اخبارجامعهمحیط زیست

کاهش ۳۰ درصدی آب سد‌های کشور + نمودار

با سپری شدن ۶۵ روز از سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱میزان حجم آب در مخازن سد‌های کشور به حدود ۱۷.۷ میلیارد متر مکعب رسیده است.

به گزارش شجرنيوز، سال آبی امسال (ابتدای مهر۱۴۰۰ تا آخر شهریور ۱۴۰۱) بنا بر اعلام قبلی مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی یکی از خشک‌ترین سال‌های ۵۰ ساله اخیر است؛ گرچه سال آبی گذشته (ابتدای مهر۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) هم سالی خشک بود. تداوم این خشکسالی‌ها اثر سو خود را بر سد‌های کشور به عنوان تامین کننده اصلی آب بخش‌های مختلف گذاشته و به نگرانی‌ها درباره تامین آب مورد نیاز دامن زده است.

برخی این خشکسالی‌ها را ناشی از تغییر اقلیم دانسته و بر ضرورت اعمال مدیریت در زمینه مصرف تاکید دارند. گزارش تازه دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور بیانگر آن است که حجم مخازن سد‌های کشور در مقایسه با زمان مشابه پارسال با اُفت ۳۰ درصدی همراه شده است. فیروز قاسم زاده مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور در این باره گفت: میزان کل حجم خروجی از سد‌های کشور از ابتدای مهرماه تا ۵ آذرماه معادل ۴ میلیارد مترمکعب است که بیانگر کاهش ۳۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته است.

او ادامه داد: در شرایط کنونی، از مجموع حجم مخازن سد‌های مهم کشور به میزان حدود ۵۰.۵ میلیارد متر مکعب، حدود ۳۵ درصد آب ذخیره شده وجود دارد.

​مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور گفت: میزان پرشدگی سد‌های مهمی، چون زاینده رود، شمیل، نیان و سفید رود در شرایط فعلی حدود ۱۴ تا ۱۷ درصد است. در استان­‌های خوزستان و تهران، میزان پرشدگی متوسط مخازن طی سال آبی امسال به ترتیب حدود ۳۸ درصد و ۲۰ درصد است.

آمار بارندگی تا این لحظه در سراسر کشور_میلی‌متر

کاهش 30 درصدی آب سدهای کشور+نمودار

بر این اساس گزارش تازه مرکز پایش و هشدار خشکسالی هم از اُفت ۲۹.۳ درصدی بارش‌ها نسبت به دوره بلندمدت خبر داده است.

کاهش 30 درصدی آب سدهای کشور+نمودار

مقدار بارش به تفکیک حوضه های آب ریز اصلی

طبق گزارش این مرکز از ابتدای سال آبی امسال (مهرماه ۱۴۰۰) تا پنجم آذرماه ۲۴.۲ میلی‌متر بارش در کشور اتفاق افتاده است و این در حالی است که در دوره بلندمدت میزان بارش‌ها در این بازه زمانی ۳۴.۲ میلی‌متر بوده است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.