اخباربین المللدیپلماسی ایران

توقف قطار دیپلماسی ایران در مسکو، بیروت و دمشق/ حسین امیرعبداللهیان به دنبال چیست؟

وزیر خارجه کشورمان در هفته گذشته به سه کشور روسیه، لبنان و سوریه سفر و با مقامات عالی رتبه آن رایزنی کرد.

به گزارش شجرنيوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به منظور دیدار با مقامات روسیه سیزدهم مهر ماه به این کشور سفر و با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.  وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و روسیه در نشست خبری مشترک شرکت کردند و با خبرنگاران سخن گفتند. امیرعبداللهیان در این نشست گفت که توافق کردیم در آینده نزدیک سند راهبردی همکاری‌های دو کشور را به صورت مدون بررسی کرده و به عنوان نقشه راه جدید در روابط دو کشور این سند مبنای همکاری‌های ما و همکاری‌های بلندمدت ما قرار بگیرد.

وی همچنین گفت که در خصوص توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها در حوزه‌های فرهنگی، گردشگری، دفاعی سیاسی و امنیتی تأکید کردیم، ولی در حوزه تجاری و اقتصادی راه طولانی را در پیش داریم و ظرفیت‌های زیادی را داریم.ما در خصوص توسعه هر چه بیشتر همکاری هایمان در حوزه‌های فرهنگی، گردشگری، دفاعی، سیاسی و امنیتی تاکید کردیم، اما همچنان در حوزه اقتصادی و تجاری راه طولانی را در پیش داشته و ظریفت‌های بزرگی داریم که در آن جهش روابط باید شاهد گسترش حجم تبادل تجاری دو کشور در تراز بزرگی دو کشور باشیم.

دیپلماسی ایران در منطقه

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به تحولات منطقه و آذربایجان تاکید کرد: در مسئله قفقاز جنوبی نگرانی‌هایی داریم که آن را با آقای لاوروف در میان گذاشتیم. معتقد هستیم که منطقه تحمل زیاده خواهی‌های جدید را ندارد. نگاه ما به همه همسایگان دوستی، برادری، حسن همجواری و توسعه همکاری‌ها و روابط است و از اینکه اظهاراتی موجب سردی در توسعه روابط ایران و همسایگان شود خرسند نیستیم.

با جمهوری اسلامی ایران با پاسخ مثبت به سیاست همسایگی ما صحبت و عمل کنند. تحت هیچ شرایطی تغییر ژئوپلیتیک و نقشه منطقه را در حوزه قفقاز نخواهیم پذیرفت و نگرانی جدی کماکان از حضور تروریست‌ها و صهیونیست‌ها در این منطقه داریم.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم در این نشست خبری اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع در مذاکرات امروز ضرورت اجرای کامل توافقات صورت گرفته در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران، بدون هیچ شرط مضاعف است. ما می‌خواهیم بررسی کنیم که این روند هر چه زودتر آغاز شود. وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که به‌رغم اپیدمی کرونا، مقامات مسکو و تهران به گفت‌وگو‌های فشرده سیاسی در تمامی سطوح، از جمله در سطح روسای جمهوری، ادامه می‌دهند.

کیومرث یزدان پناه دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است که روسیه همسایه بزرگ ما در حوزه شمالی به حساب می‌آید، کشوری با اثرگذاری تام جهانی، موثر در نهاد‌های بزرگ و بین المللی مانند شورای امنیت سازمان ملل متحد و دومین قدرت اتمی بزرگ دنیاست.

روسیه کشوری است که به عنوان پشتوانه ژئوپلیتیک در منطقه اوراسیا عمل می‌کند، اگرچه معمولا ثباتی در تصمیم گیری‌های آن به ویژه در تصمیم گیری‌های مهم و حساس نسبت به ایران دیده نمی‌شود، اما اگر راهبرد‌های ژئوپلیتیک ایران در ترسیم روابط ثابت با روسیه معین، مشخص و دقیق باشد چه بسا که سفر وزیر خارجه کشورمان به مسکو در استمرار چارچوب همکاری‌ها و ارتقای سطح همکاری می‌تواند در این مقطع زمانی برای ایران بسیار موثر و حیاتی باشد.

