اخبارخبر مهمذره بین شجرسیاستگزارش و تحلیل

همه آنچه در دقیقه نود باید از انتخابات آمریکا بدانید

گزارش‌های رسیده از آمریکا نشان دهنده احتمال بالای پیروزی بایدن است، اما همچنان نتیجه اشتباه نظرسنجی‌ها در سال ۲۰۱۶ میلادی بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان را از ارائه یک نظر قطعی بازداشته است.

همه آنچه در دقیقه نود باید از انتخابات آمریکا بدانید

به گزارش شجرنیوز به نقل از رویداد۲۴ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سوم نوامبر امسال قرار است بیشترین مشارکت انتخاباتی در یک قرن اخیر را در این کشور رقم بزند. به اذعان رسانه‌های آمریکایی دوقطبی شدیدی در جامعه آمریکا ایجاد شده به گونه‌ای که حتی مساله استفاده از ماسک نیز به یک مساله حزبی تبدیل شده است!
چیزی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نماینده است و کمپین تبلیغاتی دونالد ترامپ و جو بایدن واپسین تلاش‌های خود را برای جلب رای واجدین شرایط انجام می‌دهند، در این گزارش هر آنچه در دقیقه نود انتخابات ریاست جمهوری لازم است بدانید گردآوری شده است.

چه تعداد آمریکایی تا کنون رای داده‌اند؟

به گزارش سی‌ان‌ان، تاکنون بیش از ۹۳ میلیون نفر در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری آمریکا شرکت کرده‌اند. تعداد واجدین شرایط در این دوره ۲۳۹ میلیون نفر است. آمریکا 328 میلیون نفر جمعیت دارد.
انتخابات پیش از موعد به شکل پستی و حضور در مراکز اخذ رای پیش از تاریخ مقرر سوم نوامبر انجام گرفته است. از میان رای دهندگان تا امروز ۳۴ میلیون به صورت حضوری رای داده‌اند. رای ۵۹ میلیون نفر به صورت غیرحضوری و پستی به دست مقامات شمارش آرا رسیده و هنوز ۳۲ میلیون رای پستی در راه رسیدن به دست مقامات است.
در بسیاری از ایالت‌ها درخواست برای تعرفه رای حضوری که به راحتی در همه مناطق توزیع نشده بود به یک چالش در روز‌های اخیر تبدیل شد. تصاویر صف‌های طولانی پشت مراکز اخذ رای در رسانه‌های اجتماعی بار‌ها بازنشر شده است.
در مورد رای پستی نیز وضعیت ایالت‌ها متفاوت است. در برخی ایالت‌ها بر اساس گزارش‌های منتشر شده روش‌های ساده‌ای برای رای پستی ایجاد شده. ۹ ایالت و منطقه کلمبیا همیشه بیشترین رای پستی را دارند.
در برخی ایالت‌ها مکان‌هایی تعیین شده که در آن افراد شخصا برای دریافت تعرفه رای حضور پیدا می‌کنند و این تعرفه‌ها باید توسط آن‌ها پر شده و به صنذوق پست انداخته شود. در ۵ ایالت رای دهندگان باید برای رای پستی دلایل قانع کننده‌ای بیاورند تا رای‌شان شمارش شود. در این ایالت‌ها مساله شیوع ویروس کرونا به عنوان دلیل پذیرفته نشده است!
هواداران بایدن تاکنون از انتخابات پستی استقبال بیشتری کرده‌اند در حالی که هواداران ترامپ اعلام کردند که ترجیح می‌دهند در انتخابات حضوری روز ۳ نوامبر شرکت کنند.
لازم به ذکر است که در ۳۵ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا بیش از نیمی از کل مشارکت در سال ۲۰۱۶ حاصل شده و رای‌ها به صندوق ریخته شده است. از این میان ۱۳ ایالت کلیدی آمریکا که در انتخاب رییس جمهور نقش مهمی بازی می‌کنند، نظیر فلوریدا نیز حضور دارند.

بالاترین نرخ مشارکت در انتخابات آمریکا  رقم می‌خورد؟

میشل مک دونالد رییس پروژه انتخابات‌ها در دانشگاه فلوریدا در گفتگو با سی ان ان پیش بینی کرده که در نهایت ۱۵۰ میلیون نفر در انتخابات شرکت کنند که این به معنای مشارکت ۶۵ درصدی در انتخابات است. این بالاترین نرخ مشارکت از سال ۱۹۰۸ تاکنون خواهد بود. تا همین الان در برخی ایالت‌ها رکورد مشارکت شکسته است. تگزاس و هاوایی مشارکتی بالاتر از کل مشارکت در سال ۲۰۱۶ را تجربه کرده‌اند.

