دنیای فوتبالاخبارورزش

سرگذشت آبی پوشان باشگاه فوتبال استقلال تهران

باشگاه فوتبال استقلال تهران یکی از محبوب ترین تیم های فوتبال ایران است که بازی های آن نیز معمولا همیشه بیشترین تماشاگر فصل را داشته است. تا سال 2020 در جام باشگاه های آسیا و لیگ برتر کشور بیشترین آمار تماشاگر را از آن خود کرده است. نگاهی گذرا خواهیم داشت بر تاریخچه این باشگاه از سال 1324 تاکنون.

سرگذشت آبی پوشان باشگاه فوتبال استقلال تهران

پایگاه خبری تحلیلی شجرنیوز: مهر ماه 1324 در شهر تهران جمعی از دوچرخه سواران مطرح کشور باشگاهی با نام دوچرخه سواران تاسیس کردند که مخصوص این رشته ورزشی بود. در اسفندماه 1324 تیم فوتبال باشگاه دوچرخه سواران نیز با مربیگری علی دانایی فرد تشکیل شد.

در سال 1328 پرویز خسروانی امتیاز باشگاه فوتبال استقلال تهران را گرفت و نام باشگاه را از دوچرخه سواران به تاج تغییر داد. در همین فصل، تاج قهرمان جام باشگاه های تهران شد و این اولین جام قهرمانی این تیم در لیگ فوتبال بود. در تابستان 1329 انجمن ملی المپیک افغانستان، تیم تاج را برای شرکت در جام استقلال افغانستان دعوت کرد و این تیم موفق شد تیم ملی افغانستان را شکست دهد. اسفندماه 1329 دهلی نو میزبان اولین دوره بازی های آسیایی بود و در جمع کاروان ایران بازیکنان باشگاه فوتبال استقلال تهران هم حضور داشتند.

آشنایی با باشگاه استقلال تهران

آشنایی با باشگاه استقلال تهران

باشگاه فوتبال استقلال تهران در دهه 30

سال 1331 این تیم برای بار دوم قهرمان جام باشگاه های تهران شد. سال 1335 مجددا این تیم تاج بود که توانست جام قهرمانی باشگاه های تهران را بالای سر ببرد. قهرمانی این تیم در فصل 37-36 تکرار شد و در مسابقات قهرمانی ایران به عنوان نماینده تهران معرفی شد و با شکست رقبا توانست قهرمان ایران شود. در 38-37 این تیم توانست هم جام باشگاه ها و هم جام حذفی تهران را از آن خود کند. در فصل 40-39 موفقیت های این باشگاه تکرار شد و مجدد قهرمان باشگاه های تهران شد. در دهه سی تیم تاج به پنج قهرمانی رسیده است.

 

باشگاه فوتبال استقلال تهران در دهه 40

در سالهای ابتدایی دهه 40 باشگاه استقلال موفقیت خاصی به دست نیاورد. در سال 48 علی دانایی فرد پس از دو دهه مربیگری از این تیم خداحافظی کرد و زدراکو رایکوف جایگزین او شد. اولین اقدام رایکوف جوانگرایی بود. وی سیستم تیم استقلال را از 4-2-4 به سیستم 3-3-4 تغییر داد.

تیم استقلال سال 1347 مجوز حضور در مسابقات قاره ای را گرفت و در ورزشگاه امجدیه میزان مسابقات بود. در این مسابقات تیم استقلال توانست قهرمانی آسیا را از آن خود کند. در بازی فینال مقابل حریف اسرائیلی با وجود آنکه یک بر صفر عقب بودند با گل تساوی وفاخواه بازی در وقت اضافه به نفع تیم استقلال تمام شد و جام قهرمانی آسیا در ایران ماند.  در سال 49 جام منطقه ای که اولین جام باشگاهی سراسری ایران بود، به تیم استقلال تعلق گرفت.

تیم تاج قهرمان باشگاه های تهران

تیم تاج قهرمان باشگاه های تهران

باشگاه فوتبال استقلال تهران در دهه 50

در بهار 1350 توانست دوباره فاتح جام باشگاه های تهران شود اما به کسب رتبه سوم جام منطقه ای بسنده کرد. در سال 51 دوباره جام باشگاه ها را به دست آورد. از سال 52 جام تخت جمشید برگزار شد و این تیم دو هفته مانده به آخر فصل، قهرمانی را به دست آورد. سال 55 رایکوف از مربیگری این تیم کناره گیری کرد. در دور دوم رقابت های جام حذفی باشگاه استقلال همچنان در صدر ایستاده بود و قبل از پیروزی انقلاب آخرین قهرمانی را با خود به خانه برد. در سال 1358 نام این تیم از تاج به استقلال و نام باشگاه هم به باشگاه فوتبال استقلال تهران تغییر داده شد.

 

باشگاه فوتبال استقلال تهران در دهه 60

ترکیب تیم استقلال تهران تا اوایل دهه 60 تغییر خاصی نداشت. در سال 1359 منصور پورحیدری سکان هدایت این تیم را در دست گرفت. این تیم در سالهای 62 و 64 جام باشگاه های تهران را فتح کرد. سال 1368 برای تیم استقلال دوران درخشانی بود. با تغییر مدیریت سازمان تربیت بدنی و استقلال، این تیم ثبات پیدا کرد و در اولین مسابقات باشگاهی پس از انقلاب قهرمان شد.

