اخباراقتصادصنعت و تجارت

راهكار برون رفت از معضلات كشور ترويج توليد است

صنعت و دولت دو واژه در هم تنيده شده هستند كه جدايي يكي منجر به خسارت ديگري است بر همين اساس اين دو ركن اساسي كشور نياز به پشتيباني يكديگر دارند. يكي با تسهيل قوانين و بهبود تجارت و ارائه تسهيلات و خدمات دولتي و.... و ديگري با اشتغالزايي، توليد بيشتر و مديريت ثروت مولد و كسب درآمد...

  • حسن بقائي (فعال اقتصادي)

با وجود اينكه سال هاي متمادي است حمايت هاي دولتي از توليد و سرمايه گذاري را شاهد هستيم اما در واقعيت اثربخشي اين حمايت ها تا رسيدن به حد مطلوب فاصله زيادي دارد و در مواقعي حتي اين حمايت ها از اهداف مورد نظر و ترسيم شده اوليه نيز فاصله زيادي دارد و مي توان گفت هيچ يك از برنامه هاي جانبي و طرح ها و ايده ها نتوانسته اين شكاف را پر كند.

تجربه حمايت از توليد در كشورهاي موفق در حوزه اقتصاد نظير كره جنوبي، چين، ژاپن، تركيه، آلمان، آمريكا و برزيل نشان مي دهد در فرايند صنعتي شدن و شكل گيري زيرساخت هاي توليدي و ايجاد بنگاه هاي بزرگ تقريبا در همه كشورها، دولت نقش برجسته اي داشته است و حمايت هاي دولتي باعث شكوفايي توليد و بهبود صنعت آن كشورها شده است.

لازمه دستيابي به دستاوردهاي اقتصادي تبيين برنامه هاي مدون و استراتژي هاي همه جانبه اي است كه با رويكرد توليد محور همراه است.

يكي از بخش هاي مهم اقتصاد مقاومتي كه از سوي مقام معظم رهبري مطرح شده است مسئله توليد داخلي است كه نقش دولت در اين مقوله بايد در جهت حمايت از توليدكننده و رفع موانع پيش روي جامعه توليدكنندگان باشد تا منجر به توسعه پايدار و رشد اقتصادي شود.

كليد حل بسياري از مشكلات اقتصادي ما ترويج و حمايت از توليد است.

اگر به معناي واقعي بتوانيم چالش‌ها و مشكلات اين حوزه را بر طرف كرده و رونق دهيم موانع توليد را از سر راه توليدكنندگان برداريم بسياري از مسائل و مشكلات كشور حل خواهد شد.

اكنون كه فضاي سياسي كشور در مقطع حساسي قرار دارد و تا چند روز آينده با برپايي انتخابات رياست جمهوري قرار است دولت سيزدهم در جمهوري اسلامي ايران مستقر شود انتظار مي رود تا شخصي كه به عنوان رئيس جمهور مردم سكاندار قوه مجريه مي شود نسبت به توليد و تاثير آن در جوانب مختلف به ويژه در اقتصاد كشور اهتمام لازم را داشته باشد.

دولت جديد كه بر سر كار بيايد بيش از نيمي از سال توليد، مانع زدايي ها و پشتيباني ها بر سر كار است و با تاكيدات همه جانبه مقام معظم رهبري در ابتداي سال وظيفه خطيري در خصوص رونق بخشيدن به توليد دارد.

دولت جديد بايد حامي توليد و توليدكنندگان داخلي باشد و اولويت را به مانع زدايي و پشتيباني از توليد بدهد.

مسئله اشتغال، مهار تورم، مديريت نظام پولي و مالي و عدم وابستگي اقتصادي كشور به نفت و…..كه همه اين موارد اصلي تماما با مسئله توليد در ارتباط است و به نوعي مادر تمامي اين موارد به شمار مي رود بايد بيش از گذشته مد نظر قرار بگيرد و تنها در اين صورت است كه با تقويت و حمايت توليد ملي مي توان شاهد رفع بسياري از مشكلات و معضلات كشور بود.

هر بخش و هر فردي از نظام جمهوري اسلامي كه مي تواند كمكي به حركت اقتصادي جامعه كند بايد وظيفه اش را به نحو احسن انجام دهد.

“انتظاري كه از رئيس جمهور آينده مي رود اين است كه ضمن حمايت توليد از تعطيلي كارخانه‌جات جلوگيري كند، دغدغه توليد داشته، به سراسر كشور توجه كافي نموده و از صنعت گران اين مرز و بوم حمايت كند تا به اشتغال و توسعه پايدار كشور آسيبي نرسد. كما اينكه هستند كساني كه در مسئوليت هاي خود كمك حال توليدكنندگان بودند و بيش از هزار واحد توليدي تعطيل شده را به مدار توليد بازگردانده اند و در بازديدهاي خود از استان ها و شهرهاي مختلف قبل از هر اقدامي به واحدهاي توليدي سر مي زدند و به مشكلات و دغدغه هاي توليد كنندگان رسيدگي مي كردند.”

اميد است با حضور پر شور در پاي صندوق هاي راي در 28 خرداد سال جاري فرد شايسته و اصلح كه به فكر ارتقاي توان توليدي كشور و درنتيجه تقويت اقتصاد كلان ملي است را به عنوان رئيس جمهور مشخص كنيم تا بيش از پيش ايراني سربلند و آباد داشته باشيم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.