اخبارفناورینرم افزار و سخت افزار

ویندوز 11 کی وارد بازار می شود ؟!

شرکت مایکروسافت تاکنون ده نسخه از سیستم عامل خود یعنی ویندوز را به کاربران خود معرفی کرد. ویندوز 1 سال 1985 عرضه شد. از آن زمان ویندوز هنوز محبوب ترین سیستم عامل هاست. این شرکت با توسعه سیستم عامل قرار است ویندوز 11 را به زودی روانه بازار کند. البته یک نسخه از این ویندوز لو رفته است که در ادامه با برخی از ویژگی های آن آشنا می شویم.

ویندوز 11 کی وارد بازار می شود؟!

این روزها در دنیای فناوری ذهن اکثر کاربران ویندوز 10 درگیر این سوال شده که ویندوز 11 کی وارد بازار می شود؟! خرداد ماه امسال در کنفرانس بیل مایکروسافت، مدیر عامل این شرکت اعلام کرد که این شرکت به زودی از مهم ترین به روزرسانی ویندوز در ده سال گذشته رونمایی می کند. پس از انتشار شایعات مختلف بین 1.3 میلیارد کاربر سرانجام در تیرماه 1400 از نسل جدید ویندوز با عنوان (Windows 11) رونمایی شد. در نسخه جدید ویندوز قابلیت ها و امکانات جدیدی ایجاد شده که باعث شگفتی کاربران می شود.

What’s Next for Windows

What’s Next for Windows

تسک بار ویندوز 11 وسط چین شده است!

یکی از تغییرات ویندوز 11، وسط چین شدن ابزارهای اصلی نوار وضعیت یا تسک بار است که نمای رابط کاربری (User Interface) را خلوت تر نشان می دهد البته برای کسانی که تنظیمات قبلی را بیشتر دوست دارند، امکان بازگشت هست.

 

 

آیکون Start به منوی Start تبدیل شده است!

در ویندوز 11 وقتی روی آیکون Start کلیک می کنید، منوی استارت در مرکز صفحه باز می شود و برخی نرم افزارهای پیش فرض در آن قرار دارند و البته بسته به نوع استفاده کاربر برخی نرم افزارها را هم پیشنهاد می دهد.

رونمایی از منوی استارت

رونمایی از منوی استارت

تغییر محل نوار جستجو(Search)!

نوع چیدمان این پنجره تغییر کرده و نوار جستجو در این نسخه بالای پنجره قرار گرفته است.

 

صفحه نمایش وظیفه جمع تر شده است!

Task View یا همان صفحه نمایش وظیفه در ویندوز 11 علاوه بر شفافیت و جمع تر شدن، برنامه های باز را در صفحه ای مستقل نمایش داده و روی تسک بار هم نواری شناور قرار دارد که میزهای کار برای تفکیک موضوعات را نشان می دهد.

 

 

 

منوی Widget

این منو با طراحی جدید، از راست و پایین صفحه ظاهر شده و می توان سایز ویجت ها را تغییر داد. در این ویندوز پنجره میزبان ویجت ها تمام صفحه شده است و از ویجت برنامه های سوم شخص هم پشتیبانی می کند.

تغییرات منوی ویجت ها در ویندوز 11

تغییرات منوی ویجت ها در ویندوز 11

منوی notification

نمای جدید و نیمه شفاف منوی نوتیفیکشن و اکشن سنتر در ویندوز 11 زیباتر شده و از گوشه چپ و بالای صفحه ظاهر می شود.

 

نمای ظاهری پنجره ها در ویندوز 11:

در ویندوز 10 گوشه پنجره ها زاویه ای 90 درجه داشت اما در ویندوز 11 گوشه پنجره گرد شده و این تغییر کاملا قابل لمس است.

 

File Explorer:

از جمله تغییرات ویندوز 11 زمانی است که فایل اکسپلورر را در قسمت Quick Access (دسترسی سریع) باز می کنید و برنامه های پیش فرض را با طراحی جدید می بینید.

 

قابلیت های جدید Snap Groups و Snap Layouts

به کمک این قابلیت در ویندوز 11، کاربر می تواند چند برنامه را هم زمان و در کنار یکدیگر اجرا کند یعنی شکل قرار گرفتن این برنامه های در حال اجرا  به تعداد برنامه ها بستگی دارد و نحوه قرار گرفتن برنامه ها را کاربر می تواند انتخاب کند. در حال حاضر کاربر می تواند هم زمان 4 صفحه را کنار هم اجرا کند.

