اخبارخبر مهمسیاستمجلس و دولت

روحانی: کرونا در اکثر استان‌ها کاهشی شد/ مردم شب یلدا را سایبری برگزار کنند

رئیس‌جمهور با بیان این مطلب "امروز ۱۲ شهرستان کشور در وضعیت قرمز است"، گفت: مردم این شب یلدا را در فضای مجازی و الکترونیکی برگزار کنند بدون اینکه همدیگر را از نزدیک ببینند.

به گزارش شجرنیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز (شنبه 22 آذر) ستاد ملی مقابله با کرونا طی سخنانی اظهار داشت: حدود 10 ماه است که مردم عزیز ما با این ویروس خطرناک مواجه هستند و در این مدت نیز تقریباً اقدامات بسیار خوبی در مجموع انجام گرفته است.

وی افزود: بحمدالله در هفته‌های اخیر که شاهد افزایش روند این بیماری بودیم، با اقداماتی که از آبان و آذرماه انجام شد، امروز شاهد این هستیم که روند این بیماری تقریباً در اکثریت قاطع استان‌ها و البته به‌جز مواردی محدود، کاهشی و امیدوارکننده است. در گزارشی که امروز به جلسه ارائه شد دیدیم که فقط 12 شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند و مابقی نارنجی یا زرد هستند و امیدواریم برای این تعداد نیز با تلاش مسئولین موفق به مهار شویم و آن‌ها را به شرایط نارنجی یا زرد برگردانیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این موفقیت‌ها در قدم اول مرهون مسئولیت‌پذیری و اعتماد مردم به تصمیمات ستاد ملی است، گفت: خیلی‌ها خواستند که اخلال ایجاد کنند و مردم را ناامید کنند و اساس امر اعتماد است و ستاد ملی این بار را بر دوش دارد و مردم هم به آن اعتماد دارند و این مهم است و مشکلاتی نداریم که نتوانیم آن را حل کنیم. کنار مردم، اقدامات بموقعِ قرارگاه عملیاتی، نیروی انتظامی، سازمان بسیج، اتحادیه‌ها، مؤسسات مردم‌نهاد و هلال احمر همه دست‌به‌دست یکدیگر دادند و اقدامات گسترده‌ای انجام گرفت، این یک موفقیت بزرگی بوده است که در فوتی‌های در روز به مرز کانال 500 رسیده بودیم و امروز به کانال 200 نفر برگشته‌ایم و امیدواریم با تلاش مردم و مسئولین این رقم در هفته‌های آینده باز هم کاهشی شود.

روحانی در ادامه تصریح کرد: موضوع بسیار مهمی که باید مورد تأکید ما، صدا و سیما و رسانه‌ها باشد مسئله خطرِ عادی‌انگاری است؛ هر زمانی که حس کنیم مسئلۀ کرونا تمام شده است و از آن عبور کرده‌ایم، بلافاصله و در هفته‌های بعد پیک در ابتلا و مرگ‌ومیر شروع می‌شود و خطرناک خواهد بود. “آزموده را آزمودن خطاست” و در این مدت دیدیم که هر وقت ازدحام و تردد زیاد شد و اجتماعات بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزایش یافت، با پیک مواجه شدیم. ابعاد و آثار این بیماری تنها منحصر به بحث پزشکی نیست و آثار اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هم دارد و بسیاری از مسائل را در بر گرفته است و کرونا باعث شده است که رشد اقتصادی دنیا 3ــ باشد و در اشتغال هم ضربه شدیدی وارد کرده است و برخی امور مانند گردشگری و  ورزش و مسائل فرهنگی و آموزشی صدمه دیده است، این حادثه‌ای عجیب و در قرن اخیر بی‌نظیر بوده است؛ همه باید مراقبت کنیم و البته که مسئله سلامت اول است ولی تنها سلامت نیست و اقتصاد، فرهنگ و زندگی مردم هم هست.

