گزارش و تحلیلاخبارخبر مهمسیاست

مهمترین مصوبات دولت در تیرماه 1400 چه بوده است؟

در متن پیش رو به چند مورد از مصوبات دولت که در جلسات هیئت دولت از خرداد ماه تا تیر ماه مطرح شده و به تصویب رسیده اشاره شده است.

پايگاه خبري تحليلي شجرنيوز: در متن پیش رو به چند مورد از مصوبات دولت که در جلسات هیئت دولت از خرداد ماه تا تیر ماه مطرح شده و به تصویب رسیده اشاره شده است. این مصوبات در مورد منابع ژنتیکی، ضریب حقوقی جدید برای کارکنان دولت و بازنشستگان، دسترسی تامین اجتماعی به اطلاعات مودیان مالیاتی، رئیس جدید بانک مرکزی ایران و مصوبات مربوط به مسکن مهر و طرح اقدام ملی است.

مهمترین مصوبات دولت در تیرماه 1400 چه بوده است؟

  1. تصویب آیین نامه شرایط دسترسی و بهره برداری از منابع ژنتیکی:

در سال 1396 ماده 6 قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی به تصویب رسید و به گفته رئیس مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، آقای دکتر سید مجید تولیت در تیر ماه امسال وزارت خانه های جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، علوم و تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی و همینطور سازمان حفاظت از محیط زیست، این آیین نامه را در مدت سه ماهه پس از ابلاغ قانون تهیه کردند و به تایید و تصویب هیأت وزیران رسیده است و جز مصوبات دولت در سال جاری قرار گرفت.

هدف از تصویب و اجرای این آیین نامه کمک به امر پژوهش مخصوصا برای پژوهشگران داخلی، حفاظت از منابع زیستی و ژنتیکی کشور و همینطور رعایت حقوق عمومی و عرفی جامعه است.

مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور باید تمامی اطلاعات ژنتیکی را در سامانه ای مشخص درج کند و همینطور هرگونه واردات ریزسازواره باید پس از ورود به کشور و قبل از استفاده در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به عنوان منبع ژنتیکی ثبت شود. علاوه بر این قبل از استفاده از ریزسازواره ها باید به تایید کمیته علمی صلاحیت دار و طرح نامه پژوهش موجود در این کمیته و کارگروه اخلاق در پژوهش برسد.

2. صدور مجوز دسترسی سازمان تامین اجتماعی به پایگاه اطلاعاتی مودیان مالیاتی کشور:

یکی دیگر از مصوبات دولت در تیر ماه سال جاری طبق بند (ب) ماده (19) قانون اساسی و به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور به کارگیری حداکثر توان داخلی برای افزایش تولیدات کشور است. طبق این مصوبه برای مشارکت بیشتر تولید کنندگان در امر تولید داخلی و افزایش صادرات به خارج از کشور آیین نامه اجرایی اعطای مشوق های مالیاتی ابلاغ گردیده است. و همچنین به سازمان تامین اجتماعی مجوز داده می شود تا به اطلاعات موجود در پایگاه مودیان مالیاتی دسترسی داشته باشد.

3. اصلاح مصوبه تعیین ضریب حقوق کارمندان و افزایش حقوق بازنشستگان :

طبق این اصلاحیه در مصوبات دولت ضریب حقوقی به صورت زیر تعیین می گردد:

  • اعضای هیئت علمی دانشگاه و موسسات عالی و همینطور قضات افزایش حقوق با ضریب (43.413) دارند.
  • کارمندان وزارت اطلاعات و وزارت خارجه ( در پست های سیاسی) افزایش حقوق با ضریب (3.048) دارند.
  • کارکنان سازمان های موضوع ماده (5) قانون که در زمینه رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی کشور فعالیت دارند مانند شرکت ملی نفت ایران، سازمان انرژی اتمی و بانک مرکزی افزایش حقوق (25%) دارند.
  • کارکنان دستگاه های اجرایی به استثنا مشمولین قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت، بازنشستگان و وظیفه بگیران دستگاه های اجرایی و صندوق بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح دارای حداقل حقوق (22.648.000 ریال) شدند. مشمولین قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت حداقل حقوق (12.146.900ریال) دارند.
  • کارکنانی که قرارداد معین دارند و کارکنان طرح خدمات پزشکی و پیراپزشکی در وزارت بهداشت متناسب با مدت زمان کارکردشان حقوقی کمتر از (35.000.000 ریال) نباید داشته باشند و مابه تفاوت این مبلغ در حکم کارگزینی آنان اعمال می گردد.

