مجله شجرجامعهجوانان

معافیت پزشکی بیماری های پوستی

آنچه در خصوص معافیت پزشکی بیماری های پوست و مو می خوانید:

یکی از بیماری هایی که در قانون معافیت پزشکی به آن اشاره شده است، معافیت پزشکی بیماری های پوستی است. همانطوری که می دانید، محدودیت ها و بیماری های جسمی و روحی، ممکن است شرایط را برای انجام خدمت سربازی سخت کنند و به همین دلیل در قانون استثنائاتی در نظر گرفته شده است. بر طبق این قوانین، اگر فردی شرایط جسمی و یا روانی داشته باشد که به موجب آن توانایی انجام خدمت سربازی را نداشته باشد، از انجام خدمت سربازی معاف می شود.

دسترسی سریع به:

معافیت پزشکی بیماری های پوستی هم یکی از این محدودیت هاست. بیماری های پوستی هم به دلیل محدودیتی که ایجاد می می کنند و هم به دلیل اینکه عموما مسری هستند، موجب معافیت فرد مبتلا می شوند. شاید در ذهنتان این سوال پیش آمده باشد که آیا بیماری های پوستی وجود دارند که موجب معافیت دائم مشمول شوند؟ چه بیماری هایی این قانون را شامل می شوند؟ شدت بیماری باید چه میزان باشد تا معافیت دائم را در پی داشته باشد؟ اینحا به این سوالات و بسیاری دیگر از سوالات در خصوص شرایط معافیت پزشکی پاسخ می دهیم.

بیماری های پوستی که باعث معافیت سربازی می شود.

همانطور که گفته شد، کسانی که بیماری هایی همچون سرطان، اگزما، آکنه و قارچ های پوستی زیادی دارند، به دلیل مشکلات سلامتی و امکان انتقال این بیماری ها به افراد دیگر، مشمول معافیت از خدمت سربازی می شوند. انواع معافیت پزشکی، بسته به شدت و ویژگی های بیماری متفاوت است:

  1. معافیت دائمی برای افراد مبتلا به بیماری های پوستی مزمن
  2. معافیت موقت 6 ماه تا یک ساله برای مبتلایانی که به چند ماه مرخصی نیاز دارند.
  3. معافیت از خدمات رزمی برای مبتلایانی که بهبود پیدا می کنند.

در ادامه لیست بیماری هایی که در قانون معافیت پزشکی بیماری های پوستی به آن اشاره شده است را ارائه می کنیم.

لیست معافیت بیماری های معافیت پوست و زیر پوست

همانطور که گفته شد، براساس قانون نظام وظیفه، کسانی که به دلیل مشکلات جسمی یا روحی، قادر به انجام خدمت سربازی خود نیستند، مشمول قانون معافیت پزشکی می شوند که یکی از انواع آن، معافیت پزشکی بیماری های پوستی است. بیماری های بسیاری در لیست بیماری های معافیت پوست و زیر پوست قرار می گیرند که در اینجا به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

نام بیماری

شرایط بیماری

نوع معافیت

هیپرهیدروز شدید (عرق کردن بدن)

عرق کردن کف یک یا دو دست و یا یک یا دو پا، به طوری که پس از شستن و خشک کردن آنها و بعد از ۵ دقیقه کف دستها یا پاها کاملاً خیس شود.

معاف از خدمات رزمی

اریتم مولتی فرم شدید

با درگیری مخاطی و عروقی

معاف دائم

اسپوروتریکوزیس مزمن

در صورتی که مقاوم به درمان

معاف دائم

کورک یا فرونکولوز

فرونکولوز شدید و وسیع، در صورتی که بیش از ۴۰درصد سطح بدن را گرفتار کرده باشد و به درمان مقاوم باشد.

معاف دائم

فلبیت

فلبیت های عمقی و سطحی که با ورم مزمن اندام توأم باشد.

معاف دائم

هیپودرمیت ندولر

هیپودرمیتهای ندولر شدید، مقاوم و همراه با علائم سیستمیک

معاف دائم

در اینجا چند نمونه از بیماری های این لیست را بررسی می کنیم:

هیپرهیدروز شدید (عرق کردن بدن)

هیپرهیدروز

هیپرهیدروز یک بیماری است که منجر به تعریق بیش از حد بدن می شود. در صورتی که فرد مشمول دچار این بیماری در نوع شدید باشد، از انجام خدمات رزم معاف می شود. منظور از هیپرهیدروز شدید  شرایطی است که فرد در کف یک یا دو دست و یا یک یا دو پای خود، تعریق بیش از حد داشته باشد به طوری که بعد از خشک کردن آنها، در 5 دقیقه کف دستها یا پاهایشان کاملا خیس شود.

