اید؛ لطفاً در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با برخی از رایج‌ترین و بهترین ویتامین‌ها برای کودکان آشنا شویم.

  • ویتامین K

این ویتامین بهترین ویتامین برای کودکان است و توسط اکثر پزشکان متخصص اطفال توصیه می‌شود. ویتامین K به تشکیل لخته خون و توقف خونریزی کمک می‌کند. نوزادان با سطوح بسیار پایینی از ویتامین K متولد می‌شوند.

برای افزایش ذخایر ویتامین K نوزادان، پزشکان تزریق ویتامین K را تجویز می‌کنند که در عرض شش ساعت پس از تولد به عضله ران کودک تزریق می‌شود؛ اما این کافی نیست و در سنین رشد کودک، باید همیشه مراقب این موضوع باشید که میزان مناسبی از این ویتامین به کودک شما برسد.

  • ویتامین D

پزشکان، اغلب ویتامین D را به عنوان بهترین ویتامین برای کودکان و نوزادان توصیه می‌کنند؛ زیرا برای رشد استخوان و مغز آن‌ها مهم است. شیر خشک حاوی مقادیر کافی ویتامین D است؛ اما به نوزادان و کودکانی که به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می شوند یا کمتر از 32 اونس شیر خشک می نوشند، باید این ویتامین داده شود.

  • آهن

آهن نیز در لیست بهترین ویتامین برای کودکان قرار می‌گیرد؛ زیرا کمبود آهن می‌تواند منجر به کاهش وزن، رنگ پریدگی پوست، کاهش اشتها و تحریک پذیری کودک شود. نوزادان در دورانی که در رحم مادر قرار دارند، آهن را از خون مادر دریافت می‌کنند؛ اما پس از تولد و در کودکی باید آن را به صورت ویتامین یا قطره مولتی ویتامین حاوی آهن، دریافت کنند.

بهترین ویتامین ها برای کودکان

اگر کودک سعی کرد مکمل را بیرون بریزد، تعجب نکنید چرا که معمولاً قطره آهن طعم خوبی ندارد. اگر کودک شما به طور جدی با خوردن قطره آهن مشکل دارد، پیشنهاد می‌کنیم‌ به دنبال محصولی بگردید که حاوی پلی‌ساکارید آهن است، که نسبت به قطره معمولی آهن شیرین‌تر است و قیمت بالاتری نیز دارد. آهن از جمله بهترین ویتامین ها برای مو هم محسوب می شود که به تقویت ریشه مو، کمک بسیاری می کند.

  • ویتامین A

این ویتامین نیز در لیست بهترین ویتامین برای کودکان قرار دارد. ویتامین  A نقش اساسی در حفظ سلامت سیستم ایمنی کودکان دارد و همچنین می توان آن را بهترین ویتامین برای پوست دانست. توصیه می‌شود هر کودک شش ماهه تا پنج ساله، روزانه مکمل ویتامین A یا هر روز یک لیوان شیر مصرف کند. همچنین می‌توانید کودکان را تشویق کنید، بیشتر غذاهایی که به طور طبیعی غنی از ویتامین A هستند، مانند هویج، سیب زمینی شیرین، انبه، اسفناج، کلم بروکلی و لبنیات مصرف کنند.

  • ویتامین B12

این ویتامین نیز می‌تواند بهترین ویتامین برای کودکان باشد. ویتامین  B12 عمدتاً در غذاهایی مانند گوشت، مرغ و ماهی یافت می‌شود. ویتامین B12  به کاهش خستگی و متابولیسم طبیعی انرژی کمک می‌کند. کودکان بسته به سن خود به مقادیر متفاوتی از ویتامین B12 نیاز دارند. براساس آمار منتشر شده در اینجا، نوزادان تنها به 0.5 میکروگرم ویتامین B12 در روز نیاز دارند، اما این میزان برای کودکان نوپا به 0.9 میکروگرم، برای کودکان چهار تا هشت ساله به 1.2 میکروگرم و برای کودکان 9 تا 13 ساله به 1.8 میکروگرم می‌رسد.

  • ویتامین C

ویتامین C به طور طبیعی در مرکبات، کیوی، توت فرنگی، فلفل و گوجه فرنگی یافت می‌شود. این ویتامین در رژیم غذایی کودکان مورد نیاز است، زیرا می‌تواند به بدن در جذب آهن ضروری کمک کند و در عین حال از سلامت عمومی و سیستم ایمنی بدن آن‌ها نیز حمایت کند؛ پس قطعاً می‌تواند بهترین ویتامین برای کودکان باشد. درست مانند ویتامین  A، کودکان شش ماهه تا پنج ساله باید روزانه به میزان یک مکمل ویتامین C  مصرف کنند.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: بهترین ویتامین برای مردان

بهترین مولتی ویتامین برای کودکان

کودک در حال رشد به مولتی ویتامین نیاز دارد. مولتی ویتامین‌ها، مکمل‌هایی هستند که کودک را سالم نگه داشته و از هرگونه کمبود مواد مغذی دور نگه می‌دارند. مکمل‌های مولتی ویتامین، معمولاً حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری هستند که به رشد کودک شما کمک می‌کنند. متخصصان اطفال معمولاً به والدین توصیه می‌کنند این مکمل‌ها را به طور منظم به کودکان خود بدهند تا ایمنی آن‌ها را تقویت کرده و آن ها را از بیماری محافظت کنند.

