فرهنگاخبارجامعه

یارانه طرح پاییزه کتاب بیشتر می‌شود؟

طرح پاییزه کتاب تهران امسال مصادف با هفته کتاب برگزار می شود.

به گزارش شجرنيوز، طرح پاییزه کتاب تهران امسال مصادف با هفته کتاب برگزار می شود. بنا بر گفته علی رمضانی دبیر هفته کتاب، قرار است در مجموعه خانه کتاب و ادبیات ایران به اشکالات در نوع فروش کتاب در این طرح که بر مراجعه علاقه‌مندان کتاب به کتابفروشی‌ها تمرکز دارد، توجه شود.

وقتی تجمع کتابفروشی‌ها را در برخی شهر‌های خاص داریم، عمدتاً افراد حاضر در این شهر‌ها از یارانه کتاب برخوردار می‌شوند. در این طرح قرار است یارانه‌های بیشتری به شهر‌های مناطق محروم و شهرستان‌ها اختصاص ‌یابد.

یارانه اختصاص یافته به طرح پاییزه کتاب کمتر از دوره قبل نیست

علیرضا اسماعیلی مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره میزان یارانه اختصاص یافته به طرح پاییزه کتاب گفت: یارانه اختصاص یافته به طرح پاییزه کتاب کمتر از دوره قبل نیست و مانند دوره‌های پیش سقف خرید کتاب به خریداران کتاب اختصاص می‌یابد. فعلاً سقف خرید اختصاص داده شده به خریداران کتاب مانند دوره قبل است.

وی ادامه داد: درباره اینکه در روزهای اجرای طرح پاییزه کتاب، میزان سقف خرید کتاب افزایش می یابد یا نه، هنور تصمیم گیری نشده است. باید دو سه روز دیگر درباره آن فکر کنیم؛ چون انجام این کار پیش از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای ما دردسر‌هایی دارد. تا پیش از هفته کتاب درباره سقف خرید خریداران کتاب تصمیم گیری می‌شود. کتابفروشان هم باید براساس فراخوان موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برای شرکت در این طرح ثبت نام کنند.

لزوم افزایش یارانه طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰

بهداد جربزه دار، مدیر کتابفروشی اساطیر، درباره لزوم افزایش اعتبار یارانه اختصاص داده شده به طرح پاییزه کتاب اظهار کرد: نیاز داریم اعتبار اختصاص یافته به طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ نسبت به دوره قبل افزایش یابد. به دلیل اینکه تورم و مسائل موجود در جامعه باعث شد قیمت کتاب افزایش یابد. از این رو طبیعتاً خریداران کتاب در این دوره نمی‌توانند با مبلغی که به طرح اختصاص یافته است، مانند دوره های قبل کتاب تهیه کنند.

وی ادامه داد: با توجه به رکودی که در جامعه نشر روی داده است، هر تغییر مثبتی در طرح پاییزه کتاب می‌تواند نتیجه مثبتی در چرخه نشر ایجاد کند و کل جامعه نشر از لیتوگراف و صحاف گرفته تا نگارش کتاب را تحت تأثیر قرار دهد و آنها را به تحرک وادارد. در نتیجه این امر می‌تواند سطح فرهنگی جامعه را ارتقا بدهد. به عبارت دیگر به هر میزان که افراد کتابخوان در جامعه بیشتر شوند، از کژی های جامعه به همان میزان کاسته می شود.

مدیر کتابفروشی اساطیر اظهار کرد: به دلیل مشکلاتی که از جنبه های دیگر در جامعه وجود دارد و در اینجا نمی توان از آن سخن به میان آورد، باید کتابخوانی را تا جایی که می توانیم در جامعه رواج دهیم. طرح های فصلی کتاب از جمله طرح پاییزه کتاب یارانه را مستقیم به دست کتابفروشان می رساند و از زیباترین اقداماتی است که در زمینه کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می شود.

لزوم حذف تاریخ تولید کتاب در طرح پاییزه

لزوم افزایش یارانه طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰

جربزه دار ادامه داد: از آنجا که طرح پاییزه کتاب در سراسر کشور برگزار می‌شود، به هر میزان در این زمینه کار شود باز هم اندک است. عیبی که در اجرای طرح های فصلی کتاب از جمله طرح پاییزه کتاب وجود دارد، این است که برای کتاب هایی که در طرح به فروش می رود تاریخ تولید در نظر گرفتند و گفتند کتاب هایی که از سال ۱۳۹۵ در کشور منتشر شدند، جزو کتاب هایی هستند که می توانند با تخفیف به مخاطب فروخته شوند.

وی با اشاره به اینکه اختصاص دادن تاریخ برای بهره مندی از تخفیف در طرح های فصلی غلط است چون کتاب تاریخ مصرف ندارد، اظهار کرد: فرد کتابخوان می خواهد، پنج عنوان کتاب تهیه کند؛ تنها موفق می شود دو تا سه عنوان را بخرد و تهیه عنوان های باقی مانده را به زمان دیگری موکول می کند. در صورتی که اگر در طرح های فصلی کتاب به عنوان های جدیدتر توجه کنیم، دست فرد کتابخوان را می بندیم. از این رو باید تاریخ تولید کتاب را در این طرح افزایش دهند.

کتاب تاریخ مصرف ندارد

 طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰

مدیر کتابفروشی اساطیر با اشاره به اینکه فرد کتابخوان حرفه ای کتابخانه ای دارد و یکباره متوجه می شود فلان عنوان کتاب در کتابخانه اش نیست، ابراز کرد: کتابخوان حرفه ای کتاب مورد نیازش را از هر طریقی با هر قیمتی تهیه می کند. کتاب کالایی نیست که بتوان برای آن تاریخ مصرف درنظر گرفت. با کالاهایی مانند شیر، میوه و اقلامی که تاریخ مصرف دارند، متفاوت است. نیازی به ضمانت نامه ندارد و فاسدشدنی نیست.

جربزه دار ادامه داد: باید سرانه قیمت کتاب و سهمیه خرید هر فرد را در طرح پاییزه کتاب افزایش دهند. در این طرح سهمیه هر فرد برای خرید کتاب ۲۰۰ هزار تومان است. این مبلغ بسیار اندکی است و با این مبلغ نمی‌توان رمان‌های بلند یا کتاب‌های مرجع را تهیه کرد. برای همین نباید با دید کاسب کارانه به این طرح نگاه کرد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.