تعیین ضریب حقوقی جدید در مصوبات دولت

تعیین ضریب حقوقی جدید در مصوبات دولت

4. موافقت هیئت وزیران با به پایان رسیدن مسئولیت آقای همتی در سمت ریاست بانک مرکزی و سپردن این سمت به آقای اکبر کمیجانی :

از دیگر تصمیمات مهم دولت که در لیست مصوبات دولت در سال 1400 قرار می گیرد. منصوب کردن آقای اکبر کمیجانی در مقام ریاست بانک مرکزی ایران است. ایشان مدرک دکترای اقتصاد خود را از آمریکا کسب کردند و در زمینه اقتصاد کلان در دانشگاه تهران تدریس می کنند. نشان درجه سوم را در سال 1384 در یافت کردند و در سمت هایی مانند معاونت اقتصادی بانک مرکزی و همچنین قائم مقامی بانک مرکزی فعالیت کرده اند.

 

5. آیین نامه ثبت اطلاعات کارکنان دستگاه های اجرایی کشور و پرداختی های آنان در سامانه:

طبق این بخش از مصوبات دولت که در 6 تیر ماه سال جاری تعیین شده است. دستگاه های اجرایی موظف اند اطلاعات فردی تمام کارکنان رسمی، قراردادی، پیمانی، کارگری، کارکنان حوزه خدمات پزشکی و پیراپزشک و همه کارکنانی که به وسیله حکم یک مقام اجرایی صلاحیتدار به کار گرفته شدند و همینطور تمامی پرداخت های مستقیم و غیر مستقیم آنان را در سامانه پاکنا ( سامانه کارمند ایران) ثبت کنند.

نحوه ثبت این اطلاعات به وسیله سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی و دستگاه های اجرایی کشور ، اعلام می گردد.

 

6. ابلاغ آیین نامه تکمیل واحدهای مسکن مهر و احیای بافت فرسوده در سطح شهر و پیگیری طرح اقدام ملی:

طبق این مصوبه که با همکاری وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور دارایی و اقتصادی، بانک مرکزی ایران مطرح شده و به تصویب رسیده است، اقدامات لازم برای محوطه سازی و آماده سازی و همچنین ارائه خدمات زیربنایی و روبنایی به منظور تکمیل واحد های مسکن مهر و پیگیری و ایجاد طرح های احیا بافت شهری و بافت های فرسوده و همینطور پیگیری طرح مسکن ملی باید صورت بگیرد.

در راستای تحقق این سری از مصوبات دولت، بودجه مربوط به هر بخش به صورت جزئی مشخص شده و به سازمان های مربوط اختصاص یافته است. در این مصوبه وزارت راه و شهرسازی مکلف است تا پروژه های باقی مانده در زمینه زیربنایی فاضلاب و آب و برق مسکن مهر با اختصاص 25 درصد از سود حاصل از اجرای ماده های مربوط ب این مصوبه پیگیری و تکمیل کند و همچنین بخشی از آن را به طرح مسکن ملی و تامین خدمات مربوط به این طرح اختصاص دهد. پیگیری احداث و راه اندازی مدارس و موسسات آموزشی از طریق وزارت آموزش و پرورش در مسکن مهر و مناطق محروم از جمله اقداماتی است که در این آیین نامه به آن اشاره شده است.

در تیر ماه سال جاری علاوه بر مصوبات ذکر شده، مصوبات دیگری در زمینه برداشتن موانع ارزی بر سر راه شرکت های صادر کننده فنی و مهندسی، بیمه نامه قالیبافان و فعالان در زمینه صنایع دستی، تکمیل مسکن مهر و …. ابلاغ شد است.

مصوبات دولت در سال 1400

 

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویداد های دولت با شجر نیوز همراه باشید. شما می توانید اخبار به روز کشور را در صفحه اینستاگرام شجر نیوز یا کانال خبری شجرنیوز در تلگرام دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.