فرهنگاخبارجامعه

مديرمسئول پايگاه خبری شجرنيوز: فعالان عرصه فرهنگ و رسانه بايد به فكر ترمیم دومين اولويت كشور باشند

ترميم فضای فرهنگی كشور نياز به كالبد شكافی جدی دارد و بايد از تمام زوايا در رفتار كنشگران اين فضا بازنگری جدی صورت بپذيرد.

به گزارش شجرنيوز؛ حامد كريمی مديرمسئول این پايگاه خبري به يكي از جدي ترين دغدغه های مقام معظم رهبری در بيانات اخيرشان با اعضاي هيئت دولت اشاره كرد و گفت: يكی از دغدغه های جدی رهبری كه در ديدار با دولت سيزدهم بر آن تاكيد كردند ترميم فضای فرهنگی كشور بود كه بعد از اقتصاد مورد توجه ايشان قرار دارد و همواره تلاش كرده اند كه اين مقوله به عنوان يكی از اصلی ترين موارد مورد توجه دولت ها قرار بگيرد.

وی با تاكيد بر فرازي از سخنان رهبر انقلاب و اولويت بندی هاي ايشان در حوزه  فعاليت‌های کاری کشور پرداخت و افزود: از منظر معظم له مهمترین اولویت کشور ابتدا اقتصاد و بعد از آن، فرهنگ و رسانه و علم است. ايشان از اين منظر كه بايد به فرهنگ و رسانه و علم توجه ويژه داشت از ديرباز تاكيد داشته و دارند. در دولت های پيشين نيز بارها اين موضوع را گوشزد نمودند و آن را موجبات رشد و تعالی جامعه و افزايش بينش فردي و آگاهي عمومی دانسته و آن را لازمه شناخت حربه هاي دشمنان و ترفندهای شبكه های معاند توسط آحاد جامعه معرفي كردند.

مديرمسئول پايگاه خبری شجرنيوز با اشاره به جنگ نرمی كه در فضای مجازی در جريان است يادآورشد: به فرموده مقام معظم رهبری «توجه به بازنگری در محتوای رسانه ها مي تواند بسياری از مشكلات در جامعه را حل نموده و راه برون رفت از بخش زيادی از مشكلات را هموار ساخت» .

كريمی به بخش ديگري از سخنان رهبری در بعد فرهنگي اشاره كرد و افزود: ايشان حركت در اين مسير را براي آيندگان سازنده مي دانند و از ديرباز در سخنان گذشته نيز رد پای اين دغدغه همواره وجود داشته و برآن بارها تاكيد كرده اند.

وی با انتقاد از حضور بدون كنترل و عدم آگاهي و آموزش های لازم شمار زيادي از افراد جامعه در شبکه های مختلف اجتماعی تاكيدكرد: بي شك چنين حضوری در فضاي مجازي يكي از آسيب های جدی به فرهنگ و كليت فضای فرهنگي كشور وارد مي كند كه با فرهنگ سازی درست مي توان اثرات سوء آن را تعديل نمود و با هدايت در مسير صحيح، ميزان مشكلات ناشی از آن را به حداقل رساند.

مديرمسئول پايگاه خبری شجرنيوز در ادامه به آسيب فضای مجازی براي كودكان بدون نظارت والدين اشاره كرد و گفت: يكی از آسيب های جدی در فضای مجازی كه جامعه را با خطر روبه‌رو مي‌كند اختيارات نامحدود كودكان و نوجوانان به اين فضاست كه بدون نظارت مي تواند به شكل غير قابل باوری مضر باشد خصوصا در اين ايام كه به دليل انتشار كرونا و تعطیلی آموزش های حضوری بسياری از كودكان بيش از گذشته  در اين فضا حضور دارند و از دسترسی گسترده برخوردارند.

كريمي به تاثيرات منفی فضای مجازی كنترل نشده بر سبك زندگي اشاره كرد و يادآورشد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به نقش زیربنایی و نرم افزاری فرهنگ، بسیاری از خطاها مانند اسراف، تقلید کورکورانه و سبک زندگی تجملاتی را ناشی از ریشه‌های فرهنگی دانستند و با تأکید بر ضرورت اصلاح این انحراف ها با استفاده از ابزارهای فرهنگی، همواره در ديدارها و بيانات خود تاكيد كرده اند كه بايد در همه ابعاد فرهنگي قوي شويم تا بتوانيم نقاط ضعف ناشي از فضاي مجازي را مديريت كنيم.

وي در ادامه ضمن اشاره به آفاتی كه در رسانه های مختلف خصوصا وسايل ارتباط جمعی درگير آن هستيم تاكيد كرد: برنامه سازی و توليد محتوای مناسب در رسانه هايی همچون صدا و سيما توفيق لازم را بدست نياورده است و اين رسانه نتوانسته از همه ظرفيت خود استفاده كند و هر روز در حال از دست دادن مخاطب است.

نويسنده كتاب «ظرفيت های روابط عمومی در مديريت تعالی سازمان ها» با تاكيد بر بيانات مقام معظم رهبری در هدايت كاربران فضاي مجازی يادآورشد: اهمیت فضای مجازی و دغدغه‌های حاکم بر این فضا طی سال‌های اخیر در بیانات رهبر انقلاب بارها شنیده شده است و ایشان در اظهارات متعددی غفلت از آسیب‌های مرتبط با این فضا را گوشزد کرده‌اند و تعابیری راهبردی به کار برده‌اند. وظيفه تمامي فعالين عرصه هاي فرهنگی و دست اندركاران نظام ارتباطي است كه با هدايت نمودن ذهن مخاطب امكانات فرهنگي مناسبی را براي وی فراهم كنند و او را در جهت استفاده بهينه از فضاي مجازی سوق دهند.

به گفته وي مشكلات فرهنگی موجود در جامعه با اجرای طرح هايی همچون صيانت و فيلتر كردن فضاي مجازی رفع نمي شود بلكه بايد با كار فرهنگی و همه سو نگر در جهت بهبود وضعيت و هدايت مخاطبين گام برداشت و با تقويت خود باوری بار فرهنگي جامعه را به سمت و سوي سبك زندگي اسلامي-ايراني سوق داد.

كريمي در خاتمه به بخش ديگری از سخنان مقام معظم رهبری در ديدار اخيرشان با دولت سيزدهم اشاره كرد و گفت: آيت الله خامنه اي در ادامه فرمايشاتشان با تأکید بر اهمیت مسئله «فرهنگ و رسانه»ساختار فرهنگی کشور را دارای اشکال و نیازمند بازسازی انقلابی خواندند و افزودند حرکت انقلابی یعنی حرکتی بنیانی، خردمندانه، عاقلانه و برخاسته از اندیشه و حکمت.

اگر ما به عنوان صاحبان رسانه و دست اندركاران توليد برنامه های فرهنگی به اين سخنان توجه ويژه نماييم خواهم ديد كه بخش بسيار زيادي از مشكلات موجود در مسير توسعه فرهنگی كشور رفع مي شود و علاوه بر داشتن روحيه خود باوری بين اقشار مختلف جامعه قادر خواهيم بود ديگر مشكلات در حوزه سبك زندگي و مصرف زدگی كه به اقتصاد خانواده ها آسيب مي زند را نيز حل كنيم.

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.