اخباراقتصادصنعت و تجارت

دو سال درخشان در وزارت صمت/غریب پور نقطه عطف ایمیدرو

توان مدیریتی برای عبور کشور از بحران، انتظار مردم از دولت است. انتظاری که در دوران مدیریت دکتر غریب پور به عنوان رئیس هیئت عامل ایمیدرو، برآورده شد.

به گزارش شجرنیوز، هرچند که انزوای سیاسی-اقتصادی می تواند علت بسیاری از گرفتاری های امروزمان باشد، با این وجود برخی مدیران ثابت کرده اند که نباید زمانی که نمی‌توانیم از عهده مسئولیتی برآییم، همه گرفتاریها و ناکامی ها را به تحریم گره بزنیم. دکتر غریب پور با واقع گرایی و مدیریت علمی و اصولی با همتی تحسین برانگیز در زمان مدیریت خود در ایمیدرو اتفاقاتی را رقم زد که از هر مدیر و سیاستمداری بهانه تحریم برای ناکامی ها را گرفت.

عملکرد درخشان دو سال اخیر ایمیدرو نشان می دهد موفقیت سازمانی نظیر ایمیدرو را باید در مدل مدیریت آن جستجو کرد.

آنچه ایمیدرو را در سطح کلان مدیریت از دیگر سازمانها متمایز می کند، نظام مدیریت یکپارچه و هوشمند آن است. آنچه عامل موفقیت و فصل ممیز ایمیدرو از دیگر سازمانها شد در این نکته نهفته بود که این سازمان توانست با تکیه بر توان مدیریتی دکتر غریب‌پور، فارغ از فشارهای تحریم و با اعتماد به توان داخل، هدفمند قدم بردارد.

با حضور ایشان نگرش به آینده زمینه را برای مواجهه با ریسک ها و به تبع آن مشکلات پیچیده فراهم کرد که از منظر مجمع جهانی اقتصاد، یکی از شاخص‌های اصلی مدیریت موفق می‌باشد. به همین دلیل ایمیدرو در اوج تحریم هم توانست سرمایه‌گذاری کند، سرمایه جذب نماید، کلنگ زنی کند و افتتاح نماید و به نتیجه مطلوب برساند.

در دو سال اخیر ایمیدرو از مدیریتی توسعه گرا برخوردار بود و سبب شد این سازمان در توسعه نگری چند بعدی عمل کرد و الگوی متوازنی داشته باشد، لذا مدل توسعه ایمیدرو بیانگر هارمونی کمی و کیفی بود و این سازمان را از دیگر نهادها و سازمانها متمایز می کرد.

بی تردید این موفقیتها، مدیون مدیریت علمی و تخصصی خداداد غریب‌پور است. مقایسه کمی و کیفی عملکرد این سازمان در سالهای اخیر دلیلی بر این مدعاست. ایشان در سازمان ایمیدرو از کمترین فرصتها بهترین بهره برداری را کرد که در ادامه بخشی از اقدامات بسیار تاثیرگذارشان در حوزه معدن و صنایع معدنی را می خوانید.

۵۵ درصد از سرمایه گذاری های شش سال اخیر در حوزه معدن و صنایع معدنی در ۹۷ و ۹۸ محقق شد

بیش از ۵۵ درصد از سرمایه گذاری های ۶ سال نخست دولت کنونی در بخش معدن و صنایع معدنی، طی سالهای ۹۷ و ۹۸ انجام شده است. در حالی که مجموع سرمایه گذاری انجام شده طی دولت یازدهم و دوازدهم به بیش از ۸٫۷ میلیارد دلار رسیده،‌ مدل جدید نظارتی ایمیدرو سبب شد، ۴٫۸ میلیارد دلار از این رقم، طی دو سال گذشته (۹۷ و ۹۸) محقق شود. مهمترین علت تسریع در راه اندازی طرح ها به رغم تشدید تحریم ها، طراحی و اجرای مدل جدید نظارتی ایمیدرو از زمان حضور دکتر غریب پور در راس این سازمان بوده به طوری که در این مدت،‌ ایمیدرو مدل “پایش حوزه تولید و توسعه” را با هدف نظارت دقیق، طراحی و اجرایی کرده است. مدلی که در آن ماهانه ۴۰ تا ۵۰ جلسه پایش برگزار می شود. خروجی تمامی جلسات پایش ها به صورت مستمر قابل مشاهده بود.

