مجلس و دولتاخبارسیاست

کوثری: بازدیدهای میدانی رییس جمهوری جلوی تصمیمات اشتباه را می‌گیرد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، بازدید میدانی و حضور بی‌واسطه را مانع تصمیم‌گیری اشتباه براساس شنیده‌ها و آمار غیرواقعی دانست و گفت: رییس‌جمهوری شاید به ظاهر با سفرهای استانی برای خود سختی بخرد اما می‌تواند به راحتی تصمیم بگیرد.

به گزارش شجرنيوز، محمد اسماعیل کوثری روز شنبه درباره عملکرد دولت سیزدهم، گفت: برعکس گذشته، که دولت‌ها در ابتدای کار شعارهای زیادی می‌دادند اما در عمل اقدامی انجام نمی‌شد دولت سیزدهم نشان داد که اهل عمل است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی که رییس‌جمهوری در مجلس شورای اسلامی برنامه‌های خود را اعلام کرد از همان روز در پی تحقق وعده‌ها رفت و در این میان یکی از برنامه‌های محقق شده واکسیناسیون عمومی و مقابله با ویروس کرونا بود، بطوری‌که اکنون کشور در شرایط خوبی قرار دارد.

وی، پیشرفت کشور را وابسته به مردم را یک ارزش عنوان کرد و گفت: وزارت بهداشت و درمان با پیگیری رییس جمهوری روند مقابله با کرونا را سرعت بخشید. همچنین سپاه، بسیج و ارتش با درخواست وزارت بهداشت به صحنه آمدند و  خسارات جانی ویروس کرونا روند نزولی به خود گرفت.

رییس جمهوری به مردم اهمیت می‌دهد

کوثری، سفرهای استانی و گفت‌وگوی بی‌واسطه با مردم مناطق مختلف کشور را از کارهای موفق آیت الله رییسی عنوان کرد و گفت: رییس جمهوری به مردم اهمیت می‌دهد و حضور میدانی رییسی در استان‌ها باعث می‌شود که مشکلات و مسائل را از نزدیک ببیند و تصمیم درست را بگیرد. فرماندهان در هشت سال دفاع مقدس از دور جنگ را کنترل نمی‌کردند و یکی از دلایل موفقیت مقابل دشمن حضور فرماندهان در میدان بود. اگر حاج قاسم عزیز به عنوان فرمانده در میدان حضور پیدا نمی‌کرد تا عملیات طراحی کند، نمی‌توانست به خوبی فرماندهان را هدایت کند.

فرمانده پیشین لشکر محمد رسول‌الله تهران بزرگ، خاطرنشان کرد: ممکن است برخی شنیده‌ها اشتباه باشد و یا بعضی مدیران برای چاپلوسی آمار و ارقام غیرواقعی اعلام کنند و بر اساس این آمار تصمیم‌گیری غلطی انجام شود. بنابراین بازدید میدانی و حضور بی‌واسطه باعث موفقیت هر مدیری است. رییس‌جمهوری همواره زمان مشخصی را اختصاص می‌دهد تا مشکلات مردم را مشاهده کند و براساس آن طرح و برنامه ارائه دهد.

وی، مواجهه مستقیم رییس‌جمهوری با مسائل مردم استانها را از اقدامات مثبت رییس‌جمهوری دانست و یادآور شد: آیت‌الله رییسی شاید به ظاهر با سفرهای استانی برای خود سختی بخرد اما می‌تواند به راحتی تصمیم بگیرد. این روش موفق در ژاپن باعث شد مسائل در ذهن مدیران و مسوولان رده بالا باقی بماند تا بهتر و صحیح تصمیم بگیرند.

بازدیدهای میدانی رییس جمهور

رییس‌جمهوری درپی انتصاب افراد پرکار، متخصص و متعهد است

کوثری، درباره انتصابات در دولت سیزدهم، خاطرنشان کرد: در رابطه با کند بودن روند جابجایی مدیران صحبت‌هایی وجود داشت اما زمانی که موضوع را دنبال کردیم پی بردیم رییس‌جمهوری درپی انتصاب افراد مسلط به کار، پرکار، متخصص و متعهد است که این کندی به این دلیل است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره انتصاب برخی استانداران با سابقه نظامی هم گفت: این افراد امتحان خود را در مقاطع مختلف پس داده‌اند و از قبل در کارهای مدیریتی موفقیت‌هایی به دست آورده‌اند. آنها پرکار و خستگی ناپذیر هستند نه اینکه ساعت ۲ یا چهار عصر محل کار خود را ترک کنند.