اریتم مولتی فرم شدید

یکی دیگر از انواع معافیت پزشکی بیماری های پوستی، اریتم مولتی فرم می باشد که یک بیماری پوستی است که به دلیل واکنش سیستم ایمنی بدن به برخی عوامل همچون عفونت های ویروسی، برخی داروها و عوامل دیگر ایجاد می شود. این بیماری بثورات برجسته و قرمزی را روی پوست و غشاهای مخاطی ایجاد می کند  و در حالت شدید، غشاهای مخاطی را درگیر کرده و نیاز به درمان دارد.

این بیماری، ممکن است در هر سنی ایجاد شود، با این حال بیشتر مبتلایان به آن، جوانان 20 تا 30 ساله هستند. بعلاوه این بیماری در مردان بیشتر به وجود می آید. این، یکی یکی از بیماری هایی است که معافیت پزشکی را در پی دارد. اگر مشمول سربازی، دچار این بیماری از نوع شدید و با درگیری مخاطی و عروقی باشد، می تاند کارت معافیت دائم خود را دریافت کند.

اسپوروتریکوزیس مزمن

اسپوروتریکوزیس، یک بیماری قارچی است که در اثر عفونت قارچی ایجاد می شود. در این بیماری، عفونت قارچی موجب ایجاد زخم و آبسه می شود و ممکن است ریه، استخوان و مغز را هم درگیر کند. این بیماری در صورتی که مقاوم به درمان باشد، معافیت دائم از خدمت سربازی را به همراه خواهد داشت.

معافیت پزشکی کورک یا فرونکولوز

یکی دیگر از مواردی که موجب معافیت پزشکی بیماری های پوستی می شود، فرونکولوز است. کورک، نوعی جوش بزرگ است که در اثر عفونت فولیکول های مو روی بدن ایجاد می شود. در صورتی که این بیماری در سطح وسیع و به شکل شدیدی باشد، به طوری که بیش از 40 درصد از سطح بدن را گرفتار کرده باشد و مقاوم به درمان باشد، معافیت دائم را در پی دارد.

فلبیت

فلبیت یک بیماری پوستی است است که در آن سیاهرگ وریدی دچار التهاب می شود. این التهاب می تواند به دلیل وجود لخته خون در ورید و یا آسیب دیدن دیواره آن ایجاد شود. این بیماری اغلب بین افراد 25 تا 50 ساله ایجاد می شود و مردان سه برابر بیشتر از زنان به آن دچار می شوند. در صورتی که فردی دچار فلبیت های عمقی و سطحی باشد که با ورم مزمن اندام همراه شده است، مشمول معافیت دائم از خدمت سربازی می شود.

هیپودرمیت ندولر

این بیماری در 7/13 درصد افرادی که جراحی برداشتن گواتر را انجام داده اند، دیده می شود. در صورتی که هیپورمیت شدید در فردی ایجاد شود که به درمان مقاوم بوده و با علائم سیستمیک همراه شده باشد، موجب معافیت دائم از خدمت سربازی می شود.

ایکتیوز

یکی دیگر از شرایط معافیت پزشکی بیماری های پوستی داشتن بیماری ایکتوز است. بر طبق تعریفwebmd ، ایکتیوز شامل گروهی از حدود 20 بیماری پوستی است که موجب خشکی و پوسته پوسته شدن پوست می شود. در این بیماری پوست شبیه به فلس ماهی می شود به همین دلیل به آن بیماری پوست ماهی هم گفته می شود.

افراد مبتلا به این بیماری سد محافظی که رطوبت را در پوستشان نگه می دارد، از دست می دهند. همچنین بدن آنها سلول های جدید پوست را خیلی سریع می سازند یا سلول های قدیمی را خیلی آهسته می ریزند که این منجر به ایجاد پوست ضخیم و پوسته پوسته شدن آن می شود.

در صورتی که این بیماری بیش از 25 درصد از سطح بدن مشمول سربازی را در برگیرد؛ او می تواند از انجام خدت سربازی به صورت دائم معاف شود ولی در صورتی که گرفتاری 25 درصد یا کمتر از سطح بدن را موجب شده باشد، او مشمول معافیت از خدمات رزمی می شود.

