منطقهاخباربین الملل

فروپاشی نظام اقتصادی افغانستان فاجعه به ‌بار می‌آورد/ آمریکا شورش برخاسته از معیشت در منطقه را می‌خواهد/ برای طالبان تلف شدن مردم مهم نیست

سفیر پیشین ایران در افغانستان گفت: برای کشوری مانند چین چهار یا پنج میلیارد دلار رقم ناچیزی است اما نمی‌دانم چرا پکن فعلاً در حال تماشای افغانستان است.

به گزارش شجرنيوز، «ابوالفضل ظهره‌وند» سفیر پیشین ایران در افغانستان با اشاره به هشدار سازمان ملل در مورد فروپاشی نظام اقتصادی افغانستان و پیامدهای منطقه‌ای و داخلی آن اظهار کرد: بعد از تحولات ناخوشایند افغانستان و پس از فروپاشی ساختار سیاسی این کشور، حالا جامعه جهانی نگران فروپاشی ساختار اقتصادی این کشور است؛ چراکه این مسأله در حال تاثیر گذاشتن روی معیشت مردم بوده و به نوعی باید آ‌ن را نه تنها برای افغانستان بلکه برای منطقه جنوب آسیا خطرناک دانست.

واقعیت این است که فجایع انسانی و اقتصادی که در افغانستان روز به روز گسترده‌تر می‌شود می‌تواند تبعات امنیتی به بار بیاورد و به نظرم باید راهکارهای مناسبی از سوی جامعه ملل برای آن در نظر گرفته شود. از سوی دیگر توجه داشته باشید که اگر جامعه افغانستان که حالا طالبان آن را هدایت می‌کند بسته بماند و به بیرون دسترسی نداشته باشد، بدون تردید مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد.

وی ادامه داد: این در حالی است که بخش اعظمی از این مسائل به طالبان مربوط است و به همین دلیل برای طالبان مهم نیست که نیمی از مردم افغانستان هم به دلیل مسایل معیشتی و انسانی کشته شوند. سوال اصلی این است که کجای دین اسلام و سنت پیامبر اسلام گفته است برای استقرار و استمرار حکومت باید مردم یک کشور تا به این حد تحت فشار قرار گیرند؟

به همین دلیل معتقدم که طالبان اگر دارای مقبولیت بودند باید از خودشان نرمش نشان می‌دادند در این بین آمریکایی‌ها اساساً فروپاشی اقتصادی را مهمترین عامل برای ایجاد به هم‌ریختگی و شورش در تمام منطقه می‌دانند که یکی از آنها  افغانستان است.

اگر شورش اجتماعی با درون‌مایه اقتصادی در افغانستان شکل بگیرد، این موضوع به همسایگان سرایت خواهد کرد و در نهایت این مسأله به معنای سقوط خطرناک افغانستان خواهد بود. در این میان چینی‌ها هم صرفاً در حال نظاره کردن فروپاشی افغانستان بوده و مردم این کشور علناً در حال تباه شدن هستند.

این کارشناس ارشد مسائل جنوب آسیا تصریح کرد: در این وضعیت قطب مخالف طالبان یعنی داعش هم در حال فعالیت است و بسیاری دیگر معتقدند که اگر وضعیت بخواهد بدتر شود، جبهه مقاومت ملی افغانستان علیه طالبان دست به سلاح خواهند شد. نکته‌ای که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد نگاه و نگرش اروپایی‌ها به مسأله افغانستان است.

برای آنها ژئوپلتیک یک امر بسیار مهم به حساب می‌آید. آنها به دنبال این هستند از پاکستان و افغانستان گرفته تا ایران، هند و حتی چین را درگیر یک سری مسایل و تغییرات حاشیه‌ای کنند و این چیزی است که در طی ۲۰ سال گذشته در افغانستان به دنبالش بودند. اگر اتفاقی در این جغرافیا رخ دهد بدون تردید حرکت ناتو به سمت شرق هموار خواهد شد که در پشت پرده این سناریو اسراییل هم در حال نظاره‌ کردن و دخالت پنهان تحولات به نفع خود است.

ظهره‌وند افزود: سیستم و نظام بانکی افغانستان به حدی خراب و بحرانی است که با چند پرواز در طی ماه یا هفته یا تزریق رقم‌های ناچیز، اوضاع این کشور درست نخواهد شد. برای من و بسیاری از کسانی که چندین سال است افغانستان را تحلیل می‌کنیم جای تعجب دارد که چرا کشور غنی و پهناوری مانند چین که رقم‌هایی مانند چهار یا پنج میلیارد دلار برای آنها ناچیز به حساب می‌آید هیچ اقدامی نمی‌کنند و صرفاً در حال نظاره‌ کردن هستند. اگر فروپاشی اقتصادی و تغییر در ترکیب جمعیتی اتفاق بیفتد بدون شک چین و پاکستان وارد میدان خواهند شد اما بحث اصلی به راه افتادن موج پناهجویان خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شکی وجود ندارد که اگر نظام اقتصادی افغانستان به صورت کامل فرو بپاشد، این بار موج پناهجویان بسیار تند و تیز خواهد بود و حتی برای کشورهای عضو سی.آی.اس (کشورهای مستقل همسود) هم این موضوع به مثابه زنگ خطر است.

برخی دیگر معتقدند فروپاشی نظام اقتصادی و مالی افغانستان می‌تواند به تجزیه این کشور بیانجامد که البته روس‌ها چندان از این اتفاق ناراحت نخواهند شد، اما بدون تردید همسایگان افغانستان با مشکلات جدی امنیتی و اقتصادی روبه‌رو می‌شوند. این مؤلفه‌ها مسایل ریشه‌ای است که بخشی از آن به درگیری‌های منطقه‌ای مربوط است اما در کل دلیل اصلی آن را باید تشدید رقابت روسیه و آمریکا و چین با یکدیگر دانست که حالا در مسائل نظامی و اقتصادی به اوج خود رسیده است.

منبع: ايلنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.