اخبارجامعهفرهنگ

معرفی روستای فهرج

در ۳۰ کیلومتری شرق شهر یزد، روستایی در قلب کویر جای گرفته است که دنیای آن شما را به حال متفاوتی خواهد برد. این روستا که قدمت آن به پيش از اسلام برمی‌گردد با قلعه باستانی و آب انبار قدیمی و مسجد کهنش حس خوبی به شما می‌دهد، این حال با قدم زدن در روستا و دیدن سادگی خانه های خشتی نیز بیشتر می شود. در کنار کشف زیبایی های طبیعت، با تفریحات هیجانی، حال و هوای تان را عوض کنید. هم‌صحبتی با مردم فهرج هم خود جاذبه ای برای این روستاست.

فهرج، روستای باستانی در قلب یزد

 

تاریخچه روستای فهرج

روستای فهرج از شمال شرقی به کوه چلته می رسد و در ارتفاع 1270 متری از سطح دریا واقع شده است. نام روستا به مانند قدمتش به قبل از اسلام بر می گردد. نام اولیه آن «فرافر» بود؛ اما در قرون چهارم و پنجم هجری قمری به «پهره» یا «پهرشت» تغییر یافت. در طول زمان این روستا به «فهرج» مشهور شد.  برخی قدمت روستا را در حدود پنج‌هزار سال می دانند. فهرج در گذشته‌های دور، دروازه اليساتيس و يکی از چهار بخش مهم و اصلی شهر تاريخی يزد قديم بوده است.

تاریخچه روستای فهرج

 

معماری روستای فهرج

روستای فهرج بافت مسکونی نيمه متمرکزی دارد که به صورت خطی و در جهت جاده دسترسی، در ميان دشت استقرار يافته است. مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌ها عمدتا شامل خشت، گل، آجر و آهن است. مسجد جامع در کانون روستا واقع شده و پيرامون آن را بافت مسکونی قديمی روستا دربرگرفته است.

معماری روستای فهرج

 

جاذبه های روستای فهرج

روستای دشتی فهرج، با معماری سنتی، آثار تاريخی بسياری دارد و جلوه‌های يک روستای کويری را به نمايش گذاشته است. از مهم‌ترين جاذبه‌های تاريخی اين روستا می‌توان به مسجد جامع فهرج، آب انبار حسينيه، سجد علاقبندی (علی قوندی)، مجموعه تاريخی شهدای فهرج،کمپ کویری فهرج، چاه چهل دختران و بسیاری دیگر اشاره نمود.

جاذبه های روستای فهرج

زیبایی های روستای فهرج

منبع:لست سکند

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.