مجله شجرجامعهجوانان

معافیت پزشکی بیماری های عمومی

آنچه در خصوص شرایط معافیت پزشکی بیماری های عمومی می خوانید:

یکی از نگرانی‌های همیشگی آقایان، مسئله خدمت سربازی و معافیت از خدمت نظام وظیفه است. راه های بسیاری همچون معافیت کفالت، خرید سربازی و … برای معافیت از سربازی وجود دارد. یکی از انواع معافیت‌ها، معافیت پزشکی بیماری‌ های عمومی است. هرساله تعداد زیادی از مشمولین که امکان دریافت معافیت پزشکی بیماری‌ های عمومی، به صورت معافیت دائم یا معافیت از رزم را دارند، به علت نداشتن اطلاعات کافی، این فرصت را از دست می‌دهند. شجر نیوز در این مطلب تمام اطلاعات مورد نیاز برای اخذ این نوع معافیت را برای شما گردآوری کرده است.

دسترسی سریع به:

چه کسانی شرایط معافیت پزشکی بیماری های عمومی را دارند؟

معافیت پزشکی بیماری‌ های عمومی، مخصوص مشمولانی است که از نظر جسمی تفاوت قابل توجهی با افراد دیگر دارند و این تفاوت‌ها باعث شده نسبت به افراد سالم دارای محدودیت‌هایی باشند. سازمان نظام وظیفه عمومی کشور این امکان را قرار داده تا جوانان بتوانند از مزایای معافیت استفاده کرده و انجام خدمت سربازی، باعث تشدید بیماری‌‌های آن‌ها نشود.

شرایط معافیت بیماری های عمومی

از این رو مشمولان خدمت سربازی باید قبل از اعزام به خدمت، از نظر سلامت جسمی و روحی مورد معاینه دقیق قرار بگیرند. کسانی که در این معاینات و آزمایشات، سلامت آن‌ها مورد تأیید واقع شود، می‌توانند دوره خدمت سربازی خود را آغاز کنند. در طرف دیگر، متقاضیانی هستند که مبتلا به انواع بیماری‌ های عمومی یا دیگر بیماری‌های معافیت پزشکی می باشند. این مشمولان می‌توانند از قوانین و مقررات سازمان نظام وظیفه استفاده کرده و برای دریافت معافیت پزشکی اقدام نمایند.

انواع بیماری های عمومی برای دریافت معافیت پزشکی

هر ساله مشمولین زیادی فرصت دریافت معافیت‌ پزشکی بیماری‌های عمومی را به دلیل عدم آشنایی با بیماری های عمومی و معافیت های ناشی از این بیماری‌ها، از دست می دهند. بیماری ‌های عمومی برای معافیت پزشکی، بیماری‌هایی را شامل می‌شود که فهرست آن ‏هر ساله توسط سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا ابلاغ می‌گردد.

این فهرست شامل بخش‌های زیادی از انواع بیماری‌ها می‌باشد که مشمولان می‌توانند از معافیت‌های در نظر گرفته شده برای آن‌ها استفاده کنند. این فهرست طیف وسیعی از بیماری‌ها را شامل می‌شود و هر ساله نیز تعدادی بیماری به این لیست اضافه می‌شود. در واقع قوانین معافیت‌های پزشکی، قوانینی هستند که هر ساله به طور جدی توسط ستاد نیروهای مسلح بر آن نظارت می‌شود و تغییرات هر ساله، زیر نظر این ستاد اعمال می‌شود.

در تعریف بیماری های عمومی می‌توان به مشکلات عمومی و قابل درمانی اشاره کرد که مشمولین به آن مبتلا هستند و می‌توانند پس از گذراندن دوره نقاهت سلامت خود را به دست آوردند. همچنین تعدادی مشکلات فیزیکی مانند چاقی‌مفرط،لاغری مفرط و کوتاه بودن قد نیز در گروه بیماری‌ های عمومی قرار می‌گیرند. بسیاری از مشمولان هر ساله از همین فاکتور مشکلات فیزیکی، چاقی و لاغری و کوتاهی قد استفاده کرده و معافیت دریافت می کنند.

