اخبارانتخاباتسیاست

سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری؛ جلیلی: مشکلات مردم مثل کرونا ناشناخته نیست

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دغدغه و مشکلات مردم مثل کرونا نیست که هم مساله و هم پاسخ ناشناخته است.

به گزارش  شجرنیوز، سعید جلیلی عصر شنبه در سومین مناظره با موضوع دغدغه مردم درباره راهکار دولت او در مقابله با تورم، عدالت، رکود، مقابله با فساد، یارانه‌ها، اشتغال و مسکن اظهار کرد: این هفت دغدغه درستی است. اما دغدغه مردم چیز دیگری است . چرا این موضوعات حل نمی شود.

وی افزود: دوستان پاسخهایی به هفت موضوعی که بیان شده است، دادند و من هم پاسخ‌هایی دارم. اما دغدغه و مشکلات مردم مانند کرونا نیست که هم مساله و هم پاسخ ناشناخته است.هم مساله و مشکلات مشخص است اما چرا حل نمی‌شود.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: امروز متوسط نرخ تورم در دنیا ۲.۵ درصد است. بیش از صد کشور تورم خود را زیر ۵ درصد پایین آورده اند. سوال این است چرا در ایران حل نشده است. پاسخ‌ها هم که مشخص است که چرا حل نشده است؟

وی گفت: درباره مسکن می‌گویند ما زمین، مصالح و نیروی انسانی داریم پس امکان ساخت مسکن را داریم، چرا حل نشده است؟ دغدغه مردم این است که چرا دولت‌ها عقب هستند؟ ما صحبت از مقام رییس جمهور می‌کنیم آن هم رییس جمهور ایران، یعنی کشوری با این همه ظرفیت‌هایی که دارد و می‌تواند موفق باشد و جهش داشته باشد. امروز سوال‌ ما این است که چگونه ابتدایی‌ترین موضوعات را حل کنیم؟ دغدغه مردم این طور چیزها است. خود مساله‌ مشخص است در کوچه و بازار اینها را می‌دانند و با زندگی خود لمس می‌کنند.

تورم باران نیست که بگوییم سال دیگر می‌آید یا نمی‌آید

جلیلی افزود: چرا این راه حل‌ها پایدار نیست؟ دولت می گوید من دوسال یا سه سال تورم را کنترل کردم در حالی که تورم مثل باران نیست که بگوییم سال دیگر باران می‌آید یا نمی‌آید؟ بحث این است که مردم نگرانی دارند که آیا سال دیگر هم تورم پایین خواهد بود یا نخواهد بود؟ این روند ثابت خواهد بود یا نخواهد بود؟ چند سال خوب می شود و یکدفعه فنر تورم در می رود و گران می شود؟ سوال و دغدغه مردم این است.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: همین هفت موردی را که می‌گویید دغدغه مردم است و درست هم است می گویند پس چرا مسائل دیگر به عنوان مسائل اصلی مطرح می شود؟ چرا مسائل دیگر ضریب پیدا می‌کند و با قدرت بیشتر مطرح می‌شود؟

وی گفت: رویکرد دولت من این است که هر کدام از این مسائل پاسخ‌های خاص خود را دارد که برخی درست است و برخی را هم نامزدهای دیگر عنوان کردند. بحث ما این است اگر می‌خواهید این مسائل را حل کنید باید برنامه جدید داشته باشید. اگر می‌خواهید یک قالی ایرانی هم ببافید، نیازمند یک نقشه جامع هستید تا رج به رج و گره به گره مطابق نقشه زده شود.

جلیلی افزود: رییس جمهور کارش همین است و با کار وزیر فرق می‌کند؛ باید به این نقشه اشراف داشته باشد باید به کار وزارتخانه‌های مختلف اشراف داشته باشد. باید مسکن، نظام سلامت و اقتصاد را بشناسد. رییس جمهور باید بتواند در بزنگاه‌ها تصمیم‌گیری کند و موانع را پشت سر بگذارد.

