اخبارانتخاباتخبر مهمسیاست

نقش زنان در اقتصاد پررنگ تر شد!/ کاهش قیمت ها شدنی است؟

در حالی که برخی از نامزد‌ها وعده‌های اقتصادی جدیدی به مردم داده اند، برخی دیگر تنها بر وعده‌های پیشین خود تاکید می‌کنند.

به گزارش شجرنيوز، در بازه زمانی مناظره اول میان نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تا پایان مناظره دوم، این نامزد‌ها باز هم وعده‌های اقتصادی جدیدی به مردم دادند که به مرور آن‌ها می‌پردازیم.

در انتها نیز، نظر کارشناسان در مورد مهمترین و شاخص‌ترین وعده‌های اقتصادی جدید نامزد‌ها بررسی شده است.

ادامه تبلیغات جلیلی، بدون وعده جدید اقتصادی

سعید جلیلی نامزدی بود که در این بازه زمانی یعنی از پایان مناظره اول و پس از پایان مناظره دوم تا لحظه تدوین این خبر، وعده اقتصادی جدیدی نداشته بلکه در اظهاراتش بر وعده‌های قبلی خود مانند سبد مطلوب غذایی و سهمیه بندی تمامی حامل‌های انرژی تاکید مجدد کرده است.

زنان در انتخابات

از پرداخت یارانه به زنان دارای دو فرزند تا ایرانِ بدون فقر در دولت محسن رضایی

محسن رضایی که همچنان بر وعده یارانه ۴۵۰ هزار تومانی خود تاکید دارد، بیان کرد: خانه داری یک شغل محسوب می‌شود. بانوانی که ۶ ماه آموزش تربیت فرزند را بگذرانند، کارنامه تربیت فرزند به آن‌ها داده می‌شود و به کسانی که دو فرزند دارند حقوق می‌دهیم که مرحله اول است، زیرا نمی‌توانیم به تمام کسانی که دارای فرزند هستند یارانه بدهیم.

مسکن ارزان برای زوج‌های جوان و معلم‌ها

رضایی گفت: هر زوج جوانی که ۱۰ درصد آورده برای خرید خانه بیاورد، ۹۰ درصد دیگر هزینه را در قالب وام‌های با بازپرداخت ۴۰ تا ۵۰ ساله پرداخت می‌کنیم که زمین آن‌ها نیز مجانی خواهد بود.

او ادامه داد: مسکن سهل و ارزان برای معلمان نیز در برنامه‌های خودمان داریم تا اجاره نشین نباشند و وقت برای تربیت دانش آموزان بگذارند.

این نامزد سیزدهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: مسئله عدالت و فقرزدایی نیاز به جراحی‌های بزرگ دارد، من طرحی دارم برای رفع محرومیت با نام کفایت زندگی یا ایرانِ بدون فقر. سهام صندوق ملی نفت را در برنامه‌های خود دارم.

نقش زنان در انتخابات

رئیسی و چندین وعده جدیدش

ابراهیم رئیسی با تاکید بر این که نظارت تمام‌عیار بر زنجیره تولید تا توزیع کالا‌های اساسی با فعال شدن سامانه‌ها امکان پذیر است، بیان کرد: عمده مشکل کالا‌های اساسی بیشتر در خصوص نهاده‌های دامی و خوراک دامی طیور است که برنامه ریزی کرده ایم تا هم نهاده‌های دامی و هم کالا‌های اساسی را به یک استقلال واقعی در کشور برسانیم تا دیگر گوشت، مرغ، مواد لبنی، برنج، روغن و گندم و جو با مشکل تامین مواجه نشود. حل مشکل گرانی را نباید به تعزیرات و دستگاه قضا سپرد، بلکه اول باید نظارت‌ها کامل شود تا گرانفروشی صورت نگیرد.

کاهش هزینه‌های نظام سلامت به ۲۰ درصد

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد هزینه‌های نظام سلامت گفت: امروز ۴۳ درصد از جیب مردم هزینه می‌شود که باید به ۲۰ درصد برسد؛ سازوکار آن وجود دارد و در این باره، مطالعات لازم انجام شده است.

