اخبارخبر مهمفناوریمجله شجر

مرحله دوم حمایت از پیام‌ رسان ‌های داخلی آغاز شد

مرحله دوم حمایت از پیام‌ رسان ‌های داخلی آغاز شد

به گزارش شجرنیوز، مرحله‌ی دوم حمایت از پیام‌ رسان‌ های داخلی با هدف ارتقا و تقویت پیام‌رسان‌ها آغاز شد. حمایت‌های دولت از پیام‌رسان‌های داخلی شامل مواردی همچون اتصال پیام‌رسان‌های داخلی به اپراتورها، کسب سهمی از درآمد ترافیک، اختصاص مرکز داده رایگان، تسهیل در اعطای مجوز، ارائه‌ی خدمات دولت الکترونیکی، ایجاد شرایط مناسب تبلیغ در رسانه‌ها، رفع مشکلات قضایی و حقوقی و همکاری در تمدید بازپرداخت تسهیلات مالیِ دریافتی می‌شود.

امیر خوراکیان، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی، با اعلام این خبر اظهار کرد پیام‌رسان‌های داخلی باید برای ارتقا و تقویت خود تلاش کنند و سرویس‌های بهتری ارائه دهند؛ چرا که حمایت‌ها درکنار تلاش‌های این پیام‌رسان‌ها نتیجه‌ی مطلوب خواهد داشت؛ بنابراین آن‌ها نباید صرفا به‌دنبال حمایت باشند.

معاون مرکز ملی فضای مجازی دررابطه‌با فعالیت سرویس‌های خارجی در کشور می‌گوید: «ما موافق فعالیت سرویس‌های خارجی با اولویت حمایت از سرویس‌های داخلی در کشور هستیم؛ اما این موضوع به میزان تعامل و همکاری سرویس‌های خارجی بر اساس اصول بین‌المللی بستگی دارد.

بر همین اساس از پیام‌رسان‌های خارجی هم دعوت می‌شود در ایران دفتر مرکزی ایجاد کرده و امکان تعامل و ارتباطات را ایجاد کنند.» به‌گفته‌ی خوراکیان، مشکلات، دعاوی و رسیدگی به حقوق افراد در پیام‌رسان‌های خارجی به‌خصوص در حوزه‌های مسائل مالی و اجتماعی قابل رسیدگی نیست و این امر موجب می‌شود تا کسب‌وکارها در پیام‌رسان داخلی امنیت بیشتری داشته باشند.

خوراکیان اظهار می‌کند که با مشارکت قوه‌ قضاییه کارگروهی برای حل مشکلات قضایی پیام‌رسان‌های داخلی تشکیل می‌شود. با توجه‌ به اینکه قوانین در این حوزه برخی اوقات با ابهام و پیچیدگی همراه هستند، خوراکیان از رفع مشکلات قضایی پیام‌رسان‌ها با تشکیل کارگروهی خبر می‌دهد که به مسائلی مانند تفکیک مسئولیت‌های کاربر با صاحب سرویس رسیدگی می‌کند.

به‌گفته‌ی خوراکیان، پیام‌رسان‌های داخلی برای دریافت حمایت همه‌جانبه نیاز به کمک و تبلیغات صدا و سیما دارند؛ بنابراین پیام‌رسان‌های داخلی باید در اطلاع‌رسانی‌ها و برنامه‌های صدا و سیما معرفی شوند. خوراکیان گفت: «اگر مسئولان مجبورند برای مخاطبان خارجی در پیام‌رسان‌های خارجی اطلاع‌رسانی کنند، این امکان را فراهم کنند تا این محتوا به استناد مطلبی که در پیام‌رسان داخلی منتشر شده بازنشر شود.»

معاون مرکز ملی فضای مجازی در این زمینه از فعالان فضای مجازی و چهره‌های شناخته‌شده خواست برای حفظ منافع عمومی و ضمانت فعالیت مردم در فضای مجازی، در پیام‌رسان‌های داخلی پررنگ‌تر ظاهر شوند.

ازجمله حمایت‌های دیگری که در ماه‌های پیش شاهد آن بودیم، ایجاد ارتباطات صوتی و تصویری برای پیام‌رسان‌های داخلی با همکاری اپراتورها بود. طبق مصوبه‌ی شورای عالی فضای مجازی، مقرر شده است اپراتورها به میزان ترافیکی که پیام‌رسان‌ها ایجاد کنند، سهمی از درآمد آن را پرداخت کنند. خوراکیان می‌گوید این امر باعث می‌شود رقابتی در جذب مخاطب و تأمین نیازها و سرویس‌های مورد نیاز مردم در پیام‌رسان‌های داخلی ایجاد شود که به ارتقای کیفیت خدمات به شهروندان منجر خواهد شد.

به‌گفته‌ی خوراکیان، علاوه‌ بر راه‌اندازی مرکز داده شهید سلیمانی برای ایجاد زیرساخت خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات، با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سامانه‌ای برای پیام‌رسان‌های داخلی ساخته شده است تا به‌راحتی و در کوتاه‌ترین زمان، مجوز دریافت کنند؛ این مجوز برای دریافت تسهیلات، امکانات و تعاملات در آینده مورد نیاز آن‌ها خواهد بود. علاوه‌ بر این‌ها، ارائه‌ی خدمات دولت الکترونیکی روی پیام‌رسان‌های داخلی در دستور کار قرار دارد تا نیازهای مردم تأمین شود و پیام‌رسان‌ها کارایی بیشتری داشته باشند.

تصویب سند ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی

خوراکیان ضمن اعلام این خبر، به تصویب سند ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی اشاره کرد. به‌گفته‌ی او، با تصویب این سند استقبال بسیار خوبی از سوی مردم نسبت به پیام‌رسان‌های داخلی صورت گرفت اما در ادامه، مشکلات فنی و نواقصی در ارائه‌ی خدمات و سرویس‌دهی آن‌ها به وجود آمد. خوراکیان تصریح می‌کند که این تجربه پس از سکون و افت مختصری در پیام‌رسان‌های داخلی، مسیر رشد جدی آن‌ها و رشد اقبال مردم را فراهم کرد.

 

غلامرضا منتظری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی به خبرگزاری خانه ملت می‌گوید:

به تعبیر رهبر معظم انقلاب فضای مجازی تبدیل به قتلگاه جوانان شده است بنابراین باید میزان ضریب ایمنی آن را ارتقا و افزایش داد. در هر حوزه‌ای باید و نباید داریم و استانداردها لازمه‌ی موفقیت، سلامت و کمال یک طرح محسوب می‌شود و ممکن است در این طرح هم نبایدها داشته باشیم اما به‌معنای فیلترینگ نیست؛ هدف از تدوین و بررسی این طرح، تأمین سلامت جامعه است و متأسفانه برخی به این موضوع دامن زدند که مجلس به‌دنبال فیلترشدن است.

به‌گفته‌ی منتظری برخورد مجلس در درجه‌ی اول ایجابی است و اگر در جایی ضرورت داشته باشد، باید برخورد سلبی و محدودیت‌ها را هم مطرح کرد زیرا اعمال محدودیت‌ها برای تأمین امنیت مردم در فضای مجازی است. بنا به اعلام منتظری، کلیات طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی طی یک ماه آماده می‌شود.

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.