کوثری افزود: رییس‌جمهوری در همان ساعت اولیه وقوع زلزله در اندیکا تصمیم گرفت که مسوول مدیریت بحران کشور و معاون اول در مناطق زلزله‌زده حاضر شوند. زیرا مسوولان هر چه سریعتر در صحنه حضور پیدا کنند بهتر تصمیم می‌گیرند و جلوی بسیاری از آسیب‌ها را بهتر می‌گیرند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که مسوولان در پی مدیران پرکار، متعهد و همسو باشند.

وی پرسید: نظامی‌ها مگر شهروند این مملکت نیستند؟ آنها می‌خواهند خدمت کنند و شغل برای آنها معنایی ندارد و اگر می‌خواستند شغل انتخاب کنند به دنبال کارهای دیگر می‌رفتند. پیش از انقلاب عضو تیم فوتبال ابومسلم مشهد و استقلال تهران بودم و یا بسیاری از جوانان محصل و دانشجو بودند اما به دلیل احساس تکلیف الهی به ندای رهبر کبیر انقلاب اسلامی لبیک گفتیم و با ارتش بعث عراق وارد نبرد شدیم. آنها برای شغل نیامده بودند چون اگر شغل برای آنها مهم بود درآمد آنرا می‌پرسیدند.

فرمانده لشکر محمد رسول الله در دوران دفاع مقدس، افزود: رزمندگان دوران دفاع مقدس به فکر مسائل مالی نبودند و تمام هم و غم آنها بیرون کردن دشمن و ضدانقلاب از کشور بود و آنرا تکلیف می‌دانستند. آن زمان کنار ارتش بعث عراق، تمام جهان به غیر از سوریه مقابل ما ایستاده بود.  مزدوران آمریکا ماهانه چند هزار دلار حق ماموریت می‌گرفتند اما کسی یک ریال به این بچه‌ها پول نداد و حتی بچه‌های سپاه تا سال ۶۹ بیمه نبودند عزیزان ارتش هم همینطور. اما آنها چارچوبی داشتند و کار خود را می کردند. میان استانداران و مسوولان دولت چند نفر نظامی هستند؟ شاید بیشتر از ۴ تا ۵ نفر نباشند اما دشمن می‌خواهد جوسازی کند.

کوثری یادآور شد: نماینده‌های مجلس همین وضعیت را دارند. اگر مردم رای نمی‌دادند من نمی‌توانستم به مجلس بیایم. بنابراین خود مردم می‌بینند چه کسی با آنها صادقانه صحبت و خوب عمل می‌کند و چه کسی درست عمل نمی‌کند.

نماینده مردم تهران در ادوار هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی افزود: جوسازی دشمن جدی است و برخی افراد این موضوعات را در فضای مجازی دامن می‌زنند. در حالیکه افراد زیادی در دولت‌های آمریکا نظامی بودند مثلا کالین پاول وزیر خارجه بوش پسر، نظامی بود. این موضوعات را دشمن با برنامه‌ریزی از طریق جنگ نرم و روانی به خُرد افراد کم اطلاع می‌دهد.

اراده دولت و مجلس رسیدگی به وضعیت اقتصادی و ثبات بازار است

کوثری درباره آینده روابط میان مجلس و دولت، گفت: تعامل مجلس و دولت بسیار خوب است و با گذشت زمان بهتر خواهد شد.  بهرحال مجلس و نمایندگان اختیارات خود را دارند و در تصویب لوایح و طرح‌ها آزادند. خداوند در سوره زمر می‌فرماید «آن کسانی که به سخن گوش می‌دهند و از بهترین آن پیروی می‌کنند، ایشانند کسانی که خدا هدایتشان کرده و اینان خردمندانند.» مخالفت مجلس مثلا با طرح دولت برای ارز ۴۲۰۰ تومانی به این معنا نیست که با دولت تعامل ندارد بلکه استقلال مجلس و نمایندگان را نشان می‌دهد.

