اخبارفناورینرم افزار و سخت افزار

از اجزای سخت افزار کامپیوتر چه می دانید؟!

شما به عنوان مصرف کننده، از اجزای سخت افزار کامپیوتر چه می دانید؟! امروزه به دلیل تنوع و کارایی زیادی که در برخی قطعات سخت افزاری و نرم افزاری رایانه وجود دارد، لازم است اطلاعات پایه در این زمینه را افزایش دهیم تا در موقع خرید با دانش به روز و درست هزینه کنیم.

از اجزای سخت افزار کامپیوتر چه می دانید؟!

تا زمانی یک کامپیوتر کارایی دارد که نرم افزار و سخت افزار آن کامل و درست باشد و این دو کاملا به هم مرتبط و وصل هستند. کامپیوتر بدون سخت افزار یا نرم افزار هیچ معنایی ندارد. سخت افزار رایانه (Hardware) همان لوازم جانبی یا قطعات فیزیکی رایانه است. مثل مانیتور، موس، صفحه کلید، کارت گرافیک، کارت صدا، هارد، حافظه اصلی، مادربرد و… که کاملاً قابل مشاهده و قابل لمس هستند. در این محتوا به معرفی برخی اجزای سخت افزار کامپیوتر می پردازیم.

  • کیس، محافظ منبع تغذیه کامپیوتر (Computer Case):

یکی از اجزای سخت افزار کامپیوتر، جعبه ای فلزی یا پلاستیکی است که تمام سخت افزار رایانه درون آن قرار می گیرد و به نوعی محافظ منبع تغذیه سیستم است.

 

          مادربرد (Motherboard)

مهم ترین اجزای سخت افزار کامپیوتر، مادربرد است. همه قطعات داخل کیس روی مادربرد وصل می شوند.بر روی مادربرد یا بورد اصلی مدارهای فراوانی وجود دارد.

نمایی از مادربرد کامپیوترنمایی از مادربرد کامپیوتر

برخی اجزای مادربرد عبارتند از:

  • شکاف های پی سی آی (Slot PCI):

شکاف یا اسلات همان بخشی است که یک قطعه سخت افزار را درون آن قرار می گیرد. این اسلاتها برای اتصال مودم، شبکه، کارتهای صدا و… استفاده می شود و تعدادش روی مادربردهای مختلف فرق می کند.

  • کارت گرافیک (AGP یاPCI Expres ):

برای اتصال کارت گرافیک استفاده می شود. البته در بعضی بردها این اسلات دیده نمی شود چون این پردازنده بر روی مادربرد است.

  • اسلات ساتا (Sata):

برای وصل کردن کابل ساتا به مادربرد به این اسلات نیاز است. روی برد اصلی تعداد چهار اسلات ساتا وجود دارد که با شماره های 0-1-2-3 روی برد دیده می شود.

  • باتری پشتیبان:

زمانی که سیستم خاموش است این باتری برق لازمه برای تنظیمات بایوس را تامین می کند. اگر این باتری را از کامپیوتر خارج کنید تنظیمات بایوس ریست شده یا رمز ورود به ویندوز غیرفعال می شود.

  • محل اتصال فن CPU:

برای ارتباط فن با برد اصلی این قسمت استفاده می شود.

  • ورودی USB:

در قسمت جلوی کیس چند درگاه USB وجود دارد که به وسیله این ورودی ها به مادربرد متصل می شوند.

  • نگهدارنده فن و هیت سینک:

این نگهدارنده برای برقراری اتصال بین پایه های فن و هیت سینک با برد کاربرد دارد. هیت سینک در واقع مانند رادیاتور عمل می کند و فرآیند خنک کردن هوای داخل سیستم را برعهده دارد.

  • اسلات یا شکاف IDE:

برای اتصال کابل آی د ای به برد اصلی کاربرد دارد

  • ورودی Power:

جهت اتصال سیم خروجی منبع تغذیه به برد اصلی از این ورودی استفاده می شود و محل تامین برق مادربرد و برخی قطعات است.

  • شکاف یا اسلات های RAM:

این قسمت رم را به برد اصلی وصل می کند و تعداد آن به نوع مادربرد بستگی دارد.

  • سوکت یا درگاه CPU:

بخشی حساس که نباید بر روی آن فشاری وارد کرد. چند گیره دارد که سی پی یو را در محل خود ثابت می کند و فن روی آن قرار می گیرد.