نقش مدل جدید نظارتی ایمیدرو در سرعت گرفتن راه اندازی پروژه ها

یکی از برجسته ترین اثرات این مدل که با حضور دکتر غریب پور شاهد اجرایی شدن آن در ایمیدرو بودیم، تسریع در راه اندازی پروژه ها بوده است. در حالی که از ابتدای فعالیت ایمیدرو،‌ در اکثر سال ها، متوسط تعداد طرح های راه اندازی شده تک رقمی بوده، در سال های ۹۷ و ۹۸ به یکباره شاهد اوج گیری سرعت اجرا و همچنین راه اندازی پروژه ها شده ایم به طوری که طی این دوره، به رغم تشدید تحریم ها و اعمال شرایط پیچیده، به ترتیب ۱۶ و ۲۲ طرح معدن و صنایع معدنی با مشارکت بخش خصوصی در سراسر کشور راه اندازی شد. بخش قابل توجهی از این طرح ها همچون آلومینیوم جنوب، توسعه کارخانه های کنسانتره و گندله سنگ آهن در سنگان، آهن اسفنجی فولادهای استانی، طرح های توسعه صنعت مس و … در مقیاس ملی بوده اند.

سال ۹۸ با بهره برداری از ۳٫۲ میلیارد دلار طرح

عملکرد کلان ایمیدرو و نگاه دکتر غریب پور در توسعه و تکمیل طرح های بخش معدن و صنایع معدنی موجب شد تا در سال ۹۸، حدود ۳٫۲ میلیارد دلار طرح با مشارکت بخش خصوصی به بهره برداری برسد. این دستاورد در حالی محقق شد که کشور در وضعیت تحریم های بی سابقه قرار دارد.

گوهر سنگ ها و سنگ های تزیینی؛‌ برای اولین بار در کشور در دوره ریاست دکتر غریب پور

ایمیدرو برای نخستین بار در دوره دکتر غریب پور، بهینه سازی صنعت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی (گوهر سنگ ها) و همچنین سنگ های تزئینی را با تشکیل کارگروهی آغاز کرد. در این میان، سند جامع گوهرسنگ ها با همکاری و مشارکت بخش خصوصی و مراکز دانشگاهی تهیه و نهایی شد.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با اهداف توسعه ای، مبنی بر جلوگیری از خام فروشی، توسعه صنعت سنگ های قیمتی را با راه اندازی کارگروه بهینه سازی صنعت گوهرسنگ ها از دی ماه سال ۹۸ آغاز کرد.

“ایجاد بازارچه های گوهرسنگ ها”، “تسهیل صادرات”، “ایجاد آزمایشگاه های استاندارد و تخصصی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی” و ” فعال کردن معادن و کوچک و متوسط گوهرسنگ ها” از مهم ترین موضوعاتی است که در کارگروه بهینه سازی صنعت گوهرسنگ ها مورد بررسی قرار داشت.

این سازمان با راه اندازی ستادی متشکل از کمیته های استراتژی، اکتشاف قوانین و مقررات و بازار با عضویت انجمن های تخصصی این حوزه، برنامه ها را تا رسیدن به حصول نتیجه پایش می کند. این مهم در حالی اجرا شده که صاحبنظران اقتصادی و نمایندگان انجمن های تخصصی و دانشگاهی حوزه گوهرسنگ ها در این ستاد حضور دارند.

گفتنی است، هم افزایی فوق، نمونه بارز همکاری دولت و بخش خصوصی در امور است. نخستین بازارچه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی خردادماه امسال با حضور خداداد غریب پور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارگ جهان نمای شهر اصفهان افتتاح شد.

در راستای برنامه های عملیاتی حاصل از سند توسعه صنعت گوهرسنگ کشور، مقرر شد در پنج استان دارای گمرک تخصصی (تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، یزد و اصفهان) تجهیز مراکز و برگزاری دوره های آموزشی صورت بگیرد. این آموزش در راستای گوهرشناسی (سنگ های رنگین و الماس) و اصالت سنجی و ارزش گذاری گوهرسنگ ها، به مدت ۱۵۰ ساعت در استان های فوق برگزار می شود.

