اخباراقتصادخبر مهمذره بین شجرنفت و انرژی

مسئولان فلک را مقصر قطعی برق دانستند/آیا ضعف مدیریت سبب قطع برق شد

چند روزی بود که برق با رفتن خود همه را شوکه کرد و زمانی هم که قطع می شد بعد از سه الی چهارساعت وصل می شد و دردسرهایی را نیز به وجود آورد که در این گزارش به ابعاد موضوع می پذدازیم

پایگاه خبری تحلیلی شجرنیوز: چند روزی بود که برق با رفتن خود همه را شوکه کرد و زمانی هم که قطع می شد بعد از سه الی چهارساعت وصل می شد و دردسرهایی را نیز به وجود آورد که در گزارش زیر بررسی می‌کنیم

چه سخت است زمانی که روزها و سال‌ها برای به‌دست‌آوردن سهمیه شطرنج آسیا تلاش کنی اما درست لحظه مسابقه برق سالن می‌رود و از حریف خود شکست می‌خوری. برای در آوردن لقمه‌ای حلال کاسبی می‌کنی اما برق می‌رود و تو می‌مانی و با کلی چه کنم چراکه مشتریان تا لحظه آمدن برق به‌ندرت خرید می‌کند یا به مغازه نمی‌آیند. تندتند، باعجله و بدون تمرکز کارهایی که با رایانه سروکار دارند را انجام می‌دهی زیرا برق که برود هیچ فایل بر روی سیستم ذخیره نمی‌ماند و در نتیجه تمام‌کارهایی که انجام داده‌ای بر باد هوا رفته است.

مواردی که گفته شد تأثیرات قطعی برق است و بر اساس گفته متولیان و سیاست‌گذاران در تابستان با ورود گرمی هوا شروع می‌شود در زمستان نیز به علت استفاده زیاد از گاز رخ می‌دهد.

گرما زودرس، کاهش بارش و رمزارزها سه علت مهم قطعی برق

29 و 30 اردیبهشت‌ماه 1400 بود که برق اکثر منطق کشور به طور نامنظم قطع شد و خسارت‌های زیادی را به بار آورد.

بعد از گذشت چند روز رئیس مجلس در 4 خردادماه 1400 از کمسیون انرژی خواست تا با همکاری وزیر نیرو بی‌نظمی در قطع‌های برق را بررسی و به مردم برنامه قطعی برق را اطلاع‌رسانی کنند.

وزیر نیرو که در 4 خردادماه 1400  در افتتاح پروژه افتتاح صنعت آب برای قطعی‌های پی‌درپی برق از مردم عذرخواهی کرد و در مورد علت قطعی‌های برق، اظهار داشت: در تابستان حدود ۵۰ هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌ها به‌غیراز برق‌آبی ما را در دسترس داریم که در بهترین شرایط، مجموع تولید برق کشور حدود ۶۰ هزار مگاوات خواهد بود.

وی افزود: کاهش بارش‌ها به میزان حدود ۵۵ درصد سبب شد سه هزار و ۵۰۰ مگاوات کاهش عملی تولید رخ دهد که این امر مشکلاتی را ایجاد کرد.

اردکانیان یکی دیگر از عوامل قطعی برق را گرمای زودرس دانست و بیان کرد: کمبودی که در روزهای اخیر اتفاق افتاد دلایلی دارد که یکی از آنها گرمای زودرس است، به‌گونه‌ای که در فروردین‌ماه افزایش دمای ۵ درجه‌ای و در اردیبهشت رشد ۳ درجه‌ای در مقایسه با سال گذشته، سبب اثرگذاری بر روی دو موضوع توان خروجی نیروگاه‌های حرارتی و زودتر روشن شدن سیستم‌های سرمایشی شد.

وزیر نیرو علاوه بر گرما زودرس و کاهش بارش‌ها به مزارع ماینرها برای استخراج بیت‌کوین اشاره کرد و گفت: بر اساس این گزارش‌ها حدود ۲ هزار مگاوات از مصرف برق کشورمان برای ماینرها صرف می‌شود حدود ۳۲۱ مگاوات از این میزان دارای مجوزند.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌های رسیده اکنون در اماکن مختلفی اقدام به استخراج غیرمجاز رمزارز می‌کنند که وزارت نیرو دنبال آن است که این فعالیت به‌صورت قانونی انجام شود.