 در اینجا شرایط معافیت پزشکی بیماری‌ های عمومی را برای شما به صورت کامل شرح داده‌ایم:

معافیت پزشکی کوتاهی قد

کوتاهی قد، یکی از موارد معافیت پزشکی بیماری‌ های عمومی است. کوتاهی قد به هیچ عنوان در لیست بیماری‌های خاص قرار نمی‌گیرد؛ ولی در عین حال برای فرد، محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند و فرد ممکن است با وجود این محدودیت‌ها توانایی انجام فعالیت‌های خاص و سنگین سربازی را نداشته باشد. بنابراین امکان اخذ معافیت برای این دسته از مشمولان در نظر گرفته شده است.

در بخش اول بیماری‌های عمومی آیین نامه نظام وظیفه آمده است:

  • کسانی که قد زیر ۱۴۵ سانتیمتر دارند و مدرک تحصیلی آن‌ها زیر دیپلم، دیپلم و فوق دیپلم است؛ امکان دریافت معافیت دائم را دارند.
  • همچنین به افرادی که قد آنها کمتر از ۱۴۰ سانتیمتر باشد و دارای مدرک لیسانس و مدارک بالاتر باشند نیز معافیت دائم تعلق می‌گیرد.
  • افرادی که قد آن‌ها بین ۱۴۵ سانتیمتر و ۱۵۵ سانتیمتر است، بنابر شرایط تحصیلی آن‌ها (زیر دیپلم، فوق دیپلم، کارشناسی و بالاتر از آن) شامل معافیت از رزم می‌گردند و معافیت دائم دریافت نمی‌کنند.

کسانی که مشکلات کوتاهی قد دارند؛ می‌توانند پس از درخواست معافیت، در کمیسیون پزشکی حضور پیدا کنند؛ زیرا افرادی که مشکلات ظاهری مانند کوتاهی قد و نقص عضو دارند، نیاز به آزمایش بیمارستانی ندارند و تنها باید در کمیسیون شرکت کنند.

معافیت سربازی چاقی یا لاغری

معافیت پزشکی چاقی

یکی دیگر از موارد معافیت پزشکی بیماری‌ های عمومی، معافیت لاغری یا چاقی است. چاقی یا عدم تناسب اندام، معضلی است که امروزه بسیاری از افراد جامعه از آن رنج می‌برند. عارضه چاقی، نه تنها باعث بروز اختلالات رفتاری مانند مشکل در اعتماد به نفس، مشکل در برقراری رابطه با دیگر افراد و تنبلی می‌شود؛ بلکه وضعیت فعالیت‌های فیزیکی فرد را نیز تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و میزان چابکی فرد را کاهش می‌دهد. موضوعاتی که نام برده شد تنها مختص چاقی نیست. لاغری مفرط نیز مانند چاقی، می‌تواند عملکرد اجتماعی و چالاکی فرد را کاهش دهد.

معافیت سربازی bmi

دقیق‌ترین معیار جهانی برای اندازه گیری چاقی یا لاغری، شاخص توده بدنی یا (BMI) است. طبق آیین نامه مشمولین در نظام وظیفه سربازی کسانی که (BMI) آنها از ۱۷ کمتر باشد، دچار لاغری مفرط هستند و مشمولینی که BMI)) آنها از ۳۵ بالاتر باشد دچار چاقی مفرط هستند. هر دو گروه معاف از رزم می باشند.

چاقی یا لاغری، معافیت دائم به همراه ندارد. در گذشته افراد چاق می‌توانستند از معافیت‌های دائم استفاده کنند اما افزایش تقاضا که در برخی از آن‌ها متقاضیان حتی قرص های چاقی نیز مصرف می‌کردند تا بتوانند معافیت به دلیل چاقی را کسب کنند؛ باعث شد این قانون شامل تغییرات شود و امروزه تنها افرادی که توده بدنی آن‌ها بیشتر از ۳۵ باشد، معافیت از خدمات رزمی را دریافت می‌کنند.