وی با تاکید بر این که برنامه یک شبه و با سفارش به اندیشکده نوشته نمی‌شود ادامه داد: آیا از روزی که کسی مسوولیت را عهده دار می شود زمان را چقدر مغتنم می‌شمارد؟ یکی از دغدغه‌های مردم این است که چهار یا ۸ سال می‌گذارد کاری انجام نشد؟ اگر منصف باشد نسبت به کم‌کاری خود عذرخواهی می‌کند و اگر نباشد طلبکار هم می‌شود.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رئیس جمهور، رئیس جمهور ایران است با همه‌ ظرفیت‌ها؛ حل یکی دو مسئله خیلی حداقلی است. یا ایران را نشناخته یا ظرفیت‌ها را نشناخته است؟ یا اشراف به موضوع ندارد. ما برنامه اما باید خیلی فراتر از این مسایل باشد. دغدغه مردم این است که آیا رئیس جمهور، تعارفات را کنار خواهد گذاشت یا نخواهد گذاشت؟ آیا دوباره مشغول کارهای نمایشی خواهد شد یا کار واقعی خواهد کرد؟ آیا می‌خواهد مصلحت مردم را پیگیری کند یا اینکه ببیند چه موضوعی را خوششان می آید؟

وی گفت: اگر ما از مسایل و دغدغه های مردم تعریف می کنیم مردم می خواهد یک آینده ای در ۴ سال پیش رو دارند و اطمینان داشته باشند دولت با کارهای جدی، نتیجه‌مند و مبتنی بر برنامهی کارشناسی و میدانی می‌تواند مشکلات را حل کند و الا بسیاری از برنامه‌ها مشترک است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: تحریم را نمی شود انکار کرد اما مهمءتر از خود تحریم، بهانه تحریم است که موجب می شود ناکارآمدی خودمان را گردن دیگران بیاندازیم. در حالی که رییس جمهور باید فهم صحیح و درستی از مناسبات جهانی و ظرفیت های داخلی داشته باشد. مشکل این است که حداقل فهم از مناسبات جهانی وجود ندارد و بر همین مبنا هم می‌خواهند نسخه بپیچند.

جلیلی گفت:جهش تولید منوط به جهش صادرات است و جهش صادرات هم منوط به جهش تعاملات خارجی است که دوستان در این زمینه کارنامه بسیار ضعیفی دارند، چون تعاملات خارجی را با دو سه کشور خلاصه کرده اند و معلوم است که این جواب نمی‌دهد  و نباید کشور را معطل همین سه کشور کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انخابات ریاست جمهوری با بیان این که تحریم هست  اما برای رفع آن چه برنامه هایی را در دستور کار خود قرار داده ایم؟ برای از بین بردن اهرم تحریم چه کرده ایم؟ گفت: ما باید در برابر تحریم‌ها به گونه‌ای رفتار کنیم که دشمن از تحریم‌هایی که اعمال کرده است پشیمان شود. تعامل سازنده با جهان باید به گونه ای شکل بگیرد که اقتصاد کشور معطل گفت وگو با دو یا سه کشور نشود.

جلیلی تأکید کرد: در روابط خارجی باید تهدید و فرصت را با هم دید و تهدید را به حداقل رساند و از فرصت‌ها نهایت استفاده را برد.

وی با طرح این سوال که از هزار میلیارد دلار درآمد کشورهای همسایه، سهم ما چقدر است؟ گفت: ما برای تحریم بانکی ۱۱ طرح داریم که می‌شود در همین شرایط آن‌ها را اجرایی کرد. اما بانک مرکزی باید بگوید در این مدت چه کرده است؟  شما نه تنها در مذاکرات نتیجه نگرفتید بلکه فرصت‌های جهانی را به خاطر مذاکره با دو، سه کشور نادیده گرفتید.

ادامه دارد…

منبع:ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.