مجله شجرجامعهجوانان

شرایط معافیت کفالت چیست؟

آنچه در خصوص معافیت کفالت می خوانید:

معافیت کفالت، یکی از انواع معافیت از خدمات سربازی است. گذراندن دوران سربازی یکی از مراحل مهم زندگی پسران به خصوص در کشور ایران است. پسران ایرانی با ورود به سن قانونی (18 سالگی)، مشمول گذران خدمت سربازی هستند.

قوانین جمهوری اسلامی ایران، اعلام می‌دارد که تمامی پسران باید برای رفتن به سربازی آماده شوند. در این بین، عده‌ای هستند که به دلیل مشکلات خاص، توانایی رفتن به دوره سربازی را نداشته یا نمی‌توانند در دوره نظامی شرکت کنند؛ به همین دلیل به دنبال دریافت معافیت سربازی هستند.

دوره سربازی برای پسران تقریباً یک دوره مشکل است و همین سختی‌های دوره سربازی، باعث می‌شود تعدادی از پسران تمایل به گذراندن دوران سربازی نداشته باشند. از آنجایی که چندین روش متنوع برای دریافت معافیت سربازی وجود دارد، افرادی که واجد شرایط هستند، روش‌های مختلفی را پیگیری می‌کنند تا در صورت داشتن شرایط لازم، بتوانند از این فرصت استفاده کرده و کارت معافیت سربازی خود را دریافت کنند.

معافیت کفالت سربازی

راه هایی همچون معافیت پزشکی سربازی، معافیت تحصیلی، معافیت کفالت و … برای معاف شدن از انجام خدمت سربازی وجود دارد. در این مقاله قصد داریم درباره معافیت کفالت و قوانین آن به طور کامل و جامع توضیحاتی را بیان نماییم.

انواع معافیت کفالت

راه های بسیاری همچون خرید سربازی، معافیت های پزشکی و … برای انجام ندادن خدمت سربازی وجود دارد که یکی از آنها، معافیت کفالت است. افرادی که به دنبال دریافت معافیت کفالت سربازی هستند، بهتر است حتماً درباره این نوع معافیت و قوانین آن اطلاعاتی داشته باشند. معمولاً قوانین خاصی در این رابطه وجود دارد که قبل از رفتن به سربازی همه افراد می‌توانند از آن مطلع شوند. شخص می‌تواند معافیت کفالت را از طریق پذیرفتن انواع کفالت پدر، مادر، پدربزرگ، مادربزرگ، خواهر، برادر، فرزند و سایر اعضای درجه یک خانواده که نیازمند به کمک شخص هستند، دریافت کند.

با توجه به روش‌های گوناگونی که برای دریافت معافیت سربازی وجود دارد، مثل معافیت موارد خاص یا معافیت اعصاب و روان، معافیت کفالت نیز یکی از روش‌هایی است که طی چند سال اخیر بیشتر از سایر روش‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. علت این موضوع این است که دریافت معافیت از این طریق شرایط ساده تری دارد.

شرایط معافیت کفالت چیست؟

همانطور که گفته شد، در صورتی که شخص بخواهد معافیت کفالت یکی از اعضای خانواده خود را دریافت کند. باید حتماً در رابطه با قوانینی که جمهوری اسلامی برای معافیت کفالت سربازی، وضع کرده است، اطلاعاتی را به دست آورد. در واقع دریافت معافیت کفالت آنچنان که ساده به نظر می‌آید، نیست.

تمامی روش‌های دریافت معافیت سربازی قوانین و پیچیدگی‌های مربوط به خود را دارد. سازمان نظام وظیفه با بررسی دقیق و کامل این کار را انجام می‌دهد؛ بنابراین نمی‌توانید بدون داشتن شرایط لازم، برای انجام این کار اقدام کنید.

