اخبارامنیت ملیخبر مهمسیاست

دیوارکشی بین مرز ترکیه و ایران

دولت ترکیه دیوارکشی در مرز با ایران را گسترش می دهد؛ دلیل این اقدام افزایش میزان امنیت مرز با هدف مبارزه با تروریسم، قاچاق کالا و مهاجرت غیرقانونی اعلام شده است.

به گزارش شجرنیوز به نقل از همشهری آنلاین، دلیل دیوارکشی بین مرز ترکیه و ایران، افزایش میزان امنیت مرز با هدف مبارزه با تروریسم، قاچاق کالا و مهاجرت غیرقانونی اعلام شده است و روند ساخت آن همچنان ادامه دارد.

نصب ۳ کیلومتر از کل این دیوار بتنی به اتمام رسید و ۱۱۰ کیلومتر خندق حفر و ۷۶ تک بلوکی ساخته شد.

پیش از این یک منبع آگاه در وزارت امورخارجه ایران با تأیید تصمیم ترکیه مبنی بر احداث دیوار در بخشی از مرزهای خود با ایران اعلام کرد: چنین اقدامی باید با اطلاع تهران باشد. به گزارش ایرنا و خبرگزاری صدا و سیما،  این مقام که نامش فاش نشده، تأکید کرده که ایران از طرح ترکیه برای احداث دیوار در مرز با ایران آگاه است و از آن استقبال می‌کند. منبع آگاه مذکور اعلام کرده «دو میلیارد دلار کالای منسوجات قاچاق از مرزهای ترکیه وارد ایران می‌شود که اگر دیواری کشیده شود، از ورود این میزان قاچاق به کشور جلوگیری می‌شود. ما حتی تشویق می‌کنیم این اتفاق زودتر بیفتد و کالای قاچاق به ایران نیاید.

در سال ۹۶ سردار محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به سوالی درباره سفرش به کشور ترکیه از گفت وگو با همتای ترک خود درباره این دیوار صحبت کرده و گفته بود: در این سفر با رییس ستاد ارتش ترکیه دیدار و گفت‌وگو کردیم و توافقات خوبی نیز بین دو طرف انجام شد. در موضوع مرزهای مشترک با ترکیه مقرر شد تا این کشور نیز به مرز توجه بیشتری کند.

ما از امتداد مرزها و اقدامات کنترلی از سوی ترکیه در مرزها استقبال کردیم چراکه این کار برای مقابله با قاچاقچیان انسان، موادمخدر، اسلحه و همچنین اقدامات تروریستی و… انجام می‌شود. به گفته باقری، اقدامات ایران و ترکیه در این زمینه، مکمل یکدیگر خواهد بود. وی ادامه داد: در بحث جلوگیری از عبور تروریست‌ها نیز از مرزهای مشترک، توافقات خوبی صورت گرفت و در آینده نیز رییس ستاد ارتش ترکیه به ایران سفر خواهد کرد.

 فعالیت‌های ساخت و نصب دیوار بتنی مدولار و برج‌های هوشمند که در مرز شهرستان چالدیران وان با ایران آغاز شده و تا شهرستان دوغوبایزید استان آغری و شهرستان یوکسک‌اوای استان حکاری امتداد می یابد، ادامه دارد. طول بلوک‌های این دیوار ۲.۸۰ متر و ارتفاع آنها ۳ متر است. همچنین وزن آنها نیز ۷ تن نیز است.

 

دیوارکشی بین مرز ترکیه و ایران

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

دینچ با بیان اینکه با اتمام دیوار امنیتی، مرز ترکیه با ایران امن‌تر خواهد بود، گفت: «فعالیت‌های مدولار تولید دیوار بتونی ما که امسال در چارچوب پروژه سیستم‌های امنیت مرزی اضطراری آغاز کردیم، در بخش ۶۳.۱ کیلومتری خط شمال شرقی مرز استان وان ما با ایران ادامه دارد. کارها در ۳ مرحله انجام می‌شود. از یک طرف، یک جاده امنیتی در حال ساخت است. همچنین رویه‌های اداری ما در خصوص فعالیت‌ها برای حفر خندق به منظور جلوگیری از انواع قاچاق، به‌ویژه تروریسم، مهاجرت غیرقانونی، تامین امنیت مرزی و تامین آرامش شهروندان و ساخت برج‌های نوری تولید شده توسط شرکت صنایع دفاعی آسلسان ترکیه به صورت قاطعانه ادامه دارد».

وی در ادامه با تاکید بر اینکه به ورود افرادی که به دلیل جنگ داخلی و مشکلات اقتصادی در کشورهای خود هر از چند گاهی از طریق ایران به مرز ترکیه می‌آیند، اجازه نمی‌دهند، گفت: «مهاجرت غیرقانونی به دلیل آشفتگی داخلی در افغانستان و ناپایداری برخی کشورها در کشور ما نیز بازتاب دارد. در این راستا جهت تامین امنیت مرزهای‌مان به‌ویژه نیروهای مسلح‌مان بسیار تلاش می‌کنند. در این زمینه اراده قاطع داریم. درباره مهاجران غیرقانونی مراحل لازم را طی می‌کنیم و برای استرداد آنها به کشورهای خود آنها را به مراکز استراد منتقل می‌کنیم».

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.