ایکتیوز

ایکتیوز گسترده مادرزادی یا اکتسابی با گرفتاری بیش از ۲۵ درصد سطح بدن

معاف دائم

ایکتیوز گسترده مادرزادی یا اکتسابی ۲۵ درصد و کمتر از سطح بدن

معاف از خدمات رزمی

سایر انواع معافیت پزشکی بیماری های پوستی

بسیاری از بیماری ها هستند که بدون داشتن هیچ شرایطی موجب انواع معافیت می شوند. در جدول زیر، بیماری های پوستی با این شرایط را معرفی کرده ایم. در ادامه توضیح کوتاهی از ویژگی های هر یک از این بیماری ها خواهیم داد.

نام بیماری

نوع معافیت

آلبینیسم

معاف دائم

لنفوم پوستی

معاف دائم

لوپوس اریتماتوز

معاف دائم

میکوزیس فونکوئید

معاف دائم

نوکاردیازیس مزمن و مقاوم به درمان

معاف دائم

گزرودرماپیگمانتوزا

معاف دائم

توبروز اسکلروزیس

معاف دائم

درماتوز اتوایمیون تاولی

معاف دائم

رکلین هوزن

معاف دائم

پورفیری

معاف دائم

ژنودرماتوز

معاف دائم

کچلی ناشی از عفونت های قارچی

شش ماه معافیت موقت

لیشمانیوز (سالک پوستی ) فعال

شش ماه معافیت موقت

هیدرآدنیت چرکی عود کننده

معافیت از خدمات رزمی

  • آلبینیسم:

یکی از بیماری هایی که معافیت پزشکی بیماری های پوستی را در پی دارد، آلبینیسم است. آلبینیسم یا زالی یک بیماری ارثی است که منجر به داشتن پوست، مو و چشم های بسیار روشن می شود. این بیماری بدون هیچ شرطی موجب معافیت دائم از سربازی می شود.

  • لنفومای پوستی:

لنفوم پوستی یک نوع سرطان است که در مردان بیشتر از مردان به وجود می آید و در صورتی که فردی به آن مبتلا شود، معافیت دائم به او تعلق می گیرد.

  • لوپوس اریتماتوز:

لوپوس یک بیماری خودایمنی است که می تواند ارگانهایی همچون پوست، مفاصل، خون،کلیه ها و سیستم عصبی مرکزی را درگیر کند.

  • میکوزیس فونکوئید:

در این بیماری لنفوسیت های بدن، پوست را تحت تاثیر قرار می دهند و بثورات قرمزی روی پوست ایجاد می کنند.

  • نوکاردیازیس:

نوکاردیوز یک بیماری است که توسط باکتری های موجود در خاک و آب ایجاد می شود و می تواند ریه ها، مغز و پوست را تحت تاثیر قرار دهد.

  • گزرودرماپیگمانتوزا:

یکی دیگر از بیماری هایی که موجب معافیت پزشکی های بیماری پوستی می شود؛ گزرودرماپیگمانتوزا است. گزرودرماپیگمانتوزا یک بیماری ارثی است که با حساسیت پوستی شدید به خورشید مشخص می شود که منجر به خطر بسیار بالای سرطان پوست و سایر مشکلات پزشکی می شود.

  • توبروز اسکلروزیس:

این بیماری یک اختلال ژنتیکی غیرشایع است که باعث ایجاد تومورهای غیرسرطانی و خوش خیم در بسیاری از قسمت های بدن می شود. در این بیماری لکه‌های به رنگ صورتی کم رنگ در قسمت پایین کمر همراه با علائم دیگر پوستی از قبیل ضایعات شبیه جوش غرور جوانی به رنگ قرمز یا قهوه‌ای در گونه‌ها، بینی و .. همراه است.

  • درماتوز اتوایمیون تاولی:

این هم یک بیماری خودایمنی است که بخش هایی همچون عروق، عضلات و پوست را درگیر می کند.

  • رکلین هوزن:

رکلین هوزن یک نوع بیماری پوستی است که در اثر جهش ژنتیکی ایجاد می شود و معافیت دائم سربازی را در پی دارد.

  • پورفیری:

این یک بیماری نادر است که موجب حساسیت به نور، تاول، خارش و … می شود.