این نماینده مجلس یازدهم، افزود: دولت سیزدهم در مدت کوتاهی که بر سر کار آمده است با توجه به ایرادها و بدهی‌های سنگین دولت قبل، خوب عمل کرده است. در پی تخریب دولت قبل نیستم اما باید بگویم که دولت قبل به‌جا تصمیم نگرفت. «روحانی به اسم کرونا حرکت نکرد تا مشکلات را از نزدیک ببیند. در حالی که مشکلات عدیده‌ای به‌ویژه در بعد اقتصادی برای مردم به وجود آمد و این موضوعات باید حل شود.»

وی خاطرنشان کرد: آرزو داشتیم دولت قبل به عنوان دولت مستقر در نظام جمهوری اسلامی ایران موفق عمل کند. زیرا اگر دولت و مجلس خوب عمل کند منافع آن به مردم می‌رسد و اگر بد عمل کند هم دولت و هم مردم ضرر می‌کنند.

کوثری: بازدیدهای میدانی رییس جمهوری جلو تصمیمات اشتباه را می‌گیرد

تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱ و همراهی مجلس و دولت موضوع دیگری بود که کوثری در ادامه به آن پرداخت و با اشاره به حضور ۲ عضو کمیسیون برنامه و بودجه و اقتصاد مجلس در سازمان برنامه و بودجه کشور، گفت: مدتی پیش مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه گزارشی به مجلس ارائه کرد و مقرر شد رییس کمیسیون‌ها به شکل مستمر حضور پیدا کنند و نظرات خود را بگویند. تعامل و حضور آنها باعث می‌شود احتمالا تا نیمه آذر لایحه بودجه به مجلس ارائه شود.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم درباره برخی اختلاف نظر نمایندگان اصولگرا، گفت: شاید در ظاهر اختلافاتی وجود داشته باشد و هرکس می‌خواهد به روش خود راه حلی برای مسائل پیدا کند اما رویهمرفته مجلس و دولت در پی حل مشکلات و خالی کردن فشار شرایط اقتصادی به ویژه در مسکن و بیکاری از روی دوش مردم هستند.

وی یادآور شد: برای آماده‌سازی فضا برای تشکیل زندگی جوانان اختلافی وجود ندارد و همه وحدت داریم اما ممکن است در جزییات اختلاف نظر وجود داشته باشد. به عنوان مثال در بودجه اختلاف نظرهایی وجود داشت که نیاز است راه حل ارائه شود تا مردم به ویژه برای تامین امکانات اولیه مشکلی نداشته باشند.

کوثری اراده دولت و مجلس را رسیدگی به وضعیت اقتصادی و ثبات بازار عنوان کرد و گفت: باید وضعیت اینگونه نباشد که هر کس صبح از خواب بیدار شد بخواهد قیمت‌گذاری کند. ما باید حتی نرخ ارز را هم قیمت گذاری کنیم. بالاخره در هر زمینه‌ای قانونی وجود دارد کسی نمی‌تواند بگوید نمی‌خواهم قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنم و از چراغ قرمز رد شوم. ما حتی می‌گوییم راهنمایی و رانندگی باید کاری کند که موتورسوارها هم قوانین را رعایت کنند.

نماینده مجلس یازدهم، گفت: روی هم رفته می‌بینیم بی‌نظمی‌هایی در قیمت‌گذاری‌ها وجود دارد که با سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی حل می‌شود. موقعی که یک مسوول مصمم نباشد بی‌نظمی به جامعه سرایت می‌کند. اما این موضوع باید به مرور زمان حل شود. مجلس روی این موضوع نظارت دارد و دولت هم باید آن را دنبال کند تا اقتصاد کشور سر و سامان بگیرد زیرا مدعی هستیم که می‌توانیم.

وی یادآور شد: چطور می‌توانیم موشک نقطه زن با برد بالای هزار کیلومتر بسازیم اما  نمی‌توانیم قیمت خودرو را کنترل کنیم؟ در این موضوع مشکلات مدیریتی وجود دارد. در حالیکه نیروهای نظامی تحت نظارت و فرماندهی رهبر معظم انقلاب هستند. این موضوع برای یک جوان هم می‌تواند جای سوال باشد و این اشکالی ندارد. متاسفانه در دولت قبل آن طور که باید و شاید تصمیمات محکم و به جا گرفته نمی‌شد و بسیاری از موضوعات رها شد.

