اخبارجامعهسلامت

دولت مکلف به واکسینه رایگان تمام ایرانیان است / بخش خصوصی باید واکسن خریداری شده را به وزارت بهداشت بفروشد

سخنگوی دولت با اشاره به رایگان بودن واکسیناسیون در کشور، گفت: واردات واکسن تحت نظارت سازمان غذا و دارو انجام خواهد شد، بدون تایید این معاونت هر گونه اقدام برای واردات واکسن ممنوع است.

به گزارش شجرنیوز، علی ربیعی، سخنگوی دولت در پاسخ به سوال تصمیمات دولت برای ساماندهی ورود بخش خصوصی به مقوله واردات واکسن و جلوگیری از ایجاد هرج و مرج و توزیع مناسب آن در بین مردم گفت: در وهله اول تاکید می کنم دولت خود را مکلف می‌داند تا همه ایرانیان بتوانند به صورت رایگان واکسینه شوند و در کنار این تکلیف برای این موضوع برنامه‌ریزی کرده است.

*هرگونه واردات واکسن بدون تایید سازمان غذا و دارو ممنوع است

وی ادامه داد: از این رو واکسیناسیون رایگان برنامه خدشه ناپذیر دولت است و در خصوص واردات بخش خصوصی نیز باید گفت اولاً همه واردات واکسن تحت نظارت سازمان غذا و دارو انجام خواهد شد و پس از کسب استاندارد و موافقت این سازمان مجوز ورود به کشور را می‌یابد، بر همین اساس بدون تایید این معاونت هر گونه اقدام برای واردات واکسن ممنوع است.

ربیعی با تاکید بر اینکه به نظرشخص بنده اجازه واردات به بخش خصوصی تصمیمی هوشمندانه و صحیح است، گفت: بر اساس این تصمیم استفاده از همه ظرفیت‌های کشور در همه نهادها اعم از بخش خصوصی و دولتی فراهم می شود درست مثل تولید واکسن که اجازه ورود به بخش خصوصی هم داده شد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: از طرف دیگر اگر مجوز واردات به بخش خصوصی داده نمی‌شد همواره این ذهنیت وجود داشت که دولت مانع واردات واکسن توسط بخش خصوصی است و به تبع آن فراوانی واکسن در بازار شده است.

*بخش خصوصی موظف است واکسن خریداری شده را به وزارت بهداشت بفروشد/ واکسیناسیون تحت نظر این وزارت خانه انجام می‌شود

وی در خصوص شیوه واکسیناسیون و مدیریت دولت در این روند و تصمیمات گرفته شده، گفت: در خصوص واردات واکسن در بخش خصوصی دو گروه اصلی وجود دارد گروه یک بخش خصوصی که با ارز ترجیحی می‌توانند واکسن وارد کنند و در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند که این وزارتخانه مطابق سند واکسیناسیون موجود به صورت رایگان واکسن به مردم ارائه دهد یعنی دولت واکسن وارد شده را از بخش خصوصی خریداری می کند و در اختیار مردم قرار می دهد که به این ترتیب امکان و ابزار بخش خصوصی برای واردات واکسن به کمک دولت خواهد آمد.

*اتاق بازرگانی واکسیناسیون کارمندان خود را رایگان و با نظارت وزارت بهداشت انجام می دهد

ربیعی گروه دوم از بخش خصوصی که مجوز واردات واکسن خواهند یافت را گروهی مانند اتاق بازرگانی دانست و گفت: بر این اساس صاحبان صنایع، شرکت ها و موسسات برای واکسیناسیون کارگران و افراد تحت پوشش خود می‌توانند اقدام به واردات واکسن کنند اما واکسیناسیون آن تحت نظارت وزارت بهداشت و به طور رایگان در اختیار کارکنان و کارگران قرار می گیرد.

سخنگوی دولت نگرانی اصلی ستاد کرونا و رئیس جمهور را موضوع تسریع در واردات واکسن دانست و یادآور شد: دولت همه تلاش خود را معطوف کرده که واکسیناسیون رایگان هر چه زودتر برای همه ایرانیان انجام شود.

وی تاکید کرد: ارائه خدمات سلامت بدون تبعیض و حتی با تبعیض مثبت باید به سمت گروه‌های هدف انجام شود که اساسا اقشار ضعیف اقتصادی که در اولویت تزریق واکسن باشند، انجام خواهد شد. از قبیل عزیزان شاغل در خدمات شهرداری که شریف ترین اقشار اجتماعی هستند.

ربیعی در پایان خاطر نشان کرد: اساسا بحث عدالت سلامت برای دولت جدی است و براساس مبنای طرح سلامت که بیمه پایه را رایگان کردیم و در دسترس همگان قرار دادیم در مورد واکسیناسیون نیز روال همین است.

منبع:خبرگزاری دانشجو

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.