مجله شجرجامعهجوانان

شرایط خرید سربازی سال 1401

بر اساس قانون سازمان وظیفه عمومی ایران، تمام مردان ایرانی بعد از شروع ۱۹ سالگی، باید به خدمت سربازی اعزام شوند. در این میان سوالاتی در مورد شرایط خرید سربازی و دریافت کارت معافیت برای مشمولین غایب، متأهل و سایر افرادی که بنا به هر دلیلی امکان اعزام به خدمت را ندارند مطرح می‌شود.

سربازی از دوره‌های مهم و البته سخت زندگی هر مردی محسوب می‌شود. به همین دلیل بسیاری از مشمولین علاقه‌ای برای رفتن به سربازی نشان نداده و تمام سعی خود را برای به تعویق افتادن این دوره یا خرید سربازی به کار می‌برند. البته خرید سربازی، قوانین خاص خود را دارد که مشمولین سربازی باید از آن برخوردار باشند تا به هدف خود یعنی معافیت سربازی برسند.

طی سالیان اخیر این موضوع مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است و قوانین مختلفی در این رابطه توسط مسئولین وضع شده است که ما در این مطلب این موضوع را همراه با شما بررسی می‌کنیم.

شرایط خرید سربازی برای مشمولین غایب

در سال ۹۴، دولت قانونی را تحت عنوان جریمه غیبت خدمت سربازی وضع کرد که بر اساس آن مشمولانی که ۸ سال یا بیشتر از سربازی غیبت کرده باشند، می‌توانند با پرداخت جریمه، کارت پایان خدمت خود را دریافت نمایند.

  • اولین شرط، داشتن حداقل ۸ سال کامل غیبت است.
  • معیار محاسبه غیبت از پایان 18سالگی و شروع ۱۹سالگی است. افراد در ابتدای ۱۹ سالگی یا همان ۱۸سال تمام، مشمول خدمت سربازی می‌شوند و غیبت سربازی آن‌ها نیز از آن همین سن محاسبه می‌شود.
  • دقت داشته باشید اگر شما در ۱۹ سالگی وارد دانشگاه شوید یا به هر صورتی معافیت تحصیلی گرفته باشید، وارد بازه غیبت نمی‌شوید. شروع غیبت یک سال بعد از انصراف، اخراج یا فراغت از تحصیل محاسبه می‌شود.
  • این قانون شامل سربازان در حال خدمت نیز می‌شود. اگر در حین خدمت سربازی هستید و قبل از اعزام، مدت زمان غیبتتان، ۸ سال کامل یا بیشتر بود؛ می‌توانید برای خرید خدمت اقدام کنید.
  • اگر سرباز فراری هم باشید، جای نگرانی نیست؛ زیرا شما هم مشمول این قانون می‌شوید. اگر مدت زمان غیبت شما به حد نصاب 8 سال برسد، می‌توانید بدون نگرانی جریمه را پرداخت کرده و کارت پایان خدمت خود را دریافت کنید.
  • در صورت هر سال غیبت مازاد، ۱۰ درصد به مبلغ جریمه شما افزوده می‌شود. این نکته مهم را نیز در نظر داشته باشید که ۶ ماه، یک سال محاسبه می‌شود. یعنی اگر شما ۸ سال و ۷ ماه غیبت داشته باشید، برای شما ۹سال غیبت محسوب می‌شود.
  • مشمولانی که تابعیت ایرانی داشته باشند نیز معیار غیبت در نظر گرفته شده برای آنها، از همان ۱۸ سال تمام محاسبه می‌شود و مشمول این قانون می‌شوند.

خرید سربازی مشمولین غایب

مطالب مرتبط: معافیت پزشکی استخوان

نکته بسیار مهم: همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، به ازای هر سال غیبت بیشتر از ۸ سال، مبلغ ۱۰ درصد به جریمه‌های ذکر شده افزوده می‌شود.

اگر شما هیچ یک از این شرایط را ندارید، می توانید از روش های دیگری همچون معافیت پزشکی، معافیت تحصیلی و …. استفاده کنید.

