گزارش و تحلیلاخبارسیاست

صهیونیست‌ها نگران روابط ایران و عربستان هستند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: رژیم صهیونیستی از هرگونه نزدیکی و توسعه در روابط بین کشورهای اسلامی و عربی از جمله عربستان با جمهوری اسلامی ایران نگران است.

صهیونیست‌ها نگران روابط ایران و عربستان هستند

به گزارش شجرنيوز، محمدحسین سلطانی‌فر کارشناس مسائل بین الملل، در تشریح اهمیت برقراری روابط با عربستان گفت: ما با عربستان سعودی به عنوان یک کشور بزرگ عربی در یک منطقه قرار داریم و عربستان به عنوان یک کشوری که مکه و مدینه در آنجا قرار دارد از نظر مذهبی و زیارتی کشور مهمی است و لاجرم همواره بحث روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی بین این دو کشور بزرگ مد نظر قرار داشته است.

وی ادامه داد: ارتقاء و بهبود روابط و همچنین بسط آن با کشورهای همسایه، به ویژه کشورهای عربی به عنوان مبنا و محور مورد پیگیری قرار گرفته است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: تحولات منطقه به گونه‌ای است که اختلافات با توجه به سیاست‌های خصمانه رژیم صهیونیستی در تفرقه‌افکنی بین کشورهای منطقه، هرچقدر کمتر باشد به نفع ملت‌های منطقه خواهد بود.

سلطانی‌فر افزود: یکی از محورهای سیاست تعاملی کشورمان بحث بهبود و تجدید روابط با عربستان سعودی است که می‌تواند بسیار هوشمندانه باشد.

وی همچنین تصریح کرد: پس از فرار آمریکا از افغانستان، کشورهای منطقه به خوبی درک کردند که نمی‌توانند به آمریکا به عنوان حامی خودشان تکیه کنند و در واقع آنچه که برای منطقه باقی خواهد ماند روابط و مناسبات تاریخی و دیرینه بین کشورهای منطقه است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اضافه کرد: لذا این اتفاقات نقش جمهوری اسلامی ایران را در منطقه بیشتر تقویت می‌کند. آنچه که باید در منطقه اتفاق بیفتد و به نفع همه کشورها و ملت‌های منطقه است، اینکه در این منطقه امنیت دسته جمعی برقرار شود.

سلطانی‌فر تاکید کرد: لذا به طور مسلم در آینده و پس از خروج کامل نیروهای فرامنطقه‌ای، روابط بین کشورهای منطقه و اسلامی تقویت می‌شود.

شکست عربستان در جنگ یمن از دلایل بازگشت این کشور به مذاکرات است

وی همچنین در خصوص جنگ بین عربستان و یمن نیز تصریح کرد: عربستان سعودی پس از ۸ سال مداخله در یمن متوجه شده است که امکان پیروزی در یمن برای این کشور وجود ندارد؛ یعنی نمی‌تواند به نوعی یک حکومت دست نشانده خودش را در یمن بر ملت این کشور تحمیل کند.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: لذا این موضوع یکی از دلایل بازگشت عربستان به میز مذاکرات است.

سلطانی‌فر همچنین به موضع کشورمان در خصوص بحران یمن اشاره کرد و گفت: آنچه که تا به امروز مورد تاکید و پافشاری کشورمان قرار گرفته است اینکه باید گفتگوهای یمنی-یمنی شکل بگیرد و سیاست‌های این کشور در خارج از کشور تعیین شود. همچنین لازم است آتش‌بس برقرار شود و محاصره دریایی و هوایی این کشور پایان یابد.

در دولت قبل بین سیاست خارجی و پیروزی‌های میدان شکاف وجود داشت

وی با انتقاد از رویکرد دولت قبل در سیاست خارجی گفت: آنچه که الان در سیاست خارجی مهم است و می‌تواند باعث پیشرفت و کسب دستاوردهای بسیار مهم شود، ایجاد یک وحدت رویه است؛ مسئله‌ای که در دولت قبل مشهود نبود و بین سیاست خارجی و پیروزی‌ها و سیاست‌های میدان یک فاصله و شکاف وجود داشت.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: با روی کار آمدن دولت جدید و در دستگاه سیاست خارجی، این نقطه ضعف برطرف شده است و ما امروز شاهد هستیم که در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، سیاست خارجی و سیاست میدان بسیار به هم نزدیک شده‌اند و این موضوع می‌تواند بر تحولات منطقه و رفع چالش‌ها و تنش‌هایی که وجود دارد بسیار موثر باشد.

سلطانی‌فر افزود: بی‌تردید این وفاق یکی از موفقیت‌ها و دستاوردهای ابتدایی تشکیل دولت سیزدهم است.

رژیم صهیونیستی از روابط کشورهای اسلامی و عربی نگران است

وی همچنین در خصوص واکنش رژیم صهیونیستی به برقراری روابط بین ایران عربستان گفت: آنچه که ما از اظهارات مقامات صهیونیستی رصد می‌کنیم، وجود یک نوع آشفتگی و سراسیمگی مشهود است لذا شاهد هستیم که نخست وزیر رژیم صهیونیستی سعی دارد مجدداً با کمک و فشار آمریکا، طرح صلح ابراهیم و یا حداقل برقراری و عادی‌سازی رابطه با یکی از کشورهای عربی دیگر را انجام دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: بی‌تردید آنچه که مسلم است رژیم صهیونیستی کاملاً از هرگونه نزدیکی در روابط بین کشورهای اسلامی و عربی از جمله عربستان با جمهوری اسلامی ایران نگران است.

سلطانی‌فر تصریح کرد: هرگامی که در توسعه روابط منطقه‌ای برداشته شود بدون شک مانند تیری در چشمان رژیم صهیونیستی خواهد بود؛ لذا این رژیم سعی دارد با سیاست‌های تفرقه آمیز خودش به هر نحو ممکن مانع از نزدیکی کشورهای منطقه از جمله ایران و عربستان شود.

منبع : مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.