اخبار شهرستان قدساخبارخبر مهمدر استان

مشکل اصلی صنعتگران شهرقدس نداشتن سند مالکیتی است

رئیس اداره صمت شهرستان قدس با اشاره به اینکه دریافت پروانه صنعتی از مطالبات صنعتگران است، گفت: با توجه به اینکه در شهرستان حجم بالای سرمایه‌گذاری انجام نشده، نداشتن سند مالکیتی یکی از مشکلات اصلی صنعتگران است که نیازمند رسیدگی و پیگیری جدی مسوولان امر است.

مشکل اصلی صنعتگران شهرقدس نداشتن سند مالکیتی است

به گزارش شجرنیوز، ابوالفضل بیات رییس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان قدس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حوزه صنعت ۳۳۰ مورد پرونده در رسته‌های صنایع فلزی، کانی‌های غیرفلزی، شیمیایی و پلیمری، برق، نساجی و پوشاک، غذایی، بهداشتی و سلولزی در دو شهرک صنعتی زاگرس و گلبرگ و قدس فعالیت می‌کنند.

وی گفت: شهرک صنعتی زاگرس و گلبرگ با ۱۱۹ هکتار مساحت دارای ۸۵۰ واحد صنعتی است و برای حدود  ۲۵ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده و شهرک صنعتی قدس ۷۲ هکتار مساحت داشته و ۲۷۰ واحد صنعتی و صنفی را در خود جای داده و برای ۷ هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم اشتغالزایی ایجاد کرده است.

اضافه شدن دولکه صنعتی جدید در دولت سیزدهم

رییس اداره صمت شهرستان قدس با بیان اینکه دو لکه صنعتی امسال در دولت سیزدهم مصوب شد افزود: لکه صنعتی هفت‌جوی با حدود ۷۰ هکتار و ۱۴۸ واحد صنعتی فعال و ۴ هزار و ۵۰۰ نیروی شاغل و صنایع سطح شهر نیز حدود ۳۰۳ واحد بوده که زمینه اشتغال حدود ۵ هزار نفر را ایجاد کرده و به طور پراکنده قرار گرفته‌اند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به استقرار و موقعیت شهرستان تعداد ۱۶۰۰ واحد صنفی به شکل صنعتی فعالیت داشته که یکی از مطالبات صنعتگران دریافت پروانه صنعتی است که تعداد ۲۶۰۰ واحد صنفی فعالیت دارند.

بیات افزود: از مهم‌ترین برنامه‌های که اداره صمت پیگیر بوده، صدور پروانه صنفی به صنعتی است که با توجه به اینکه استان تهران به واسطه قرار گرفتن در شعاع ۱۲۰ کیلومتری امکان صدور مجوز صنعتی وجود ندارد و به واسطه رشد جمعیت بافت مسکونی کنار صنایع قرار گرفته که در این راستا کارگروه و جلسات تشکیل شد و برای اولین بار در سطح شهرستان‌های استان تهران دو مورد مجوز تبدیل پروانه صنفی به صنعتی پیش از پایان سال ۱۴۰۰ انجام شد و ۲۰ واحد دیگر در مسیر فرآیند اداری و استعلامات است.

وی ادامه داد: مزیت این پروانه در معرفی ظرفیت واحدها و دریافت کارت بازرگانی برای ماشین‌آلات و مواد اولیه تولید است و هماهنگی با سه شهرستان ملارد، رباط کریم و بهارستان نیز به محوریت قدس نیز در این خصوص درحال پیگیری است.

به ایمنی و مسئولیت اجتماعی معادن شهرقدس توجه شود

بیات در خصوص معادن شهرستان قدس گفت: این شهرستان دارای۲۰ واحد معدنی فعال با مجوز، ۲۲ واحد تولید بتن آماده و قطعات بتنی، ۱۹ کارخانه تولید آسفالت و ۶۹ کارخانه در بخش صنایع معدنی، دانه‌بندی و شستسوی شن و ماسه فعالیت داشته و شرایط معدنی شدن را داشته اما به واسطه قرار گرفتن در حریم بستر رودخانه امکان صدور پروانه را ندارند که لازم است این موضوع طی نشست‌هایی با اداره امور آب برطرف شود تا بتوانند مجوز فعالیت معدنی دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه قدس به واسطه استقرار معادن و کارخانجات معدنی که در کنار آنها واحدهای خردایش و دستگاه‌های سنگ‌شکن را درست کرده‌اند در سطح کشور امتیاز ویژه‌ای داشته و حرف اول را می زند گفت: در این زمینه 25 واحد صنعتی دانش بنیان وجود داشته که عمدتا تولیدات دستگاه‌های سنگ‌شکن خود را به کشورهای آسیای میانه، افریقا و قسمتی از اروپا صادر می کنند.

