مجله شجراخبار

ماجرای یک پرواز ۳۲ ساله از بوشهر تا کوت

پرواز یکی از خلبانان شهید نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس ۳۲ سال به طول انجامید.

ماجرای یک پرواز ۳۲ ساله از بوشهر تا کوت

به گزارش شجرنيوز، هنگامی که ارتش بعثی عراق به کشورمان حمله کرد؛ آماده‌ترین نیرویی که برای دفاع از کشورمان به نیرو‌های بعثی یورش برد، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. این نیرو از نخستین ساعت‌های آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران اسلامی تا روز‌های پایانی آن همواره در عملیات‌های مهمی حضور داشته است.

این نیرو دلاوران و قهرمانان بسیاری را به خود دیده است که نام بسیاری از آن‌ها برای ما آشناست و برخی دیگر از آن‌ها نیز گمنام و یا کمتر شناخته شده هستند. همین قهرمانان عملیات‌های مهمی را در این دوران انجام دادند. نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس به طور کلی چهار وظیفه اصلی را انجام می‌داد که عبارتند از؛ شناسایی هوایی، ترابری هوایی تاکتیکی، انهدام زیرساخت‌های اقتصادی و نظامی رژیم بعث عراق و دفاع از تاسیسات زیربنایی کشور.

خلبانان نیروی هوایی ارتش از نخستین روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی و بعد‌ها در طول دفاع مقدس علاوه بر عملیات‌های مهمی، همچون حمله به الولید یا اچ ۳، حمله به اوسیراک، کمان ۹۹، بمباران شهر کوت و بسیاری دیگر از عملیات‌ها نقش مهمی در نابودی توان نظامی ارتش بعثی داشت و در این راه شهدای بسیاری را هم به انقلاب و کشورمان تقدیم کرده است.

پرواز جنگنده

نبرد‌های هوایی خلبانان ایران اسلامی علیه رژیم بعثی عراق نیز بخشی جذاب از جنگ است که کمتر به آن پرداخته شده است. F-۱۴‌ها و خلبانان آن‌ها، نه تنها هشت سال مانع تسلط هوایی دشمن بر آسمان ایران شدند، بلکه بین ۱۳۰ (پیروزی هوایی ثبت شده) تا ۱۹۰ (پیروزی غیررسمی) را کسب کردند. در حالی که دشمن تنها توانست پنج فروند F-۱۴ ایران را ساقط کند. در این بین، اما یکی از مهم‌ترین وظایف، انهدام و نابودی مقر‌های استقرار نیرو‌های بعثی بود. یعنی همان نقاطی که باید منهدم می‌شدند تا در موج حملات دشمن بعثی علیه کشورمان وقفه ایجاد شود.

آخرین پرواز خلبان نیروی هوایی ارتش

ماجرای یک پرواز ۳۲ ساله از بوشهر تا کوت

امیر سرلشکر خلبان شهید قدرت‌الله کیانجو یکی از خلبانان شهید نیروی هوایی ارتش است. سیزدهمین روز از اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۲۵ در شهر اصفهان متولد شد. دوران ابتدایی و دبیرستان را در زادگاهش طی کرد. ۱۹ سال بیشتر نداشت که در سال ۱۳۴۴ وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش شد. آموزش‌های مقدماتی را در ایران طی کرد. پس از آن به آمریکا رفت و آموزش‌های پیشرفته پرواز را گذراند. گواهینامه و وینگ خلبانی را دریافت کرد و به ایران بازگشت. وقتی وارد آشیانه شد، دستور آمد تا به بوشهر برود و بشود خلبان F-۴.

از ابتدای حمله بعثی‌ها به کشورمان، قدرت‌الله همچون سایر همرزمانش لباس رزم بر تن کرد. پروازهایش از همان نخستین روز‌ها آغاز شد. اما ۱۹ روز بیشتر از جنگ نگذشته بود که یک ماموریت مهم دریافت کرد. ماموریت؛ انهدام تاسیسات دشمن بعثی در شهر کوت واقع در عراق. بوشهر را به مقصد کوت ترک کرد. عملیات را با موفقیت انجام داد. به ناگاه بعثی‌ها با یک موشک به او حمله کردند. اما پیکرش تا ۳۲ سال به آشیانه بازنگشت.

ماجرای یک پرواز ۳۲ ساله از بوشهر تا کوت

نیروی هوایی ارتش سوم تیرماه سال ۱۳۷۰ اعلام کرده بود که او به شهادت رسیده است. اما پیکرش ۳۲ سال بعد از آخرین پروازش در هشتم آبان ماه سال ۱۳۹۱ به آشیانه بازگشت. همان روز در میان آه و فغان دوستان و خانواده‌اش در اصفهان به خاک سپرده شد. شهید قدرت الله کیان جو سه فرزند دختر دارد که هر سه مدارج عالیه تحصیلی را تا مقطع دکترا طی کرده‌اند. این خلبان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با صبر و تحمل در دوران اسارت، لباس شهادت بر تن کرد.

آخرین پرواز خلبان

همسرش آخرین دیدارشان را چنین روایت می‌کند: زمانی که شهید کیانجو را برای آخرین بار بدرقه کردم فرزندی ۴ ماهه داشتم و شهید کیانجو به من گفت اگر فرزندمان پسر باشد نام وی را محمد و اگر دختر باشد منا بگذار انشاءالله من بر می‌گردم و با هم به زیارت آقا امام رضا (ع) می‌رویم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.