اخبارجامعهخانوادهخبر مهم

راه اندازی سامانه ثبت نام وام بازنشستگان کشور

با آغاز ثبت نام وام بازنشستگان از طریق سامانه مربوطه اطلاعاتی درخصوص شرایط ثبت نام و مشمولین طرح در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.

راه اندازی سامانه ثبت نام وام بازنشستگان کشور

بازنشسته کیست؟

واژه بازنشسته به معنای کسی است که بر اثر مدتی کار مداوم در سنین پیری از خدمت دولت معاف می شود ولی حقوق دریافت می کند. در فرهنگ عامه ما نیز بازنشستگی یعنی کناره گرفتن از ادامه شغل به دلیل بالا بودن سن و یا وجود بیماری و از کارافتادگی. زمان پایان دوره خدمت در همه کشورها یکسان نیست و میزان مستمری دریافتی بر حسب سختی کار متفاوت است. در کشور ما بر اساس بند 1 ماده 76 قانون تأمین اجتماعی، مردان با سن 60 سال و زنان با سن 55 سال با داشتن حداقل 20 سال سابقه پرداخت بیمه بازنشسته محسوب می شوند. همه بیمه شدگان اعم از اختیاری، اجباری و مشاغل آزاد از شرایط بازنشستگی یکسان برخوردارند و دولت سعی دارد امکانات رفاهی خوبی برایشان فراهم کند مانند راه اندازی سامانه ثبت نام وام بازنشستگان و …. . فرد بازنشسته یا وظیفه بگیر تا وقتی که زنده است خودش از حقوق بازنشستگی استفاده می کند و بعد از مرگش هم بازماندگان او که شرایط لازم را داشته باشند، می توانند از این حقوق یا مستمری بهره مند شوند.

 

وام بازنشستگی

به طور کلی باید گفت امکاناتی فراهم شده است که شخص پس از اتمام دوره خدمت خود بتواند از آن استفاده کند. یکی از این امکانات وام بازنشستگی می باشد. سازمان کار و رفاه اجتماعی برای رسیدگی به تمامی امور بازنشستگان کشور، صندوق بازنشستگی را به راه انداخت. یکی از اقداماتی که این صندوق در جهت حمایت از بازنشستگان کشور اخیرا انجام داده، اعطای وام با سود 4 درصد و بازپرداخت 36 ماهه است. مبلغ این وام در سال 1399 معادل 50.000.000 ریال بوده که در سال 1400 با رشد 40 درصدی به مبلغ  70.000.000ریال رسیده است. بازنشستگان برای دریافت این وام در صورت داشتن شرایط مورد نیاز می توانند به سامانه ثبت نام وام بازنشستگان به آدرسvaam.kabta.ir  مراجعه نمایند.

بیش از سی میلیون نفر از جمعیت کشور در حال حاضر بازنشسته به حساب می آیند. دولت مبلغ دو هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت وام به این گروه از جامعه مهیا کرده است که با احتساب مبلغ 7 میلیون تومانی وام، تنها 371 هزار و 428 نفر از آن ها موفق به دریافت آن خواهند شد.

 

 

شرایط لازم برای دریافت وام بازنشستگان

پیش از ثبت نام در سامانه ثبت نام وام بازنشستگان، ابتدا شرایط زیر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که این وام به شما تعلق خواهد گرفت:

  • سن بازنشسته متقاضی وام بالاتر از 72 سال نباشد.
  • فرد وام گیرنده حتما عضو کانون بازنشستگان باشد.
  • وام به حساب بانک صادرات واریز خواهد شد، پس لازم است فرد وام گیرنده در این بانک حساب داشته باشد.
  • به شماره دفتر کل بازنشستگی و شماره ملی وام گیرنده نیاز است.
  • بازنشسته متقاضی وام باید فاقد چک برگشتی یا اقساط معوقه و بدهی به سایر بانک ها باشد.
  • وام گیرنده حتما یک سیم کارت به نام خود داشته باشد.