  • ژنودرماتوز:

بیماری ژنودرماتوز می تواند همزمان چندین سیستم را درگیر کند و شدن آن در هر فردی می تواند متفاوت باشد. ابتلا به این بیماری موجب معافیت سربازی به صورت دائمی می شود.

  • کچلی ناشی از عفونت های قارچی:

کچلی یکی از بیماری پوست و مو است و در صورتی که به دلیل عفونت قارچی ایجاد شده باشد، موجب معافیت 6 ماهه از خدمت سربازی می شود.

  • لیشمانیوز (سالک پوستی ) فعال:

سالک هم یکی از بیماری های پوستی است که اگر فردی به آن مبتلا شود، به مدت شش ماه از خدمت سربازی معاف می شود.

  • هیدرآدنیت چرکی عود کننده:

هیدرآدنیت چرکی یک عارضه پوستی است که نقاط مختلفی از بدن را درگیر می کند و برجستگی های دردناکی زیر پوست ایجاد می کند.

هیپرکراتوز

هیپرکراتوز

در بیماری هیپرکراتوز، لایه بیرونی پوست ضخیم می شود. این لایه از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است. کراتین در این شرایط شروع به رشد بیش از حد می کند. در قانون معافیت پزشکی نظام وظیفه، مشخص شده است که در صورت ابتلای شدید به این بیماری، معافیت دائم و در موارد خفیف معافیت از خدمات رزمی در نظر گرفته شده است.

هیپرکراتوز

هیپرکراتوز کف هر دو دست یا هر دو پا در موارد شدید

معاف دائم

هیپرکراتوز کف هر دو دست یا هر دو پا در موارد خفیف

معاف از خدمات رزمی

آکنه

آکنه یکی از بیماری های پوستی است که بسیاری از افراد به آن دچار شده اند. شاید برایتان سوال شده باشد که آیا بیماری همچون آکنه هم می تواند معافیت سربازی را در پی داشته باشد؟ در پاسخ باید گفت بله در صورت وجود شروط ذکر شده در قانون این امکان وجود دارد. این شرایط به شرح جدول زیر است:

آکنه

آکنه Conglobata و Fulminant توأم

معاف دائم

آکنه شدید با درگیری صورت و بدون که به درمان مقاوم باشد.

معاف از خدمات رزمی

معافیت پزشکی بیماری های پوستی عفونت قارچی عمیق

یکی از بیماری های مندج در شرایط معافیت پزشکی بیماری های پوستی، داشتن عفونت های قارچی شدیدی و وسیع پوستی همچون نوكارديازيس ، اسپروتريكوزيس و … است. در صورتی که این بیماری مقاوم به درمان باشد، فرد شمول معاف دائم می شود.

سل های پوستی

یکی دیگر از انواع معافیت پزشکی بیماری های پوستی، سل پوستی است. اگر فرد مشمول به این بیماری مبتلا باشد، معاف دائم می شود.

ساركوئيدوز

از دیگر شرایط معافیت پزشکی بیماری های پوستی، ابتلا به بیماری سارکوئیدوز است. این بیماری با علت عصبی موجب التهاب در گره‌های لنفاوی، ریه‌ها، کبد، چشم‌ها، پوست و … می شود.

ساركوئيدوز

نوع منتشر با درگيري بيش از 25درصد سطح بدن

معاف دائم

در ساير موارد

معاف از خدمات رزمي

سیکاتریس

یکی دیگر از شرایط معافیت پزشکی بیماری های پوستی، ابتلا به سیکاتریس جلدی یا سیکاتریس سر و گردن است که موجب کراهت منظر می شود. شرایط معاف شدن از این طریق به شکل زیر است:

سیکاتریس جلدی

در صورتی که بیش از 20 درصد از سطح بدن را پوشش دهد، ضخیم بوده یا چسبندگی داشته باشد و مانع حمل تجهیزات و انجام تمرینات نظامی شود.

همچنین اگر تمایل به زخم شدن داشته باشد و یا اختلال عملکردی در اندام ها به وجود آورد.

معاف دائم

همه این شرایط برای دارندگان مدارک کارشناسی و بالاتر

معاف از خدمات رزمی

سیکاتریس صورت و گردن

در صورتی که کراهت منظر شدید ایجاد کند.