افزایش سرمایه و توسعه

ایمیدرو استراتژی افزایش سرمایه شرکت ها از محل سود انباشته را با توجه به نیاز مالی شرکت های بزرگ تعریف و از سال گذشته با هدف ایجاد توسعه این بخش، کلید زد. امسال هم شرکت هایی همچون مبارکه، مس، گل گهر، چادرملو و… این راهبرد را عملیاتی خواهند کرد. این رویکرد به منظور تکمیل راه اندازی طرح های توسعه ای شرکت ها و با هدف “جهش تولید” اجرا می شود. در سال گذشته مجموع افزایش سرمایه شرکت های بزرگ به مرز ۱۳۷۰۰ میلیارد تومان رسید. امسال مبارکه و مس هر کدام ۱۰۰۰۰ میلیارد تومان، گل گهر ۵۲۰۰ میلیارد تومان، چادرملو ۱۲۰۰ میلیارد تومان و خوزستان ۱۳۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه خواهند داشت.

بومی سازی و توسعه ساخت داخل

با تاکید و پیگیری مستمر دکتر غریب پور بر بومی سازی و در ادامه صرفه جویی ارزی برای کشور، ایمیدرو از ابتدای سال استراتژی بومی سازی و توسعه ساخت داخل را ابلاغ، اهداف عملیاتی آن را از شرکت های زیرمجموعه دریافت کرده و پایش این استراتژی را در اولویت برنامه های خود قرار داده است. به عنوان نمونه شرکت های بزرگ، بومی سازی ۱۰۰۰ قطعه در سال جاری را هدفگذاری کرده اند. شرکت های بخش معدن و صنایع معدنی با اجرای برنامه بومی سازی قطعات و تجهیزات توانسته اند معادل ۵۰۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی ایجاد کنند.

اکتشاف بیش از ۴۰۰هزار کیلومتر مربع طی دو سال گذشته

از سال ۹۲ تاکنون حدود ۷۰۰ هزار کیلومتر مربع فعالیت اکتشافی توسط ایمیدرو و شرکت های زیرمجموعه انجام شده که بیش از ۴۰۰هزار کیلومتر مربع از این وسعت، طی دو سال گذشته انجام شده است.

همچنین ۵۰ هزار کیلومتر از ۷۰۰ هزار کیلومتر عملیات اکتشاف، توسط کنسرسیومی از شرکت های خصوصی انجام شده است. از محدوده های جدید ۲۸۰ مورد در اختیار ایمیدرو است و بقیه پهنه ها (پس از یکسال) برای واگذاری به بخش خصوصی در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها قرار گرفته است.

از ۲۸۰ محدوده در اختیار ایمیدرو تاکنون ۸۰ پروانه اکتشاف صادر شده است. از این ۸۰ پروانه، ۱۲ مورد به گواهی کشف تبدیل شده و به بخش خصوصی واگذار شده است.

در راستای اقدامات ایمیدرو و شرکت های تابعه در حوزه اکتشاف، تاکنون ۹۰۰ محدوده امیدبخش معدنی شناسایی شده است، میزان سرمایه گذاری صورت گرفته ایمیدرو در بخش اکتشاف از سال ۹۲ تاکنون به بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

ایمیدرو و تشکیل نخستین شرکت سهامی بورس

اخیرا دکتر غریب پور از موافقت اولیه سازمان بورس با تشکیل شرکت پروژه سهامی عام کشور خبر داد و اعلام کرد که نخستین شرکت با این محوریت توسط گروه ایمیدرو در آینده نزدیک تشکیل خواهد شد. این شرکت در راستای استراتژی ایمیدرو و سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت، به جهت تنوع‌بخشی در تامین منابع مالی، تشکیل شده است و ارزش پروژه‌های این شرکت جدید حداقل ۷۰۰۰ میلیارد تومان است که ۳۶۰۰ میلیارد تومان آن از بورس، تامین ‌مالی خواهد شد.

وسیعتر شدن ارتباط دانشگاه و صنعت

دکتر غریب پور به دنبال نهادینه سازی و سیستمی شدن ارتباط دانشگاه و صنعت برای ایجاد یک جریان درون زا و افق تازه ای پیش روی این دو بخش، اقدامات تحسین برانگیزی انجام داد. اخیرا ایمیدرو بازنگری در نقشه راه معدن و صنایع معدنی و همچنین بیش از ۱۰۰ نیاز پژوهشی و ۳ طرح را با تمرکز بر دانش نوین، به دانشگاه صنعتی شریف سپرده است.

ایمیدرو و شرکت های تابعه طی سال های ۹۸ و ۹۹، حدود ۸۵ میلیارد تومان قرارداد با دانشگاه ها منعقد کرده است، تعداد این قراردادها، ۲۱۹ فقره شامل دانش فنی استحصال عناصر نادر خاکی و ساخت و تحقیقات در زمینه حفاری های عمیق در کشور است.