وی خاطرنشان کرد: باید خدا را شاکر باشیم که از آغاز این بیماری یعنی روز آخر ماه بهمن نه تردید و نه تعلل کردیم و نه در پذیرش حادثه دچار تردید یا انکار شدیم؛ وقتی چهارشنبه 30 بهمن وزیر بهداشت در دولت اعلام کرد که “متوجه دو مورد کووید19 شده‌ایم”، همان‌جا گفتم که “بلافلاصله به مردم اطلاع دهید”، با اینکه شب انتخابات و کار سخت بود ولی اطلاع دادیم. ما حادثه را پذیرفتیم و این مهم بوده و یک اصل است؛ برخی کشورها منکر آن بودند و در یک کشور مانند آمریکا کسی که رئیس‌جمهور بود و چند هفته‌ای هم هست، ادعا می‌کرد که “خبری نیست و چیزی نشده است.”

رئیس‌جمهور ابراز کرد: انکار کردن بالاترین سنگ‌اندازی در مسیر در روز اول است؛ در ایران انکار در کار نبود و مسئله را پذیرفتیم و پاسخِ بهنگام دادیم. روزهای اولیه که کار مبارزه با کرونا را شروع کردیم، مقداری در برخی استان‌ها به‌هم‌ریختگی بود و هر کسی یک کار انجام می‌داد و بلافاصله اعلام کردیم و من در ششم اسفندماه صراحتاً گفتم “جز مواردی که ستاد ملی اعلام می‌کند، بقیه کارها باید طبق روال باشد.”، گفتیم “ستاد ملی دستور می‌دهد و می‌تواند تعطیل کند و شخص و یا مقام دیگری حق مداخله ندارد” و این طبق مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی بود که مقام معظم رهبری آن را تأیید کرده بودند.

روحانی عنوان کرد: استراتژی ما از اول مشخص بود و برخی کشورها دچار استراتژی سردرگمی شدند ولی اقدامات ما از اول روشن بود؛ آمادگی بسیار بزرگی در روزهای اولیه در بهداشت و درمان و نیروهای مسلح ما وجود داشت و همه برای درمان و برای رعایت پروتکل‌ها به میدان آمدند. البته در این مسیر برخی پروتکل‌ها مقداری تغییر کرد و مثلاً دستکش از پروتکل‌های بهداشتی بود ولی بعداً در دنیا گفته شد که شستن دست بهتر از دستکش است ولی ماسک و عدم تجمع و تردد از اصولی بود که دنیا به آن رسید و تغییری هم نکرد و ما هم ادامه دادیم.

وی اظهار داشت: مبنای ما از اول علم‌گرایی بود و دنبال پندارگرایی نبودیم و حرف متخصصین ما با متخصصین دنیا یکسان بود و با علم‌گرایی حرکت کردیم، هم‌چنین خوشبختانه اعتماد سیاسی و اجتماعی در کشور به‌خوبی حفظ شد و بحران اعتماد پیدا نکردیم و مردم هم تردید نکردند و وقتی گفته شد که مردم به سفر نروند، نرفتند و به 13به‌در هم نرفتند و مردم همکاری خوبی داشتند و مردم از روز اول با ستاد ملی همکاری می‌کردند و البته عده‌ای از رسانه‌های بیگانۀ ضدایرانی کارهایی کردند ولی مانند همیشه ناموفق بودند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: از توانمندی نیروی متخصص درمانی و شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدی تشکر می‌کنم که به‌خوبی برای آن‌چه مورد نیاز بود زحمت کشیدند. ما توانستیم ماسک را تأمین کنیم و الآن هم به‌وفور و با قیمت مناسب در اختیار مردم است و وقتی هم به‌وفور نبود سریعاً تأمین شد و در تجهیزاتی مانند ونتیلاتور، سی‌تی‌اسکن و سایر امکانات تجهیز شد و توانستیم که در زمان کوتاهی 2000 تخت ویژه را آماده کنیم و این کار آسانی نیست؛ همه پای‌کار آمدند و توانستیم از این شرایط عبور کنیم و الآن هم شرایط خوبی داریم و می‌توانیم از این مسئله عبور کنیم.

روحانی گفت: باید به مراکزی که به‌طور طبیعی مراکز تجمع است، مانند مراکز نگهداری از سالمندان، معلولان و هم‌چنین سربازخانه‌ها و زندان‌ها که به‌طور طبیعی محل اجتماع است توجه بیشتری شود و مراعات‌ها هم افزایش یابد تا مطمئن شویم این مراکز عاری از ویروس است. توجه کنیم که یک یک دستورالعمل فقط کافی نیست و ماسک، شستن دست‌ها و رعایت فاصله هر کدام به‌تنهایی کافی نیست و دستورالعمل‌ها هرکدام تأثیراتی دارند و باید با هم انجام شود تا بتواند ما را از این ویروس نجات دهد.