هنگام خرید مولتی ویتامین، باید در نظر داشته باشید که از مولتی ویتامین‌های خاص کودکان استفاده کنید. شما نمی‌توانید مکملی را که برای بزرگسالان است، برای کودکتان استفاده کنید. به این دلیل که مکمل‌های مختلف به طور خاص برای گروه‌های مختلف مردم تولید می‌شوند.  معمولاً توصیه می‌شود قبل از مصرف هر گونه مولتی ویتامین برای کودکان، با متخصص اطفال مشورت کنید.

بهترین مولتی ویتامین برای کودکان

هنگام انتخاب یک محصول، به دنبال مارک‌های باکیفیت باشید که دارای دوزهای مناسب هستند و از 100٪ ارزش روزانه تجاوز نمی‌کنند. این امر به ویژه برای ویتامینهای محلول در چربی همچون  A، D، E  و K که در چربی بدن ذخیره می‌شوند، مهم است.

محصولاتی را خریداری کنید که حاوی بخشی یا تمام ویتامین A به عنوان بتاکاروتن هستند. بدن می‌تواند بتاکاروتن غیر سمی را به ویتامین A تبدیل کند. محصولات خوب باید حاوی ید باشند. بسیاری از  محصولات حاوی امگا 3 و مقادیر کمی کلسیم، کولین و منیزیم  نیز هستند. توجه داشته باشید که اگر کودک شما آلرژی غذایی دارد همیشه برچسب  محصول را بخوانید.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: بهترین ویتامین برای تقویت اعصاب

انواع مولتی ویتامین برای کودکان

مولتی ویتامین‌ها انواع مختلفی دارند. این تفاوت می‌تواند در فرمولاسیون ساخت و تعداد و تنوع ویتامین‌های موجود در آن باشد یا در شکل ظاهری و طریقه مصرف آن ها باشد. در ادامه مطلب، انواع مختلف مولتی ویتامین را باهم مقایسه کرده‌ایم. اگر در مورد این موضوع نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

مولتی ویتامین با آهن یا بدون آهن؟

بهترین مولتی ویتامین برای کودکان را می‌توان بر اساس دسته‌ای که حاوی آهن هستند یا حاوی آهن نیستند طبقه بندی کرد. اگر کودک شما قطره آهن مصرف می‌کند، می‌توانید مصرف آن قطره را قطع کرده و مولتی ویتامین حاوی آهن استفاده کنید.

مولتی ویتامین ‌های جویدنی یا مولتی ویتامین ‌های قطره ‌ای؟

مصرف جویدنی‌ها ممکن است آسان‌تر باشد؛ اما اغلب حاوی مقادیر قابل توجهی شکر اضافه شده و مقادیر کمتری از مواد مغذی ضروری هستند. این محصولات معمولاً حاوی مقادیر کمتری از مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم نیز هستند که برای استخوان‌ها مهم می‌باشند.

بهترین مولتی ویتامین برای کودکان بالای دو سال

تکمیل رژیم غذایی کودک با مولتی ویتامین روزانه، یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای سلامت او انجام دهید. همان‌طور که ممکن است حدس بزنید، همه مولتی ویتامین‌ها یکسان تولید نمی‌شوند. مکمل‌ها از نظر کیفیت در بین تولید کنندگان مختلف به طور قابل توجهی متفاوت هستند.

13 ویتامین و 14ماده معدنی ضروری وجود دارد که یک کودک برای رشد و تکامل مناسب به آن‌ها نیاز دارد. بهترین مولتی ویتامین برای کودکان بالای دو سال محصولی است که بتواند نیازهای بدن کودک شما را برآورده کند و  در عین حال مقداری بالاتر از نیاز کودک، ویتامین و مواد معدنی وارد بدن او نکند و همچنین فرمولاسیون مناسب و اثر بخشی بالا داشته باشد.

کودکان، بزرگترین سرمایه‌های زندگی ما هستند و برای ما مهم است که رشد مناسبی داشته باشند. در این مطلب لیستی از بهترین ویتامین برای کودکان و انواع مولتی ویتامین را بررسی کردیم. امیدواریم توانسته باشیم در این مطلب پاسخ گوی سؤالات شما عزیزان بوده باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.