نقش روسیه در دیپلماسی ایران

 عروس خاورمیانه؛ دومین مبدا وزیر خارجه ایران

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در دومین ایستگاه سفر خود برای دیدار و رایزنی با مقام‌های لبنانی بامداد پنجشنبه ١۵ مهرماه وارد بیروت شد. همزمان با ورود وزیر خارجه کشورمان به بیروت، لبنانی‌ها با انتشار گسترده هشتک #خوش_آمدید از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در شکست حصار آمریکا علیه این کشور قدردانی کردند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این سفر با میشل عون رئیس‌جمهور لبنان در کاخ «بعبدا» دیدار کرد. در این ملاقات امیرعبداللهیان تشکیل دولت جدید در لبنان را تبریک گفت و ضمن تاکید بر حمایت قوی جمهوری اسلامی ایران از لبنان، آمادگی دولت برای ارائه حمایت همه جانبه به لبنان اعلام کرد. رئیس جمهور لبنان هم اظهار کرد که در لبنان چه مردم و چه مسئولان، ایران را دوست خود می‌دانند و ما همواره حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران را در کنار خود احساس می‌کنیم.

امیرعبداللهیان در ادامه دیدار با مقامات لبنان با نبیه بری رئیس پارلمان لبنان، نجیب میقاتی نخست وزیر و عبدالله بوحبیب همتای لبنانی خود دیدار و رایزنی کرد. بعد از این دیدار وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و لبنان در نشست خبری مشترکی حضور یافتند. امیرعبداللهیان در این نشست گفت: ما به گفت‌وگو باور داریم و آن را مناسبت‌ترین مسیر برای حل مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی می‌دانیم. ما آمادگی داریم در صورت درخواست مقامات لبنان نسبت به بازسازی بندر بیروت از طریق صادرات خدمات فنی و مهندسی اقدام کنیم.

نقش بیروت در دیپلماسی ایران در منطقه

در گفت‌وگو با مقامات لبنان موضوع گفت‌وگو‌های منطقه‌ای ایران مورد توجه قرار گرفت. عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان هم در این نشست خبری اظهار کرد: امیدواریم مذاکرات ایران چه با عربستان سعودی و چه با کشور‌های ۱+۵ با موفقیت انجام شود. ما این مذاکرات را تأ‌یید می‌کنیم، زیرا موفقیت در آن تاثیر مثبتی بر لبنان خواهد داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه رایزنی‌های خود با مقامات لبنان در جریان سفر به بیروت با سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان دیدار و رایزنی کرد. سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در جریان این دیدار، از ایران به عنوان هم پیمانی صادق یاد کرد و گفت که ایران ثابت کرد که متحدی صادق و دوستی وفادار است که دوستانش را تنها نمی‌گذارد و به حال خود رها نمی‌کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشستِ خبری پایان سفرش به بیروت، گفت که با احترام به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان در چارچوب روابط دو‌ کشور آمادگی داریم برای عبور لبنان از بحران اقتصادی همه گونه همکاری را با دولت لبنان به عمل بیاوریم. لبنان جامعه‌ای فرهیخته و در عین حال ثروتمند است به ویژه لبنانی‌های خارج از کشور. ما آمادگی داریم در چارچوب صدور خدمات فنی و مهندسی و سرمایه گذاری مشترک و یا هر روش دیگری دو نیروگاه برق به حجم ۲ هزار مگاوات در مدت ۱۸ ماه در لبنان ایجاد کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به آخرین وضعیت گفت‌وگو‌های ایران و عربستان هم اظهار کرد: ما و عربستان در مورد موضوعات خاصی به توافق رسیده‌ایم و از گفت‌وگو‌ها استقبال می‌کنیم. گفت‌وگوی ما با عربستان به نفع منطقه است و یک گفت‌وگوی سازنده است. ایران و عربستان کشور‌های مهمی هستند و نقش آن‌ها در تحکیم امنیت منطقه بسیار مهم است.

