اخباراقتصادصنعت و تجارت

پاكسان در مسير توسعه پايدار حركت مي كند

پاكسان يكي از اولين توليدكنندگان مواد شوينده در كشور است. دوازده ماه گذشته در اين شركت شاهد تحولات اساسي و بنيادي بوديم كه چشم انداز و آتيه اين شركت را به نحو ديگري ترسيم مي كند.

پايگاه خبري تحليلي شجرنيوز: تولید مواد شوینده در کشور ایران قدمت طولانی دارد و به دهه ۱۳۳۰ هجری شمسی باز‌می‌‌گردد. در حدود سال‌های ۱۳۳۲ با ورود پودرهای شوینده به شهرهای بزرگ، کاربرد این مواد به‌شکل امروزی متداول شد. رشد فرهنگ جامعه از یک سو و افزایش آگاهی استفاده‌کنندگان از تنوع تولیدات شوینده از سوی دیگر، باعث بالا رفتن میزان مصرف محصولات شوینده در دهه‌هاي اخیر كشورمان شده است.

پاكسان يكي از اولين توليدكنندگان اين صنعت در كشور است. دوازده ماه گذشته در اين شركت شاهد تحولات اساسي و بنيادي بوديم كه چشم انداز و آتيه اين شركت را به نحو ديگري ترسيم مي كند.

اين تحولات توانسته سر فصل تازه‌اي از توانمندي و دانش را به منصه ظهور برساند.

سياست گذار كلان اين تحولات دکتر حسن بقائی، مديرعامل اين مجموعه است كه با خرد و سابقه مديريتي خود با برنامه ريزي و استفاده از همه توان داخلي و دانش بومي پرسنل آن با برنامه ريزي همه جانبه اين مجموعه را به سمت موفقيت سوق داد….به نحوي كه توانست با استفاده از همه ظرفيت هاي موجود در اين مجموعه جهش توليد و افزايش فروش را رقم بزند و اقدامات مثبت بسياري را در خصوص رفاه عمومي پرسنل و تقويت توان كارگران به ثمر برساند.

بي شماري و تعدد طرح ها و برنامه هاي اجرا شده در پاكسان بهانه‌اي شد تا با مديرعامل اين مجموعه به گفتگو بنشينيم.

لطفا بفرمایید عمده ترین فعالیت این شرکت در چه زمینه ای است و چه محصولاتی را با چه برندهایی تولید می کند؟

اين شركت نزديك به 60سال پيش به منظور توليد مواد شوينده و بهداشتي و براي تامين نياز مردم ايران به اين محصولات راه اندازي شد و با ابتكار و خلاقيت، پيشتاز توليد مرغوبترين محصولات شوينده و بهداشتي بود به نحوي كه از ابتداي حضور خود در بازار شوينده كشور توانست تاثير به سزا و ماندگاري را در بهداشت و سلامت افراد جامعه بر جاي بگذارد.

پاكسان فعاليت خود را در سال 1341 آغاز كرد و اولين محصولات خود را در گروه پودرهاي دستي با نام برف و سپيد و در گروه صابون ها با برند گلنار و عروس و مايع ظرفشويي با برند گلي توليد و روانه بازار كرد.

بعدها ليست بلندي از محصولات در اين مجموعه توليد شد تا سبد كالايي شوينده خانوار تكميل شده و اين مجموعه بتواند پاسخگوي نياز بسياري از آحاد جامعه باشد.

پوش، پرايد، اركيد، كيميا، سردا، سيو، رخشا، عروس، شبنم، نسيم، پونه، ارزش، گلي، گلنار، برف، سپيد  و…. از جمله برندهاي اين مجموعه است كه مورد توجه بسياري از هموطنان مان و ديگر كشورهاي منطقه است.

 

در حال حاضر چه تعداد نیرو در این شرکت فعالیت دارند و به منظور رشد و تعالی برنامه های شرکت چه اقداماتی انجام داده اید؟

ما در اين مجموعه 891 نفر پرسنل زحمت كش و توانمند داريم كه در كنار يكديگر همه براي تعالي سازماني و دستيابي به سطح بالايي از توليد، فروش و تداوم توليد و اشتغال تلاش مي كنيم.