 

چه کسانی مشمول دریافت این وام نمی شوند؟

صندوق بازنشستگی کشور شرایط خاصی برای وام گیرندگان مخصوصا افرادی که وراث فرد بازنشسته محسوب می شوند قائل شده که در ادامه به آنها می پردازیم:

  • بازنشستگانی که مدت زمان کمتر از یک سال از صدور حکم بازنشستگی آنها گذشته است.
  • وراث پسری که تا سه سال آینده از لیست وظیفه بگیران خارج می شوند.
  • افرادی که حکم ترمیم در سال جاری برای آنها صادر نشده است.
  • افرادی که از صندوق وام دریافت کرده و در حال پرداخت اقساط آن هستند.

 

وارثان متقاضی وام بازنشستگان برای دریافت وام باید چه شرایطی داشته باشند؟

در صورتی که چند نفر وارث وظیفه بگیر متقاضی وام بازنشستگی باشند، تنها به یکی از آنها تعلق خواهد گرفت با این شرط که رضایت سایرین را جلب کند. وارث  وظیفه بگیر با تکمیل کردن فرم “تعهد وراث” و تحویل دادن آن به صندوق بازنشستگی استان و تایید آن ها می تواند برای ثبت نام در سامانه ثبت نام وام بازنشستگان اقدام کند.

وارث متقاضی وام باید برای آن دسته از وراث که صغیر( به سن قانونی نرسیده اند) یا محجور( دچار اختلال عقلی با روانی هستند ) به حساب می آیند حکم سرپرستی داشته باشد. برای دریافت این حکم باید به دادگستری استان مراجعه کنند. در هنگام ارائه مدارک به بانک اصل  حکم سرپرستی نیاز است.

بازنشستگانی که هم حقوق بازنشستگی دریافت می کنند و از طرف دیگر وارثانشان وظیفه بگیر هم هستند، در صورتی که وارث متقاضی دریافت وام است بهتر است از طریق دفتر کل بازنشستگی اقدام به ثبت نام نماید.

ثبت نام وام از طریق سامانه ثبت نام وام بازنشستگان

ثبت نام وام از طریق سامانه ثبت نام وام بازنشستگان

نحوه ثبت نام و اعلام نتایج دریافت وام

پس از بررسی شرایط گفته شده در صورتی که واجد شرایط دریافت وام هستید می توانید با مراجعه به سامانه ثبت نام وام بازنشستگان به آدرس vaam.kabta.ir مراجعه نموده و اقدام به ثبت نام کنید. این سامانه هم اکنون غیر فعال است و طبق گفته یکی از مدیران سازمان تامین اجتماعی در مصاحبه با خبرنگاران ثبت نام وام بازنشستگان از 12 تیرماه 1400 آغاز می شود.

پس از ثبت نام متقاضیان سوابق آن ها بررسی می شود. سوابقی مانند وام های دریافتی، میزان حقوق دریافتی و سایر تسهیلاتی که متقاضی از آن بهره مند شده، بررسی شده و پس از تایید اسامی افرادی که پذیرفته شدند طبق اولویت اعلام می گردد. نکته قابل توجه این است که ثبت نام در سامانه ثبت نام وام بازنشستگان امتیازی برای متقاضی محسوب نمی شود و باید منتظر اعلام نتایج توسط صندوق بازنشستگی باشد.

اولویت هایی که صندوق بازنشستگان برای دریافت وام درنظر گرفته است ابتدا شامل افرادی می شود که تا به حال از این صندوق وامی دریافت نکرده اند. متقاضیانی که در خانواده خود شخصی با بیماری لاعلاج یا صعب العلاج دارند نیز نسبت به سایرین در اولویت قرار دارند. همچنین افرادی که یک یا چند نفر از فرزندانشان در شرف ازدواج هستند یا مسکنی از خود ندارند و مجبور به پرداخت اجاره بها می باشند هم در اولویت مشمولان و پرداخت وام ضروری بازنشستگان هستند. البته باید این نکته را ذکر کرد که تمامی شرایط خاصی که به آن اشاره شد با ارائه مدرک معتبر باید قابل اثبات باشد تا حق کسی ضایع نشود.

زمان اعلام نتایج و همینطور اسامی متقاضیان پذیرفته شده از طریق وبسایت شجرنیوز در اختیار شما قرار خواهد گرفت. همچنین برای اطلاع بیشتر از اخبار مربوط به سامانه ثبت نام وام بازنشستگان می توانید ما را در تلگرام یا اینستاگرام دنبال کنید.

پرداخت وام به بازنشستگان براساس اولویت ها

پرداخت وام به بازنشستگان براساس اولویت ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.