با این وجود، از نظر برخی افراد، گذراندن این مراحل سخت و پیچیده، به شرایط بسیار عالی که پس از آن به دست می‌آید، می‌ارزد. البته دوران سربازی می‌تواند درس‌های بسیار بزرگی را به جوانان بیاموزد و برای برخی افراد، یک فرصت مناسب خواهد بود. با این حال افرادی که تمایل دارند از طریق معافیت کفالت از شرکت در دوره سربازی معاف شوند، می‌توانند شرایط خود را به دو صورت شرایط عمومی و شرایط اختصاصی، بسنجند.

شرایط عمومی و شرایط اختصاصی برای دریافت معافیت کفالت تبیین شده است که با مطالعه شرایط مربوط به هر یک، می‌توانید بیشتر با این دو نوع شرایط برای دریافت معافیت سربازی، آشنا شوید. اصولاً قوانینی که در شرایط عمومی معافیت سربازی ذکر شده است، شامل تمام افرادی است که قصد دریافت معافیت سربازی را دارند.

این شرایط شامل مواردی است که فرد با توجه به نوع معافیت خود، قوانین مربوطه را مطالعه کرده و شرایط خود را با شرایط درج شده می‌سنجد. به عنوان مثال کسی که قصد دریافت معافیت تحصیلی دارد نسبت به شخصی که قصد دریافت معافیت کفالت دارد، متفاوت خواهد بود.

شرایط عمومی دریافت معافیت کفالت

  • افرادی که قصد دارند معافیت سربازی دریافت کنند، باید حتماً به سن ۱۸ سال تمام، رسیده باشند. این مورد یکی از شرایط عمومی معافیت سربازی است.
  • فرد متقاضی دریافت معافیت کفالت، باید تنها فردی باشد که از یکی از اعضای خانواده خود همچون پدر، مادر، مادربزرگ، خواهر یا برادر مراقبت می‌کند. یعنی عضو مورد نظر در خانواده حامی جز شخص نداشته باشد. این موضوع زمانی صدق می‌کند که شخص برادر دیگری نداشته باشد.

اگر فرد برادر دیگری داشته باشد و برادر او بالای ۱۸ سال سن داشته باشد، دیگر داوطلب نمی‌تواند معافیت کفالت سربازی را دریافت کند. البته تنها در یک صورت می‌توان با وجود داشتن برادر بالای ۱۸ سال، معافیت کفالت سربازی را دریافت کرد، اگر برادر شخص شرایط لازم برای نگهداری از فرد مکفول را نداشته باشد. به عنوان مثال دچار ناتوانی جسمی باشد یا در کشور دیگری زندگی ‌کند که نمی‌تواند از فرد مورد نظر در خانواده حمایت و مراقبت کند.

شرایط اختصاصی دریافت معافیت کفالت

همانطور که گفته شد، علاوه بر شرایط عمومی، شرایط اختصاصی نیز برای دریافت معافیت کفالت سربازی وجود دارد.

پدر یا پدربزرگ بالای 75 سال

همچون دیگر انواع معافیت همچون معافیت بیماری های پوستی، تحصیلی و … معافیت کفالت هم شرایطی اختصاصی دارد. یکی از مهمترین شرایط اختصاصی دریافت معافیت کفالت این است که پدر یا پدربزرگ داوطلب، ۷۵ سال یا بیشتر سن داشته باشد.

در صورتی که پدر یا پدربزرگ شخص، کمتر از ۷۵ سال سن داشته باشند، تنها در صورتی شخص می‌تواند معافیت کفالت سربازی را دریافت کند که با ارائه مدارک لازم، اثبات کند پدر یا پدربزرگ او با وجود داشتن سن کمتر، توانایی مراقبت و حمایت از خود را نداشته و نیاز به شخصی دارند که از آنها مراقبت کند.

شخص باید این اطلاعات را به سازمان نظام وظیفه تحویل دهد؛ شورای پزشکی در نهایت می‌تواند نظر نهایی خود را بابت دریافت معافیت داوطلب اعلام کند.