از دیگر قراردادها، مدیریت پسماند واحدهای تابعه ایمیدرو، واکنش در شرایط اضطراری، کاهش گازهای گلخانه ای، ارائه دستگاه شبیه ساز رانندگی دامپتراک و مدل سرمایه گذاری در منطقه پارسیان و مطالعات و نحوه استحصال آب های ژرف منطقه سنگان است.

ایمیدرو با دانشگاه صنعتی شریف ۳ طرح پژوهشی تحت عنوان «شناسایی الزامات طراحی رویکردهای بهینه ارتقای اکوسیستم استارت اپی معدن و صنایع معدنی در ایران»، «تدوین نقشه راه معدن و صنایع معدنی تا افق ۲۰۵۰» و « کاربردهای فناوری های برافکن در صنعت فولاد با تمرکز بر ۳ فناوری هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و چاپ سه بعدی» را در حال اجرا دارد.

گزارش عملکرد ایمیدرو از سال ۹۸ تاکنون به شرح زیر است:

۱_ افتتاح ۴٫۲ میلیارد دلار طرح (۳٫۲ در سال ۹۸ و ۱ میلیارد دلار در سال ۹۹) که اهم آنها انتقال آب خلیج فارس به گل گهر، آلومینیوم جنوب، آلومینیوم جاجرم، کنسانتره و گندله سنگان، کارخانجات اسید مس و بسیاری از پروژه های زیربنایی و معدنی و صنعتی

۲_پیگیری جهت تکمیل طرحهای توسعه به گونه ای که در سال جاری ۱ میلیارد دلار طرح دیگر نیز افتتاح خواهد شد که اهم آن فاز اول الکترود گرافیتی، احیای قائناتو بندر پارسیان می باشد

۳_پس از تحریم فلزات مدل تجاری – تولیدی در ایمیدرو طراحی گردید و بر اساس آن مبادله ۲٫۵۵ میلیارد دلار ارز با هدف تامین مواد اولیه و مصرفی مورد نیاز تولید و یا تکمیل طرحهای توسعه انجام شد. اهم آنها شامل ۲۷ کشتی ۳۰ هزار تنی پودرآلومینا، ۲۶ هزار تن الکترود، ۴۵۰ میلیون دلار قطعات خودروسازی، ۱۰۰۰ تن سیانور، ۶۵ میلیون دلار قطعات لوازم خانگی، ۲٫۲ میلیون دلار مورد نیاز تایر

۴_افزایش سرمایه صندوق از ۱۴۰ میلیارد تومان به ۳۵۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ و رسیدن به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان در سال جاری

۵_ایجاد کنسرسیومهای بزرگ با مشارکت بخش خصوصی شامل شرکت مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا، هلدینگ سرمایه گذاری در منطقه ویژه خلیج فارس با هدف توسعه فولاد تا سقف ۱۰ میلیون تن، کنسرسیوم سرمایه گذاری با هدف توسعه فولاد تا سقف ۱۰ میلیون تن در چابهار

۶_جذب مشارکت بخش خصوصی در توسعه معادن و صنایع معدنی که مهم ترین آنها طرحهای پترولیوم کک و تیتانیوم کهنوج، معادن آنومالی شمالی و میشدوان و پتاس خورو بیابانک و شورابه های ترود می باشد

۷_جذب بیش از ۱۷۰۰ میلیارد تومان منابع جهت تکمیل طرحهای توسعه از بخش خصوصی در سال ۹۸

۸_رشد تولید در کلیه زنجیره فلزات اساسی در سال ۹۸ و ۸ ماهه ۹۹ به گونه ای که رشد تولید ۸ ماهه سال جاری شرکتهای بزرگ شامل شمش آلومینیوم با رشد ۶۷ درصدی، شمش فولاد رشد ۸ درصدی، کاتد مس رشد ۵ درصدی و شمش طلا رشد ۱۷ درصدی داشته اند

۹_احیا و فعالسازی ۳۱۱ معدن از سال ۹۸ تاکنون

۱۰_افزایش بودجه منابع داخلی سالهای ۹۷ و ۹۸ طرح اجرای زیربنایی راه و برق برای معادن بخش خصوصی ۱۰ برابر نسبت به سال ۹۷ و توسعه فعالیتهای زیربنایی

۱۱_شروع عملیات اجرایی جاده ناحیه سنگان، با ارزش۸۰۰ میلیارد تومان در قالب قرارداد مشارکت بخش خصوصی