آیا همه رای‌ها شمرده می‌شوند؟

در یک جهان ایده‌آل همه رای‌های معتبر باید شمرده شوند، اما به نظر می‌رسد این دوره با چالش‌هایی روبه رو خواهیم بود. به گزارش گاردین، جمهوری‌خواهان از افزایش مشارکت در انتخابات می‌ترسند چرا که به عقیده آن‌ها افزایش مشارکت به معنای شکست جمهوری خواهان است.
مناطق مختلف در آمریکا قواعد خودشان را برای نحوه شمارش آرا دارند. برای مثال برخی ایالت‌ها رای‌های پستی را در صورتی که تمبر نداشته باشند یا تا روز انتخابات به دست آن‌ها نرسیده باشند یا ظرف مدت تعیین شده پست نشده باشند باطل می‌کنند. در کالیفرنیا رای‌های پستی باید تا قبل از سوم نوامبر پست شده و تا روز ۲۰ نوامبر به دست مقامات شمارش آرا رسیده باشند.
بقیه ایالت‌ها هم به تمبر نیاز دارند هم اعلام کرده‌اند که این رای‌ها باید تا قبل از روز انتخابات به دست مقامات رسیده باشند. در آلاباما رای‌های غیر حضوری باید تا ۲ نوامبر پست شده و تا ساعت ۱۲ عصر روز سوم نوامبر نیز به دست مقامات رسیده باشد.
ترامپ بار‌ها در ماه‌های اخیر اعتبار رای پستی را زیر سوال برده است. او از تابستان اقداماتی برای محدود کردن توانایی مردم برای انتخابات پستی انجام داده و تعداد صندوق‌های پست را در کشور کاهش داده است. همین مساله نگرانی‌ها را درباره دیر رسیدن رای‌های پستی به دست مقامات در ایالت‌های کلیدی ایجاد کرده است.
مقامات پستی دائما به مردم تاکید کرده‌اند که باید رای‌های پستی خود را دست کم یک هفته قبل از انتخابات به صندوق می‌انداختند. برخی حامیان این نوع رای‌گیری پیشنهاد داده بودند که مردم تعرفه‌های رای پستی خود را به صورت حضوری در اختیار مقامات شمارش آرا قرار دهند.

 

مک دونالد در توییتر خود نوشته: واقعا از حرفی که می‌زنم ناراحتم، اما اگر رسید دریافت تعرفه رای‌تان را از مسئول پست دریافت نکرده‌اید بهتر است بار دیگر در رای گیری حضوری نیز رای‌تان را به صندوق بیاندازید.

آیا دادگاه در فرایند انتخابات آمریکا درگیر خواهد شد؟

اصولا بله. همیشه بر سر شمارش آرای پستی در آمریکا درگیری‌هایی وجود داشته. اینکه آیا تعرفه قبل از روز انتخابات پست شده یا بعد از آن یا اینکه آیا این رای باید شمرده شود یا نه مسائلی است که در دادگاه مطرح می‌شود و قضات مختلف رای‌های متفاوتی در این خصوص صادر کرده اند.
به گزارش وال استریت ژورنال، در این مورد شاید سه ایالت خاکستری پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین اهمیت قابل توجهی داشته باشند. جمهوری خواهان و دموکرات‌ها احتمالا بر سر ابطال آرای غیابی در این ایالت‌ها با هم درگیر خواهند شد.
برخلاف دیگر ایالت‌ها، این سه ایالت هنوز شمارش میلیون‌ها رای پستی‌شان را آغاز نکرده‌اند. مقامات انتخاباتی گفته‌اند که احتمالا نتایج از چهارشنبه به بعد اعلام خواهد شد. این ایالت‌ها فرمانداران دموکرات و نمایندگان جمهوری خواه دارند و از این رو درگیری احزاب بر سر شمارش آرای غیابی در این سه ایالت بالاست.

