اخبارانتخاباتسیاست

آیا رئیس‌جمهور اختیارات کافی برای رفع مشکلات مردم را دارد؟

استاد حقوق عمومی گفت: در ایران، روی کاغذ قدرت مجلس غیر قابل انکار است اما به دلیل مجموعه‌ای از مسائل حقوقی و غیرحقوقی و سیاسی، در عمل اختیارات دولت از مجلس بیش‌تر است.

به گزارش شجرنيوز ، حسن روحانی و برخی دیگر از روسای جمهور سابق کشورمان در ماه های منتهی به پایان دولتشان به نوعی مساله نبود اختیارات رئیس جمهور را مطرح می کنند.

موضوعی که علی رغم تکراری شدن تبدیل به یک فرآیند ثابت از تاریخ ریاست جمهوری در ایران شده است. داستان ادامه دار نبود اختیارات در ریاست جمهوری در حالی بارها مطرح شده است که اصول ۱۱۳ تا ۱۵۵ قانون اساسی تماماً مربوط به اختیارات سکاندار پاستور است. 

برای شناخت بهتر وسعت اختیارات رئیس جمهور به سراغ یکی از اساتید و اعضای هیات علمی حقوق عمومی دانشگاه تربیت مدرس رفته‌ایم. دکتر محمد بهادری جهرمی معتقد است اختیارات ریاست جمهوری در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای جهان که دارای مدل حکومت‌داری شبیه به ایران هستند بیشتر است. 

هر چند این استاد دانشگاه بر این موضوع نیز تاکید دارد که شاید قدرت مجلس بر روی کاغذ یعنی بر اساس خواست قانونگذار قانون اساسی بالاتر به نظر برسد اما در عمل شاهد افول قدرت بهارستان و در عین حال افزایش قدرت رئیس جمهور و اعضای کابینه هستیم. 

منبع : فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.