سلامتاخبارجامعهخبر مهم

۴ واکسن ایرانی کرونا به زودی وارد فاز انسانی می‌شوند/ تولید تست‌های سریع کووید ۱۹ از هفته آینده

نمکی گفت: از بین ۱۲ شرکت، ۴ شرکت فاز ۱ و ۲ را طی کردند و به زودی وارد مطالعات انسانی و فاز ۳ تولید واکسن کرونا می‌شوند.

به گزارش شجرنیوز، سعید نمکی وزیر بهداشت در مراسم ارائه گزارش در خصوص پیشرفت های تولید واکسن کووید۱۹ به سازمان بهداشت جهانی از طریق ویدئو کنفرانس، با تشکر از دست‌اندرکاران تولید واکسن کرونا در جهان، اظهار کرد:  از معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری، عزیزانمان در شرکت‌های دانش‌بنیان، انستیتو پاستور و سرم سازی رازی و سازمان جهانی بهداشت به ویژه برادر عزیزم دکتر احمد المنظری و عزیزانی که در قسمت ساخت واکسن و داروهای بیولوژیک با ما همکاری می‌کنند، تشکر می کنم.

او با بیان اینکه موج جدید و پاییزه خیز جدیدی از بیماری کرونا را در جهان رقم زد، گفت: کشور ما هم درگیر این موضوع شده است و ما طرح جدیدی دنبال می‌کنیم تا با بیماریابی و تست بیشتر بتوانیم بیماری را کنترل کنیم و به زودی به صدهزار تست خواهیم رسید.

وزیر بهداشت بیان کرد: تولید تست های آنتی ژن در کشور از اواسط هفته آینده آغاز می شود و و پروانه صدور این تست  ها به سرانجام رسیده است، امیدواریم بتوانیم با قرنطینه زودتر و مراقبت بیشتر در بیمارستان ها از آمار مرگ و میر و موارد بستری بکاهیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وزیر بهداشت گفت: همگام با کشورهای جهان در تولید واکسن کووید۱۹  از روزهای نخست گام‌هایی را شروع کردیم و سه روش برای تامین واکسن کووید ۱۹ دنبال می‌کنیم؛ نخست مشارکت در اتحادیه کواکس با هدایت سازمان جهانی بهداشت و قرار دادن سهمیه برای جمهوری اسلامی ایران؛ دوم همکاری های بین المللی و پروژه‌های مشترک با سایر کشورها و سوم تولید واکسن در داخل کشور است. با همکاری دوستانم در شرکت‌های دانش‌بنیان در مجموعه‌هایی مثل بنیاد برکت، انستیتو رازی و انستیتو پاستور فعالیت بسیار خوبی از ماه‌ها قبل در زمینه ساخت واکسن آغاز شده است.

.چندی پیش به مردم شریف کشورم این مژده را دادم که ما در رابطه با ساخت واکسن گام‌های بسیار موثری برداشتیم و  همکاران بی‌نظیر در شرکت های دانش بنیان و مجموعه هایی مانند بنیاد برکت گام‌های خوبی در زمینه تولید واکسن برداشته اند و از بین ۱۲ شرکت ۷ تا ۸ شرکت در وضعیت مطلوبی قرار دارند و ۴ شرکت فاز ۱ و ۲ را طی کردند و به زودی وارد مطالعات انسانی و فاز ۳ می‌شوند.

امروز با نشستی که با عزیزان سازمان جهانی بهداشت داشتیم به شکل مکتوب موارد را به استحضار عزیزان رساندیم و یکی از همکاران من در شرکت‌های دانش بنیان که گام‌های پیشرفته تری برداشتند عملکرد خود را به اطلاع کارشناسان سازمان جهانی بهداشت می‌رسانند و هفته بعد یا هفته بعد از آن، از گروه دیگری که کار پیشرفته‌تری دارند دعوت می‌کنیم و به همین مکانیزم موارد به اطلاع خواهد رسید.

نمکی گفت: امروز در نشستی که با عزیزان در سازمان جهانی بهداشت داشتیم مواردی را به اطلاع آنها در زمینه تولید واکسن کووید ۱۹ رساندیم و گروهی از همکاران من که در شرکت‌های دانش بنیان گام‌های پیشرفته‌ای برداشته اند مطالعات خود را به اطلاع کارشناسان سازمان جهانی بهداشت می رسانند.یک تا دو هفته آینده گروه های دیگر را دعوت می‌کنیم و موارد را به اطلاع دوستان در سازمان جهانی بهداشت خواهیم رساند.

نمکی تصریح کرد: آنچه که به شدت مورد توجه و حمایت ریاست جمهوری و مقام معظم رهبری است توسعه حرکت های دانش بنیان و تکیه بر علم داخل است خوشبختانه واکسن کووید ۱۹ یکی از دستاوردهای افتخارآفرین این تفکر است و ما در آینده نزدیک به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته در ساخت کرونا در دنیا مطرح خواهیم شد.

وی بیان کرد: انتظار داریم سازمان جهانی ما را به عنوان کشوری که در شرایط تحریم‌های ظالمانه گام‌های موثری برداشته است و بیش از پیش حمایت کند و مراحل کار کارشناسی را تسریع کنند تا زودتر بتوانیم واکسن کرونا را برای کشور خودمان مردم منطقه و جهان تولید کنیم.

نمکی در جمع خبرنگاران گفت: در رابطه با طرح جدید مقابله با کرونا چه محدودیت ها و چه اجرای طرح بسیج بیماریابی سریع تست بالا و قرنطینه و غیره موارد به استحضار مردم رسیده است و باز هم اطلاع رسانی خواهد شد .

نمکی گفت امروز شاهد نشست جدیدی به عنوان نقطه افتخار آفرین برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان گزارش پیشرفت کار ساخت واکسن در جمهوری اسلامی ایران بعد از گزارش های مکتوب  برای پیشگیری از کووید ۱۹ بودیم و در این زمینه سازمان جهانی بهداشت با بررسی های متعدد و رسیدگی به محتویات ارسالی ما امروز نشست کارشناسی را با همکاران ما در سطح منطقه امرو و ژنو برگزار کرد و آنها نیز باور کردند که گام های دانشمندان ما گام‌های موثری است.

نمکی گفت:  خوشبختانه چند واکسن از این مجموعه واکسن‌های در حال ساخت فازهای ۱ و ۲ مطالعات را گذرانده اند و از هفته آینده یا بعد از آن وارد فاز مطالعات انسانی خواهند شد و همه این حرکت ها مبتنی بر استانداردهای بین المللی است و گام به گام با تایید کارشناسان جهانی بهداشت پیش خواهد رفت و بر همین اساس امروز به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز در عرصه ساخت واکسن کووید ۱۹ مطرح می شویم.

وزیر بهداشت گفت: امیدوارم با لطف خدا و حمایت های بی دریغ مقام معظم رهبری و حمایت های مستمر رئیس جمهور محترم و دعای خیر مردم شریف ایران خبر خوشی که مدتی پیش در مورد واکسن دادم محقق شود و ما هم یکی از سازندگان اصلی واکسن کووید ۱۹ هم برای مردم سرزمین خودمان و هم نیازمندان کل جهان باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.