شرایط دریافت معافیت موقت در بیماری های عمومی

اگر مشمول به یکی از بیماری‌های قابل درمان مبتلا باشد، می‌تواند از معافیت موقت خدمت سربازی بهره‌مند شود. گرفتن معافیت موقت بیماری‌های عمومی، به طول درمان بیماری بستگی دارد. اگر طول درمان بیماری بیش از یک ماه یا بیشتر باشد، معافیت شش ماهه تا یک ساله موقت داده می‌شود؛ اگر بیماری‌ها و اعمال جراحی مشمولین طوری باشد که بعد از انجام آن‌ها نیازمند گذراندن دوره نقاهت و مرخصی باشد، معافیت موقت شش ماه تا یک سال در نظر گرفته شده است.

مراحل دریافت معافیت پزشکی بیماری های عمومی

در سال‌های اخیر سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا به دلیل سهولت انجام امور مشمولین متقاضی، مراحل اولیه و تحویل مدارک را از طریق دفاتر پلیس ۱۰+ تهران انجام می دهد.

مدارک لازم برای معافیت پزشکی بیماری های عمومی

  • 2 قطعه عکس پرسنلی ۳*۴.
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی.
  • فیش بانکی واریز شده به بانک سپه که مخصوص متقاضیان معافیت پزشکی بیماری های عمومی باشد.
  • فرم معاینه ی پزشکی تکمیل شده با تایید پزشکان نیروهای مسلح.
  • فرم وضعیت مشمولین که مشخصات فردی و وضعیت تحصیلی فرد مشمول را شامل می شود.
  • فرم واکسناسیون تکمیل شده توسط پزشک.
  • آخرین مدرک تحصیلی فرد متقاضی

اقدامات لازم برای دریافت معافیت پزشکی بیماری های عمومی

  1. اولین اقدام برای دریافت معافیت پزشکی، گرفتن دفترچه راهنمای معافیت سربازی و مطالعه دقیق آن می‌باشد.
  2. آماده سازی مدارک لازم از جمله مدارک شناسایی فردی و کامل کردن فرم‌های مورد نیاز .
  3. انجام معاینات اولیه توسط پزشک معتمد ستاد نیروهای مسلح برای بررسی بیماری و تکمیل فرم و همچنین دریافت کارت واکسیناسیون توسط مشمولین.
  4. تکمیل کردن پرونده مدارک و تحویل درمان اسناد و مدارک دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی.
  5. درخواست ثبت معافیت بیماری‌های عمومی با توجه به تاییدیه از شده از پزشک اولیه.
  6. انتظار برای دریافت دعوت نامه گرفتن معرفی نامه برای رجوع به بیمارستان.
  7. انجام به موقع و و سر وقت آزمایشات اصلی در بیمارستان‌های تحت نظارت ستاد نیروهای مسلح و سازمان نظام وظیفه.
  8. دریافت دعوت نامه برای حضور در کمیسیون پزشکی معافیت که باید در تاریخ و ساعت مشخص شده و بدون تاخیر در محل تعیین شده حضور داشته باشید.
  9. حضور در کمیسیون و اخذ رای هیات پزشکی رسیدگی به معافیت های پزشکی بیماری های عمومی.

یکی از دغدغه‌های جوانانی که مشمول خدمت هستند، سربازی، شرایط اعزام و معافیت است. یکی از رایج‌ترین معافیت‌ها، معافیت پزشکی بیماری های عمومی می‌باشد. در این مطلب شرایط دریافت این نوع معافیت به طور کامل توضیح داده شد.

امیدواریم مطالعه مطلب ارائه شده در شجرنیوز، اطلاعات کافی را به شما داده باشد. اگر نکته یا سؤالی دارید که پاسخ آن در این مطلب ارائه نشده بود می‌توانید با ما به اشتراک بگذارید و در صورتی که قصد دارید با دیگر انواع معافیت از خدمت سربازی آشنا شوید، به بخش مربوطه مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.