نتیجه نهایی انتخابات آمریکا چه زمانی اعلام می‌شود؟

این مساله به مقوله‌های مختلفی وابسته است. نشریه اکسیوس در یادداشتی نوشته تا وقتی رای فلوریدا، جرجیا و کارولینای شمالی شمرده نشود نتیجه نهایی انتخابات معلوم نخواهد شد. از طرفی شاید این بار باید منتظر نتیجه پنسیلوانیا نیز بشویم که شمارش آرای پستی آن چندین روز طول می‌کشد.
این رسانه نوشته: منتظر اعلام سریع نتیجه انتخابات نباشید چرا که شمارش آرای پستی و غیابی زمان زیادی می‌برد.
از سوی دیگر شکایت‌ها و آرای گم شده نیز می‌تواند اعتراضاتی را به همراه داشته باشد که به تظاهرات و شورش مسلحانه بیانجامد.
اکسیوس پیش بینی کرده شاید ترامپ بخواهد قبل از اعلام نهایی نتایج شمارش آرا اعلام پیروزی کند. اگر او دست به چنین کاری بزند باید منتظر یک آشوب انتخاباتی اساسی باشیم چرا که احتمالا آرایی که دیر شمارش می‌شوند بیشتر به نفع دموکرات‌ها هستند.
روز یکشنبه گزارش دیگری در اکسیوس منتشر شده بود که از قول سه منبع آگاه ناشناس گفته بود رییس جمهور (ترامپ) به نزدیکانش گفته سه شنبه شب اگر به نظر برسد او از رقیب خود پیش افتاده، اعلام پیروزی خواهد کرد.
بر اساس این گزارش ترامپ درباره این سناریو چند هفته پیش با جزییات با نزدیکانش حرف زده و نقشه خود را برای اعلام پیروزی زود هنگام در شب انتخابات افشا کرده است.
این احتمال هم وجود دارد که ترامپ نتیجه انتخابات را در صورت شکست نپذیرد. به گزارش نیویورک تایمز، ستاد انتخاباتی ترامپ برای شکایت‌های سیاسی و حقوقی در میانه ماه دسامبر هم پول جمع کرده است.
ترامپ هم خودش یک بار اذعان کرده این ماجرا ممکن است در دیوان عالی به نتیجه برسد. با این حال به نظر می‌رسد نقش رای دهندگان در تعیین پیروز رقابت‌ها مهمتر باشد.
در عصر معاصر آمریکا دیوان عالی تنها یک بار درباره انتخابات تصمیم گیری کرده و آن هم به سال ۲۰۰۰ بر میگردد. در این سال دادگاه عالی فلوریدا خواستار بازشماری آرای بسیار نزدیک میان ال گور و جرج بوش شد. این رای به دیوان عالی آمریکا کشیده شد و در نهایت بازشماری آرا هم متوقف شد.

ترامپ یا بایدن؟

در حالی که پیش گویی‌های سیاسی مختلفی در عرصه سیاست جهانی در حال انجام است، روس‌ها روش کلاسیکی را برای پیش‌گویی انتخاب کرده‌اند.

باغ وحش روسی رویف روچی که در سال ۲۰۱۶ به خاطر پیش بینی پیروزی ترامپ در برابر کلینتون نامی برای خود به هم زد این بار پیروزی بایدن را پیش‌بینی کرده است.
کارشناسان این پیشگویی دو ببر و یک خرس‌اند و متد آن‌ها انتخاب هندوانه است. بر روی یکی از هندوانه‌ها چهره بایدن و بر روی دیگر چهره ترامپ حکاکی شده. هر سه کارشناس به سمت هندوانه بایدن حرکت کرده اند. از شوخی گذشته، برای پیش‌بینی نتیجه در این مقطع دو شاخص باید مورد تحلیل قرار بگیرد. بازار بورس و نظرسنجی ها.
نشریه فورچون در یادداشتی نوشته حتی زمانی که در سال ۲۰۱۶ نظرسنجی‌ها به اشتباه کلینتون را پیروز رقابت می‌دانستند، بازار بورس درست حدس زده بود. سه ماه قبل از نوامبر ۲۰۱۶ بازار بورس ۲.۲ درصد کاهش شاخص را تجربه کرده و سیگنال‌هایی از پیروزی رقیب دموکرات‌ها را به سرمایه گذاران داده بود. در واقع آن سال علی رغم پیش بینی نظرسنجی‌ها مبنی بر پیروزی کلینتون، بازار بورس پیش بینی کرده بود که ترامپ پیروز رقابت‌ها خواهد شد.
امروز نیز همان شاخص‌های بازار از سه ماه پیش تا کنون کاهش تدریجی ۰.۶ درصدی را نشان داده اند که به معنای ایجاد تغییراتی در کاخ سفید است. این الگو از سال ۱۹۴۴ درست عمل کرده و از این سال تاکنون تغییرات منفی در بازار بورس تا ۸۸ درصد به معنای تغییر حزب در کاخ سفید بوده است.
اما در مورد نظرسنجی ها، نظرسنجی مورنینگ کانسالت نشان می‌دهد جو بایدن در همه ایالت‌های کلیدی به جز اوهایو پیش است. البته در ایالت‌هایی مانند جورجیا و کارولینای شمالی رقابت شانه به شانه است. در تگزاس دو رقیب برابرند و فاصله ۱۳ درصدی در ویسکانسین، ۹ درصدی در پنسیلوانیا و ۶ درصدی در فلوریدا چشمگیر است. در این ایالت‌ها فاصله چند درصد از حاشیه خطا فراتر رفته است. در نظر سنجی «مان ماوث» در ایالت پنسیلوانیا، بایدن علی رغم کم شدن فاصله با رقیب همچنان با ۷ درصد اختلاف پیش است.
با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.