معاف دائم

معافیت پزشکی کهیر

معافیت پزشکی کهیر

یکی از بیماری های شایع پوستی، کهیر است. در شرایط نظام وظیفه ذکر شده است که فرد مشمول در صورت ابتلا همزمان به کهیر و آنژیودام، معاف دائم و در سایر موارد معاف از خدمات رزمی می شود.

کهیر

همراه با آنژیودام

معاف دائم

کهیر در سایر موارد

معاف از خدمات رزمی

معافیت بیماری پوستی پسوزیاس

پسوریازیس یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد لکه‌های پوسته‌دار قرمز و خارش‌دار می‌شود و بیشتر روی زانو، آرنج، پوست سر و … ایجاد می‌شود. این یک بیماری شایع و طولانی مدت و غیرقابل درمان است.

پاراپسوریازیس هم یک بیماری پوستی خود ایمنی و کمیاب از خانواده پسوریازیس است و شباهت زیادی به این بیماری دارد. شرایط معافیت بیماری پوستی پسوزیاس و پاراپسوزیاس به شکل زیر است:

پسوریازیس

پسوریازیس شدید کف دست ها یا پاها، پسوریازیس شدید که بیش از 25 درصد بدن را پوشش دهند و یا انورسه یا پسوزیاس شدید سر و گردن

معاف دائم

پسوریازیس در سایر موارد

معاف از خدمات رزمی

پاراپسوریازیس با پلاکهای بزرگ

 

معاف دائم

لیکن سیمپلکس و لیکن پلان

لیکن سیمپلکس و لیکن پلان، بیماری های شایعی هستند که باعث التهاب (تورم و تحریک) پوست می شوند. لیکن پلان روی پوست، باعث ایجاد بثوراتی می شود که معمولاً با خارش همراه هستند.

لیکن سیمپلکس

لیکن سیمپلکس مزمنی که بین ۲۰- ۱۱ درصد سطح بدن را پوشش دهد.

معاف از خدمات رزمی

لیکن سیمپلکس مزمنی که 21 درصد و یا درصد بیشتری از سطح بدن را پوشش می دهد.

معاف دائم

لیکن پلان پوستی و مخاطی

لیکن پلان پوستی و مخاطی شدید و گسترده

معاف دائم

معافیت پزشکی بیماری های پوستی میخچه

میخچه، یکی از بیماری های شایع پوستی است که بسیاری از افراد به آن دچار می شوند. این بیماری در شرایط زیر معافیت پزشکی بیماری های پوستی را به همراه می آورد:

میخچه

میخچه کف هر دو دست و یا هر دو پا در موارد شدید که بیش از ۳۰ درصد کف هر یک از دستها و پاها را گرفتار کرده باشد و به درمان مقاوم باشد.

معاف دائم

میخچه کف هر دو دست یا هر دو پا در موارد خفیف

معاف از خدمات رزمی

مهمترین بیماری های معافیت پوست و بافت زیر پوست

مهمترین بیماری های معافیت پوست و بافت زیر پوست از طریق سازمان نظام وظیفه، مشخص شده و به مشمولین سربازی ابلاغ شده است.  شاید تا قبل از این کسی به معافیت پزشکی بیماری های پوستی نمی اندیشید چرا که عموما افراد مشکلات پوستی را در حد آکنه تصور می کنند. با این حال بیماری های پوستی و در نتیجه معافیت پزشکی بیماری های پوستی دامنه گسترده ای بیماری ها را نشان می دهد که فرد مشمول را از خدمت سربازی معاف می کند. در اینجا چند نمونه از مهمترین بیماری های پوستی را بررسی می کنیم.

معافیت کراهت منظر

یکی از مهمترین عواملی که مشمولین را از خدمت سربازی معاف می کند، کراهت منظر شدید است. در اینجا چند نمونه از بیماری هایی که موجب کراهت منظر می شوند و در شرایط معافیت پزشکی بیماری های پوستی به آنها اشاره شده است را بررسی می کنیم:

آلوپسی آرآتا

آلوپسی آرآتا همراه با کراهت منظور برای دارندگان مدرک کمتر از کارشناسی

معاف دائم

آلوپسی آرآتا همراه با کراهت منظور برای دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر

معاف از خدمات رزمی

آلوپسی یونیورسالیس

برای دارندگان مدرک کمتر از کارشناسی

معاف دائم

برای دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر

معاف از خدمات رزمی

آنژیوم سر

آنژیوم های وسیعی که امکان عمل آنها وجود ندارد و موجب اختلالات عملی یا کراهت منظر شدید شده باشد.

