اخبار استان هااخبار

میدان گازی مختار یاسوج ، پروژه‌ای که پس از ۹سال همچنان خاک می‌خورد/ مدیرعامل شرکت گاز استان: اجرای این طرح برعهده ما نیست

میدان گازی مختار یاسوج با تولید بیش از 20 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ذخیره شده یکی از ظرفیت های مهم اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که بنا به گفته نماینده وقت بویراحمد در مجلس به عنوان چهارمین میدان ذخیره‌سازی گاز طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش شجرنيوز، مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد از نمایندگان مردم در مجلس گرفته تا مسئولان ارشد تصمیم گیر، راجع به میدان گازی مختار یاسوج  در 9 ساله گذشته هرچه می گویند وعده ای بیش نیست.

نام میدان گازی مختار بویراحمد در کنار میدان آزادگان (استان خوزستان)، میدان گازی آغار، میدان گازی بستک، میدان گازی بندوبست ، میدان بی‌بی‌حکیمه ، میدان گازی پارس جنوبی، میدان گازی پارس شمالی،میدان گازی عسلویه و دهها میدان گازی دیگر در فهرست میادین گازی ایران به ثبت رسیده است.

میدان گازی به مخزن طبیعی گاز طبیعی می‌گویند که در طی میلیون‌ها سال در اثر فعل و انفعالات شیمیایی بر روی بقایای جانداران مدفون شده در زمین به وجود می‌آید. این میادین را می‌توان اغلب در کنار میادین نفتی یافت.

28 فروردین ماه 1391  خبر کشف یک میدان گازی در منطقه مختار شهرستان بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد بر روی تلکس‌های خبری قرار گرفت و البته با انتشار این خبر، بسیاری از جوانان بیکار و خانواده‌های آنان به آینده نزدیک امیدوار شدند.

در آن زمان مدیرعامل وقت شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه میدان گازی مختار یاسوج با تولید بیش از 20 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ذخیره شده یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی در استان محسوب می شود، اظهار داشت: گاز ذخیره شده در این میدان گازی می‌تواند گاز طبیعی مورد نیاز استان‌های فارس ، کهگیلویه وبویراحمد و بخشی از استان های همجوار از جمله اصفهان و چهارمحال و بختیاری را تا 100 سال آینده تامین کند .

هوشنگ صیدالی  گفت: با توجه به فعالیت ها و بررسی های انجام شده دراین منطقه اکنون افزون بر 100 مخزن مورد مطالعه قرار گرفته و با آغاز اجرای ذخیره سازی این میدان گازی ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی کوچک و ایجاد پتروشیمی در این منطقه بیش از گذشته احساس می شود.

غلام محمد زارعی   نماینده وقت بویراحمد در مجلس شورای اسلامی هم در آن سال و در روز هشتم مهرماه 1391 یعنی شش ماه بعد از اکتشاف میدان گازی مختار، با اشاره به ذخیره 20 میلیاردی میدان گازی مختار در یاسوج گفت : با آغاز اجرای ذخیره سازی میدان گازی مختار یاسوج، فرصت های اشتغال برای یک هزار نیروی تحصیلکرده و متخصص منطقه نیز فراهم می‌شود.

او که عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس نهم بود از وضعیت بیکاری اسفناک جوانان حوزه انتخابیه خود اظهار نگرانی می کند و تصریح کرد: در یک خانواده در منطقه بویراحمد 10 نفر تحصیلکرده بیکار وجود دارد.

نماینده بویراحمد در خانه ملت سه سال بعد در روز هفدهم تیرماه 1394 باز تکرار می کند که یکی از کارهای مهم عمرانی شهرستان بویراحمد مطرح کردن پروژه میدان گازی مختار است که بعد از سال‌ها تلاش، اکنون کشور ما از حیث برداشت‌ها از همسایگان خود در حال پیشی گرفتن است و باید با میدان گازی مختار گامی بلند برای برداشت هر چه بیشتر از منابع داخلی برداریم.

زارعی به سرمایه‌گذاری 100 تا 150 میلیون دلاری در این پروژه گازی و دیدار خود با وزیر نفت و قانع کردن بیژن زنگنه برای سرمایه‌گذاری در این میدان اشاره و اظهار داشت:  مطالعات فاز اول میدان گازی مختار تمام شده و مطالعات فاز دوم آن هم آغاز خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در همان زمان و در پاسخ به رسانه ها که از او درباره آخرین وضعیت میدان گازی مختار  پرسیده بودند ، خاطرنشان می کند: میدان گازی مختار میدان بسیار عظیمی است تا کوه‌های ” کازرون کماره ” ادامه دارد ولی مرکز آن اینجاست.

