حوادثاخباراخبار استان هاجامعه

آخرین خبرها از زلزله هرمزگان؛ افزایش مصدومان به ۹۹ نفر/ وقوع ۵۰ پس‌لرزه تاکنون

وقوع دو زلزله ۶.۴ و ۶.۳ ریشتری در استان هرمزگان که عصر روز گذشته (۲۳ آبان) رخ داد، بخش‌هایی از بندرعباس را دچار خسارت کرد و شمار مصدومان این زمین‌لرزه‌ها تاکنون به ۹۹ نفر رسیده است.

آخرین خبرها از زلزله هرمزگان

به گزارش شجرنیوز، ساعت ۱۵:۳۶ روز گذشته ۲۳ آبان، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر، عمق ۱۸ کیلومتری منطقه لافت در استان هرمزگان را لرزاند و چند ثانیه پس از آن نیز زلزله‌ای دیگر به بزرگی ۶.۳ ریشتر همین منطقه را در عمق ۱۰ کیلومتری از زمین لرزاند.

مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران از وقوع ۷ زلزله دیگر در فاصله ساعت یک بامداد تا ۴:۴۰ دقیقه بامداد امروز در هرمزگان خبر داد. بزرگی این زلزله‌ها بین ۲/۹ تا ۳/۵ ثبت شده است. به این ترتیب، بعد از زلزله ۶/۴ روز یکشنبه هرمزگان تاکنون ۵۰ زلزله با بزرگای کمتر نیز در این منطقه رخ داده است.

شدت زلزله در هرمزگان و به خصوص بندرعباس به حدی بود که مردم وحشت‌زده و سراسیمه به خیابان‌ها ریختند. این زمین‌لرزه در فارس و کرمان، میناب و قشم و حتی در بخش‌هایی از کشورهای امارات و عربستان احساس شد.

افزایش مصدومان زلزله هرمزگان به ۹۹ نفر

مهرداد حسن‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان درباره آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده گفت: برخی از منازل ۳۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده‌اند.

او درباره وضعیت راه‌های ارتباطی توضیح داد: کلیه راه‌های ارتباطی بازگشایی شده و آب، برق و گاز مناطق زلزله‌زده وصل هستند.

حسن‌زاده با اعلام افزایش تعداد مصدومان زلزله روز یکشنبه به ۹۹ نفر گفت: از ۹۹ مصدوم در حال حاضر ۱۰ نفر بستری هستند که ۵ نفر در بخش اورژانس هستند و ۵ نفر در بخش بستری هستند و متاسفانه یک نفر فوت شده است.

دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشی استان هرمزگان نیز درباره وضعیت مصدومان این حادثه گفت: اغلب این افراد دچار پیچ‌خوردگی و تنگی نفس شده‌اند. این مصدومیت‌ها یا به دلیل اضطراب ناشی از زلزله یا در هنگام ترک یا فرار از محل قرارگیری افراد بوده است.

گفتنی است، در اعلام آمار کشته‌شدگان این حادثه تناقض وجود دارد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان، تعداد کشته‌شدگان را یک نفر اعلام کرده است، اما اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور مرگ ۲ نفر را تایید کرده و گفته است: یکی از این افراد به دلیل سقوط تیر برق و دیگری به دلیل سقوط نمای ساختمان جان خود را از دست داده‌اند.

امدادرسانی سپاه به زلزله‌زدگان

گفتنی است امدادرسانی به مردم زلزله‌زده هرمزگان از همان روز گذشته آغاز شده و در نیروی دریایی سپاه نیز با  اعزام ماشین‌آلات سنگین جزو امدادرسان‌ها است.

سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه در این زمینه گفت: نیروی دریایی سپاه در خط مقدم امدادرسانی به زلزله‌زدگان هرمزگان قرار دارد. یگان مهندسی نیروی دریایی سپاه در ساعات اولیه حادثه زلزله هرمزگان در محل کانون اصلی زلزله بندرعباس، روستای گیشان بخش فین با اعزام ماشین‌آلات سنگین اقدام آواربرداری و به بازگشایی معابر و جاده‌ها کرد.

او افزود: بازگشایی راه مواصلاتی سیرجان به بندرعباس که به دلیل زلزله و ریزش کوه مسدود شده بود، با همت مهندسی نیروی دریایی سپاه به طول ۳۰ کیلومتر تا ساعت ۵ بامداد به اتمام رسید.