  • پل های مادربرد (Motherboard Bridge):

این قطعه در واقع مانند مغز، بین سایر قطعه های برد اصلی هماهنگی ایجاد می کند.

معرفی اجزای مادربرد کامپیوتر

معرفی اجزای مادربرد کامپیوتر

  • CPU یا پردازش مرکزی:

این قسمت وظیفه پردازش اطلاعات و دستورهای کامپیوتر را برعهده دارد. این قطعه با نامهای مختلفی شناخته می شود مثلا به آن ریزپردازنده، پردازنده مرکزی، مغز رایانه یا پردازنده هم گفته می شود. سی پی یو مستقیم به یک سوکت یا شکاف روی مادربرد وصل می شود.

  • رم یا  (RAM)Random Access Memory:

این سخت افزار موقتا داده ها را ذخیره می کند و در واقع نقش حافظه رایانه را دارد. اگر روی کامپیوتر از حافظه یا رم اضافی استفاده کنید، می توانید حجم اطلاعات بیشتری را ذخیره کنید و به افزایش سرعت سیستم کمک خواهد کرد. RAM ها انواع مختلفی دارند و با عناوین مختلفی شناخته می شوند مثل حافظه اصلی، حافظه داخلی، مموری استیک، رم استیک و…

  • منبع تغذیه یا Unit Supply Power:

این قطعه سخت افزار برق شهری را به برق مستقیم تبدیل می کند و انرژی رایانه را تقسیم می کند. در میان عامه مردم این قطعه با نام پاور یا مبدل رایانه شناخته شده است. این قطعه اگر نباشد سایر سخت افزارها کار نمی کنند. پشت منبع تغذیه یک فن قرار دارد که هوا را وارد کامپیوتر می کند.

 

  • کارت گرافیک (graphics card)

کارت گرافیک یا کارت نمایشگر یا آداپتور گرافیک، وظیفه تولید تصاویر خروجی برای نمایشگر (مانیتور، تلویزیون) را برعهده دارد. کارت گرافیک AMD Redon برای بازی های پیشرفته و کارت گرافیک Intel برای نرم افزارها کاربرد دارند.

نماینده رابط های بصری سخت افزارهای رایانه

نماینده رابط های بصری سخت افزارهای رایانه

 

  • هارد دیسک (Hard Disk)

مهم ترین منبع برای ذخیره اطلاعات در رایانه هارد دیسک است. به عبارتی هارد دیسک حافظه بلند مدت سیستم است یعنی اگر مشکل فنی برای این قطعه ایجاد نشود، اطلاعات را برای همیشه نگهداری می کند. در موقع خرید هارد دیسک نکته کلیدی توجه به RPM یا دور در دقیقه است. منظور هر چه سرعت چرخش هارد دیسک بیشتر باشد به لحاظ کیفیت بهتر خواهد بود. دو نوع هارد دیسک به نام های HDD و SSD وجود دارد.HDD  بیشترین کاربرد را در میان کاربران دارد و هارد SSD در مواقع خاص و زمانی که به سیستم با سرعت بالا نیاز باشد، استفاده می گردد.

  • دی وی دی رام ها (DVD-ROM):

داده ها به کمک دی وی دی رام ها روی CD یا DVD ذخیره می شوند. یعنی به کمک نرم افزارهای متنوعی که وجود دارند، می توان فایل هایی با فرمت های گوناگون بر روی دیسک های نوری رایت کرد. این قطعه دو نوع داخلی و خارجی دارد که DVD-ROM داخلی به مادربرد و پاور متصل است. امروزه DVD-ROM خارجی یا Slim Portable جایگزین DVD-ROM داخلی شده است.

  • کارت صدا:

این قطعه وظیفه انتقال صوت به پخش کننده های صدا را برعهده دارد یعنی کارت صدا سیگنال دیجیتال را به آنالوگ تبدیل می کند و برای پخش به بلندگوها ارسال می کند.

کارت صدا مبدل صوتی سخت افزا

کارت صدا مبدل صوتی سخت افزا

 

از دیگر اجزای سخت افزاری کامپیوتر می توان به مانیتور، کیبورد، موس یا موشواره، بلندگو یا اسپیکر، پرینتر، اسکنر، درایو فلش USB، هدفون، دسته بازی یا جوی استیک اشاره کرد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کامپیتور و علم فناوری ما را در شجرنیوز، دنبال کنید. جدیدترین اخبار درحوزه علم فناوری و اطلاعات را در صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام شجر نیوز مشاهده نمایید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.