اخبار شهرستان بهارستاناخبارخبر مهمدر استان

معضل فقدان آرامستان در شهرگلستان ۳۰ ساله شد/ فعلا نمیرید!

معضل فقدان آرامستان در شهرگلستان با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت بیش از ۳۰ سال است، که مردم این شهر را آزار می دهد.

معضل فقدان آرامستان در شهرگلستان ۳۰ ساله شد/ فعلا نمیرید!

امروزه یکی از مشکلات شهر گلستان نبود آرامستان در این شهر پر تراکم است، که سبب می‌شود، مردم برای دفن اموات خود مجبور به متوسل شدن به شهرهای همجوار باشند.

تصور برخی شهروندان و مسئولین امروزه بر این مبناست که مالکین اولیه گلستان چرا برای این امر مهم کوتاهی کرده و زمینی برای خانه ابدی اختصاص نداده است، اما بر اساس مستندات به دست آمده حکایت تلخی در این خصوص وجود دارد، که متأسفانه مسئولین شاید از آن غافل و یا چرا پیگیر موضوع نشدند، با مروری کوتاه آن هم بر اساس مستندات به این نتیجه می‌رسیم که مالکین اولیه پلاک اصلی ۱۴۲ برای کلیه موارد زمین‌هایی را اختصاص داده است.

این در حالی است که در سال ۱۳۷۱ مالکین اصلی و اولیه «حضور نمایندگان شهرداری و اداره ثبت و تنظیم صورتجلسه» گلستان یک هکتار زمین از پلاک ۱۴۲ خود را جهت احداث آرامستان به آقای علیجانی سرپرست شهرداری سلطان آباد تحویل و نمایندگانی از طرفین در اداره ثبت در سال ۷۲ این اراضی را تحویل می‌گیرند.

۱۰ هزار متر زمین جهت احداث گورستان در حوالی ۳۰ متری فشار قوی سلطان آباد به آرامستان اختصاص داده شد ولی بعد از گذشت چندین دهه این زمین به بافت مسکونی تبدیل شده و تاکنون کسی خود را پاسخگوی این خطای بزرگ ندانسته که چطور این سرانه از بین رفت.

در مرحله انتخاب پیمانکار احداث آرامستان هستیم

مدیر عامل سازمان آرامستان شهرداری گلستان در این بین از راه اندازی گورستان گلستان تا سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: آوارگی مردگان مشکل قدیمی این شهر است به همین خاطر کار احداث گورستان بزودی آغاز می‌شود.

محموده زاده در جریان بازدید حجت الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم در مجلس از زمین این آرامستان، گفت: با موافقت اداره منابع طبیعی ۲۲ هکتار از اراضی واقع شده در محدوده پارک جنگلی «ریه» به ساخت گورستان گلستان اختصاص یافته است.

 

وی با اشاره به اینکه سال آینده فاز اول این گورستان راه اندازی می‌شود، افزود: بعد از انتخاب پیمانکار کار ساخت قبور، سرویس بهداشتی و دیوار کشی این آرامستان شروع خواهد شد.

شهردار وعده رفع مشکل قدیمی گلستانی‌ها در خصوص آرامستان را داد

اما اردیبهشت ماه امسال بود، که سید محمد میرزمانی شهردار گلستان در مراسم کلنگ زنی هفت پروژه عمرانی شهر گلستان که به‌مناسبت فرا رسیدن سالروز تأسیس شوراها و با حضور امام جمعه گلستان، فرماندار بهارستان، جانشین فرمانده سپاه این شهرستان و اعضای شورای اسلامی شهر و جمعی از مسئولان برگزار شد، طی سخنانی گفت: ادامه تکمیل مصلای شهر گلستان، اجرای آرامستان این شهر، سالن ورزشی بین ده متری چهارم تا هشتم، فاز جدید ساختمان قدیم شهرداری، آسفالت گسترده معابر و… جزو طرح‌هایی است که امسال انجام آنها در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

از وعده پیگیری احداث آرامستان چندان نگذشته بود، که شنیده‌ها نشان می‌دهد آدم‌هایی وارد این عرصه شده اند و با اطلاعات غلط تلاش کرده اند ذهن مسئولان استانی را نسبت به محل این پروژه تخریب کنند.

