90 درجهاخبارورزش

از 57 ماه محرومیت تا فوتبالیست‌هایی که نابود شدند!

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال سه باشگاه استقلال، پرسپولیس و سپاهان را با جرایم نقدی بالایی روبرو کرد.

به گزارش شجرنيوز ، دعوا و درگیری صحنه هایی جدید در فوتبال ایران نیست. همیشه و از سال های نسبتا دور، بازی های حساس و مهم خالی از تنش نبوده و دربی تهران به عنوان گل سرسبد بازی های داخلی، همواره پیشگام این درگیری ها بوده. در این میان، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال هم همواره و پس از وقوع این اتفاقات، ورودی قاطعانه به ماجرا می کرد و با صدور آرایی قاطع که بعضا منجر به اتمام دوران حرفه ای یک فوتبالیست می شد، سعی می کرد تا جزای اقدامات نادرست بازیکنان و هواداران در طول یک مسابقه را بدهد.

این روند اما به نظر می آید که از سوی کمیته انضباطی دیگر چندان در معرض توجه نیست و آن ها به نوعی یک تغییر استراتژی در صدور آرای انضباطی خود داشته اند.

در ادامه مروری خواهیم داشت بر چند رای جنجالی فدراسیون فوتبال طی سه دهه اخیر و مقایسه آن با آرایی که همین چند روز پیش و پس از دو درگیری شدید در بازی تیم های سپاهان پرسپولیس و استقلال-پرسپولیس صادر شد.

فوتبال هایی که تمام شد

این مسابقه که در سال 73 برگزار ‌شد قطعا یکی از جنجالی‌ترین دیدارهای تاریخ پرسپولیس و استقلال است که با سوت داور به صورت نیمه‌تمام به پایان رسید. این مسابقه تا دقیقه 80 با پیروزی پرسپولیس در جریان بود که با تکل خشن رضا شاهرودی بازی به جنجال کشیده شد و شاهرودی نیز با کارت قرمز ابهران از زمین مسابقه اخراج شد.

در این دیدار ابتدا صادق ورمزیار در دقیقه 80 فاصله را کم کرد و شش دقیقه بعد ادموند اختر دروازه عابدزاده را باز کرد تا همه‌چیز برابر شود. در ادامه، مجتبی محرمی و قلعه‌نویی با یکدیگر درگیر شدند و تماشاگران دو تیم به زمین مسابقه ریختند تا داور سوت بازی را به نشانه نیمه‌تمام‌بودن به صدا دربیاورد.

کمیته انضباطی خیلی زود احکام این دیدار را اعلام کرد و رأی به برتری 3 بر صفر استقلال در این دیدار داد. مجتبی محرمی سه سال، عابدزاده دو سال، فرشاد پیوس شش ماه، رضا شاهرودی یک سال و بهزاد داداش‌زاده شش ماه از پرسپولیس محروم شدند. همچنین از استقلال نیز محمود فکری، مسعود غفوری‌اصل، صادق ورمزیار و امیر قلعه‌نویی هرکدام شش ماه از حضور در مسابقه فوتبال محروم شدند.

از 57 ماه محرومیت تا فوتبال‌هایی که نابود شد!

57 ماه محرومیت

در آن سال استقلال با مربیگری مرحوم منصور پورحیدری وارد لیگ شده بود و در بازار نقل‌وانتقالات یکی از بهترین بازیکنان وقت سرخ‌ها را جذب کرد که در تاریخ فوتبال ایران هنوز به‌عنوان نقل‌وانتقالی جنجالی از آن یاد می‌شود. مهدی هاشمی‌نسب که با پیراهن پرسپولیس چهاربار دروازه استقلال را در دربی فروریخته بود، با قراردادی پرسروصدا به استقلال آمد.

این دیدار تا دقیقه 86 با برتری 2 بر یک استقلال در جریان بود که علی کریمی در دقیقه 87 گل تساوی پرسپولیس را وارد دروازه برومند کرد. یانگ جو کیم، داور کره‌ای، چهار دقیقه وقت تلف‌شده اعلام کرده بود که به‌یک‌باره با صحنه عجیب مشت برومند به صورت پایان رأفت مجبور شد برای دقایق طولانی بازی را متوقف کند.

