آمریکااخباربین المللخبر مهم

ادعای روزنامه نیویورک تایمز| پیام عراقچی به تیم بایدن از طریق واسطه‌ها

روزنامه آمریکایی مدعی شد که معاون وزیر خارجه ایران تلاش کرده از طریق واسطه‌هایی، به تیم جو بایدن درباره بازگشت بدون پیش شرط آمریکا به برجام پیام ارسال کند.

به گزارش شجرنیوز، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره بازگشت آمریکا به برجام و مشکلات و موانع آن نوشت که «دونالد ترامپ» در حال اعمال تحریمهای بیشتر و سخت تری علیه ایران است که معکوس کردن این تحریمها دشوار به نظر می‌رسد.

نیویورک تایمز در بخشی از این یادداشت با اشاره به درخواست ایران برای بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای افزود: ایران می‌گوید که واشنگتن باید به طور کامل به برجام بازگردد و پس از آن ایران به تعهدات خود ذیل این توافق باز خواهد گشت.

این روزنامه آمریکایی با بیان اینکه بازگشت به برجام در حرف ساده اما در عمل به این راحتی نیست به نقل از منابعی دیپلماتیک مدعی شد که «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه ایران پس از انتخابات آمریکا تلاش کرده از طریق واسطه‌هایی این پیام را به «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب(به گفته رسانه‌های آمریکایی) منتقل کند که آمریکا قبل از شروع هرگونه مذاکره باید بدون پیش شرط به برجام بازگردد.

نیویورک تایمز به نقل از همین منابع نوشته، ایران مایل به توقف موقت غنی سازی اورانیوم یا کاهش سطح ذخایر اورانیوم خود نیست. این دیپلماتها می‌گویند ایران زمانی به تعهدات کامل خود بازخواهد گشت که آمریکا به تعهدات خود بازگردد.

با این وجود، این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش داده است که تیم جو بایدن هیچ پیامی از طرف ایرانی دریافت نکرده است و گفته‌اند که رسیدگی به این مساله(برجام) فقط بعد از مراسم تحلیف بایدن انجام خواهد شد.

جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا در خلال مبارزات انتخاباتی قول داده است که تصمیمات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را در بعضی از حوزه‌ها از جمله توافق هسته‌ای ایران تغییر خواهد داد.

ترامپ در سال 2018 با نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و علیرغم مخالفت جامعه جهانی، تحت فشارهای رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی از برجام به طور کامل خارج شد.

منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.