اخبارخبر مهمذره بین شجرسیاستمجلس و دولت
موضوعات داغ

نگران نباشید، پسرخاله ها مشغول وارداتند !

. درحالی که گرانی گوشت و میوه همچنان محل انتقاد عموم مردم و برخی کارشناسان اقتصادی است موضوع برخورداری برخی وابستگان مقامات ارشد دولت ها از رانت واردات نیز هر از گاهی از سوی برخی چهره های سیاسی مطرح می شود بدون آنکه واکنشی متناسب را در پیگیری و برخورد با آن از سوی نهادهای مرتبط شاهد باشیم.

به گزارش شجرنیوز ساعاتی پس از  نامگذاری سال ۱۴۰۰ با عنوان سال «تولید ، پشتیبانی و مانع زدایی» از سوی رهبر انقلاب عضو هیات رییسه مجلس یازدهم رانت وابستگان دولت را در زمینه واردات به عنوان یکی از  موانع مهم تولید برشمرد.

در تازه ترین اظهار نظر  در این زمینه امیرآبادی فراهانی، نماینده مجلس  گفت: «واردات موز و گوشت دست پدر داماد آقای رئیس‌جمهور و پسرخاله آقای وزیر  است»

وی که در برنامه «پرونده ویژه» شبکه سوم حضور یافته بود در این زمینه تاکید کرد: «بخش زیادی از موانع تولید، رانت‌هایی است که برخی مسئولین به اقوام و اعضای ستاد انتخاباتی‌شان می‌دهند».

این نخستین باری نیست که این عضو هیئت رییسه مجلس یازدهم در این زمینه سخن کفته است  .

امیر آبادی فراهانی در اواخر دی ماه سال ۹۹ نیز در یک گفتگوی تلویزیونی از نسبت فامیلی این وارد کننده گوشت با یکی از وزرای دولت سخن گفته بود.

همچنین پای پدر داماد رییس جمهور پس از آن به میاندکشیده شد که نام وی در فهرست دریافت کنندگان ارز دولتی برای واردات میوه به چشم خورد و او در گفتگو با روزنامه اصلاح طلب ضمن تایید این موضوع تاکید کرد که علیرغم واریز کل معادل ریالی ارز یاد شده تمام آن را دریافت نکرده است.

«محمدحسین بهشتی» براساس گزارش این روزنامه مبلغ سه میلیون و ۲۶۵ هزار و دو  یورو (دلار ۴۲۰۰ تومانی به صورت معادل) دریافت کرده تا برای واردات موز به کار گیرد.

به گفته وی در همین گفتگو،  «فامیل از این که ایشان رئیس جمهور شده‌اند، ناراحتند. زیرا رئیس جمهوری ایشان هیچ مزایایی نداشته است، در این 5-4 سال جز ضرر و درهای بسته برای فامیل هیچ چیزی نداشته است. هر بلایی هم بر سر خانواده و فامیل می‌آید آن ها مجبورند بهناطر آقای رییس جمهور سکوت کنند.»

وی در همین گفتگو تاکید کرد: «خواهش من این است که اگر کسی می‎داند من از رانت استفاده کرده‌ام، مدرکش را به قوه قضائیه اعلام کند تا بدون هیچ اغماضی به آن رسیدگی شود.»

بهشتی در این کفتگو تاکید کرده بود که « درحالی به من برچسب سلطان موز می زنند که که در هفته در نهایت ۵ تریلی واردات موز دارم که از هفته آینده دیگر ندارم»

اظهارات تازه عضو هیئت رییسه مجلس در  این زمینه گویای آن است که موضوع رانت های وابستگان مقامات دولتی چنانکه شایسته است مورد بررسی قرار نگرفته یا در صورت رسیدگی و برطرف شدن موردی، ماجرای برخورداری وابستگان مقامات دولت از رانت های مشابه گسترده تر از این موارد است ، تا بدانجا که از نظر امیر آبادی فراهانی عملا به مانعی برای تقویت تولید تبدیل شده است .

از آنجا که شفافیت در این زمینه ها حرف اول را در نظام های مدعی مردم سالاری می زند توجه به آن در همه زمینه ها بسیار ضروری می نماید؛ به خصوص آنکه اثرات منفی تاخیر و اهمال در این باره عملا خود را در کاهش سرمایه اجتماعی نظام نمودار می سازد، یعنی همان چیزی که از ابتدای تاسیس نظام جمهوری اسلامی پشتوانه ای اصلی به شمار می رود.

افکار عمومی با مشاهده این افشاگری ها خواهان پیگیری و اطلاع رسانی درباره کم و کیف، صحت و سقم و نتایج آن نیز هستند. نکته ای که در صورت نادیده گرفتن رفته رفته از اثرات مثبت این افشاگری ها و اصلاح گری ها را نزد افکار عمومی خواهد کاست.

منبع: الف

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.