پاكسان در مسير درست خود حركت مي كند و براي دستيابي به موفقيت برنامه ريزي خوبي دارد و ابزار دست يابي به آن را نيز فراهم كرده است. معدل و برآيند اقدامات عملياتي شده در اين مجموعه بالاست و خوشبختانه تا كنون در تحقق آنها سربلند بوديم.

ما در پاكسان برنامه هاي خود را در سه بخش اهداف كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت دسته بندي كرده ايم و گام به گام در جهت پيشبرد اهداف و برنامه هايمان قدم برمي داريم.

 

محصولات تولیدی پاكسان چه جایگاهی در سطح کشور و منطقه دارند؟

حضور در بازارهاي داخلي و خارجي و صادرات به بيش از 18 كشور جهان و تقويت جايگاه محصولات اين مجموعه در بسياري از كشورهاي منطقه تنها بخشي از برنامه ها و استراتژي هايي است كه اين مجموعه دنبال مي كند. ما به دنبال تثبيت در اين بازارها هستيم و خوشبختانه در اين حوزه نيز به خوبي عمل كرديم و در صدد هستيم با تقويت توان صادراتي خود و ارائه محصولات مطابق با استانداردهاي جديد بين المللي در سبدكالايي خانوار اين كشورها ماندگار شويم.

شناسایی مقاصد صادراتی در بازارهای جهاني و کشورهای منطقه در حوزه محصولات بهداشتی نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه صادرات این محصولات دارد. توان بالای تولید این محصولات سبب شده پاكسان به عنوان يكي از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات شوینده در منطقه شناخته شود در این مدت، بیشترین صادرات اين مجموعه به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان و…. بوده است و خوشبختانه به دليل مرغوبيتي كه محصولات پاكسان از آن برخوردار است در اين كشورها توانسته به جايگاه ويژه اي دست پيدا كند و درسبد كالايي خانوار اين كشورها جايگاه مطلوبي داشته باشد.

مهمترین ویژگی کالاهای تولیدی این شرکت چیست و چه تمایزی با دیگر محصولات مشابه دارد؟

ما برندهاي قديمي و خوشنامي داريم كه هر يك به تنهايي سرمايه ملي محسوب مي شوند كه بيش از نيم قرن تجربه را پشت سر خود دارند. اين پايداري توليد و تداوم حضور در بازارهاي داخلي و خارجي اتفاق كمي نيست و كمتر مجموعه اي را مي توان به قدمت و خوشنامي پاكسان در حوزه توليد مواد شوينده و بهداشتي يافت.

ما در پاكسان كوشيده ايم با بهره گيري از فن آوري هاي روز دنيا و بهترين تجهيزات آزمايشگاهي محصولاتي با بالاترين كيفيت را به دست مصرف كننده برسانيم. بي شك تداوم توليد در بيش از نيم قرن نتيجه اين دقت و ريز بيني در توليد است كه حيات اين مجموعه را تداوم بخشيده و آن را به عنوان يكي از مفاخر صنعت و توليد كشور معرفي كرده است.

شرکت پاکسان در 6 ماه اول سال مالي جاری چه میزان از محصولات را به فروش رسانده و چه پیش‌بینی از نظر میزان درآمد و سود تا پایان سال دارید؟

شركت پاكسان در 6 ماهه سال مالي جاري از فروش محصولات خود 945ميليارد تومان درآمد كسب نمود. قطعا اين ميزان فروش نتيجه اعتمادي است كه مصرف كنندگان به اين مجموعه و كيفيت محصولات آن دارند.

همچنين بايد اشاره كنم كه مبلغ فروش اين شركت در مدت 6 ماهه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 83 درصد رشد داشته است.

پاكسان در سال مالي گذشته نيز بسيار موفق عمل كرد و توانست بسياري از برنامه هاي خود را محقق كند. با تجربه اي كه از سال قبل در اين شركت داريم و تسريع روند توليدي كه امروز شاهدش هستيم اميدواريم سال مالي جاري را نيز با تحقق اهداف و برنامه هاي مان با موفقيت پشت سر بگذاريم.