 

بیت کوین  رمزی پرسود اما برق زیاد مصرف می‌کند

صحبت از بیت‌کوین و ماینر شد ارز دیجیتالی که هم سودآور است و هم می‌توان با آن تحریم‌ها را دور زد اما برق زیادی مصرف می‌کند به‌طوری‌که برای تولید هر عدد بیت‌کوین 208 میلیون تومان برای برق هزینه می‌شود.

بیت‌کوین از طریق ماینینگ‌ها استخراج می‌شوند و هر ماینینگ به‌اندازه مصرف برق یک‌خانه در تهران به مدت 100 سال برق مصرف می‌کند.

میزان مصرف برق بیت‌کوین در کشور از ماینرهای مجاز به‌دست‌آمده اما بر اساس گفته وزیر نیرو 1679 مگاوات برق برای ماینرهای غیرمجاز مصرف می‌شود که باید شناسایی شوند.

وزارت نیرو مشکل شناسایی ماینرهای غیرقانونی را وجود دامداری‌ها و تولیدی‌های فعال در آن محدوده خواند و گفت: هموطنان می‌توانند با معرفی مراکز غیر مجاز استخراج رمز ارزها تا ۲۰ میلیون تومان جایزه دریافت کنند.

گاز برق زمستان را قطع کرد

ماجرای قطع برق در تابستان به همین جا ختم نمی‌شود چراکه اواخر بهمن 1399 با اینکه در فصل سرما به سر می‌بردیم و زیاد از برق مانند تابستان استفاده نمی‌کردیم برق قطع می‌شد.

در آن روزها نیز سخنگو صنعت برق علت قطعی برق را مصرف زیاد گاز دانست و اظهار داشت: به دلیل پایداری شبکه برق در کشور تعدادی از نیروگاه‌ها با مشکل تأمین سوخت مواجه اندکه همین باعث شده تا برق مناطقی از تهران به‌صورت پراکنده قطع شود. این قطعی برق علاوه بر برخی مناطق استان تهران، در برخی از استان‌های شمالی کشور مثل گیلان، مازندران، همچنین خراسان، سمنان و آذربایجان خاموشی اتفاق افتاد که امیدواریم با کاهش مصرف هموطنان در سراسر کشور این کمبود گاز جبران شود.

ضعف مدیریتی که همه جا پیداست

روزنامه آفتاب یزد از سخنان مسئولان درباره قطعی برق انتقاد کرد و با اشاره به ضعف مدیریتی نوشت: اینکه کشور ثروتمندی (از نظر منابع انرژی) دچار خاموشی گسترده می‌شود به‌خودی‌خود نشان می‌دهد دچار سوء‌مدیریت هستیم.

مشکل کسانی هستند که از مدیریت فقط پُز آن را بلد هستند و فاقد شعور و سواد مکفی برای هدایت یک مجموعه می‌باشند. ایران ِما در منابع گازی رتبه نخست را در دنیا دارد و از نظر منابع دیگر انرژی در گیتی جزو رتبه‌های استثنایی است.

فلذا ببینید چقدر سوء‌مدیریت و کارنکرده رخ‌داده که پایتخت در خاموشی می‌رود و سخنگوی صنعت برق می‌گوید برای آنکه بتوانیم به منازل و واحدهای تجاری برق برسانیم ناچاریم چراغ‌های اتوبان را خاموش کنیم!

این روزنامه افزود: آقایان مثلاً مدیر! مدیریت‌کردن فقط سوارشدن بر خودروی شاسی‌بلند مشکی، قدم‌زدن در اتاق چند ده متری در پنت هوس و دکور چندمیلیاردی در اتاق کار نصب نمودن نیست. ای‌کاش به‌اندازه حداقل ۵ درصد آن حقوق ۵۲ میلیونی که ماه‌به‌ماه به جیب مبارک می‌زنید کار می‌کردید و فسفری می‌سوزاندید!

اطلاعات نشان می‌دهد که 70درصد از کشورها برای تأمین نیروی برق خود از نیروگاه اتمی استفاده می‌کنند اما ما با پذیرش توافق پاریس تیشه به ریشه نیروگاه‌های اتمی خودمان زده‌ایم و در نتیجه افزایش نیروگاه را متوقف کردیم و برای تولید برق باید دست به دامان بارش برای تولید برقابی شویم.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.