زارعی با بیان این‌که مطالعات فاز یک آن به صورت ناتمام انجام شده است، افزود: در نخستین دوره نمایندگی‌ام یعنی دوره نهم میدان گازی مختار را از اولویت چهاردهم وزارت نفت با متقاعد کردن مسئولان ارشد این وزارتخانه به چهارمین اولویت آوردیم.

این نماینده مجلس با اشاره به ضرورت مطالعات امکان‌سنجی و ظرفیت‌سنجی، اظهارداشت: در مجلس دهم نیز با تلاش‌های انجام شده این مهم را به اولویت یک آوردیم و در واقع مصوبه هیأت مدیره نفت و گاز را گرفتیم تا مطالعات فاز تکمیلی انجام شود و بتوانیم سرمایه‌گذاری 400 میلیون دلاری انجام شود.

وی در پاسخ به این که سرمایه‌گذاری در این میدان توسط دولت یا بخش خصوصی باید انجام شود؟ ادامه داد: وزارت نفت باید مقدمات و کارهای سرمایه‌گذاری را انجام دهد و دنبال هستیم وارد فاز اجرایی شده که البته باید بحث‌های فنی رعایت شود.

زارعی با بیان اینکه مصوبه هیأت مدیره را گرفته‌ایم، تاکید کرد: این موضوع همچون خودروی خریداری شده می‌ماند که تنها باید راننده بنشیند و خودرو را حرکت دهد.

نماینده بویراحمد و دنا در گفت‌وگو با ایلنا در روز 24 مردادماه 1394 از به ثبت رسیدن میدان گازی مختار بویراحمد به عنوان چهارمین میدان ذخیره‌سازی کشور هم خبر می دهد و یادآورشد: میادین مهم ذخیره‌سازی گازی کشور از سوی وزارت نفت معرفی که میدان گازی مختار در شهرستان بویراحمد به عنوان چهارمین میدان ذخیره‌سازی گاز طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

زارعی با بیان اینکه با پیگیری‌های مستمری که از سوی خودم در مجلس شورای اسلامی انجام گرفت این مهم بوقوع پیوسته است، اظهار کرد: میدان گازی مختار دارای حجمی معادل 11 میلیارد مترمکعب است.

نماینده بویراحمد و دنا در مجلس افزود: سال اکتشاف میدان گازی مختار بویراحمد مربوط به سال 1990 میلادی بوده و اکنون عملیات توسعه‌ای آن در برنامه توسعه گاز کشور قرار گرفته و امیدوارم فازم دوم میدان گازی مختار بویراحمد در سال‌جاری آغاز شود.

زارعی در مهرماه 1396 برای چندمین بار به رسانه ها گفت: میدان گازی مختار را در یک مطالعه تکمیلی قرار دادیم که با تکمیل این مطالعات در مرحله توسعه در میدان گازی قرار خواهیم گرفت و با توسعه میدان گازی امیدواریم به اشتغال مورد نظر می‌رسیم.

وی  در روز پانزدهم تیرماه 1397 در همایش روز دهیاری‌ها که در محل‌اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور آیت‌الله ملک‌حسینی نماینده ولی فقیه، فرماندار بویراحمد و جمعی از مسئولان استان برگزار شد، این بار نیز از میدان گازی مختار بویراحمد پرده برداری می کند.

عضو کمیسیون صنعت و معدن مجالس نهم و دهم شورای اسلامی در آن روز از خوشحالی خود همانند روز هفدهم تیرماه 1394 در نشست با ” زنگنه ” وزیر نفت باز سخن می گوید و اظهار داشت: خوشحالم که میدان گازی مختار یاسوج بر روی مانیتورینگ وزارت نفت نام این پتروشیمی حک است

زارعی این بار در روز بیست و یکم تیرماه 1397 و در جمع رسانه ها می گوید:‌ بهره برداری از میدان گازی مختار با ظرفیت 150  تا 200 میلیون دلار سرمایه گذاری در اولویت  برنامه های وزارت نفت قرار گرفت .

هفت سال بعد از اولین مصاحبه ” زارعی ” نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی و وعده های وی برای میدان گازی مختار یاسوج، معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید می کند که هیچ اتفاق خاصی برای شروع عملیات اجرایی و اکتشاف میدان گازی مختار یاسوج در برنامه ششم توسعه رخ نمی دهد.

معلوم نیست اکتشاف میدان گازی مختار یاسوج در برنامه هفتم توسعه باشد 

” عزیز فیلی ” به رسانه ها در روز دوم شهریورماه 1398 راجع به میدان گازی مختار یاسوج می گوید:  میدان گازی مختار براساس اطلاعاتی که ما کسب کرده ایم از طرح های ملی است و در بخش استانی قرار نگرفته است.

