اخبار شهرستان شهریاراخباردر استان

نگاهی به شفافیت شورای شهر و شهرداری صباشهر با شهروندان

شورای شهر و شهرداری‌ها نهادهای مهمی در حاکمیت محسوب می‌شوند، زیرا عملکرد آن‌ها به صورت مستقیم بر زندگی مردم تأثیر دارد. اگر این نهادها ناکارآمد باشند، زندگی روزمره مردم دچار اختلال خواهد شد. به همین دلیل جلوگیری از وقوع ناکارآمدی در شهرداری‌ها بسیار مهم است. در همین راستا ارائه شفافیت شهرداری و حکومت‌های محلی  به عنوان یکی از مهمترین عوامل کارآمدی شهرداری‌ها محسوب می شود

به گزارش شجرنیوز،پس از گذشت ماه ها از فعالیت دوره ششم شورای شهر در شهرهای مختلف، شاهد این موضوع هستیم که فعالیت های عمرانی و ارائه خدمات مختلف در این حوزه در بسیاری از شهرهای کشور سامان گرفته است. در این گزارش به سراغ شهر صباشهر خواهیم رفت و نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری این شهر خواهیم کرد.

با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی این شهر در اولین نگاه متوجه خواهید شد که این شهر پس از گذشت ماه ها هنوز شهردار ندارد  شورای این شهر موفق به معرفی شهردار نشده است و همچنان امورات شهری توسط سرپرست اداره می شود.

به نظر می رسد همین عامل و عدم تثبیت جایگاه شهردار باعث شده است تا طرح، پروژه و اقدام شاخصی در این شهر صورت نگیرد و در بخش اخبار و اطلاع رسانی ها نیز شاهد خبرهای عمومی و نه چندان مطرح همچون دید و بازدیدها و برگزاری برخی از مراسم ها توسط اعضای شورا و کارکنان شهرداری هستیم.

با این تفاسیر چرا هنوز شهرداری این شهر سکاندار ندارد جای بسی سوال است! اما اینکه چرا هیچ توضیحی در این خصوص و فرایند انتخاب و معرفی به مخاطبان و افکار عمومی در این رسانه ارائه نشده و دلایل این کار تشریح نشده است عجیب تر به نظر می رسد.

سامانه شفافیت شهرداری صباشهر

در قسمتی از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری صباشهر سامانه ای تحت عنوان سامانه شفافیت ایجاد گردیده است که با مراجعه به این سامانه شاهد سرفصل های مهمی به این شرح هستیم:

  1. عملکرد برنامه های توسعه، تکالیف قانونی و برنامه های راهبردی
  2. هزینه کارکرد شش ماهه و عملکرد مالی سالانه
  3. معاملات دولتی، تفاهم نامه، قراردادها و…
  4. گزارش عملکرد شورا و شهرداری
  5. اطلاعات پروژه های عمرانی
  6. مهمترین مصوبات شورا
  7. صورت جلسات شورا
  8. برنامه و رویدادهای آتی
  9. سند چشم انداز شهرداری
  10. دفترچه تعرفه عوارض
  11. مناقصات و مزایدات
  12. مجوزهای صادره
  13. و…

سامانه شفافیت مطابق با مصوبه شماره یک جلسه شانزدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور تمامی دستگاه های اجرایی را مکلف به ایجاد این سامانه نموده و آنها را ملزم به ارائه اطلاعات به شهروندان مطابق با سرفصل های آن نموده است.

الزامی که می توان به این نتیجه رسید که ضمانت اجرایی چندانی ندارد چرا که تمامی بخش های این سامانه تقریبا خالی از اطلاعات بودند و هیچگونه داده ای منطبق با موضوعات مربوطه بارگذاری نشده است.

دوباره این پرسش مطرح است که چه کسانی خواهان این موضوع هستند که اطلاعات در معرض عموم قرار نگیرد و مردمی که با اعتقاد کامل به نظام مقدس جمهوری اسلامی به پای صندوق های رای آمدند و نمایندگان خود را در شورای شهر برگزیدند شایسته است که آنها نیز با تمام وجود در چارچوب وظایف خود بکوشند تا رفاه و آسایش را برای شهروندان به ارمغان آورند و همچنین نتیجه اقدامات و فعالیت های انجام شده را صریح و صادقانه به سمع و نظر مردم شریف برسانند.

تنها فیلدهای نسبتا کامل پایگاه اطلاع رسانی شهرداری صباشهر مربوط به معرفی اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری می باشد که با عکس و توضیحات نسبتا کاملی درج شده است. امیدواریم در تمامی بخش های مربوط به این وب سایت بویژه بخش مربوط به ارائه اطلاعات در سامانه شفافیت همین قدر اهتمام لازم وجود داشته باشد.

در گزارش های آتی مسائل بررسی شده پیگیری خواهد شد و در صورت تغییر وضعیت به اطلاع مخاطبان خواهد رسید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.