کاهش هزینه مسکن به ۳۰ درصد

او در خصوص هزینه‌های مسکن هم گفت: با امکانات موجود در کشور به همراه زمین و تسهیلات، می‌شود هزینه مسکن را به ۳۰ درصد کاهش داد.امکان حل مشکل مسکن جوانان را داریم و بیشترین هزینه مسکن برای زمین است، از ما مسکن و اشتغال و از شما جوانان ازدواج.

تغییر شیوه قیمت گذاری صنایع بالادستی و خودرو

رئیسی ادامه داد: در صنایع بالادستی و خودرو مشکل این است که قیمت گذاری‌ها عادلانه نیست و همین موجب می‌شود تا خودرو وارد بازار سیاه شود.

فعال کردن سامانه‌های مبارزه با فرار مالیاتی

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره فرار مالیاتی گفت: استقرار سامانه هوشمند در نظام مالیاتی می‌تواند به دولت اشراف لازم را بدهد. من در ۲ سالی که در قوه قضائیه بودم، ۳۵ سامانه را فعال کردم و ۴۰ سامانه دیگر تا پایان سال ۱۴۰۰ فعال می‌شود. بسیاری از گردش امور در قوه قضاییه قابل دستیابی شده و نگاهمان در قوه قضاییه هوشمند است.

مبارزه با حقوق‌های نجومی

او ادامه داد: فاصله طبقاتی محصول بی عدالتی و سیاست‌های اقتصادی نادرست و تصمیم‌هایی است که در عرصه‌های مختلف منجر به حقوق نجومی می‌شود. در همین نظام سلامت برخی‌ها حقوق ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون دریافت می‌کردند و در یک اداره و سازمان هم شاهدیم که کارکنان با دریافت‌های مختلف وجود دارند؛ ما در تلاش هستیم که این بخشنامه‌ها را مورد تجدید نظر قرار داده و این دریافتی‌ها را اصلاح کنیم.

توجه به حقوق زنان


فهرست وعده‌های جدید زاکانی؛ گام اول ریشه کن کردن فقر مطلق

علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: به مردم عزیز قول می‌دهم در سال اول ریشه فقر مطلق را بکنم و در دو سال اول و بعد از آن کسی در کشور غیر از درد بیماری درد بی پولی نکشد؛ قول می‌دهم در این ایام مسیری را دنبال کنم یک میلیون و دویست هزار مسکن برای محرومان و زوج‌های جوان بسازم و مسکن از زندگی افراد از کالای سرمایه‌ای خارج شود.

پرداخت حقوق به کار اولی‌های در حال حاضر بیکار!

او افزود: به کاراولی‌ها آموزش دهیم و تا کار پیدا کنند، به آن‌ها ماهی یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان بدهیم؛ همچنین شرایطی را فراهم می‌کنم که اصل ۸ و ۲۸ قانون اساسی اجرا شود.

حل سه مشکل اساسی از هر استان کشور با سامانه “دولت یار”

او با اشاره به راه اندازی سامانه‌ای به نام دولت یار گفت: این سامانه تمامی ابعاد و معضلات را هدف‌گذاری کرده؛ امروز معضلات ملموس مردم بیشتر در حوزه زیرساختی و عمرانی است اما سایر مشکلات نیز در این سامانه ثبت شده و به صورت کلی قرار است که سه مشکل اساسی هر استان را رفع کنیم. ضمانت اجرای آن دولت است و اعتبار اختصاصی برای رفع مشکلات در بودجه قرار می‌دهیم.

حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری

برنامه سهمیه بندی بنزین

این نامزد ریاست جمهوری افزود: در کشور ۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار خودرو دارند، و بیش از ۱۱ میلیون خانوار خودرو ندارند، هر خانوار ایرانی تا می‌تواند برای ۲ خودرو ۱۲۰ لیتر بنزین دریافت کند و اگر بیشتر شد ۱۵ لیتر بنزین اضافه دریافت می‌کند، خانواری هم که خودرو ندارند، ۱۵ لیتر بنزین به ازای هر نفر پرداخت می‌شود و اگر بخواهند می‌توانند به دولت بسپارند تا در بازار خارجی برایشان بفروشد.

بیمه کردن درمان ناباروری

او بیان کرد:  سه و نیم میلیون زوج نابارور داریم بنابراین،۸۰ مرکز باروری نیز داریم. هر زوج باید هزینه گزاف باید پرداخت کند که ابتدا باید درمان ناباروری بیمه شود تا بچه دار شدن آرزو نباشد.

اینترنت رایگان و ارزان

زاکانی همچنین گفت: با فیلترینگ مخالف هستیم و ما به دنبال اینترنت رایگان و ارزان هستیم.

سه وعده جدید مهرعلیزاده در مناظره دوم

محسن مهرعلیزاده نیز پس از پایان دومین مناظره انتخاباتی در جمع خبرنگاران بیان کرد: سه مطلب اصلی را در این مناظره به عنوان سه وعده مشخص به مردم دادم؛ یکی بیمه همگانی رایگان تکمیلی که از وظایف دولت‌ها است تا به مردم ارائه کنند، دوم یک صندوق درآمد پایدار برای افراد بیکار و بدون شغل که این کار هم باید انجام شود تا زمانی که مردم به اشتغال پایدار برسند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: سوم مسئله کرونا بود که اعلام کردم در عرض سه ماه واکسیناسیون را انجام خواهم داد؛ این شاید در ذهن عده‌ای مدت زمان کوتاهی بیاید، اما قابلیت اجرا دارد چرا که واکسن داخلی نیز در حال تولید است و به بازار خواهد آمد. امکان واردات واکسن فراهم شده است و بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه فعال باشد.

زنان در انتخابات

آزاد کردن دارایی‌های بلوکه شده ایران با تلاش برای حفظ برجام

او همچنین در گفت و گویی تاکید کرد: باید از برجام حراست کنیم و در جهت زنده کردن آن با شیوه‌های دیپلماتیک جاری تلاش کنیم. با حفظ برجام خواهیم توانست شرایطی فراهم کنیم که دارایی‌های بلوکه شده ایران به کشور برگردند.

قاضی زاده هاشمی و انتخاب یک تاجر موفق بین المللی در وزارت خارجه دولتش

نامزد بعدی یعنی سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی تنها یک وعده جدید اقتصادی داشته است. او گفت: اقتصاد باید برون‌گرا و به این دلیل، وزیر خارجه باید یک تاجر موفق بین المللی باشد. دفاتر وزارت خارجه نیز باید محل معاملات سنگین و رتبه بندی سفارتخانه‌ها هم براساس میزان معاملات صورت گرفته باشد.

وعده کاندیداها به زنان در انتخابات

قطع رابطه بودجه با بانک مرکزی، توسط رییس سابق آن

عبدالناصر همتی اما مانند اکثر نامزدها، وعده‌های جدیدی را بیان کرده است. او گفت: برای کنترل نقدینگی باید بودجه دولت توازن پیدا کند که دولت مجبور نشود به بانک مرکزی مراجعه و نقدینگی در کشور افزایش پیدا کند. علاوه بر این سیستم بانکی هم باید کنترل شود تا نقدینگی تولید نکند. رابطه بودجه با بانک مرکزی را قطع می‌کنم، چیزی که در چندین دهه گذشته اتفاق نیفتاده و بانک مرکزی نتوانسته استقلال داشته باشد.

او در ادامه با بیان اینکه در دنیا بیش از ۱۵۰ کشور تورم را تک رقمی کرده اند، اضافه کرد: این کشور‌ها عمدتا بانک مرکزی مستقل دارند، بنابراین اولین اقدام من تعیین یک اقتصاد قوی مستقل و پرقدرت برای بانک مرکزی است. دومین اقدام من رسمی شدن استقلال بانک مرکزی و جلوگیری از دست نکردن در جیب بانک مرکزی برای جبران منابع مالی دولت است.

