فناوری نویناخبارفناوری

۱۰۰ روز کاوش مریخ‌نورد چین در سیاره سرخ

سازمان ملی فضایی چین اعلام کرد که مریخ‌نورد چینی "ژورونگ" تاکنون ۱۰۰ روز در سطح سیاره سرخ بوده است و از زمان آغاز عملیات خود در ۲۲ مه در مریخ تاکنون این مریخ نورد به کاوش در این سیاره پرداخته است.

به گزارش شجرنیوز؛ این مریخ‌نورد چین بخشی از مأموریت “تیان ون-۱” چین است. ماموریت “تیان‌ون۱” چین که از یک مدارگرد، فرودگر و مریخ‌نورد تشکیل شده است، در ۲۳ ژوئیه سال ۲۰۲۰ پرتاب شد.

فرودگر که حامل مریخ‌نوردی با طول عمر حداقل ۹۰ روز مریخی یا سه ماه زمینی بود، در ۱۵ مه در بخش جنوبی “یوتوپیا پلانیتیا”(Utopia Planitia) فرود آمد که دشت وسیعی در نیمکره شمالی مریخ است.

تا روز دوشنبه مریخ نورد ژورونگ مسافتی حدود ۱۰۶۴ متر را روی سطح مریخ پیموده است و این در حالی است که مدارگرد ۴۰۳ روز در مدار بوده است. به گفته سازمان ملی فضایی چین، هر دو در شرایط خوبی قرار دارند و عملکرد آنها نیز مطلوب است.

این کاوشگرها در اواسط تا اواخر ماه سپتامبر هنگامی که خورشید با زمین و مریخ در یک راستا/ ردیف قرار می‌گیرد، یک خاموشی خورشیدی(sun outage) را تجربه خواهند کرد که طی آن پرتوهای حاصل از خورشید، در ارتباط بین کاوشگرها و ایستگاه‌های زمینی تداخل ایجاد می‎‌کنند.

به گفته سازمان ملی فضایی چین مریخ نورد و مدارگرد تا زمانی که روند خاموشی خورشیدی به پایان نرسد، کار خود را متوقف خواهند کرد.

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع: ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.