در دیدار پایانی این مسابقات، تیم استقلال تهران توانست پرسپولیس را پشت سر بگذارد. سال 1369 برای حضور در جام باشگاه های آسیا به عنوان نماینده ایران اعزام شد. البته این مسابقات به خاطر جنگ عقب افتاده بود و در تابستان سال 1370 مرحله فینال در بنگلادش برگزار شد و تیم استقلال تهران توانست مجددا قهرمان جام باشگاه های آسیا شود.

 

باشگاه فوتبال استقلال تهران در دهه 70

سال 1370 تیم استقلال تهران با حضور در فینال جام باشگاه های آسیا در ضربات پنالتی بازی را به رقیب خود یعنی الهلال عربستان واگذار کرد. یک سال بعد یعنی در جام آزادگان به دلیل سهمیه بندی شدن لیگ و حضور زیاد تیم های تهرانی باید در مسابقات سوپر جام تهران شرکت می کرد تا مجوز دوره بعد را بگیرد ولی در این امر موفق نبود و از لیگ دسته دو به لیگ دسته سوم سقوط کرد. در این دهه مقام نایب قهرمانی جام باشگاه های آسیا را کسب کرد.

باشگاه فوتبال استقلال تهران در گذشته

باشگاه فوتبال استقلال تهران در گذشته

باشگاه فوتبال استقلال تهران در دهه 80

اوایل سال 80 باشگاه فوتبال استقلال تهران مربی های جدیدی را تجربه کرد و منصور پورحیدری از سمت مربی گری کنارگیری کرد. افرادی مثل صمد مرفاویی، پرویز مظلومی و امیر قلعه نویی که شاگرد پورحیدری بودند، هر کدام برای مدتی تجربه مربیگری این تیم را داشتند که دوران مربیگری امیر قلعه نویی با موفقیت هایی همراه بود. از جمله فتح جام حذفی سال 1380 و سال 1386 و در لیگ نوین و حرفه ای فوتبال ایران هم پیروز میدان بود.

اما در سال 1385 مسئولان باشگاه فوتبال استقلال تهران بزرگترین اشتباه مدیریتی خود را به جای گذاشتند. آنها لیست بازیکنان خود برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا را به موقع برای کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال نکردند و این امر باعث شد تا کنفدراسیون، تیم استقلال تهران را از این بازیها کنار بگذارد.

خداحافظی پورحیدری از استقلال

خداحافظی پورحیدری از استقلال

باشگاه فوتبال استقلال تهران در دهه 90

شروع دهه 90 برای باشگاه فوتبال استقلال تهران با برتری در جام حذفی سال 90 و لیگ برتر سال 91 همراه بود. در مسابقات فصل 1392 هم این تیم توانست به مرحله نیمه نهایی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا صعود کند ولی در دیدار مقابل تیم سئول کره جنوبی بازی را واگذار کرد و به دیدار فینال نرسید. اواسط دهه 90 مدیران باشگاه استقلال تغییر رویه دادند و دیگر از بازیکنان سابق این تیم به عنوان مربی استفاده نشد. حالا تصمیم بر آن شد که یک مربی خارجی به کار گرفته شود.

اولین مربی خارجی باشگاه فوتبال استقلال تهران وینفرید شفر بود که توانست در اولین فصل حضور در این تیم عنوان قهرمانی جام حذفی را در کارنامه اش ثبت کند. اما در فصل دوم حضور شفر در تیم استقلال نتایج ضعیفی به دست آمد و این مربی از سمتش برکنار شد. جانشین شفر، آندره­آ استراماچونی یک مربی ایتالیایی شد که سابقه مربیگری سری آ کشورش را داشت. او با قراردادی دو ساله مربی باشگاه فوتبال استقلال تهران شد.

آغاز به کار این مربی با باخت در دربی همراه شد و پس از آن در یازه بازی بدون شکست رکوردی جدید ثبت کرد. در این دوره استقلال توانست با شکست تیم تراکتور دوباره به صدر جدول مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران صعود کند. در لیگ نوزدهم و لیگ قهرمانان آسیا هم از مدعیان قهرمانی بود.

استراماچونی از بهترین سرمربیان باشگاه فوتبال استقلال تهران بود. اما سه بازی مانده به پایان نیم فصل، به دلیل مشکل نقل و انتقال و پرداخت دستمزدش و همچنین به خاطر مشکلاتی مثل زمین نامناسب برای تمرین، دیرکرد در پرداخت حقوق کادر فنی و بازیکنان، ایران را ترک کرد. این امر باعث خشم هواداران استقلال شد و بحران بزرگی برای این تیم به وجود آورد. با شکل گیری اعتراضات در محل باشگاه فوتبال استقلال و محل وزارت ورزش سال 1398 فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد. البته مجیدی هم مدتی بعد از مربیگری این تیم استعفا داد و در سال 1399 مجددا با قراردادی 2 و نیم ساله سرمربی تیم
استقلال تهران شد.

جدال رقبای سرسخت فوتبال ایران

 

لینک های ارتباطی با شجرنیوز

https://t.me/shajarnews_ir

https://www.instagram.com/shajarnews.ir/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.