فرمانده نیروی دریایی سپاه بیان کرد: ما در کنار مردم هستیم و هر زمان و در هر نقطه‌ای نیاز باشد، همه ما با تمام تجهیزات وارد خواهیم شد تا ذره‌ای از آلام مردم کم شود.

دریادار تنگسیری گفت: تیم‌های مهندسی این نیرو با ماشین‌آلات مهندسی و گروه‌های امدادی در محل حضور دارند و در صورت نیاز گروه‌های بیشتری اعزام خواهد شد.

 

بازدید معاون اول رئیس‌جمهور از مناطق زلزله‌زده بندرعباس

در پی وقوع زلزله دیروز در هرمزگان، در همین حال رئیس‌جمهور دستور فوری رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان را صادر کرد و محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور به همراه وزرای نیرو و بهداشت ساعت ۲۳:۳۰ دیشب به بندرعباس رفت و به همراه وزرا، استاندار هرمزگان و جمعی از مسئولان استانی به بخش فین؛ کانون دو زمین‌لرزه شدیدِ روز گذشته مراجعه کرد.

وی از روستای گیشان غربی که خسارت زیادی از زلزله دیده، بازدید کرد و علاوه بر صحبت مستقیم با مردم، در جریان آخرین وضعیت امدادرسانی به مردم این روستا قرار گرفت.

معاون اول رئیس جمهور در جریان این بازدیدها گفت: گرچه بر اثر این دو زلزله تنها یک فوتی گزارش شده است، اما خسارت‌های زیادی به منازل مسکونی و دام مردم در بخش فین وارد شده است.

مخبر در ادامه بازدید از مناطق زلزله‌زده هرمزگان سحرگاه دوشنبه با حضور در یکی از بیمارستان‌های بندرعباس به همراه وزیر بهداشت از مصدومان زمین‌لرزه‌های عصر دیروز هرمزگان عیادت و با آنها گفت وگو کرد.

مدارس هرمزگان امروز تعطیل است

ایرج بیت‌اللهی، مدیرکل آموزش وپرورش هرمزگان گفت: تمامی کلاس‌های درس حضوری و غیرحضوری امروز دوشنبه ۲۴ آبان تعطیل است.

او ادامه داد: تعطیلی مدرسه‌ها و آموزش‌های مجازی مربوط به همه مقاطع تحصیلی در شهرستان‌ها و مناطق آموزشی سطح استان است.

بیت‌اللهی افزود: در حال حاضر طبق تصمیمی که اتخاذ شده تنها تعطیلی مدرسه‌ها برای روز دوشنبه است.

هنوز میزان خسارات به خانه‌های هرمزگان مشخص نیست

بنا بر گزارش‌های منتشرشده، تاکنون آمار دقیقی از میزان خسارات به واحدهای مسکونی و ساختمان‌های استان هرمزگان مشخص نشده و طبق اعلام بنیاد مسکن، نیروها و ماشین‌آلات بنیاد برای ارزیابی، تعیین خسارات و آواربرداری در حالت آماده‌باش به سر می‌برند.

در حال حاضر جزئیات خسارات به واحدهای مسکونی و ساختمان‌های واقع در مناطق زلزله‌زده استان هرمزگان مشخص نیست و به محض اینکه ستاد حوادث استان تصمیمی مبنی بر اعزام ماشین آلات و ارزیابهای بنیاد مسکن به منطقه اتخاذ کند، فعالیتهای بنیاد شامل ارزیابی، تعیین خسارات، آواربرداری و بازسازی آغاز می‌شود.

بنیاد مسکن در این زمینه اعلام کرد: اولین کسانی که به مناطق آسیب دیده اعزام می‌شوند، گروه‌های امدادی و هلال احمر هستند و با تصمیم ستاد حوادث، ارزیاب‌ها و ماشین‌آلات بنیاد مسکن برای ارزیابی خسارات، آواربرداری و بازسازی واحدهای آسیب‌دیده وارد عمل خواهند شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی بنیاد، نیروهای بنیاد در استان هرمزگان در حال اعزام به مناطق آسیب‌دیده هستند و به محض ارزیابی و تعیین خسارات، اطلاعات آن در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.