اخبارخبر مهمسیاستمجلس و دولت

چشم همه جهان به انتخابات ریاست جمهوری ایران دوخته شده است/ پایان مذاکرات وین، پیروزی مردم است

رئیس جمهور گفت: ۲۸ خرداد روز انتخابات، چشم همه دنیا به ایران دوخته شده است.

به گزارش شجرنيوز، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: ماه خرداد امسال ویژگی خاصی دارد و آن این است که ما برای یک انتخابات مهم آماده می‌شویم و انتخابات ریاست جمهوری از لحاظ بین‌المللی و جهانی مورد توجه همه خواهد بود؛ ۲۸ خرداد روز انتخابات، چشم همه دنیا به ایران دوخته شده است.

روحانی افزود : در قدم اول انتخابات ما شاهد یک حضور با هیجان مناسب بودیم و آن حضور داوطلبانی بود که برای ثبت‌نام رفتند این حضور یک حضور قابل توجه از جناح‌ها و احزاب مختلف بود ؛ قدم دوم هم ان‌شاالله در روزهای آینده صورت می‌گیرد و آن اعلام شورای نگهبان است، بسیار مهم است که اعلام شورای نگهبان تشویق کننده جامعه به انتخابات باشد و یا خدایی نکرده کننده حضور نباشد.

وی تصریح کرد: قدم‌سوم که بسیار مهم است دوران تبلیغات بوده که در هفته آینده شاهد شروع آن هستیم و قدم چهارم حضور مردم پای صندوق بوده که مهم ترین قدم است؛ در این قدم سوم ما نباید شاهد غش در معامله باشیم؛ برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها باید منطبق بر واقعیت باشد و اگر توأمان با دروغ و تهمت باشد برای مردم قابل قبول نیست.

رئیس‌جمهور ادامه داد: وقتی ما جنگ اقتصادی و کرونا را در کنار هم ضمیمه می‌کنیم، می‌بینیم شرایط کشور برای اداره کشور چقدر پیچیده بوده است ما ظرف زمانی را باید درست شرح دهیم.

دولت بودجه بدون نفت را اداره کرد

روحانی تاکید کرد: اگر ما این شرایط را نگوییم حقایق و واقعیت را تحریف کرده‌ایم؛ خیلی مهم است که یک دولت در سه سال گذشته با کمترین قیمت نفت در بودجه توانسته بودجه کشور را اداره کند؛ اینکه بودجه کشور در سال‌های گذشته بدون نفت اداره شده جزو تصوراتی بود که هیچ کس فکر نمی‌کرد محقق شود؛ می‌گفتند بودجه بدون نفت یک آرزوی بلندمدت است اما این دولت بودجه بدون نفت را اداره کرد.

رئیس‌جمهور گفت: کشوری که همه منابع‌اش را قطع کرده‌اند و از زمانی که نفت کشف شده، بودجه‌اش به نفت وابسته بوده و حالا با تحریم نفتی روبه‌رو شده است، چگونه کشور را اداره می‌کند؛ دولت صادرات غیر نفتی را جایگزین نفت کرد؛ فرآورده‌ها، پتروشیمی و فولاد مهم‌ترین صادرات غیر نفتی ما بودند. صادرات غیرنفتی ما با واردات کنار هم قرار دارند و در این شرایط کرونایی سخت آنهایی که ما را تحریم کردند فکر نمی‌کردند که ما در منطقه صادرات بنزین داشته باشیم؛ ما همیشه واردکننده بنزین بوده‌ایم اما امروز صادر کننده برق، گاز و بنزین هم هستیم.

روحانی تصریح کرد صادرات شمش فولاد ایران در سال ۹۲ دویست هزار تن بوده اما یکدفعه صادرات این محصول به ۶/۵ میلیون تن می‌رسد که تحول عظیمی در کشور رخ داد؛ اما هیچ کس نمی‌گوید که این تحول چگونه رخ داد. اینکه دولت دوازدهم تصمیم می‌گیرد پتروشیمی را از تولید ۵۶ میلیون تن در سال به ۱۰۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ ببرد، به هرکس بگویید باور نمی‌کند اما دولت این کار را کرد آن هم در شرایط سخت و تحریم!

