اخباراقتصادبانک و سرمایه

یک اتفاق مسیر دلار را تغییر داد

پس از ۲ روز افت کانالی، روز سه‌شنبه دلار در جهت صعودی قرار گرفت و توانست کانال ۲۷ هزار تومانی را پس بگیرد.

به گزارش شجرنیوز؛ در چهارمین روز هفته، دلار ۳۲۰ تومان رشد را به ثبت رساند و به محدوده ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. به گفته برخی فعالان، برخی از معامله‌گران که روز دوشنبه تصور می‌کردند، مذاکرات هسته‌ای به زودی آغاز خواهد شد، در روز سه‌شنبه تغییر عقیده دادند و با احتیاط در موقعیت خرید قرار گرفتند.

 عامل تغییر انتظار دلاری‌ها

گروهی از معامله‌گران، از صحبت‌های وزیر امور خارجه برداشتی داشتند که منجر به برگشت آنها به موقعیت خرید شد.  امیرعبداللهیان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره دور بعدی مذاکرات عنوان کرد: طرف مقابل این درک را دارد که بالاخره یک پروسه دو، سه ماهه‌‌ای زمان می‌برد که دولت جدید مستقر شود و برای هر گونه تصمیمی که می‌خواهد در این رابطه بگیرد، برنامه‌ریزی کند.

برخی معامله‌گران با تکیه بر این بخش‌ از صحبت‌های وزیر امور خارجه سعی کردند چنین جوی را در بازار راه بیندازند که تا دو یا سه ماه آینده خبری از مذاکرات هسته‌ای نخواهد بود و بهتر است که فعلا به خریدهای احتیاطی خود ادامه دهند. با این حال، بخش بزرگی از بازیگران بازار تصمیم گرفتند که بی‌گدار به آب نزنند، در نتیجه رشد قیمت دلار چندان زیاد نشد.

در این بین، برخی نیز افزایش عرضه ارز توسط بازارساز را عاملی دانستند که زمینه هیجان افزایشی در بازار را محدود کرد. به گفته بخشی از فعالان، پس از نوسانات شدید افزایشی و کاهشی روزهای اخیر، انتظار می‌رود که بازارساز با مداخله خود زمینه‌ساز کاهش تغییرات قیمتی دلار شود. دیروز رئیس فعلی بانک مرکزی نیز اشاره کرد که در زمینه تامین ارز برای واکسن مشکلی وجود ندارد و از برقراری آرامش در بازار ارز خبر داد.

به نظر می‌رسد بازارساز سعی دارد اجازه ندهد که طی روزهای آتی قیمت دلار دچار افزایش بیشتری شود. با این حال، باید دید جریان اخبار هسته‌ای به کدام سو خواهد رفت و انتظارات معامله‌گران را به چه شکلی تحت تاثیر قرار خواهد داد. دیروز حداقل بازارساز تن به کانال ۲۷ هزار تومانی نداد و صرافی‌های بانکی نرخ فروش خود را ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین کردند. برخی فعالان باور دارند در صورتی که صرافی‌های بانکی نرخ فروش خود را به بازار نزدیک نکنند، تقاضای کاذب به تدریج بار دیگر وارد فضای معاملاتی خواهد شد و جو هیجانی بازار و صف‌نشینی را افزایش خواهد داد.

 دیدگاه بازیگران فنی درباره آینده دلار

تحلیل‌گران فنی باور دارند که بخشی از معامله‌گران در انتظار واکنش دلار به برخی نقاط قیمتی خاص هستند تا پس از آن، موقعیت خرید و فروش خود را تعیین کنند. به عنوان مثال، برخی از تحلیل‌گران فنی اعتقاد دارند تا زمانی که اسکناس آمریکایی پشت خط ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومانی قرار دارد، تقاضای معناداری وارد بازار نخواهد شد. در کنار این، معامله‌گران باور دارند که کاهش قابل توجه قیمت دلار در صورتی اتفاق خواهد افتاد که محدوده ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومانی بازار از دست برود.

افزایش قیمت دلار در شرایطی رخ داد که در بازار سهام بار دیگر شاهد نزول شاخص کل بورس بودیم. به باور معامله‌گران، در صورتی که روند متفاوت قیمت شاخص کل و بازار دلار ادامه پیدا کند، می‌توان گفت که معامله‌گران هر دو بازار انتظارات متفاوتی نسبت به آینده دارند. با این حال، بیشتر فعالان باور دارند که بورس و دلار طی روزهای آتی هم جهت حرکت خواهند کرد. حداقل می‌توان گفت که در صورت ادامه افزایش قیمت دلار، دشوار است که سهم‌های پتروشیمی در موقعیت افزایشی قرار نگیرند.

 حمایت دلاری از سکه طلا

در چهارمین روز هفته، سکه امامی نیز توانست خود را به نزدیک مرز ۱۲ میلیون تومانی برساند. روز سه‌شنبه فلز گران‌بهای داخلی ۱۴۵ هزار تومان رشد را به ثبت رساند و توانست در محدوده ۱۱ میلیون و ۹۹۵ هزار تومان قرار بگیرد. رشد قیمت سکه در شرایطی رخ داد که طلا در بازارهای جهانی تا ساعت ۴ بعدازظهر افزایش قیمت خاصی نداشت و زیر محدوده هزار و ۸۲۰ دلار نوسان می‌کرد.

در شرایط کاهش جزئی اونس طلا، این دلار بود که به داد سکه رسید و با برگشت به کانال ۲۷ هزار تومانی زمینه‌ساز افزایش خریدها در بازار سکه شد. سکه‌بازان باور دارند که در صورت ادامه رشد دلار، برگشت فلز گران‌بهای داخلی به بالای مرز ۱۲ میلیون تومانی دور از ذهن نخواهد بود.

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع: دنیای اقتصاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.