دیپلماسی ایران در برابر عربستان

امیرعبداللهیان همچنین گفت که آماده تداوم ارسال سوخت به لبنان هستیم و آماده ایم که در یک توافق با دولت لبنان، این مسیر را تقویت کنیم. آمادگی داریم در تعامل تجاری با دولت لبنان در حوزه دارو، مواد غذایی و کالا‌های اساسی نسبت به تامین نیاز‌های مردم لبنان در این بحران اقتصادی فعالانه کمک کنیم. ملت‌ها و کشور‌های منطقه اجازه نخواهند داد جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت‌های منطقه به نتیجه برسد و اجازه موفقیت به آن‌ها داده نخواهد شد.

شام؛ ایستگاه سوم رئیس دستگاه دیپلماسی ایران

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان بعد از لبنان هفدهم مهرماه به سوریه رفت. وی در این باره گفت که در ادامه سفرم به مسکو و بیروت برای تکمیل مشورت‌ها و دیدار با بشار اسد به سوریه سفر کردم. همواره دیدار و گفت‌وگو درباره تحولات منطقه و روابط دوجانبه با دوستان و شریک راهبردی جمهوری اسلامی ایران یعنی سوریه و مقامات آن مورد توجه جدی ماست.

در هفته‌های اخیر، توافقات مهمی درباره توسعه همه جانبه روابط بین ایران و سوریه و فعالیت‌های فشرده و برنامه ریزی شده برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و گردشگری صورت گرفته است. توافقات دو جانبه ما به سرعت اجرایی خواهد شد و دو ملت از آن سود خواهند برد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت که سوریه در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد و در این مسیر جمهوری اسلامی ایران همچون دوران جنگ تروریستی علیه این کشور با قدرت در کنار دمشق خواهد ایستاد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران

کارشناسان معتقدند که وزیر خارجه کشورمان پیرو سیاست دولت سیزدهم کشورمان که تقویت روابط با همسایگان و کشورهای منطقه است به این سه کشور سفر کرده است.

یزدان پناه کارشناس مسائل بین الملل در این باره می گوید که با توجه به اهمیت روز افزون روسیه در جایگاه جهانی، نقش و اثرات راهبردی که این کشور در نظام بین الملل دارد  سفر وزیر خارجه ایران به روسیه از این منظر هم می‌تواند حائز اهمیت باشد که دو کشور با توجه به اینکه مکمل راهبردی یکدیگر هستند و اتحاد راهبردی دو کشور هم می‌تواند کمک قابل توجهی به ارتقای جایگاه ایران و روسیه در نظام بین الملل و افزایش قدرت چانه زنی آن‌ها کند، لذا سفر وزیر خارجه کشورمان به مسکو از این نظر هم بسیار حائز اهمیت است.

وی همچنین معتقد است که سفر امیرعبداللهیان به این سه کشور در ارتقای روابط دو جانبه می تواند اثرات خوبی داشته باشد و با درک واقع بینانه از روند تحولات و مسائل جاری می توان آنها را متقاعد کرد تا متفاوت‌تر از گذشته به عنوان یک شریک و رفیق راهبردی دست در دست هم دهند و مسئله موجود را به سرانجام برسانند.

برخی از رسانه ها هم در این باره گفته اند که سفر امیرعبداللهیان به سه کشور روسیه، لبنان و سوریه نشان دهنده جایگاه آنها در تفکرات راهبردی تهران و اهمیت آنها در دو سطح سیاسی و امنیتی است.

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع : باشگاه خبرنگاران

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.