وی افزود: عامل اینکه آمریکا شکست خورد و در هم ریخت، برای این بود که در دوران تحریم تولید در ایران به حرکت خود ادامه داد؛ ما در سال ۹۹ شاهد جهش تولید در کشور بودیم و جهش تولید یک شعار نبود.

روحانی با اشاره به علت شکست و در هم ریختن آمریکا گفت: در دوران تحریم، دولت دوازدهم علاوه بر اداره کشور و رساندن کالای اساسی به بازار کشور، تولید هم حرکت خود را ادامه داد.

وی‌ افزود: پنجشنبه‌های افتتاح در سال ۹۹ و ١۴٠٠، ضربه محکمی بر کمر آمریکا بود.

روحانی با اشاره به اینکه هرگاه دشمن می‌خواست که ادعای از بین بردن ایران را کند، پروژه‌ای در کشور افتتاح می‌شود، اظهار کرد: همه‌ی دنیا به آمریکا خندیدند و گفتند که شمایی که در پی از بین بردن ایران بودید، این کشور در دوران تحریم، سختی و مشکلات، درهمه مسیرها، پروژه‌هایی افتتاح کردند.

رئیس جمهور با اشاره به افتتاح‌های دولت دوازدهم، بیان کرد: در دوران تحریم، دولت دوازدهم عظیم‌ترین اتوبانی که تقریباً شمال یا غرب کشور را به جنوب کشور متصل می‌کند را افتتاح کرد و باعث تحول بزرگ در این منطقه شد.

وی افزود: بخش بزرگ جاده پیچیده شمال، کاری که ١٧ یا ١٨سال در دوره‌های قبل به ۱۲و ۱۳ درصد آن عمل کرده بودند، در این دولت به ٨۰ درصد آن عمل شد.

روحانی با بیان اینکه تولیدات و افتتاح‌های دولت دوازدهم که دنیا را تکان داد، گفت: دولت دوازدهم به جای اینکه در یکسال، ١۵٠ کیلومتر را افتتاح کند،٩٠٠کیلومتر و به تعبیری، ۴یا ۶ برابر معمول دولت‌های قبلی افتتاح داشت.

روحانی با اشاره به مرثیه خوانی عده‌ای در هنگام برداشتن تحریم، اظهار کرد: این اشتباه است که یک عده بگویند که به فکر مردم هستم و موقع برداشتن تحریم، گریه و زاری کرده و مرثیه بخوانند، مرثیه خوانی برای زندگی مردم، توام با روضه خوانی برای برداشتن تحریم، قابل جمع نیست.

وی ادامه داد: اگر شما به فکر مردم هستید، چرا برای برداشتن تحریم که امری خوب است، ناراحتید؟ چرا از وین که یک شهر و کشور دیگر است، ناراحتید و می‌گویید چرا دست از وین که مرکزی است که در حال مذاکره اند، برنمی‌دارید؟

رئیس جمهور با تاکید براینکه دولت دوازدهم در ٨ سال گذشته مذاکره‌ای جز با موفقیت انجام نداده است، بیان کرد: این دولت با شرایط قبل فرق می‌کند، بعضی‌ها به مذاکره‌ای نرفتند جز اینکه قطعنامه‌ای علیه کشور گرفتند، ما هیچ مذاکره‌ای انجام ندادیم غیر از آن که پایان پیروزی بود، بنابراین به ملت ایران قول می دهم که پایان مذاکرات وین، پیروزی است.

روحانی گفت: اگر بخواهید که مردم در بازار به ارزاق عمومی دست پیدا کنند، ممنوعیت ۲ هزار جنسی که ممنوع شده باید برداشته شود، برای آزادی و راحتی مردم باید برای صادرات و واردات مشکلی پیش پای مردم نباشد اما وقتی که ما در پی برداشتن مشکل در صادرات، واردات و تحریم هستیم، شما ناراحت می‌شوید.

رئيس جمهور با تاکید بر اینکه اگر کسی منافع ملی را کنار گذاشته و به دنبال منافع حزبی و جناحی برود، خیانت انجام داده است، اظهار کرد: اصل برای ما منافع، مصالح و زندگی مردم است. هدف ما در طول این مدت این بوده است که دشمن را وادار به غلط کردن کنیم؛ که این کار را هم کردیم. دولت جدید آمریکا و همه‌ی مقام‌های بلند پایه آنها به بیان های مختلف، چند بار باید اعلام کنند که فشار حداکثری علیه ایران غلط و جواب نداده است؟ این موضوع، پیروزی بزرگی است که دشمن به شکست خود هم اعتراف می کند. دشمن ما مصر برای رفتن به میز مذاکره بوده است و ما هم به میز مذاکره رفتیم.