معافیت کفالت مادر

یکی دیگر از شرایط دریافت معافیت کفالت سربازی، برای افرادی که قصد دارند از طریق کفالت مادر، معافیت سربازی دریافت کنند، این است که مادر شخص، فاقد همسر باشد. به عنوان مثال پدر در قید حیات نباشد.

معافیت کفالت مادر

همچنین اگر مادر و پدر شخص از یکدیگر جدا شده باشند، این جدایی باید به صورت قانونی به ثبت رسیده باشد تا شخص بتواند معافیت کفالت مادر خود را دریافت کند.

کفالت خواهر

برخی افراد تمایل دارند از طریق کفالت خواهر، معافیت سربازی دریافت کنند. این شرط تنها در زمانی انجام پذیر است که خواهر شخص، فاقد پدر باشد. همچنین خواهر داوطلب نباید همسر و فرزند پسر داشته باشد.

در صورتی که خواهر شخص فاقد همسر باشد یا از همسر خود جدا شده باشد، طلاق از همسر باید به صورت قانونی ثبت شده باشد تا داوطلب بتواند کفالت خواهر خود را دریافت کند و از سربازی معاف شود. در صورتی که داوطلب تنها برادر و سرپرست خواهر کوچکتر خود باشد و بالای ۱۸ سال سن داشته باشد، می‌تواند معافیت سربازی را از طریق کفالت خواهر دریافت کند.

شرایط مربوط به معافیت کفالت اعضای نیازمند مراقبت از اعضای خانواده

همانطور که گفته شد، دریافت معافیت کفالت سربازی، شرایط پیچیده و مخصوص به خود را دارد. به همین دلیل افرادی که قصد دارند از طریق کفالت، معافیت سربازی دریافت کنند، باید همه قوانین مربوط به آن را مطالعه کرده باشند. سازمان نظام وظیفه حتی قوانین مربوط به تک تک اعضای خانواده را تبیین کرده و در اختیار مشمولین قرار داده است؛ بنابراین داوطلب می‌تواند با آگاهی کامل برای انجام این کار اقدام کند.

کفالت برادر

شخص داوطلب می‌تواند در صورت داشتن شرایط خاصی، کفالت برادر خود را نیز دریافت کند. در صورتی که برادر شخص، بیماری یا مشکل جسمی خاصی داشته باشد و فاقد پدر، همسر و فرزند باشد، شخص می‌تواند از طریق دریافت کفالت برادر خود، معافیت سربازی دریافت کند.

همچنین در صورتی که شخص داوطلب برادر کوچکتر از خود داشته باشد، می‌تواند کفالت برادر کوچکتر را دریافت کند؛ به شرط این که برادر فاقد پدر باشد.

کفالت پدربزرگ یا مادربزرگ

همچنین شخص داوطلب می‌تواند از طریق دریافت کفالت پدربزرگ نیز معافیت سربازی را دریافت کند. قوانین مربوط به دریافت کفالت پدر بزرگ این است که پدربزرگ شخص نباید فرزندی داشته باشد؛ به عنوان مثال ممکن است فرزندان او در قید حیات نباشند. همچنین در صورتی که پدربزرگ از نظر جسمی و پزشکی نیاز به مراقبت و نگهداری داشته باشد، شخص می‌تواند کفالت پدربزرگ خود را دریافت کند.

برای اینکه شخص بتواند از طریق کفالت مادربزرگ معافیت دریافت کند، مادربزرگ شخص نباید هیچ گونه فرزند دختر یا پسری داشته باشد؛ همچنین باید فاقد همسر باشد. به عنوان مثال همسر مادربزرگ شخص، باید فوت شده باشد یا از همسرش طلاق گرفته باشد.

کفالت فرزند صغیر

در صورتی که خود شخص صاحب فرزند باشد، تنها در صورتی می‌تواند از طریق کفالت فرزند، معافیت سربازی دریافت کند که فاقد همسر باشد. به عنوان مثال همسر شخص فوت کرده باشد یا از او طلاق گرفته باشد؛ که البته طلاق او باید به طور قانونی ثبت شده باشد.

