بانک و سرمایهاخباراقتصادخبر مهم

پیش بینی قیمت دلار در دولت جدید، صعودی یا نزولی

این روزها قیمت دلار و ارز برای همه مهم شده است و سر هر کوچه و بازاری صحبت از پیش بینی قیمت دلار است. برخی معتقدند با روی کار آمدن دولت آقای رئیسی نرخ ارز کاهش می یابد و برخی آن را افزایشی می دانند. باید دید دولت جدید چه رویه ای را در پیش خواهد گرفت؟ آیا می تواند نرخ تورم در کشور را کنترل کند و افسار گسیخته این اسب سرکش را مهار کند؟!

پیش بینی قیمت دلار در دولت جدید، صعودی یا نزولی

شاید برایتان سوال باشد که تغییرات قیمت دلار چطور اتفاق می افتد و پیش بینی قیمت دلار در روزهای آینده صعودی است یا نزولی؟ در ایران ارز درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز و همچنین صادرات غیرنفتی است که شصت و هشت درصد آن در دست دولت و سی و دو درصد هم در اختیار بخش خصوصی است و از راه صادرات محصولات پتروشیمی به دست می آید.

طبق سنت همیشگی در پایان سال دولت هزینه های سال آینده را برآورد کرده و این هزینه ها معمولا بیشتر از نرخ تورم سال قبل خود افزایش دارد. دولت برای دستیابی به این هزینه ها باید نرخ تبدیل دلارهای نفتی را به ریال مشخص کند. روالی که دولت ایران در پیش گرفته این است که نرخ تبدیل دلار به ریال را افزایش می دهد تا بتواند رشد هزینه های خود یا کاهش تولید و صادرات نفت را جبران کند. همین روش باعث افزایش تورم و افزایش نرخ دلار می شود.

 تغییر قیمت دلار چگونه تغییر می کند؟

 تغییر قیمت دلار چگونه تغییر می کند؟

عوامل مؤثر در تعیین نرخ دلار و ارز

برای پیش بینی قیمت دلار و ارز بهتر است با عواملی که در تعیین نرخ آن موثر هستند را بررسی کنیم. یکی از عوامل ثبات اقتصادی در هر کشور میزان تبدیل ارز آن کشور است. میزان ورود و خروج ارز کشور، ارزش ارز را تعیین می کند. مثلا وقتی در بازار جهانی یک ارز متقاضی بیشتری داشته باشد ارزش آن هم بیشتر می شود. ارز در بیشتر معاملات جهانی استفاده می شود و عوامل زیادی بر نرخ آن اثر می گذارد:

  • قیمت کالاهای صادراتی تاثیر زیادی بر پول هر کشور خواهد داشت. به عنوان مثال هر چه سود حاصل از صادرات کالا نسبت به هزینه واردات بیشتر شود ارزش پول بیشتر می شود. دلیل هم مشخص است با صادرات بیشتر ارز بیشتری وارد کشور می شود و در نتیجه قیمت ارزی که در معاملات و مبادلات رد و بدل می شود کاهش می یابد.
  • در کشوری که ثبات سیاسی حاکم است، قیمت ارز افزایش می یابد. ثبات سیاسی باعث افزایش سرمایه گذاری خارجی و نهایتا سیر صعودی ارز کشور می شود و قطعا تقاضای ارز از کشوری که تنش و درگیری های سیاسی دارد، بسیار کم خواهد بود.
  • نرخ تورم یکی از عوامل موثر در پیش بینی قیمت دلار و ارز است. نرخ تورم داخل کشور می تواند قیمت ارز در جهان را تغییر دهد. در کشورهایی که نرخ تورم بالاست بهای ارز به سرعت کاهش می یابد.
  • هر چه نرخ بهره در کشوری افزیش یابد ارز آن کشور نیز افزایش می یابد. یعنی زمانی که نرخ بهره بالا رفت سود دریافتی توسط بانک ها هم زیاد شده و در نتیجه سرمایه خارجی بیشتری جذب شده و تبدیل ارز خارجی به داخلی بیشتر می شود.
  • حجم درآمد ناشی از مبادلات با سایر کشورها باید افزایشی باشد تا ارزش ارز هم بیشتر شود. وقتی کشوری حجم صادراتش بیشتر از واردات باشد بدان معناست که ارز بیشتری وارد آن کشور شد است.
  • یکی از عوامل کاهش نرخ ارز بدهی دولت به سایر کشورها و یا نهادهای داخلی کشور است و این امر باعث کاهش جذب سرمایه خارجی شده و نرخ ارز سقوط می کند.
  • در صورت کاهش قدرت خرید و فروش رکود اقتصادی اتفاق می افتد و این امر موجب کاهش سرمایه گذاری سرمایه گذار خارجی شده و نرخ ارز کشور نسبت به سایرین کمتر می شود.
  • سفته بازی از دیگر عوامل موثر بر ارزش ارز است. وقتی ارزش ارز یک کشور بالا رفت برخی سرمایه گذاران برای رسیدن به سود بیشتر تقاضای بیشتری خواهند داشت و در نتیجه با بالا رفتن نرخ تقاضای یک ارز در بازار جهانی نرخ ارز آن کشور افزایش می یابد.