روحانی با تاکید بر اینکه رسیدن به مسیر درست و هدف به خاطر صبر مردم است، اظهار کرد: دولت نماینده مردم است و کسانی که به دولت توهین می‌کنند، نمی دانند که در واقع به ملت توهین می‌کنند. دولت چیزی جز رای و اعتماد مردم، ندارد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بدون کمک، هدایت و ارشاد رهبری کاری نمی‌توان انجام داد، بیان کرد: مقام معظم رهبری همیشه و در همه مراحل به ما کمک کرده است، در برجام هم قدم به قدم مذاکرات را خدمت رهبری و با حضور روسای سه قوه، بیان می‌شود و ایشان هم گاهی کتبی و شفاهی، راهنمایی کردند.

وی گفت: تمام دستورات رهبر انقلاب درباره وین هم وجود دارد، ایشان چند هفته پیش دستوری برای وین اعلام کردند که من هم دستور را ابلاغ کردم. ما یک رهبر و کشور داریم و همه باهم هستیم، بدون اتحاد نمی‌توانیم پیش برویم.

حقوق کارگران در ۱۴ ماه، ۲ و نیم برابر شد

روحانی با تاکید بر اینکه دولت در دوران تحریمی و شرایط کرونا، کارهای بزرگی انجام داد، اظهار کرد: در دوران کرونا، همسان سازی حقوق انجام شد و حداقل حقوق کارگر را در عرض١۴ماه ٢/۵ برابر کردیم، همچنین ۶۰ درصد سهام عدالت را در دوران کرونا آزاد کردیم.

وی افزود: بازار سرمایه‌ قبلا در دست عده‌ای از شرکت‌ها بود، حالا برای حضور همه مردم است و آن را به اوج رساندیم. بازار سرمایه اکنون، بسیاری از پروژه‌های بزرگ را به جای بانک، انجام می‌دهد، البته همیشه فراز و نشیبی این بازار دارد که کار دولت در اینجا کمک بدون مداخله است چرا که بازار سرمایه، بازار آزاد برای شرکت و مردم است. دیروز هم در هیئت امنا تصمیمی برای کمک به بازار سرمایه اتخاذ کردیم.

رئیس جمهور گفت: قبل از دولت دوازدهم، یک سال و نیم نفت ما تحریم شد، البته تحریم به معنی امروز نبود و مثلا یک میلیون بشکه استثناء بود و ناچار به فروش این نفت به طرق دیگر بودند، در این مدت فساد زیادی رخ داد.

وی افزود: یک نمونه فساد آن موقع، نمونه معروفی است که شما خبر دارید و میلیون‌ها دلار پول ملت را بردند و هنوز هم معلوم نیست که آن پول چی شد و کجا رفت؟

رئیس جمهور ادامه داد: ما اصرار کردیم و من نامه نوشتم که این آقا را در اختیار وزارت اطلاعات بگذارند که معلوم شود چه کسی، چه کاری کرده و پول را کجا برده است، اما گفتند که نه ما این را یک گوشه‌ای می‌بریم.

روحانی با تاکید بر اینکه در این سه سال و نیم ما هم تحریم را دور زدیم، گفت: دور زدن تحریم به معنای مخالفت با ظلم و مبارزه با جلاد و ظالم است. در این مدت طولانی، سخت و پیچیده  هیچ فسادی نبود.

رئیس جمهور گفت: رشد محصول ناخالص ما در فصل آخر سال گذشته، چهار درصد بود که در این شرایط کرونا و تحریم برای کشور افتخار به حساب می‌آید، بنابراین در بحبوحه کرونا هم ما افتخار داریم.

از پیک چهارم کرونا عبور کردیم

او با اشاره به اقداماتی که در دوران کرونا انجام شد، افزود: قدم‌های مهمی از سوی مدافعان سلامت کشور برداشته شد، مردم و کسبه همراهی و کمک کردند، همچنین بخش حمل و نقل کشور و بسیاری از مراکز اقتصادی ما تعطیل شدند و صبر کردند، اما الحمدالله اکنون در همه استان‌ها از پیک موج چهارم کرونا هم عبور کردیم. البته تا پایان کرونا خیلی کار داریم.