به تیم مذاکره کننده قبلی گفتیم راهی که می‌روید نتیجه‌ای ندارد

کوثری عنوان کرد: اینطور نیست که از یک دولت تعریف و از دولت دیگر انتقاد کنیم بلکه می‌گویم اگر دولت قبل حرف گوش می‌کرد و همه اقتصاد را به برجام گره نمی‌زد این اتفاقات نمی‌افتاد. به عنوان نماینده مردم در دوره هشتم و نهم مجلس به تیم مذاکره کننده و جواد ظریف و سید عباس عراقچی گفتیم که راهی که می‌روید نتیجه‌ای ندارد. اما آنها اعتقاد نداشتند و نتوانستند کار را به جلو ببرند.

نماینده مردم تهران در ادوار هشتم و نهم یادآور شد: کار آمریکا دشمنی است و پس از انقلاب دست این کشور از غارت سرمایه‌های ما قطع شده است. مثلا قبل انقلاب از ۶ و نیم میلیون بشکه تولید نفت از کشور  فقط نیم میلیون آن مصرف داخل بود و شرکت‌های آمریکایی و اروپایی مابقی را به اسم صادرات از کشور خارج می کردند.

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها هنوز دشمنی را رها نکرده‌اند بنابراین تا می‌توانیم باید خود را قدرتمند کنیم. آنها نمی‌توانند چون گذشته توطئه‌های خود را عملی کنند. بنابراین باید حواس ما جمع باشد و نباید اجازه دهیم دشمن برای ما تصمیم بگیرد.

کوثری بیان کرد: دولت قبل همه چیز را به نتیجه برجام پیوند زده بود، در حالی که برجام واقعا نتیجه‌ای برای ما نداشت. در چارچوب برجام ما به تمام تعهداتی که داشتیم عمل کردیم اما آنها نه تنها به تعهدات خود عمل نکردند بلکه تحریم‌ها را افزایش دادند و ما را محدودتر کردند.  حال سوال این است که آیا باید بنشینیم بگوییم که هر کاری دشمن کرد بگوییم عیبی ندارد یا این که به فکر راه حل باشیم؟ دولت قبل نه تنها به دنبال راه‌حل نبود بلکه با عملکرد خود کاری کرد که مشکلات عدیده ای برای مردم و ملت به وجود بیاید.

می‌گویند به سمت فناوری صلح آمیز هسته‌ای نروید، چرا نرویم؟

وی، درباره رویکرد دولت سیزدهم در مذاکرات برای رفع تحریم‌ها گفت: برخی می‌گویند نمی‌خواهند با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنند که اصلا اینگونه نیست. بنا به فرموده حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری ما با تنها کشوری که ارتباط نداریم فقط رژیم اشغالگر قدس است و گرنه اگر آمریکایی‌ها سر عقل بیایند و به آنچه که توافق می‌کنند عمل کنند ما هم عمل می‌کنیم. هر چند تا اینجا هم به تعهدات خود عمل کرده‌ایم.

کوثری: بازدیدهای میدانی رییس جمهوری جلو تصمیمات اشتباه را می‌گیرد

کوثری افزود: در موضوع هسته‌ای ما می‌گوییم چطور در هیروشیما و ناکازاکی بمب اتمی منفجر کردید و بیش از ۲۰۰ هزار نفر را یکجا کشتید. چگونه شما ۷ هزار کلاهک و رژیم اشغالگر قدس بیش از ۲۵۰ کلاهک اتمی داشته باشید، اما به ما می‌گوید به سمت فناوری صلح آمیز هسته‌ای نرویم، چرا نرویم؟   جوانان توانای ما چرا نمی‌توانند به سمت این فناوری بروند؟