بودجه احداث آرامستان پیش بینی شده / ‏منتظر‬ تأیید مسکن و شهرسازی هستیم

وضعیت نهایی احداث آرامستان را از شهردار گلستان پیگیری کردیم و وی درباره آخرین وضعیت آرامستان این شهر به خبرنگار مهر گفت: حدود ۲۲ هکتار از اراضی متعلق به منابع طبیعی در نزدیکی روستای «ریه» را به ساخت آرامستان شهر گلستان تخصیص دادیم.

سید محمد میرزمانی با اشاره به اینکه تمام فرآیند احداث این آرامستان در شهر گلستان آماده است، افزود: از آنجایی که این اراضی در اختیار منابع طبیعی است ما منتظر تأیید نهایی سازمان مسکن و شهرسازی هستیم تا عملیات احداث این آرامستان را آغاز کنیم.

 

به گفته وی: در بودجه سال جاری اعتبار ساخت این آرامستان پیش بینی شده و حتی نقشه‌های این آرامستان تهیه برای تأیید نهایی به اداره مسکن شهرسازی ارسال شده است.

شهردار گلستان با اشاره به فقدان آرامستان در این شهر ۳۰۰ هزار نفری، افزود: اکنون دیگر در امامزاده‌های شهر گلستان هم فضایی نیست به نظر می‌رسد تا سه چهار ماه آینده اموات روی دست مردم خواهند ماند به همین خاطر شرایط تدفین اموات را در آرامستان در دست احداث باید فراهم کنیم.

میرزمانی گفت: در صورت موافقت نهایی مسکن شهرسازی با ایجاد این آرامستان نیاز مردم این شهر تا ۱۰۰ سال آینده تأمین می‌شود.

او از راه اندازی سازمان آرامستان شهرداری گلستان خبر داد و گفت: مدیریت یکپارچه دفن اموات و ارائه خدمات عادلانه و یکسان به شهروندان از لحاظ کمی و کیفی، یکی از اساسی‌ترین وظایف آرامستان ها است که تشکیل سازمان آرامستان می‌تواند ارائه این خدمات به مردم را آسان‌تر کند.

موانع قانونی بر سر راه تخصیص زمین آرامستان گلستان وجود دارد

فرماندار بهارستان اما بی خبر از تمهیدات شهرداری گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مشکلی که برای زمین در نظر گرفته شده جدید شهرداری برای احداث آرامستان ایجاد شده است، اظهار داشت: حل این مشکل در حوزه اختیارات کارگروه امور زیربنایی استان تهران و منابع طبیعی و آبخیزداری است.

عبدالله نوحی افزود: یک سری موانع قانونی در تخصیص زمین مورد نظر برای آرامستان وجود دارد، که حل نشده است و پیگیر حل موانع هستیم.

 

توسعه آرامستان صالحیه مشکل گلستان را نیز رفع می‌کند

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که «اگر این موانع رفع نشود، راه جایگزین و یا چاره شما برای احداث آرامستان در گلستان چیست؟» گفت: در حال بررسی راهکارهای موجود هستیم و یک نکته این است، که آرامستان صالحیه در بخش گلستان فاصله‌ای حدود یک کیلومتری با شهر گلستان دارد.

نماینده عالی دولت در بهارستان گفت: اگر بتوانیم توافقی کرده و با توسعه آرامستان صالحیه شرایط را برای استفاده مردم در گلستان نیز فراهم کنیم، مشکل حل می‌شود و این امر عملیاتی تر است، تا اینکه ما بیاییم و وقت خود را صرف رفع موانع از اراضی منابع طبیعی با گیرهای قانونی موجود کنیم.

جای سوال است که به چه دلیل و با چه انگیزه‌ای برخی مسئولین این خدمات را کلاً نادیده می‌گیرند و بجای همکاری و تعامل و ایجاد فضای امن سرمایه گذاری که باعث پیشرفت گلستان می‌شود دائماً قول و وعده‌های پوچ، ایجاد مانع و اشکال تراشی، اتلاف وقت و عقب ماندگی منطقه می‌شوند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.