بعد از مداوای رأفت داور چندثانیه بعد سوت پایان دیدار را به صدا درآورد که بعد از شنیدن سوت، بازیکنان دو تیم به جان هم افتادند. برخی بازیکنان از همان استادیوم توسط نیروی انتظامی بازداشت شدند و طبق گفته خودشان یک روز را در بازداشتگاه سپری کردند. کمیته انضباطی هم فردای این دیدار تشکیل جلسه داد و سه روز بعد آرای صادره را اعلام کرد که طی آن پرویز برومند 18 ماه از فعالیت‌های فوتبالی محروم شد که به 12 ماه تقلیل یافت.

استیلی و نوازی هر یک 12 ماه محرومیت، مهدی تارتار شش ماه، بهروز رهبری‌فرد چهار ماه، ناصر ابراهیمی، مربی وقت پرسپولیس شش ماه، ولی صالح‌نیا، مربی بدن‌ساز استقلال دو ماه و علی سامره و فرزاد مجیدی هرکدام به دو هفته محرومیت محکوم شدند که در مجازات آنها نیز بخشش‌هایی صورت گرفت.

حجم محرومیت ها به حدی بود که روزنامه های آن زمان، با تیتر «57 ماه محرومیت» به استقبال رای کمیته انضباطی رفتند. شاید همین شدت عمل در صدور رای بود که باعث شد تا دربی تهران سال های سال شاهد این جنس از درگیری ها نباشد.

فوتبال ایران

فحاشی‌هایی به قیمت کسر امتیاز

در اوایل دهه 90، کمیته انضباطی برای برخورد با فضای مسموم ورزشگاه ها رو به صدور احکام سخت گیرانه ای آورد که تا پیش از آن سابقه نداشت و به نوعی منحصر به فرد بود و آن هم کسر امتیاز از تیم ها بود.

در سال 1391 و پس از فحاشی شدید هواداران پرسپولیس در دیدار مقابل داماش در ورزشگاه آزادی، کمیته انضباطی حکم به کسر 2 امتیاز از پرسپولیس داد. حکمی که در آن زمان بسیار شدید و سخت گیرانه بود و باعث شد تا پرسپولیس حتی به منطقه سقوط هم نزدیک بشود.

یک سال بعد و در سال 1392 هم این مدل احکام همچنان ادامه داشت و این بار استقلال به دلیل فحاشی هوادارانش به علیرضا فغانی در دیدار مقابل سپاهان، با کسر یک امتیاز مواجه شد.

این نوع احکام اما در آن مقطع به قدری مورد انتقاد قرار گرفت که از دستور کار کمیته انضباطی خارج گردید.

احکام جدید اقتصادی است

مروری بر احکام صادر شده در فقره اخیر، به خوبی نشان می دهد که مدل برخورد فدراسیون با حوادث فوتبالی تغییر کرده و آن ها دیگر چندان به دنبال تنبیه شدید متخلفین از طریق محروم کردن نیستند بلکه به دنبال وضع جریمه نقدی سنگین و به نوعی درآمدزایی از این درگیری ها هستند.

دو درگیری شدید در در دو بازی حساس لیگ، برای متخلفان صرفا محرومیت هایی یک یا دو جلسه ای به دنبال داشته که بخشی از آن ها هم قابل تجدید نظرخواهی است اما از سوی دیگر، با صدور رای کمیته انضباطی درخصوص بازی های پرحاشیه اخیر پرسپولیس با سپاهان و استقلال، جمعا مبلغی به میزان یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان نصیب فدراسیون فوتبال شد.

مبلغی که قرار است از افراد و باشگاه ها گرفته شود تا با مقایسه این حکم با حکم های پیشین، به این نتیجه برسیم که اولویت کمیته انضباطی از برخورد سخت و سفت، به نوعی درآمدزایی برای فدراسیون تقریبا ورشکسته فوتبال تبدیل شده است.

لیگ برتر فوتبال

منبع : خبرآنلاين

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.