وی با تاکید براینکه تصمیمی برای عملیات اجرایی میدان گازی مختار گرفته نشده است، اظهارداشت: با پیگیری هایی که انجام گرفته، کارهای مطالعاتی آن تقریبا به سرانجام رسیده ولی هیچ برنامه اجرایی براساس برنامه ششم در ارتباط با این میدان گازی به ما اعلام نکرده اند و کشور هم براساس برنامه های اولویت دار پروژه های خود را اجرایی می کند.

معاون عمرانی وقت استاندار کهگیلویه و بویراحمد اما تاکیدمی کند که تصمیم خاصی درارتباط با شروع عملیات اجرایی میدان گازی مختار بویراحمد در کشور گرفته نشده است.

فیلی در پاسخ به این سئوال ایلنا که میدان گازی مختار چهارمین میدان گازی کشور است و بنا به گفته ” زارعی ” نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی، عملیات اجرایی در این میدان می بایست تاکنون شروع شده می‌بود؟ هم اظهار داشت: میدان گازی مختار دارای ذخیره مناسبی است اما در ایران از این میادین زیاد وجود دارد.

وی گفت: مثلا پارس شمالی دارای ذخایری عظیم تر از پارس جنوبی است اما چون الان اولویت با پارس جنوبی است عملیات اجرایی و اکتشاف و سایر برنامه های دیگر در این میدان انجام گرفته و می‌گیرد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: در پارس جنوبی ما با کشور قطر مشترک و در میدان گازی دشت عباس با عراق هم مرز هستیم و میدان گازی مختار اگرچه از میادین بزرگ کشوری بوده اما در برنامه های آینده دولت خواهد بود و بعید می دانم در برنامه ششم توسعه، اتفاق خاصی برای آن اتفاق بیفتد.

فیلی گفت: دولت برنامه ای برای شروع عملیات اجرایی میدان گازی مختار بویراحمد در برنامه ششم توسعه ندارد و بنظر می آید در برنامه هفتم این اتفاق رخ بدهد اگرچه در همان برنامه هم معلوم نیست این اتفاق رخ بدهد یا خیر.

مهدی روشنفکر  نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی در روز سوم تیرماه 1399 در دیدار با ” بیژن زنگنه ” وزیر نفت دولت دوازدهم، راه اندازی میدان گازی مختار یاسوج را مطالبه مردم است

اوجی وزیر نفت: تا پنج ماه آینده میدان گازی مختار یاسوج تعیین تکلیف می شود

” جواد اوجی ” وزیر نفت دولت سیزدهم در نهم مهرماه 1400 در شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده میدان گازی مختار بویراحمد تا پنج ماه آینده تعیین تکلیف می‌شود ، گفت: میدان گازی مختار بویراحمد هم اکنون در دست شرکت اکتشاف و تولید بوده که به جمع‌بندی برسد در چند ماه آینده تعیین تکلیف می‌کنیم.

” سیدعلی احمدزاده ” استاندار جدید استان کهگیلویه و بویراحمد در روز هیجدهم مهرماه 1400 هم گفت: میدان گازی مختار در شهرستان بویراحمد به اطلاع ریاست جمهوری و وزیر نفت رسانده شد و در صورت راه‌اندازی این پروژه حجم زیادی از اشتغال در استان فراهم می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد هم در روز بیست چهارم مهرماه 1400 در نشست رسانه ای در پاسخ به سئوال ایلنا که سرانجام میدان گازی مختار یاسوج به کجا خواهد انجامید؟ هم اظهارداشت: مسئولیت اجرای این پروژه مهم برعهده استان نیست.

” رحمان خادم ” گفت: مسئولیت انجام مطالعات و سایر امورات دیگر در ارتباط با این پروژه برعهده شرکت ملی گاز بوده و ما در حال پیگیری از سوی همکاران خود برای سرعت بخشی به تعیین تکلیف شدن آن هستیم.

وی اظهار امیدواری کرد شرکت ملی گاز با شروع عملیات اکتشاف میدان گازی مختار یاسوج فرصت های شغلی متعددی را برای جوانان بیکار و تحصیلکرده استان کهگیلویه و بویراحمد فراهم کنند.

به گزارش ایلنا از یاسوج، میدان گازی مختار بویراحمد در سال 91 کشف و قراربود در همان سال های اولیه بعد از اکتشاف، عملات اجرایی آن شروع شود.

باگذشت بیش از 9 سال از اکتشاف این میدان عظیم گازی، هیچ اتفاق خاصی برای شروع عملیات اجرایی آن در منطقه مختار بویراحمد رخ نداده است.

گاز ذخیره شده در این میدان گازی می تواند گاز طبیعی مورد نیاز استان های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بخشی از استان های همجوار از جمله اصفهان و چهارمحال و بختیاری را تا 100 سال آینده تامین کند.

این میدان در 10 کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع : ايلنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.