اخبارجامعهفرهنگمجله شجر

افشاگری‌های سلبریتی‌ها همچنان ادامه دارد

با گذشت بیش از دوسال از آغاز جنبش «می‌تو» یا همان «من هم» در دنیای غرب- که به تحریم و طرد و حتی زندان چهره‌های شناخته‌شده و معروفی در آمریکا انجامید- بازار هشتگ «من هم» همچنان در ایران داغ است و هر هفته چهره‌های جدیدی با اتهام آزار جنسی مواجه می‌شوند.

به گزارش شجر نيوز، چهره‌هایی از طیف‌های مختلف، از خوانندگان لس‌آنجلسی تا بازیگران مهاجر و موزیسین‌ها و خوانندگان متفاوت و آلترناتیو و البته کارگردانان شاغل در سینمای ایران که اخیرا قربانی کمپین ایرانی «می‌تو» شده‌اند.

در کمپین ایرانی «می‌تو» زنان و دختران درباره آزارهای جنسی که اغلب از چهره‌های شناخته‌شده و به اصطلاح سلبریتی‌ها دیده‌اند، روایت‌های افشاگرانه‌ای منتشر می‌کنند و همانند جنبش اصلی «می‌تو» خواهان طرد اجتماعی سلبریتی‌های آزاردهنده و متجاوز هستند. روایاتی که در ماه‌های اخیر درباره بسیاری از چهره‌ها مطرح شده و آنها را سیبل فعالان اجتماعی و زنان و دخترانی کرده که خواهان برخورد با عاملان آزارها هستند.

این جریان که در نیمه اول سال 99 با انتشار روایاتی درباره نقاش برجسته‌ای که گفته می‌شود شماری از هنرآموزانش از آزارهایش ناراضی و شاکی هستند، آغاز شد؛ در ادامه متهمان نامداری داشته. از یک استاد دانشگاه به نام «کیوان امام» که به این جرم در بازداشت است تا کارگردانی که همین چندوقت پیش آخرین فیلمش اکران شده، و البته دو خواننده پرسروصدا که در سال‌های اخیر خارج از ایران زندگی کرده‌اند: محسن نامجو و شادمهر عقیلی. خوانندگانی که می‌توان آنها را مهم‌ترین متهمان دور تازه افشاگری‌ها نامید.

دور جدید افشاگری

دور جدید افشاگری‌ها را ریحانه پارسا کلید زد. بازیگر صداوسیما که در شش ماهی که از مهاجرتش می‌گذرد، انواع و اقسام حواشی و جنجال‌ها را به‌وجود آورده است که آخرین آنها بستن اتهام آزار و تجاوز به یک کارگردان سینما بود که به ادعای پارسا او را سال‌ها پیش مورد آزار قرار داده بود. در قبال این اتهام، البته آقای کارگردان تاکنون سکوت اختیار کرده، اما در همان ساعات اول انتشار این اتهام همسر سابق آقای کارگردان ویدیویی منتشر کرد و گفت که کارهای شوهر سابقش ربطی به او ندارد.

اتهامات دو خواننده مطرح خارج از ایران اما حواشی مجازی فراوانی را به بار آورده است. البته در این میان عقیلی با سکوت و نامجو با متن عذرخواهی‌اش حواشی را بیشتر کرده و بنزین بر آتش بلواهای موجود ریخته‌اند. در حقیقت شادمهر عقیلی به این دلیل که توضیح یا عذرخواهی در مقابل اتهامات ارایه نداده، هدف انتقادات و اعتراضات فراوانی قرار گرفته است. محسن نامجو را اما لحن عذرخواهی‌اش- و البته انتشار هم‌زمان یک فایل صوتی خصوصی- تحت فشار کاربران فضای مجازی قرار داده است.

موارد جدید

در شرایطی که حتی بازیگری مانند بهنوش بختیاری نیز ادعا کرده بداخلاقی سینما را فرا گرفته (البته مدعی شد که او و همسرش روابطی از این جنس ندارند) ادعاهای آزار جنسی در سینمای یاران روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

بعد از ادعای ریحانه پارسا یکی از کسانی که از او حمایت کرد، بازیگر مهاجر سینمای ایران، گلشیفته فراهانی بود که گفت چنان رفتارهایی در سینمای ایران بسیار زیاد هستند.

حالا به نظر می‌رسد که هانیه توسلی نیز به این موج پیوسته و بسیاری از سایت‌های سینمایی استفاده او از هشتگ «من‌ هم» را همین موضوع می‌دانند.

ساعاتی پیش رسانه‌ها خبر دادند که هانیه توسلی نیز به موج افشاگری‌های تلخ این جنبش در ایران پیوسته است. این بازیگر با انتشار تصاویری از سنین ۲۰ تا ۲۴سالگی خود در کنار شعری تلخ از هشتگ «می‌تو» استفاده کرده و نوشته: «چرا این روزها پرت شدم به 20سال پیش. چرا اینقدر درد دارم در قفسه سینه‌ام؟». البته توسلی توضیح اضافه‌ای درباره اینکه آیا او هم قربانی آزار بوده یا نه؛ نداده است.

دومینوی افشاگری

با افشاگری‌های اخیر، یک‌بار دیگر معضل فساد در هنر دغدغه هنردوستان شده. موضوعی که این انتظار را ایجاد می‌کند که این موج در مسیر حرکت خود ویرانی‌های بیشتری به بار خواهد آورد. باید دید دومینوی افشاگری‌ها به چه چهره‌های دیگری خواهد رسید؟!

منبع : خبر آنلاين

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.