قیمت دلار در مردادماه 1400

قیمت دلار در مردادماه 1400

پیش بینی قیمت دلار و ارز در دولت جدید

در چهار سال دوم دولت روحانی ارزش دلار آمریکا هشت برابر شد. حال در این شرایط دولت جدید، اقتصادی بیمار را تحویل گرفته است و پیش بینی قیمت دلار و ارز کار آسانی نیست. برخی بر این باور بودند که قیمت دلار و ارز کاهش می یابد اما این کاهش موقتی و ناشی از جو روانی بود که در آغاز به کار دولت پیش آمد. نرخ دلار ابتدای هفته با قیمت 25500 تومان شروع شد و امروز به کانال 26300 تومان رسید.

برخی می گویند دور بعدی مذاکرات برجام در آینده نزدیک و با تیم جدید برگزار می شود اما برخلاف این نظر در بازار ارز بسیاری معتقدند که با توجه به رویکرد رئیس جمهور جدید نسبت به برجام نتیجه خوبی از این مذاکرات به دست نمی آید و تورم، حجم خریدها و قیمت دلار افزایش خواهد یافت. اگر سیر صعودی قیمت دلار ادامه یابد احتمال آنکه نرخ دلار از 26 هزار تومان هم بگذرد، وجود دارد.

در دو روز گذشته حواله درهم امارات با افت قیمت روبرو بود به طوری که در روز گذشته 0.28 درصد کاهش داشت. اگر قیمت درهم امارات کاهشی شود بر قیمت دلار هم تاثیرگذار خواهد بود. از سوی دیگر طبق اظهارات رئیس بانک مرکزی ارز برای واردات واکسن تامین می شود. قاعدتا این امر باعث افزایش تقاضا برای تامین ارز در بازار آزاد خواهد شد و به طبع آن قیمت دلار هم افزایش خواهد داشت. با این اوضاع روند صعودی بازار شدت خواهد یافت.

قیمت دلار در مردادماه 1400

اما هفته آینده قطعا در بازار نوساناتی ایجاد خواهد شد. قضیه حمله به کشتی تجاری رژیم صهیونیستی که تلفات جانی هم داشته است. اکنون این رژیم مدعی شده است مدارکی علیه ایران ارائه کرده است و با تهدید ایران اعلام کرده  از سازمان ملل این مسئله را پیگیری می کند. طبق معمول همیشه هم آمریکا حمایت کرده است و این امر نگرانی ها حول مذاکرات وین را افزایش داده است. این خبرهای کذب موجب افزیش خریدهای برخی در بازار ارز شد و پیش بینی قیمت دلار و ارز بیشتر افزایشی است.

سخن پایانی آنکه با مشخص شدن ترکیب دولت جدید و ارائه برنامه های جدید امید می رود تکلیف بازار ارز نیز مشخص شود. اگر تورم مهار نشود پیش بینی قیمت دلار و ارز صعودی خواهد بود. با رفع تحریم های آمریکا علیه ایران می توان شاهد ثبات در بازار ارز بود، چرا که این تحریم ها میزان درآمد دولت را کاهش داده و تنش های اقتصادی را نیز زیاد کرده است.

جدیدترین اخبار اقتصادی ایران و جهان را با ما در صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام شجر نیوز دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.