اخباراخبار استان هاخبر مهم

سایه شوم کرونای هندی بر سر سیستان و بلوچستان/ تمهیدات فعلی جهت پیشگیری شیوع کافی نیست

ویروس جهش یافته کرونای هندی در حالی پشت مرزهای سیستان و بلوچستان به عنوان تهدیدی جدی برای سلامت مردم محسوب می‌شود که به نظر می‌رسد تمهیدات پیشگیرانه کافی نیست و باید از ترددهای مرزی در این استان جلوگیری به عمل آید.

به گزارش شجرنیوز، آخرین اخبار مربوط به استان سیستان و بلوچستان در روز یکشنبه مورخ پنجم اردیبهشت‌ماه به شرح زیر است.

تمهیدات بیشتری برای مقابله با ورود ویروس جهش یافته هندی اتخاذ شود

استاندار سیستان و بلوچستان در نشست ستاد مبارزه با کرونا اظهار داشت: ویروس جهش یافته هندی به شدت مسری است و میزان تلفات بالاتری دارد؛ بنابراین باید تمهیدات بیشتری برای جلوگیری از ورود این نوع ویروس به استان اتخاذ شود.

احمدعلی موهبتی گفت: با توجه به شیوع ویروس جهش یافته هندی در پاکستان و همجواری این استان نگرانی جدی از ورود این ویروس به استان و کشور وجود دارد بنابراین تمام ترددها در مرزهای زمینی، هوایی و دریایی باید به شدت کنترل شود و مصاحبه و اطلاع‌رسانی جدی در زمینه شیوع و خطر این ویروس انجام شود.

وی گفت: روند شیوع کرونا در استان همچنان صعودی است و این در حالی است که پروتکل‌های بهداشتی و ماسک زدن در اماکن عمومی رعایت نمی‌شود. همکاری همه دستگاه‌ها و رسانه‌ها در حوزه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی برای مقابله با بیماری کرونا همچنان الزامیست و دستگاه‌ها از ظرفیت‌های موجود برای این فرهنگ‌سازی استفاده کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت‌ماه، خاطرنشان کرد: هفته سلامت فرصتی برای تبیین اهداف وزارت بهداشت و همراه‌سازی اذهان عمومی برای انجام راهکارهای مقابله با کرونا است.

موهبتی گفت: جلسات کرونا در حوزه معاونت بهداشتی در محل ستاد دانشگاه علوم پزشکی و با ارتباط ویدئوکنفرانسی با دانشگاه‌های علوم پزشکی زابل و چابهار به صورت روزانه برگزار شود و هفته‌ای یک بار نیز به با فرمانداری‌ها و ستادهای شهرستانی به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شود و اوضاع شهرستان‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و راهکارهای لازم ارائه شود.

سایه ویروس جهش یافته هندی بر سر سیستان و بلوچستان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های بزرگ مدیریت و مقابله با بیماری کرونا جهش‌های متعدد ویروس کووید-19 است، اظهار داشت: یکی از مهمترین این جهش‌ها، جهش انگلیسی بود که متاسفانه تمام دنیا را درگیر کرد، به نحوی که در استان سیستان و بلوچستان بیش از 80 درصد موارد شناسایی شده به ویروس جهش یافته انگلیسی مبتلاء هستند.

سیدمهدی طباطبایی از شیوع ویروس جهش یافته هندی در هندوستان خبر داد و افزود: در پی شیوع ویروس جهش یافته هندی، شاهد افزایش قابل توجه بیماری در کشور هندوستان هستیم؛ بر اساس قوانین بهداشت بین‌الملی مرزی(IHR) در پایانه مرزی میرجاوه از تمامی افراد در بدو ورود به کشور جمهوری اسلامی ایران تست تشخیص سریع کرونا اخذ می‌شود و تمامی اتباع بیگانه مورد غربالگری قرار می‌گیرند.

وی بر تقویت نظام مراقبت بیماری کووید-19 در مرزهای شرقی کشور جهت کنترل “ویروس جهش یافته هندی” تاکید کرد و ادامه  داد: خوشبختانه پروازهای هوایی از کشور پاکستان و هندوستان به ایران ممنوع شده و در مرزهای زمینی نیز نظام مراقبت بیماری کووید-19 تشدید یافته و تردد مسافر و کالا با کشور هندوستان تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به این موضوع که سیستان و بلوچستان از استان‌هایی است که کمترین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را دارد، گفت:  از هم‌استانی‌ها درخواست داریم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، بهداشت فردی، استفاده از ماسک و تهویه هوا را رعایت مد نظر قرار دهند و در صورتی فردی دارای علائم و در تماس با یک بیمار بود به نزدیکترین مرکز 16 ساعته بیماری کرونا مراجعه کند.

وزیر کشور: نقل و انتقال مسافر و کالا به هند تا اطلاع ثانوی ممنوع است

فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی با اشاره به درخواست ظهر امروز وزارت بهداشت در خصوص ویروس کرونای جهش یافته هندی، هرگونه تردد مستقیم یا غیر مستقیم مسافر و کالا با این کشور را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد.

در نامه رحمانی فضلی، وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، که ساعتی قبل برای مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی ارسال شد، با استناد به درخواست واصله ظهر امروز 4 اردیبهشت ماه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستور رئیس محترم جمهور، ناظر بر خطرات ویروس کرونای جهش یافته هندی، ضمن اعلام ممنوعیت هر گونه تردد مستقیم و غیر مستقیم مسافر و کالا  از طریق مرزهای زمینی، هوائی و دریایی با کشور هندوستان تا اطلاع ثانوی، تصریح شده است: لطفاً بدون فوت وقت وظرف روزجاری، با همکاری دستگاه های مسئول، تمهیدات لازم دراین خصوص معمول ونتیجه دراسرع وقت به قرارگاه اعلام شود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، در این نامه، با یادآوری مسئولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظارت بر تحقق ممنوعیت یادشده، تصریح کرد: وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی بعنوان مسئول نظارت برفرآیند اجراء، موظف است؛ متخلفین از این ابلاغیه را بلادرنگ به مراجع قضایی معرفی و نتایج امر را بصورت روزانه به قرارگاه عملیاتی اعلام کند.

وزیر کشور در این نامه همچنین خاطرنشان کرد: درمسیر اجرای این ماموریت، تمامی وزارتخانه‌ها، نیروهای مسلح و دیگر نهادهای مسئول و معین، همچون گذشته، کمال همکاری را با وزارت راه و شهرسازی خواهند داشت.

به گزارش تسنیم، فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در ابلاغیه ها و مکاتبات دیگری با استانداران استان های مرزی شرق کشور و همچنین ستاد کل نیروهای مسلح، دیگر تدابیر و اقدامات لازم برای تحقق ممنوعیت مسافر از مبدأ  اولیه یا ثانویه کشور هندوستان را خواستار شد.

منبع: تسنیم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.