رئیس جمهور تصریح با بیان اینکه واکسیناسیون از دیگر اقدامات بزرگ این دولت است، تصریح کرد: تاکنون چند گروه‌های سنی واکسن دریافت کردند، البته روز اولی که می‌خواستیم واکسن وارد کنیم، برخی‌ها برای تشویش اذهان مردم، گفتند فلان واکسن معتبر نیست، اما گوش نکردیم و واکسن وارد کشور کردیم. البته در داخل کشور هم با تمام توان به دنبال تولید واکسن هستیم. به مردم قول دادم که دولت تمام توان خود را در این چند ماه باقیمانده برای رفع تحریم و شکستن کمر کرونا به کار می‌گیرد که تصور می کنم تا امروز در ین بخش موفق بودیم.

روحانی با اشاره به فشار حداکثری که از سه سال گذشته بر مردم وارد شد، اظهار کرد: از اردیبهشت سال ۹۷ که تحریم‌های ظالمانه‌ای بر ما وارد شد، ما نه خسته شدیم، نه شک و نه لحظه‌ای استراحت کردیم، دولت با تمام توان ایستاده تا حداقل زندگی مردم را فراهم کند، کمرها تحریم را بشکند و تولید داخلی متوقف نشود.

او با بیان اینکه امروز روز خوبی داریم، چراکه از پیک موج چهارم عبور کردیم، تصریح کرد: جمعیت زیادی از مردم ما واکسینه شدند و در روزهای آینده هم گروه دیگری واکسینه می شوند.

رئیس جمهور با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در روزهای آینده انتخابات را پیش رو داریم که باید مراقبت کنیم تا دوباره آمار کرونا افزایش پیدا نکند، در صورت عدم رعایت دستورالعمل ها وارد موج پنجم می‌شویم و مشارکت‌ها در انتخابات کم می‌شود، لذا با رعایت موارد بهداشتی می‌توانیم مشارکت حداکثری را در انتخابات شاهد باشیم.

او ادامه داد: مردم عزیز انتخابات مال خودمان و صندوق آرا افتخار ایران است، جمهوریت ما در سایه حضور پای صندوق است، نظام ما دو پایه اسلامیت وجمهوریت دارد.

روحانی با تاکید بر داشتن برنامه از سوی نامزدهای ریاست جمهوری گفت: باید شاهد راست گویی و برنامه بدون تحریفاز سوی نامزدهای انتخاباتی باشیم، فحاشی که برنامه نیست. امروز مردم از نامزدها برنامه می‌خواهند. امسال دچار خشکسالی هستیم، هنوز با تحریم مواجهیم، ویروس کرونا همچنان وجود دارد، داوطلبان انتخابات برنامه خود را در این رابطه بگویند. همه مردم باید بفهمند که این آقا که نامزد ریاست جمهوری است به دنبال تعامل با جهان است یا دعوا. بنابراین استراتژی و راهبرد اهمیت دارد.

رئیس جمهور اظهار کرد: هر کار ما با نظر مردم است، نه اینکه امروز که انتخابات است همه چیز خوب باشد و فردا که انتخابات تمام شد، فیلتر می‌شود. خیلی مهم است که راهبرد و اصول و برنامه‌مان توضیح دهیم در آن صورت مردم ما احساس می کنند که نامزدهایی با برنامه و استراژی آمدند.

او تصریح کرد: ان‌شالله دولتی روی کار بیاید که از دولت یازدهم و دوازدهم قدرتمند باشد و کشور را اداره کند و در برابر همه پیچیدگی‌ها، تحریم ها و جنگ ها مقابله کند.

روحانی با اشاره به حملات رژیم اشغالگر قدس به فلسطین، یادآور شد: ان‌شالله همه کشورهای اسلامی هم بتوانند تلاش خود را برای نجات مردم فلسطین در برابر رژیم آدم کش صهیونیست انجام دهند. در روز وا نفسا اگر خودمان، ملتی توانمند نباشیم کسی به داد مان نمی رسد، امروز وظیفه ما این است که با همه توان از فلسطین دفاع کنیم، البته پیروزی نهایی از آن مردم فلسطین است.

منبع : باشگاه خبرنگاران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.