اخبارجامعهسلامت

واکسیناسیون دانش‌آموزان جدیدترین دغدغه والدین/ ‌‌‌کودکان را مقابل کرونا واکسینه کنیم؟

با توجه به بازگشایی مدارس و کم توجهی دانش آموزان به رعایت شیوه نامه های بهداشتی، واکسیناسیون منطقی ترین راه برای کنترل پاندمی کرونا در مدارس است.

واکسیناسیون دانش‌آموزان جدیدترین دغدغه والدین

به گزارش شجرنيوز، پژوهشگران تاکید دارند که واکسیناسیون،یکی از راه‌های موثر برای جلوگیری از ابتلای دانش آموزان به سایر افراد است زیرا رعایت شیوه نامه های بهداشتی در بین دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال به دلیل بازیگوش بودن و سرگرم شدن به بازی با همسالانشان، کمرنگ تر است.

نگرانی های خانواده ها برای دریافت واکسن کرونا باعث شده که سوالاتی در مورد عوارض احتمالی واکسن ها در کودکان برایشان ایجاد شود اما متخصصان تا کنون هیچ گونه گزارشی مبنی بر عوارض حاد و خطرناک ویروس، ارائه نداده اند و واکسن زدن را در این شرایط بهتر از واکسن نزدن می دانند.

واکسن زدن دانش آموزان بهتر از واکسن نزدن است

ناصر پروانی، متخصص بیماری های کودکان بیمارستان مفید در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: یک واکسن نتیجه مطالعات چندین ساله کارشناسان، پزشکان و محققان است. واکسن‌هایی مثل واکسن آبله، واکسن دیفتری و واکسن کزاز و … نتیجه چندین سال تحقیق و بررسی آزمایش و مطالعه بوده و پس از بررسی مطالعات گسترده بالینی مورد استفاده قرار گرفته است.

او افزود: واکسن‌کرونا نیز مثل سایر واکسن‌ها مورد مطالعات مختلفی قرار گرفته اما باید پذیرفت که این مطالعات انجام شده نتیجه یک یا دو سال شروع کرونا بوده است و سابقه طولانی ندارد، ولی با وجود این باز هم مشاهده عوارض شناخته شده و حالت پیچیده‌ای در اثر تزریق این واکسن‌ها در افراد نبوده ایم و عوارض حاد ثبت شده ای در این مدت مشاهده نشده است؛ عوارضی هم که به وجود آمده طی دو سال مطالعه ای که انجام شده ، مسئله خاصی را به وجود نیاورده است.

پروانی گفت: تمام استادان، کارشناسان، محققان و متخصصان در این شرایط تزریق واکسن را برای واکسن زدن ارجح می‌دانند و ما باید بپذیریم که با واکسیناسیون خطر مرگ و میر او را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد و از بروز اطلاعیه حاد بیماری در افراد جلوگیری می‌کند.

این متخصص بیماری های کودکان بیان کرد: تحقیقاتی که تاکنون در مورد واکسن‌های مختلف برای گروه‌های سنی مختلف به ویژه کودکان انجام شده بر مبنای علمی و تحلیلی بوده است. در حال حاضر واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۸ سال در حال انجام است دقیقاً مثل بزرگسالان تزریق هر واکسنی که مورد تایید وزارت بهداشت باشد از عدم تزریق برای افراد کم سن بسیار گزینه مناسب‌تر و بهتری است.

او گفت: در هر شرایطی وقتی تکلیف بر این می‌شود که پروتکل‌های انجام شده برای کنترل یک اپیدمی در سطح جامعه انجام شود، مطمئناً روز‌ها و ماه‌ها مطالعات بالینی و آزمایشگاهی و تئوریک روی گزینه‌های پیشگیری پیشنهادی انجام شده و سپس در اختیار عموم جامعه قرار می‌گیرد در نتیجه تزریق واکسن برای کودکان طبق شیوه نامه‌ها الزامی و کمک کننده است.

پروانی در مورد شیوه نامه‌هایی که برای پیشگیری از ابتلای کودکان باید انجام شود، تصریح کرد: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی که خیلی هم تکرار شده باید همچنان انجام شود، اما از آنجایی که کودکان بازیگوشی‌های خاص خود را دارند و مثل بزرگسالان رعایت این شیوه نامه‌ها را جدی نمی‌گیرند باید توسط خانواده‌ آموزش ببینند.