رییس اداره صمت با بیان اینکه معادن شهرقدس در بخش خصوصی و در وسعت کم هستند و برای برقراری و پویایی معدن باید دو اصل ماده معدنی و ایمنی وجود داشته باشد، گفت: به دلیل وسعت کم معادن امکان برداشت بیشتر وجود ندارد چون دیواره‌های ایمنی باید براساس اصول نظام مهندسی چیده شود تا خطری ایجاد نکند و این موضوع باید توسط شورای معادن استان مورد توجه قرار گیرد.

وی در ارتباط با مسوولیت اجتماعی معادن شهرقدس افزود: معادن از انفال بوده و مشمول حقوق دولتی می‌شود و معادنی که بدون مجوز برداشت می‌کنند علاوه بر حقوق دولتی جریمه نیز پرداخت کرده و ارائه پروانه فعالیت باتوجه به تایید محیط زیست انجام می‌شود.

شرکت‌های دانش بنیان نیازمند حمایت هستند 

رییس اداره صمت شهرستان قدس با اشاره به اینکه در حوزه ماشین‌آلات صنعتی و بسته‌بندی مواد غذایی ۵ واحد تولیدی به بیش از ۵۰ کشور دنیا محصولات خود را صادر و عرضه می‌کنند، به فعالیت واحدها در حوزه پوشاک اشاره کرد و افزود: باتوجه به نزدیکی بافت مسکونی شهرقدس به شهرک‌های صنعتی تعدادی از واحدها و تولیدکنندگان مطرح کشوری پوشاک تا ۵۰ شعبه در کشور فعالیت می‌کنند و هر کدام برای حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده‌اند.

وی با اشاره به شعار سال در خصوص شرکت‌های دانش بنیان گفت: حدود ۳۰ واحد دانش‌بنیان در سطح شهرستان در اشل صنعتی فعالیت داشته که بخشی واحد تولیدی، دانش و تکنولوژی را داشته و از طریق نهاد ریاست جمهوری مجوز دانش بنیان را دریافت کردند و بخشی دیگر نیازمند کمک کردن و ارائه تسهیلات با همکاری دولت بوده که تولیدات خود را تجاری کنند.

صنعتگران شهرقدس سند مالکیتی ندارند

بیات تاکید کرد: با توجه به حجم سرمایه‌گذاری که در شهرستان شده، نداشتن سند مالکیتی یکی از مشکلات اصلی صنعتگران است و با اوقاف و فرمانداری جلساتی در این خصوص برگزار شده اما نیازمند رسیدگی و پیگیری جدی است.

وی خاطر نشان کرد: شهرک صنعتی دولتی در شهرستان قدس وجود ندارد و قیمت زمین‌ها بالاست و امکان توسعه میسر نیست و انتقال واحدهای صنعتی از قدس به شهریار و ملارد آسیبی به تولید کننده وارد کرده و باید برای حجم سرمایه‌گذاری و اشتغال چاره‌اندیشی شود تا آینده خوبی در این حوزه داشته باشیم و مسوولین باید همکاری داشته و از ظرفیت منابع طبیعی و اوقاف نیز استفاده شود تا در مرحله توسعه واحد از زمین‌های دولتی استفاده کرده تا بتوانیم از صنعتگر حمایت کنیم.

رئیس اداره صمت شهرستان قدس از برپایی نمایشگاهی جهت معرفی توانمندی‌های شهرستان در حوزه‌های معدنی، تجاری و صنعتی خبرداد و گفت: این نمایشگاه جهت بهتر دیده شدن ظرفیت‌ها، جذب مشتری‌های بیشتر، توجه و حمایت‌های مسوولان خواهد بود که در مهرماه برپا خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.