معاف دائم

خال پیگمانته

همراه با اختلالات عملکردی یا کراهت منظر شدید

معاف دائم

در سایر موارد

معاف از خدمات رزمی

  • معافیت پزشکی طاسی یا آلوپسی

آلوپسی اصطلاح پزشکی برای طاسی است. آلوپسی آرئاتا هم به معنای طاسی سکه است که می‌تواند در هر جایی از بدن، از جمله پوست سر، ناحیه ریش، ابروها، مژه‌ها، زیر بغل، داخل بینی یا گوش‌ها ایجاد شود. این بیماری در افراد با مدک کمتر از کارشناسی موجب معافیت دائم می شود.

  • آنژیوم سر

آنژیوم یک تومور خوش‌خیم است که در صورتی که در سر بروز پیدا کند و موجب کراهت منظر شدید شود، فرد مشمول، معاف دائم می شود.

  • خال پیگمانته

خال های پیگمانته لکه هایی هستند که با رنگ پوست متفاوت اند. در صورتی که این بیماری در فرد مشمول کراهت منظر شدید ایجاد کند، او معاف دائم می شود.

معافیت اگزما پوستی

یک دیگر از شرایط معافیت پزشکی بیماری های پوستی، اگزما است. در صورتی که این بیماری در سطح وسیع و مقاوم به درمان باشد، فرد مبتلا معاف دائم می شود.

اگزما

در صورتی که اگزما وسیع و شدید و مقاوم به درمان باشد. به شکلی که مانع فعالیت در نیروهای مسلح شود.

معاف دائم

اگزمای شدید، مزمن و مقاوم به درمانی که هر دو دست یا هر دو پا را به طور کامل درگیر کرده باشد.

معاف دائم

اگزمای شدید در سایر موارد

معاف از خدمات رزمی

آلرژی و معافیت سربازی

حساسیت پوستی، یکی دیگر از بیماری هایی است که موجب معافیت فرد مبتلا می شود. حتی بیماری های پوستی که حین خدمت سربازی و به دلیل حساسیت و مسمومیت ایجاد می شوند و به درمان مقاوم اند، فرد مشمول را معاف می کنند.

بیماری های پوستی که حین انجام خدمت ایجاد می شوند.

بیماری های پوستی که در اثر حساسیت و یا مسمومیت نسبت به مواد شیمیائی (شغلی، داروئی، جنگی) ایجاد شده و به درمان مقاوم باشد.

معاف دائم

معافیت سربازی بیماری ویتیلیگو

ویتیلیگو بیماری است که در آن پوست، سلول های رنگدانه (ملانوسیت) خود را از دست می دهد. این می تواند منجر به ایجاد لکه های روشن تر در نواحی مختلف پوست شود. ویتیلیگو بیماری است که باعث از بین رفتن رنگ پوست در لکه ها می شود و اگر بیشتر از 40 درصد بدن در افراد با مدرک کمتر از کارشناسی را پوشش دهد، معافیت دائم را در پی دارد.

ویتیلیگو

ویتیلیگو گسترده صورت و یا هر دو دست بطور کامل و یا با وسعت بیش از ۴۰ درصد کل بدن

معاف دائم

همین شرایط برای دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر

معاف از خدمات رزمی

مراحل اخذ معافیت پزشکی بیماری های پوستی

مراحل دریافت معافیت پزشکی بیماری های پوستی، مشابه سایر معافیت های پزشکی است. شما باید با مراجعه به دفاتر پلیس  +10 تهران، این مراحل را طی کنید و با رای کمیسون پزشکی از انواع معافیت مناسب با شرایط خود استفاده کنید.

با این حال اگر هم شرایط لازم برای این نوع معافیت را ندارید، می توانید از روش های دیگری همچون خرید سربازی، معافیت کفالت و … استفاده کنید. در صورتی که قصد آشنایی با مراحل کامل این فرآیند و یا بررسی سایر انواع معافیت دارید؛ به دیگر مقالات شجرنیوز مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام. من تعرق شدید دارم. طوری که با فعالیت کم هم، لباسام خیس میشه. معافیت بیماری پوستی بهم تعلق می گیره؟

    1. سلام. بستگی به شدت بیماری و رای کمیسیون پزشکی داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.