این متخصص بیماری های کودکان افزود: باید به کودکان بیاموزیم که شستشو و ضدعفونی کردن دستهایشان را جدی بگیرند، همچنین توجه به خواب کافی کودکان و دانش آموزان خیلی مهم است، زیرا کم خوابی باعث پایین آمدن سطح ایمنی بدن کودکان می‌شود. سر وقت خوابیدن می‌تواند کمک کننده باشد، همچنین استفاده از تغذیه‌های مناسب که باعث افزایش ایمنی بدن کودکان می‌شود نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

او بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است که پس از پایان ساعت‌های مشخص شده برای کلاس‌های حضوری بهتر است دانش آموزان مدرسه را ترک کنند و از تجمع بازی‌های گروهی خودداری کنند تا فاصله گذاری اجتماعی تا حد امکان رعایت شود.

آغاز واکسیناسیون دانش آموزان

کمرنگ بودن رعایت شیوه نامه های بهداشتی در بین دانش آموزان

جمال میرزایی، متخصص عفونی و فلوشیپ فوق تخصص نقص ایمنی، سرطان و پیوند در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: واکسیناسیون دانش آموزان به عنوان یکی از گروه‌هایی که به راحتی می توانند ناقل ویروس از خانواده به محیط مدرسه و از محیط مدرسه به خانواده باشند، شناخته شده اند.

رعایت شیوه نامه های بهداشتی برای دانش آموزان کم سن سخت است و معمولاً تحمل مداوم استفاده از ماسک و یا شستشوی مکرر دست ها برای کودکان سخت است. با توجه به فعالیت هایی که دانش‌آموزان در فضاهای بسته و با همراهی دیگر دانش‌آموزان با کمترین فاصله در کنار هم دارند این خطر وجود دارد که در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، شاهد افزایش ابتلای کودکان، دانش‌آموزان و حتی خانواده ها و مسئولان مدارس به کرونا باشیم.

این متخصص عفونی تصریح کرد: نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا، واکسیناسیون دانش آموزان به عنوان گروهی که می توانند یکی از عوامل افزایش دهنده ویروس کرونا در سطح جامعه باشند، از اهمیت بالایی برخوردار است.در حال حاضر در اکثر نقاط دنیا دانش آموزان با واکسن های مختلف واکسینه می شود و نباید نگرانی خاصی در این مورد برای خانواده ها وجود داشته باشد.

او یادآوری کرد: واکسن کرونا نیز مثل واکسن آنفلوانزا و سایر واکسن‌هایی که برای پیشگیری از پاندمی های مختلف طی سالیان متمادی به مردم و به ویژه کودکان تزریق شده، مراحل عملیاتی مختلفی را سپری کرده است.  با توجه به پیشرفت علم و تسریع مراحل تحقیقاتی، باید به این نکته توجه داشت که استفاده از واکسنی که کمتر از دو سال است تمام مراحل تحقیقاتی و بالینی را پشت سر گذاشته و تا کنون هیچ عارضه حادی نداشته است، نمی تواند مشکلی را در کودکان ایجاد کند و حداقل اینکه خطرپذیری زیاد و قابل توجهی ندارد.

اهمیت واکسیناسیون دانش آموزان

بی خطر بودن واکسن سینوفارم برای دانش آموزان

شهناز آرمین، متخصص بیماری‌های کودکان و فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد:  واکسن سینوفارم از ویروس کشته شده ساخته شده و استفاده از آن در کودکان جای نگرانی ندارد زیرا تا کنون ما از بسیاری از واکسن ها با پلتفورم ویروس کشته شده استفاده کرده‌ایم و مشکلی ایجاد نشده است.

صحبت‌هایی مبنی بر بروز مشکلاتی در سنین بلوغ کودکان و نوجوانان بر اثر تزریق واکسن پایه و مبنای علمی ندارد. مثل سایر واکسن هایی که تا کنون تزریق شده و مسئله ایجاد نکرده است، تزریق واکسن کرونا هم برای افراد کم سن مشکلی ایجاد نمی‌کند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان بیان کرد: به طور کلی در کشورهایی مثل عربستان و بحرین نیز واکسیناسیون دانش آموزان انجام شده و تاکنون عوارض خاصی برای این قشر ایجاد نکرده است. به نظر می‌رسد در حال حاضر تزریق واکسن با توجه به شرایط شکننده ای که وجود دارد، بهتر از نزدن آن است.

 

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع : باشگاه خبرنگاران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.