معافیت کفالت کودک صغیر

همچنین در صورتی که همسرش بعد از ازدواج دچار ناتوانی جسمی شود و نتواند از فرزند خود مراقبت کند، شخص داوطلب می‌تواند معافیت سربازی دریافت کند. 

همچنین در صورتی که در حین خدمت یکی از اعضای اصلی خانواده فوت کند و عضو دیگر نیاز به مراقبت داشته باشد، ممکن است شخص بتواند معافیت سربازی دریافت کند.

مدارک معافیت کفالت

برای دریافت معافیت کفالت باید علاوه بر داشتن مدارک معمولی همچون شناسنامه و مدارک شناسایی مربوطه، مدارکی همچون گواهی فوت پدر و مدارک شناسایی پدر یا کپی طلاق نامه مادر و به طور کلی مدارکی که اثبات کننده شرایط کفالت شما هستند را به همراه داشته باشید.

برای این کار شما باید گواهی فوت پدر را به صورت برگه A4 تهیه کنید و اگر گواهی فوت ندارید، از ثبت احوال آن را تهیه کنید.

همچنین برای دریافت معافیت کفالت طلاق مادرتان، باید کپی طلاق نامه مادر را به همراه کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی و 2 قطعه از عکس 3*4 از او ارائه دهید.

مراحل دریافت معافیت کفالت

نکته ای که باید برای این نوع معافیت به آن توجه کرد این است که کسی که تقاضای معافیت کفالت کند و ظرف مدت یک ماه برای رسیدگی مراجعه نکند، این موضوع به عنوان انصراف تلقی خواهد شد و برگه اعزاک به خدمت او صادر می شود.

  1. مراحل دریافت معافیت کفالت به این شکل است که شما ابتدا باید شناسه دفترچه خدمت نظام وظیفه را از دفاتر پلیس + 10 دریافت کنید. سپس مدارک مربوطه را به استثنای برگ ثبت حوال به پلیس +10 تحویل دهید.
  2. پلیس +10 درخواست شما رو ثبت می کندو برای سازماننظام وظیفه عمومی ارسال می کند. سازمان نظام وظیفه، درخواست شما را بررسی و استعلام مورد نیاز از ثبت احوال را انجام می دهد.
  3. پس از 10 روز یا دوهفته جواب استعلام ثبت احوال و استشهاد بستگان آماده می شود.
  4. سپس برای بررسی نهایی، فرد مشمول به کمیسیون معافیت کفالت، دعوت می شود.
  5. در صورتی که نیاز به بررسی شورای پزشکی هم باشد (به عنوان مثال در صورت بیماری یا نقص عضو برادر)، قبل از برگزاری جلسات بدوی، پرونده باید در شورای پزشکی مطرح شود.
  6. سپس جلسات هیئت رسیدگی بدوی تشکیل می شود و در صورت رد شدن در این کمیسون، فرد مشمول می تواند اعتراض کند تا پرونده ظرف دو ماه در جلسه تجدید نظر بررسی شود.

در این مقاله به طور کامل درباره معافیت کفالت و شرایط عمومی و اختصاصی آن صحبت کردیم. متقاضیانی که تمایل دارند با دریافت معافیت در دوره سربازی شرکت نکنند، ابتدا باید از هر دو شرایط عمومی و اختصاصی اطلاعات و آگاهی کامل داشته باشند.

روش‌های متعددی برای دریافت معافیت از سربازی وجود دارد. مثلاً معافیت کفالت، معافیت موارد خاص یا معافیت تحصیلی، تعدادی از روش‌های موجود برای دریافت معافیت از سربازی هستند که شخص می‌تواند با پیگیری مراحل و داشتن شرایط مذکور برای دریافت آنها اقدام کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.