رسیدگی به مشکلات کشاورزان با خرید تضمینی

همتی در مورد مشکلات کشاورزان نیز بیان کرد: وقتی قیمت گذاری دستوری داشته باشیم، نتیجه آن رانت و دلالی است. کشاورزان حق دارند ناراضی باشند. دولت باید خرید تضمینی و نه قیمت تضمینی داشته باشد. دلالی در کشور ناشی از ساختار اقتصادی و حکمرانی معیوب است.

انجام اقدامات اساسی در بورس

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری پس از پایان دومین مناظره انتخاباتی نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرر و زیان‌های مردم در بازار بورس، اظهار کرد: بعد از اختلاف نظر وزیر نفت و وزیر اقتصاد در مورد سهام پالایشی متاسفانه شاهد سقوط بازار بورس شدیم و این روند ادامه پیدا کرد. بازار بورس جایگاه خوبی خواهد داشت و من برنامه ویژه‌ای برای بورس دارم و حتماً اقدامات اساسی در بازار سرمایه خواهم کرد چرا که معتقدم بازار بورس و سرمایه می‌تواند بخش مهمی از تامین مالی اقتصاد کشور را بر عهده می‌گیرد. بورس باید آینه بخش حقیقی اقتصاد باشد و شرکت‌هایی که در آن وجود دارند، باید بازدهی‌شان نشانه ثبات و افزایش بازدهی سهامداران باشد.

زنان فعال جامعه

اما و اگرهای وعده های جدید اقتصادی نامزدها

یکی از چالشی‌ترین وعده‌های جدید اقتصادی، وعده شغل محسوب شدن خانه داری و پرداخت حقوق به زنان خانه دار توسط محسن رضایی است. در این زمینه بررسی‌ها نشان می‌دهد، علاوه بر این که بسیاری از کارشناسان فقهی، دینی و جامعه شناسی معتقدند این مسئله سبب ضعیف شدن بنیان‌های خانواده به دلیل بر هم زدن عرف جامعه می‌شود، کارشناسان اقتصادی نیز بیان می‌کنند، به جای ارائه چنین وعده ای، بهتر است در ابتدا برنامه‌ای برای اجرای قانون بیمه زنان خانه دار که از سال ۱۳۸۱ تا کنون به تصویب رسیده، تدوین کنند.

جالب توجه است که در برخی کشور‌ها مانند هند و مالزی طرحی آغاز شده که مردان به زنان خود حقوق پرداخت کنند و این موضوعی است که در دین اسلام نیز وجود دارد. اگر نامزد‌ها قصد دارند با ارائه روش‌های تشویقی اقتصادی، بنیان خانه‌ها را محکم‌تر کنند، باید در گام اول، اقتصاد خانواده و بهتر است بگوییم، اقتصاد سرپرست خانواده را که به اقتصاد کلان جامعه گره خورده، تقویت کنند تا مردان بتوانند به همسران خانه دار خود، حقوقشان را پرداخت کنند و دیگر نیاز نباشد که بودجه جداگانه‌ای برای این کار اختصاص داده شود.

در میان سایر وعده‌ها نیز، وعد‌هایی همچون کاهش هزینه درمان، هزینه خرید مسکن، پرداخت حقوق به کار اولی‌ها و بیمه درمان ناباروری، اینترنت رایگان و قطع رابطه بانک مرکزی با بودجه دیده می‌شود، اما اغلب نامزد‌هایی که این طرح‌ها را ارائه کرده اند، منابع خود برای تامین هزینه این طرح‌ها را به مردم معرفی نکرده اند. به عقیده کارشناسان ابتدا باید این منابع مشخص شود تا بتوان بررسی کرد که این وعده‌ها عملی است یا خیر؟

منبع : باشگاه خبرنگاران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.