۱۲_تشکیل شرکت مشترک با بخش خصوصی با هدف تصفیه پساب بندرعباس به منظور استفاده صنایع مستقر در منطقه ویژه خلیج فارس

۱۳_رویکرد جدید ایمیدرو توسعه صنعت سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی کشور، به گونه ای که احداث ۴ بازارچه در استانهای اصفهان، قم، کرمان و خراسان رضوی پیگیری و در اصفهان عملیاتی گردید و سندملی توسعه صنعت سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی کشور و برنامه جامع عملیاتی این صنعت از سال جاری تا سال ۱۴۱۰ تدوین و مورد تایید ریاست جمهوری قرار گرفته است.

۱۴_از سال ۹۸ تاکنون ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع از پهنه های کشور اکتشاف شده اند و ۶۶ هزار کیلومتر مربع آن به بخش خصوصی واگذار شده است. نتیجه تمرکز بر توسعه اکتشاف افرایش ۵۰۰ میلیون تنی ذخایر سنگ آهن در ناحیه گل گهر و افزایش ۲ برابری ذخایر طلای زرشوران می باشد.

۱۵_شناسایی تعداد ۷۵۹ محدوده امید بخش ناشی از فعالیتهای اکتشافی انجام شده

۱۶_تصویب و عقد قرارداد ۲۶ پروژه پژوهشی کاربردی و تقاضا محور

۱۷_ توسعه همکاری با ۱۱ دانشگاه برتر کشور

۱۸_برگزاری ۵۴۴ دوره های آموزشی مورد نیاز بخش خصوصی که ۴ دوره تخصصی ۶ ماهه تربیت تکنسین نیز برگزار گردید.

۱۹_طراحی نظام کنترل مدیریتی بر شرکتهای بزرگ با هدف اولویت بندی در سرمایه گذاری و جهت دهی مشخص استراتژیهای آنها و حمایت از افزایش سرمایه شرکتهای بزرگ در سال جاری با هدف حفظ سرمایه و تکمیل طرحهای توسعه به میزان ۳۹۰۳۳ میلیارد تومان

۲۰_بازارگردانی و حمایت از بورس

۲۱_حمایت از تولید ماشین آلات معدنی توسط هپکو به گونه ای که تعدادی از شرکتهای بزرگ معدنی و صنایع معدنی اقدام به عقد قرارداد با آن شرکت نموده اند.

۲۲_مبادله ۲۷ تفاهم نامه های متعدد با سایر ارگانها و بخش خصوصی با هدف توسعه همکاریهای مرتبط

۲۳_پرداخت بی سابقه ۵۰۷۲ میلیارد تومان از دیون و تعهدات ایمیدرو به دولت در سال ۹۸

۲۴_افتتاح اولین مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی (ایمینو) با هدف حمایت از استارتاپهای معدنی

۲۵_استقرار سیستم مدیریت کیفیت ISO9001 ویرایش ۲۰۱۵ و اخذ گوهینامه از شرکت SGS

۲۶_تدوین و عملیاتی نمودن برنامه های نقشه راه بخش معدن و صنایع معدنی به گونه ای که تا پایان آبانماه ۷۴ درصد(معادل برنامه) اهداف تعیین شده محقق گردیده است.

۲۷_طراحی نظام مدیریت پروژه و عقد قرارداد با انجمن مدیریت پروژه ایران در این خصوص

۲۸_ رسمی کردن همکاران ایثارگر و فرزندان شهدا و ایثارگر در ایمیدرو

۲۹-ایمیدرو با استفاده از طراحی مدل خاص بازرگانی – تولیدی توانست در سال ۹۸ با وجود تحریم های فلزات اساسی از ابتدا توسط امریکا، رشد صادرات در بخش معدن و صنایع معدنی را محقق نماید به گونه ای که صادرات بیش از ۱ میلیارد دلار مس و در کل ۸.۵ میلیارد دلار زنجیره بخش معدن و صنایع معدتی محقق گردید.

۳۰_در راستای کمک به توسعه متوازن زنجیره فلزات اساسی و بهبود سیاستگزاری صنعتی در این حوزه ها، بروزرسانی و عملیاتی نمودن طرح جامع فولاد و سرب و روی پیگیری گردید و تدوین طرحهای جامع طلا، مس و آلومینیوم نیز آغاز شد.

منبع: معدن نامه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. درود بر دکتر غریب پور زاگرس به شما افتخار میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.