تخفیفات قائل شده برای خرید خدمت سربازی

سازمان وظیفه عمومی برای افزایش عدالت اجتماعی در طرح مذکور، تخفیفات ویژه‌ای را در نظر گرفته است و این تخفیفات عبارتند از:

  • مشمولان ایثارگری که شامل ماده ۴۵ قانون وظیفه عمومی می‌شوند، در صورت نداشتن غیبت و انجام خدمت سربازی توسط پدر، شامل این قانون شده و ۵۰% تخفیف دریافت می‌کنند.
  • مشمولانی که تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی هستند، شامل ۵۰% تخفیف در پرداخت جریمه می‌شوند. لازم به ذکر است که در صورت داشتن شرایط معافیت کفالت، شما نیازی به خرید سربازی هم نخواهید داشت.
  • مشمولان به ازای همسر، ۵ درصد و به ازای هر فرزند، ۵ درصد دیگر تخفیف دریافت می‌کنند.

شرایط خرید خدمت سربازی در سال 1401

برای اولین بار در برنامه بودجه کشور در سال 94، قانونی تحت عنوان جریمه غیبت خدمت سربازی برای مشمولانی که بیش از 8 سال غیبت کامل دارند، وضع گردید. طبق این قانون مشمولین می‌توانند با پرداخت جریمه نقدی غیبت خود، از خدمت سربازی معاف شوند و در واقع کارت پایان خدمت خود را بدون گذراندن دوره سربازی دریافت نمایند.

مطابق با اعلام کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401، مقرر شد تا خرید سربازی برای مشمولان دارای غیبت بیش از 5 سال نیز امکان پذیر گردد. اما به فاصله دو روز بعد، این مصوبه لغو شد و طرح جدیدی تحت عنوان ارائه کارت معافیت خدمت سربازی به صورت رایگان به مشمولین متأهل و بالای 30 سال که دارای 2 فرزند نیز باشند، جایگزین موضوع خرید خدمت نظام وظیفه سربازی شد.

در حقیقت کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 قصد داشت که قانون خرید خدمت سربازی را برای مشخص شدن تکلیف وضعیت سربازی مشمولین غایب بیش از 5 سال و به خصوص مشمولینی که متأهل یا دارای سن بالاتر از 35 سال هستند، مطابق مبالغ زیر به اجرا درآورد که با اعتراضات گسترده افراد، این قانون لغو شد. معترضان به این قانون بیان کرده‌اند که این قانون موجب فرق گذاشتن میان افراد دارای سطح بالای تمکن مالی با افراد کم بضاعت و بی بضاعت جامعه می‌شود.

مطالب مرتبط: شرایط معافیت پزشکی بیماری های پوستی

قیمت خرید سربازی سال 1401

مبالغ خرید سربازی مشمولین غایب بیش از 5 سال مخصوصاً کسانی که متأهل هستند یا دارای سن بالاتر از 35 سال هستند:

  • دارندگان مدرک کاردانی و کمتر از آن، 250 میلیون تومان
  • دارندگان مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد،400 میلیون تومان
  • دارندگان مدرک پزشکی عمومی، دکترای تخصصی و بالاتر از آن، 600 میلیون تومان

البته چند تبصره تخفیفی نیز برای مشمولان لحاظ گردیده که در زیر بیان گردیده است:

  • این امکان در نظر گرفته شده که افراد متأهل بتوانند به ازای هر فرزندی که دارند، در حین خرید سربازی، از تخفیف 20 تا 60 درصدی بهره‌مند شوند.
  • مشمولان غایب که به صورت اقساط یا نقدی برای صدور کارت پایان خدمت اقدام نمایند، می‌توانند به راحتی برای أخذ گواهینامه رانندگی اقدام کنند.
  • همانطور که پیش تر گفته شد، فرزندان ایثارگران مشمول ماده 45 قانون خدمت وظیفه عمومی، علاوه بر امتیاز مذکور در این ماده، به شرط عدم غیبت آن‌ها و نیز انجام خدمت وظیفه عمومی پدر آنان، با هر مقطع تحصیلی که باشند، مشمول اعمال پنجاه درصد تخفیف می‌شوند.
  • برای افراد متأهلی که تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) باشند نیز پنجاه درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

خرید سربازی برای دانشجویان

باید گفت خرید سربازی برای دانشجویان هم مشابه با سایر مشمولین سربازی است، به این معنا که باید از زمان فارغ التحصیلی، انصراف یا اخراج، غیبت بالای 8 سال داشته باشید تا بتوانید خرید خدمت سربازی را انجام دهید.