نوسانات نرخ ارز، اعمال تحریم ها، عدم تامین به موقع مواد اولیه، واردات مواد شوینده و بهداشتی و… چه مشکلاتی را برای ادامه فعالیت شرکت های تولیدکننده به وجود آورده است؟

سال گذشته براي ايران و صنعت كشور سال ويژه اي بود. تحريم ها بر عمق مشكلات اقتصادي افزود و باعث شد در بسياري از صنايع با مشكلات عديده اي روبه رو شويم كه با اتكا به توان داخلي و استفاده از همه ظرفيت هاي موجود توانستيم بخش زيادي از آن را پشت سر بگذاريم و خوشبختانه شركت پاكسان نيز در اين زمينه با اقدامات موثر و به موقع به موفقيت هاي چشم گيري در فروش محصولات داخلي و صادراتي دست پيدا كند و توانست افتخارات بسياري را به نام خود در حوزه هاي مختلف ثبت كند.

اما نبايد از واقعيت هاي موجود كه بخش زيادي از صنعت گران را زمينگير كرده غافل شد. در سال «توليد، پشتيباني ها، مانع زدائي ها»بايد براي رفع مشكلاتي كه در حوزه هاي مختلف صنعتي وجود دارد تدابير جدي انديشيده شود. اميدواريم رياست دولت سيزدهم با تاكيداتي كه بر اجراي قانون دارند بتوانند در اين خصوص با هماهنگي هاي لازم بين همه قوا مشكلات موجود در پيش پاي صنعت كشور را بردارند و زمينه شكوفايي اقتصاد كشور را فراهم آورند.

هم اکنون چه میزان از سهم بازار داخلی از طریق قاچاق تامین می شود و برای مبارزه با این معضل، مسئولان چه تدابیری باید اتخاذ نمایند؟

ما در كشور يك بازار هشتاد ميليوني هستيم كه در مجاورت خود بازارهاي متعدد ديگري نيز داريم كه هر يك با جمعيت ميليوني كه دارند بازارهاي بالقوه اي تلقي مي شوند.

اين بازارهاي مستعد از ديرباز مورد توجه سود جويان و فرصت طلبان قاچاق مواد شوينده و بهداشتي بوده و هست. قاچاق محصولات بهداشتی و آرایشی در تولید کارخانه‌های داخلی تاثير منفي فراواني داشته و معضل قاچاق در صنایع مختلف اثرات مخرب و نگران‌کننده‌ای دارد که همه از آن مطلع هستیم و بارها نسبت به برخورد قاطع با آن تاکید شده است. اما به دلیل برخی مشکلات مشاهده می‌شود که همچنان روند واردات بی‌رویه و قاچاق محصولات این بخش باعث شده تا برخی کارخانه‌ها با وجود سوابق بسیار قابل قبول در این صنف با کاهش تولید یا گاهی تعطیلی مواجه شوند يا بسياري از فعالين اين صنعت خطر تعطيلي را بيش از گذشته به خود نزديك ببينند.

ظرفیت تولید داخلی با حدود ۲۲۰ تولید‌کننده، برابر با ۴ میلیون تن است که از این ظرفیت تنها 5/1 میلیون تن تولید می‌شود مقابله با قاچاق مواد شوينده به داخل كشور و جلوگيري از توليد مواد شوينده فاقد استاندارد و زير پله اي مي تواند مانع به خطر افتادن توليد مواد شوينده و بهداشتي در كشور شود به نحوي كه ما به ميزان توليد رسمي دست پيدا كنيم.

بي شك كنترل بيش از پيش مبادي ورودي اين كالاهاي قاچاق و تشديد سازوكار برخورد با اين عمل مجرمانه مي تواند راهگشا باشد.

فرهنگ سازي و تقويت ريشه هاي فرهنگي به منظور حمايت از توليد ملي در بين آحاد جامعه نيز مي تواند در مسير مقابله با قاچاق مفيد بوده و در استفاده از اجناس قاچاق موجود در جامعه بازدارنده باشد.

سخن آخر…

بي شك با عزم راسخ و برنامه ريزي دقيق مي توان مشكلات را از پيش پا برداشت. نتيجه حمايت از صنعت شكوفايي اقتصادي و افزايش اشتغال است براي رونق اقتصادي بايد توان توليد و صادرات را در مجموعه هاي صنعتي و توليدي افزايش داد و با تسهيل صادرات و جلوگيري از قاچاق كالا، اعطاي مشوق هاي صادراتي و بسته هاي حمايتي، تسهيل قوانين و بهبود شرايط كسب و كار و …..صنعتگران را حمايت و پشتيباني نمود. اميدواريم اين دغدغه ها در دولت جديد رفع شود و ما شاهد شكوفايي اقتصادي و كاهش تورم در كشور باشيم.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.