همچنین به کمک این قابلیت کاربر می تواند موقعیت پنجره باز میزکار خود را ذخیره کند و روی نمایشگر جدید minimize کند و به حالت قبل برگرداند. این  قابلیت موجب می شود کاربر هنگام انتقال از لپ تاپ به نمایشگر یا برعکس، برنامه های در حال اجرا را از دست ندهد.

 

اپلیکیشن چت در ویندوز 11

در ویندوز 11 قابلیتی ایجاد شد با عنوان «Chat» که به صورت پیش نصب شده در این سیستم عامل وجود دارد. با استفاده از اپلیکیشن چت کاربر می تواند با افراد مورد علاقه خود از طریق Microsoft Team در تماس باشد یعنی می تواند از بخش نوار ابزار ویندوز با دوستان خود تصویر، متن و اسناد را به اشتراک بگذارد. در قسمت بالای اپلیکیشن دکمه Meet Now این اجازه را می دهد که تماس ویدویی ایجاد کنید. حتی می توانید کسانی که حساب مایکروسافت ندارند را به لیست تماس اضافه کنید. همچنین اپلیکیشن چت از ارسال پیامک به آیفون و اندروید پشتیبانی می کند.

ظاهرا قرار است چت جایگزین اسکایپ شود چون پیام رسان اسکایپ دیگر به صورت پیش فرض روی ویندوز 11 نصب نیست.

پیام رسان پیش فرض ویندوز 11

پیام رسان پیش فرض ویندوز 11

قابلیت‌های ویندوز ۱۱ برای گیمرها

یکی از مهم ترین قابلیت های ویندوز برای گیمینگ Auto HDR است که اجازه می دهد بازی های SDR را با قابلیت HDR در نمایشگرهایی که از HDR پشتیبانی می کنند، اجرا کند. به عبارت ساده تر زمانی که قابلیت HDR در ویندوز 11 فعال شود می توان بازی هایی که برای HDR ساخته نشده اند را با جزئیات HDR تجربه کرد.

 

 

و اما قابلیت Direct Storage که به SSD وابسته بوده و سرعت لودینگ اجرای بازی را پایین می آورد اما در کل تجربه بازی با کیفیت بهتری را به کاربر می دهد. با وجود این امکان در ویندوز 11 شما می توانید بازی روان، پرسرعت و با فریم ریت بالاتری را تجربه کنید.

در ویندوز 11 سرعت لودینگ با Direct Storage کم می شود!

در ویندوز 11 سرعت لودینگ با Direct Storage کم می شود!

سیستم مورد نیاز برای اجرای ویندوز 11

سخت افزار سیستمی که بر روی آن می خواهید ویندوز 11 را پیاده کنید، باید مشخصات زیر را داشته باشد:

  • RAM 4 گیگابایت
  • حافظه 64 گیگابایت
  • CPU 64 بیتی دو هسته ای با فرکانس یک گیگا هرتز
  • نمایشگر 9 اینچی
  • رزولوشن 1366*768
  • پشتیبانی از دایرکس ایکس 12 و WWWDM 2.x
  • پشتیبانی از UEFI، Secure Boot و TPM 2.0

شاخص ترین تغییر این ویندوز نسبت به ویندوز 10، پردازنده 64 بیتی است این یعنی آنکه نسخه 32 بیتی ویندوز حذف شده است. همچنین در این فهرست نمایشگر 9 اینچی عنوان شده که نشان دهنده آن است که نمی توان به دنبال تبلت یا مینی لپ تاپ های 8 اینچی با سیستم عامل ویندوز 11 بود.

 

والپیپرهای ویندوز 11

در ویندوز 8 و 10 در والپیپر یا تصویر پس زمینه از لوگوی ویندوز استفاده شد. اما در ویندوز 11 تغییری خاص و زیبا داده شده و آن هم استفاده از تصویری شبیه پارچه مچاله شده با نسخه های روشن و تاریک است. این پس زمینه ها از طیف رنگی حرفه ای و مناسبی برخوردار هستند و قطعا برای کاربران ویندوز 10 جذاب خواهد بود.

جدیدترین تصاویر پس زمینه ویندوز 11

 

زمان عرضه ویندوز 11 به کاربران

مایکروسافت هنوز زمان مشخصی را برای عرضه ویندوز 11 به کاربران اعلام نکرده است اما ظاهرا قرار است در قالب یک آپدیت رایگان آن را در اختیار کاربران ویندوز 10 بگذارد. طبق وعده های این شرکت، کاربران ویندوز 10 در تعطیلات پیش رو یعنی اکتبر امسال (مهر یا آبان) می توانند نسخه ویندوز 11 را دریافت کنند.

اخبار دنیای فناوری و اطلاعات را در مجله خبری شجرنیوز دنبال کنید. با ما در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام شجر نیوز به روز باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.