خرید سربازی بدون غیبت

خرید اقساطی سربازی

خرید سربازی نیاز به غیبت دارد و مدت زمان این غیبت نیز باید حتماً به هشت سال تمام رسیده باشد، تا افراد از نظر سازمان نظام وظیفه، مجاز برای خرید سربازی شوند؛ اما یک  قانون دیگر نیز وجود دارد که خرید خدمت بدون غیبت را ممکن می‌سازد. 

قوانین خرید خدمت سربازی بدون غیبت (مختص فرزندان ایثارگران و جانبازان) بسیار سخت گیرانه است و البته بررسی‌های انجام شده در این زمینه از جانب نظام وظیفه نیز بسیار دقیق و سخت گیرانه خواهد بود. اما نکته مهمی که شما باید بدانید این است که در صورت غیبت، بسیاری از شرایط و امکانات خود را که در سربازی می‌توانستید از آن بهره‌مند شوید را از دست خواهید داد. در این زمینه می‌توان به کسری خدمت، امریه و پذیرش که در ساده‌تر کردن این دوران سخت، تأثیر گذار هستند اشاره کرد.

شرایط واریز اقساط خرید سربازی 1401

بر اساس قوانین و مقررات مصوب شده توسط سازمان وظیفه عمومی، نحوه پرداخت هزینه خرید سربازی به هر دو صورت نقدی و اقساطی امکان پذیر خواهد بود. مشمولانی که قصد داشته‌اند مبلغ خرید خدمت سربازی را به صورت اقساط خرید سربازی، واریز نمایند؛ در اولین قدم باید به دفاتر پلیس + 10 مراجعه کنند و درخواست خود را به صورت کتبی مطرح نمایند.

پس از بررسی مدارک این دسته از مشمولین در سازمان وظیفه عمومی، میزان جریمه با توجه به نوع مدرک فارغ التحصیلی، مدت زمان غیبت، همسر و تعداد فرزندان آن‌ها تعیین می‌شود و مشمولان دارای شرایط به یکی از بانک‌های مجری، جهت انجام امور اداری معرفی می‌گردند. بانک مورد نظر یک سوم جریمه را به صورت نقد دریافت می‌کند و سپس مابقی جریمه را در اقساط 36 ماهه و با کارمزد 4 درصد در نظر می‌گیرد.

مطالب مرتبط: دفاتر پلیس + 10 شمال تهران

سازمان وظیفه عمومی پس از دریافت نامه بانک، کارت معافیت موقتی مشمولان دارای شرایط را با مدت اعتبار 36 ماه صادر می‌کند. صدور دائمی این کارت مشروط به پرداخت همه اقساط می‌باشد و افرادی که پرداخت اقساط آن‌ها عقب بیافتد و تا 4 ماه اقساط خود را پرداخت نکنند، کارت معافیتشان توسط سازمان وظیفه عمومی به صورت کامل باطل می‌شود.

در این مطلب تمام نکات، شرایط، قوانین و قیمت‌های مصوب خرید سربازی بر اساس مدرک تحصیلی مشمولین و همچنین شرایطی که مشمولان می‌توانند از تخفیفات در نظر گرفته استفاده کنند؛ ذکر شد. در سال 1401 قوانین جدیدی برای خرید سربازی بدون غیبت مطرح شد که در مدت کوتاهی پس از ارائه ملغی شد. مطمئن باشید در صورت تصویب قوانین جدید مجموعه ما شما را بی‌خبر نمی‌گذارد و این مقاله در اسرع وقت به روز رسانی می‌شود. امیدواریم شما همراهان گرامی شجرنیوز با مطالعه این مطلب به پاسخ سؤالات مورد نظر خود رسیده باشید.  

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.