اخبارجامعهخبر مهمذره بین شجرسلامتمجله شجر

کرونا در روزی که گذشت کاهش آمار کرونا؛ افزایش نگرانی از پایان قرنطینه دو هفته‌ای

تعداد آمار مرگ و میر کرونا امروز نسبت به روزهای اوج آن، کاهش نشان می داد ولی باز هم آمار فوتی ها به اندازه ای زیاد است که کشور را در وضعیت قرنطینه نگه دارد. در این میان برخی کشورها اعلام کرده اند واکسیناسیون عمومی کرونا را از ماه آینده شروع می کنند و امیدوارند در سال آینده میلادی، همه گیری این بیماری را کنترل کنند.

به گزارش شجرنیوز، درست در روزی که اعلام شد برخی از کشورها واکسیناسیون کرونا را از یک ماه آینده آغاز می کنند، تعداد آمار فوت شدگان در ایران به دلیل این بیماری مرموز به ۳۷۱ نفر در شبانه روز گذشته رسیده است و در کل تاکنون مجموع جانباختگان این بیماری به ۴۸ هزار و ۲۴۶ نفر رسید البته خوشبختانه تاکنون ۶۶۸ هزار و ۱۵۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند.

تلاش برای غلبه به بحران کرونا در سطح بین المللی همچنان ادامه دارد. برخی کشورها از جمله روسیه هم رسما اعلام کردند سال آینده میلادی قصه کرونا جمع می شود و دیگر مردم نباید این ویروس مرگبار باشند. این خبر را مدیرکل مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی و بیوتکنولوژی «وکتور» روسیه که در زمینه تولید واکسن کرونا فعال است، داده و گفته ویروس کرونا از بین نخواهد رفت اما همه‌گیریِ آن در سال ۲۰۲۱ پایان خواهد یافت.

آمار کرونا در ایران

چینی ها هم قبل از این اعلام کرده بودند توانسته اند از پس مشکلات کرونا بربیایند و راز موفقیت آنها را یک خبرنگار چینی برای خبرآنلاین توضیح داد و گفت چطور چینی ها توانستند کرونا را شکست بدهند. لی جیانان خبرنگار «‌سی‌ام‌جی» چین علت این موفقیت را مدیریت درست کرونا در این کشور می‌داند و می‌گوید: «به تصاویری که رسانه‌های آمریکایی منتشر کردند، نگاه کنید. افراد زیادی در ساحل ایستاده‌اند که دور هم جمع شدند و هرکاری دوست دارند می‌کنند. حتی گاهی به پلیس هم واکنش نشان می‎دهند. شاید فکر کنند که حق فردی آن‌ها این است که آزادانه بدون کنترل دولت هرکاری می‌خواهند بکنند. به نظر من این فرق اصلی چین با کشورهای غربی است، فکر نمی‌کنم در این کشورها دولت بتواند مردم را در خانه نگه‌ دارد. اما در چین ما خودمان می‌خواهیم که در خانه بمانیم، برای مثال اگر به مادر و پدر من بگویند که برای سلامت خودشان و دیگران از خانه خارج نشوند، آن‌ها حتما این کار را انجام می‌دهند.»

چشم انداز کرونا در ایران

در ایران البته چشم انداز این بیماری چندان روشن نیست چون آنطور که وزیر کشور اعلام کرده بالاترین تخمین ها نشان می دهد حدود ۳ درصد از کل جمعیت کشور درگیر کرونا شده است. یعنی بیش از ۲ میلیون نفر در حال حاضر ناقل این ویروس شمرده می شوند. این وضعیت باعث شده است تا علاوه بر محدودیتهای ترافیکی، حتی بخشهایی از دولت هم تعطیل شود ولی واقعیت این است که محدودیتها مانند منع تشکیل تجمع و حتی جشن هایی مانند عروسی هم باعث نشده عده ای از هموطنان، دست از دعوت کردن مهمان و دورهم نشستن بردارند. از استان آذربایجان شرقی خبر رسید که پس از برگزاری یک مراسم عروسی، دادستان به اتهام اقدام علیه بهداشت عمومی از داماد مراسم شکایت کرد و دادگاه، به دلیل پذیرش اشتباه و درخواست جبران از سوی این فرد، او را محکوم به اهدای تعدادی ماسک به مردم کرد.

کرونا در حوزه اقتصادی هم امروز اخبار جالبی داشت. از جمله آن که فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا در استان قزوین اعلام کرد بانکها حق ندارند به دلیل کرونا و کسادی بازار، چک اشخاص را برگشت بزنند و باید طلبکارها با بدهکاران بسازند.

بانک و کرونا

سخنگوی وزارت رفاه هم اعلام کرد برای دریافت وام کرونایی مرحله جدید، متقاضیان فرصت دارند تا فردا شب، کدملی خود را به سرشماره اعلام شده ارسال کند و از تسهیلات کرونایی بهره ببرند. این تسهیلات تنها به وزارت رفاه محدود نمی شود زیرا وزارت اقتصاد و دارایی هم تصمیم گرفته است در زمینه اخذ مالیات به مودیان خود، کمک هایی کرده و آنها را برای دریافت مالیات نقدی، تحت فشار نگذارد. این خبری بود که معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است.  این مقام مسئول در خبر مهمی گفته است کمکهای نقدی و غیرنقدی اشخاص حقیقی و حقوقی جهت تامین لوازم و تجهیزات بیمارستانی هزینه قابل قبول مالیاتی حساب می شود. یعنی مودیان مالیاتی میتوانند در عوض پرداخت نقدی مالیات، اسناد کمک به بیمارستانها برای مقابله با کرونا در اختیار سازمان امور مالیاتی بگذارند تا مبالغ پرداخت شده از مالیات آنها کم شود.

قرنطینه اجباری کرونا

از مجلس هم خبر رسید که دو نماینده با تشخیص قطعی کرونا به قرنطینه اجباری رفته اند. سید کاظم دلخوش اباتری نماینده مردم صومعه سرا و سخنگوی کمیسیون قضایی به کرونا مبتلا شده اند.

این وضعیت بحرانی باعث شده است حتی استادان رشته های دیگر مانند زلزله شناسی هم دست به قلم بشوند و اعلام کنند برای مهار کرونا به قرنطینه دست کم یک ماهه نیاز داریم زیرا اگر دست کم یک ماه کشور به طور کامل در وضعیت قرنطینه نرود، کرونا ممکن است در قرنطینه دو هفته ای فروکش کند، باز هم پس از دوره قرنطینه دو هفته ای، مانند «یویو» آمار به سمت صعودی بازمی گردد.

منبع: خبرآنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.