کوثری یادآور شد: آمریکایی‌ها زمان طاغوت گفتند می‌توانید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای داشته باشید. ما هم در پی این هستیم تا از طریق فناوری هسته‌ای، نیازمندی برق کشور را تامین کنیم اما آنها مخالفت می‌کنند. چطور می‌شود از فناوری هسته‌ای برای تولید بمب استفاده می‌کنید اما ما برای تولید برق نمی‌توانیم از این فناوری استفاده کنیم آن هم در حالی که مقام معظم رهبری فتوا دادند تولید بمب اتمی حرام است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آمریکا پیش از انقلاب در ارتباط با سوخت راکتور ۵ مگاواتی تولید دارو تعهد کرد که سوخت ۲۰ درصدی آنرا تامین کند اما پس از انقلاب از این کار ممانعت کرد. این موضوع باعث شد خودمان برای رفع نیازمندی‌ها سوخت را تولید کنیم آنها فکر نمی‌کردند این کار را انجام دهیم.

کوثری یادآور شد: تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در سال ۱۳۸۹ وقتی با برزیل و ترکیه به نمایندگی از آمریکا مذاکره کرد به اینجا رسید که این سوخت را باید خودمان تولید کنیم. در ابتدا گفتند ۲۰ درصد را از بین ببرید یا به همان ۳.۵ درصد برگردانید یا اینکه به کشورهای دیگر بدهیم که دولت قبل ۱۰ تن را از کشور خارج کرد. ما آنرا برای سوخت کشاورزی و حتی برای کشتی‌ها می‌خواستیم.

وی افزود: حضرت امام (ره) برای بزرگی، عزت و سربلندی ملت، انقلاب کرد تا مردم ایران با تفکر اسلام ناب خود یک قدرت بزرگ برای دفاع از مظلومان و محرومان تشکیل نه اینکه قدرتمند شویم و چپاول کنیم. همانطور که ما از ونزوئلا دفاع کردیم کشوری که مسلمان نبود اما مظلوم بود.

کوثری با اشاره به تشکیل جبهه مقاومت در منطقه، گفت: آمریکایی‌ها باید از منطقه بیرون بروند یعنی اگر بیرون نروند آنها را بیرون می‌کنند زیرا آنها هر جایی که رفتند باعث بدبختی شده‌اند. آمریکایی‌ها بیش از ۲۰ سال در افغانستان بودند و چه کار کردند؟ آنها پس از انفجار ساختمان دوقلو تجارت جهانی در نیویورک، افغانستان را اشغال کردند. چه گروه و کشوری پشت اتفاقات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ بود؟ ابتدا گفتند عربستان و القاعده این کار را انجام دادند و حالا می‌گویند کار اسراییل بوده است.

وی ادامه داد: نمی‌خواهم در این باره قطعی صحبت کنم اما در نهایت کار خودشان بوده است. اینجاست که می‌گوییم چرا افغانستان و عراق را اشغال کردید؟ جرج بوش گفت که ایران محور شرارت است اما جای سوال دارد که این موضوعات چه ربطی به ایران داشت؟ بنابراین همه دشمنی‌ها و توطئه‌ها بهانه است تا تفکر ولایت بر سر ایران نباشد.

این فعال سیاسی درباره قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس یازدهم، گفت: مجلس با این قانون برای دولت چارچوب مشخص کرد و دست دولت را باز گذاشت. بنا به فرموده مقام معظم رهبری کار مجلس ریل‌گذاری است تا دولت در این مسیر کار خود را دنبال کند. از همین رو مجلس بسیار مصمم است که دولت را حمایت و پشتیبانی کند.

تحریم‌ها برداشته شود ما آماده مذاکره هستیم

کوثری عنوان کرد: ما می‌گوییم ابتدا باید تحریم‌ها برداشته شود و سپس مذاکره برای حصول نتیجه، نه مذاکره برای مذاکره، انجام شود. در برجام قرار بود که ما اقداماتی چون کاهش سانتریفیوژها به ۶ هزار، از بین بردن آب سنگین اراک و… انجام دهیم اما آنها تحریم‌ها را علیه ما گسترش دادند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: شرط ما منطقی است. اگر می‌گویید مذاکره، ما حرفی نداریم اما ابتدا حرف‌های همان موقع و توافقات برجام را عمل کنید. به این معنا که تحریم‌ها باید برداشته شود. ما آماده مذاکره هستیم اما طرف مقابل باید تضمین دهد که به تعهدات خود پایبند باشد.

 

منبع: ايرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.