وی اظهار داشت: الآن فصل سرما هست و مردم در اتاق‌های دربسته هستند و ممکن است تهویه هوا مناسب نباشد؛ در این شرایط ممکن است مشکل پیش بیاید و مشکل هم گاهی اوقات از یک بیماری بی‌علامت آغاز می‌شود، مثلاً یک جوان به کرونا مبتلاست و وقتی بعد از آزمایش به او گفته می‌شود، باور نمی‌کند و می‌گوید که “من علائم ندارم”؛ این قبیل افراد بدترین عوامل انتقال هستند. چنین فردی وقتی داخل خانواده می‌آید، در زمان غذا خوردن و دورِ هم بودن نیز ماسک وجود ندارد و فاصله‌ها کم می‌شود این‌جا امکان انتقال ویروس وجود دارد و هم‌چنین اگر در جمع چندخانواده با تعداد حدود 20 نفر در یک فضای کوچک باشد، احتمال انتقال بالاست و این، کار را سخت می‌کند. یک مبتلای بی‌علامت ممکن است 20 ــ 30 نفر را مبتلا و برای کسانی که بیماری زمینه‌ای و یا سن بالا دارند، حتی خطر جانی ایجاد کند.

رئیس‌جمهور با تأکید به اینکه مردم در این فصل و در این شرایط بیش از پیش مراعات کنند، به مسئله دورهمی‌های شب یلدا پرداخت و خاطرنشان کرد: مردم در مبارزه با کرونا خیلی زحمت کشیده‌اند و آمار امروز خوشحال‌کننده است و نمودارهایی در حال حرکت به‌سمت آسمان بود، سربه‌زیر شده است و پایین می‌آید و این برای تلاش‌های متخصصین، ناظران و مردم بوده است. خدای ناکرده این شرایطِ خوب می‌تواند با یک شب یلدا معکوس شود و خانواده‌ها در شب یلدا دور هم جمع شوند و  اگر یک نفر هم آلوده باشد، می‌تواند همه را مبتلا کند و دراین‌صورت دو هفته بعد از شب یلدا شاهد موج جدید خواهیم بود.

روحانی دراین‌باره اضافه کرد: بنا شد که قرارگاه عملیاتی ستاد دراین‌باره فکر کنند و صدا و سیما هم برنامه‌های خوبی برای این شب آماده کند و از مردم هم می‌خواهم که برای شب یلدا مراقبت کنند و این شب یلدا را سایبری و در فضای مجازی و الکترونیکی و بدون دیدار حضوری برگزار کنند. مراسم شب یلدای امسال را این‌گونه انجام دهیم که هم به‌یاد شب یلدا باشیم و از یکدیگر احوال‌پرسی کنیم و این کار غیرحضوری باشد. در بقیه مراسمات هم که کم‌کم به ایام فاطمیه(ع) می‌رسیم و ایام عزاست و هم‌چنین بعد از آن که روزهای شادی و ماه رجب و شعبان که ممکن است عروسی و جشن باشد، باید رعایت پروتکل‌ها انجام بگیرد تا به واکسن مطمئن برسیم.

وی درباره واکسن کرونا و اقدامات انجام‌گرفته دراین‌باره اظهار داشت: تأکید می‌کنم که هر اقدامی که برای واکسن کرونا لازم بوده، انجام گرفته است و خواهد گرفت و برای ساخت در داخل تلاش انجام می‌شود و دولت آماده است هر کمکی به شرکت‌های دانش‌بنیان انجام دهد، چون سازمان بهداشت جهانی هنوز واکسنی را تأیید نکرده است ولی درخصوص واکسن‌هایی که وزارت بهداشت آن‌ها را مؤثر می‌داند دستور داده‌ام و بانک مرکزی نیز هماهنگ است و مشکلی نداریم و وارد می‌کنیم و کادر درمان و افراد پرریسک از آن استفاده خواهند کرد و بعد نیز واکسن‌های بیشتری در اختیار قرار می‌گیرد و با کمک یکدیگر از این مسیر عبور می‌کنیم و به مسیری خواهیم رفت که سلامت مردم ما بهتر تأمین شود و شرایط اقتصادی، آموزشی و فرهنگی بهتر شود.

منبع:تسنیم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.